Hvorfor Blu-Ray og HD-DVD allerede er utkonkurrert. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 107
    Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Om HD-DVD eller BR blir noen vinner, er nesten umulig å si ennå. Jeg tror den alminnelige forbruker egenlig er storfornøyd med det dvd-formatet vi har idag. Skal hd-formatet bestå, må prisene ned på dvd-nivå, både for film og spillere. Tror nok viljen til å betale det det koster ligger lysår foran her på forumet, enn hva hvermansen vil betale. Og selv om prisene selvsagt vil falle med tiden, så har jo sannelig dvd-formatet synket med tiden også. Kan ikke huske man kunne gå på Rimi å kjøpe seg en film for 59,- for bare få år siden. Kvalitetsforskjellen og brukervennligheten mellom den dvd vi har idag, og ett av hd-formatene er heller ikke så stor som man hadde mellom vhs og dvd(mener nå jeg).
    Spørsmålet er jo hvor lang tid vil det ta før man evt vil kunne kåre en "vinner"? ...og hvilke andre formater har ikke på denne tiden mulighet til å kuppe hele kaka? Utviklingen stopper neppe opp selv om disse to er kommet...

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Så den store massen av forbrukere vil heller gå på neste generasjon media?
    Det blir jo i stor grad en vurderingssak for de store selskapene. Skulle det vise seg at Blueray og HD-DVD flopper så kan vi jo få flere typer sceanrioer.
    Det mest sansynlige er jo at begge aktørene fortsetter å pushe sin teknologi og satser på å få størst marked ved f.eks å sette ned prisen radikalt på hardware og software eller forskjellige bundlings kampanjer.
    En annen mulighet er jo at selskapene går sammen om enda et nytt format som sørger for: at det kun er ett format å forholde seg til, at man retter opp problemer i forbindelse avspilling, kopisperre etc.
    Det faktum at et nytt format i seg selv vil generere mye PR. at det lønner seg økonomisk å introdusere enda et format.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,899
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg føler at det ikke er så fryktelig relevant om HD DVD, Blu-ray eller ingen av formatene slår gjennom til den vanlige bruker. HD, enten det ene eller begge formater, er kommet for å bli. Dette kan helt fint eksistere parallellt med DVD. DVD kommer til å være rimelige, mer tilgjengelig og godt utbredt i mange mange år enda. De fleste er fremdeles ganske godt fornøyd med kvaliteten på en gjennomsnittlig DVD-plate og er derfor ikke villig til å oppgrdere umiddelbart.

Dette er ikke noe hinder for et entusiast-format i form av HD-DVD eller Blu-ray. Kanskje kommer ikke prisene til å falle så veldig mye, men det er vel heller ikke så farlig? Mellem 5K og 10K er ikke så ille for en spiller synes da jeg. Hvem brukte vel ikke et slikt beløp på sin første DVD-spiller?? Selv brukte jeg 9K på min flørste DVD-spiller. Selv om man i dag får en like god spiller til 1\3 av prisen angrer jeg ikke et sekund på det! Jeg har heller ingen problemer med å bla opp 10K for en ny HD-spiller. For oss entusiaster er den økte bilde og lydkvaliteten verd det, enkelt og greit... De som sitter og klager på prisen og vente til den skal fall ned til Rimi nivå er rett og slett ikke entusiastisk nok!

Jeg ser for meg en lengre periode hvor HD-avspillere og filmer vil være en del dyrere enn DVD. Vanlig folk kommer ikke til å bruke penger på dette, men vi entusiaster kommer til å gjøre det. Bare se på hvor mange her på forumet som har importert spillere fra USA? Filmer vil sannsynligvis bli sluppet på DVD og i hvert fall et av HD-formatene, men DVD'en blir mer tilgjengelig og rimeligere. Etterhvert blir det likevel såpass mange av oss entuasiaster at filmprisene vil synke en del. Nettet virker samlende og gjør faktisk at butikker som Play.com og lignende kan tjene gode penger også på HD.

Jeg tror HD og DVD fint kan leve side om side! Det er ingen nødvendig motsetning her. Et eller begge HD format er i hvert fall kommet for å bli. Jeg har kjøpt min første film, nå venter jeg bare på en verdig avspiller!

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det nå er slik at HD formatene i lang tid vil leve side om side med DVD så er det i så måte en falitt erklæring for HD formatene.
    Det vil jo bety at nye filmer i tillegg til å kommet ut på HD-DVD og Blueray også vil komme på DVD.
    Hvis målet er å få forbrukerene over på et HD format, så må de jo engang kutte tilførseleen av vanlige DVDer.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Hvis det nå er slik at HD formatene i lang tid vil leve side om side med DVD så er det i så måte en falitt erklæring for HD formatene.
    Det vil jo bety at nye filmer i tillegg til å kommet ut på HD-DVD og Blueray også vil komme på DVD.
    Hvis målet er å få forbrukerene over på et HD format, så må de jo engang kutte tilførseleen av vanlige DVDer.
    Finnes det ikke hybrid disker der den vanlige DVD filmen ligger på samme plata?

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jeg faktisk ikke sikker på.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runar
    Forskjellen video vs dvd var revolusjonerende og svært svært synlig, med hensyn til en rekke aspekter, ikke bare bildekvaliteten.
    Det er da ingen motsetningsforhold mellom video og dvd. Dvd ER video..

--

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres unødvendig dyrt ut :???:
    Så litt skeptisk, da man ikke ønsker å betale hundrevis av kroner for å få en film inn i huset, og da også med materiale man ikke kan benytte seg av om man ikke har spiller som takler teknologien?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SamBell
    Husk at forskjellene var mindre da formatet kom.
    Alle spiller var f.eks. top-loadere.

Litt enkelre var det nok,
    men også svært mye dyrere.

Sam
    Dette stemmer ikke. Jeg kjøpte en Fischer 1.generasjons CD-spiller i 1983. Den var ikke top-loader, men tray-loader slik det er vanlig i dag.

Min første vcr var derimot en top-loader. Dette var en video-2000 maskin fra Philips. (Video-2000 hadde faktisk bra utvalg på disse kanter i begynnelsen, bedre enn Beta-video )

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes hybrid disker av både HD DVD og BD. Hvorvidt filmselskapene tar dem i bruk gjenstår å se. Men prototyper er vist.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hybrider.

Det finnes hybrider med HD-DVD på den ene siden og DVD på den andre siden. Bakdelen med disse er at de er mye dyrere enn vanlig HD-DVD, men prisen vil nok falle betraktelig på disse etterhvert. Og OleM disse er på markedet, jeg har 4-5 stykker i HD-DVD samlingen.

Jeg tror at HD-DVD og BluRay vil leve side om side en stund, men hvem som går av med "seieren" er vanskelig å si. Selv har jeg mest tro på HD-DVD, men som den entusiasten jeg er kommer jeg nok til å kjøpe meg BluRay spiller også(sannsynligvis i form av PS3 i første omgang).

Min hjemmekino: http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Andreas21

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,899
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Jeg tror ikke målet er å få vanlige forbrukere over på et HD-format. Målet er å tjene penger, gjerne mer penger. DVD har aldri solgt så bra som det gjør nå, til tross for piratkopiering o.l. Salget har jo regelrett eksplodert de siste 2 årene. Alle kjøper nå DVD'er. Jeg tror ikke filmselskapene vil undergrave denne store inntektstrømmen, spesielt ikke nå som kinobransjen sliter. Det vil med andre ord ikke blir snakk om å tvinge forbrukerne over på en nye type avspiller. Det virker i hvert fall som en svært uklok idè dersom noen skulle prøve på dette. I dag har nesten alle DVD-spillere og det vil ta mange, mange år før HD-spillere er like utbredt. Dermed tror jeg at DVD vil forsette å være den dominerende måten å selge film på i enda mange år. HD-formatene vil være i vekst, men jeg tror det vil ta lang tid før de er en reell konkurrent til DVD.

Det er viktig å huske at det er en svært høy grad av eksponering av ny teknologi her på forumet. Da er det litt å miste perspektivet og ikke minst de store talls tale. Tenk hva som ville skjedd med Hollywood dersom DVD-salget plutselig hadde sviktet? Selv om vi vet alt om HD, så er det svært få andre i norges land som gjør det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt enig og litt uenig...

Sitat Opprinnelig postet av LL
    Jeg føler at det ikke er så fryktelig relevant om HD DVD, Blu-ray eller ingen av formatene slår gjennom til den vanlige bruker. HD, enten det ene eller begge formater, er kommet for å bli. Dette kan helt fint eksistere parallellt med DVD. DVD kommer til å være rimelige, mer tilgjengelig og godt utbredt i mange mange år enda. De fleste er fremdeles ganske godt fornøyd med kvaliteten på en gjennomsnittlig DVD-plate og er derfor ikke villig til å oppgrdere umiddelbart.

Dette er ikke noe hinder for et entusiast-format i form av HD-DVD eller Blu-ray. Kanskje kommer ikke prisene til å falle så veldig mye, men det er vel heller ikke så farlig? Mellem 5K og 10K er ikke så ille for en spiller synes da jeg. Hvem brukte vel ikke et slikt beløp på sin første DVD-spiller??
    Hyggelig med seriøse tanker LL.

Mener forsåvidt at scenariet du forespeiler ikke er usannsynlig men føler samtidig at du understreker hovedpoenget mitt, nemlig det at HD-Hardware ikke vil slå igjennom til mainstream forbrukere i overskuelig fremtid.

Til skeptikere som mener båndbredden vil begrense muligheten for streaming, vil jeg bare si at båndbredden blir det minste problemet. Forklaring følger:

Det er mer enn 5 år siden diverse firma begynte å spa ned fiberkabel i det ganske land, og heldige privatpersoner ble tilbudt en hastighet på inntil 100 mbps. Årsaken til at denne grensen ble satt, var ikke begrensninger i kabelen, men i det tekniske utstyret i koblingspunktene rundt om i nettet.

Så hvorfor har ikke kabel/internett leverandørene oppgradert ustyret sitt for å kunne tilby høyere hastighet for lengst? Etter min mening er hovedårsaken at det selv i dag ikke er nok etterspørsel i markedet. De fleste privatpersoner har pr i dag ikke bruk for kapasiteter på mer enn 1 - 25 mbps. Her er det også viktig å merke seg at dersom du har et abonnement som gir deg 5 mbps hjem i stua, så er ikke dette øvre grense for kabelens kapasitet. Dersom du betaler mer, får du bare tilgang på mer av den kapasiteten som allerede er tilgjengelig.

I følge Teknisk Ukeblad, gjorde Siemens Norge et forsøk for noen år siden, der en overførte data fra avdelingen i Oslo til avdelingen i Trondheim med en hastihet på 8 terabit pr sek (dvs: 8 000 000 mbps), og dette er som sagt, flere år siden.

Dersom behovet for høyere hastighet melder seg, er muligheten så absolutt tilstede.

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsin
    Til skeptikere som mener båndbredden vil begrense muligheten for streaming, vil jeg bare si at båndbredden blir det minste problemet. Forklaring følger:

Det er mer enn 5 år siden diverse firma begynte å spa ned fiberkabel i det ganske land, og heldige privatpersoner ble tilbudt en hastighet på inntil 100 mbps. Årsaken til at denne grensen ble satt, var ikke begrensninger i kabelen, men i det tekniske utstyret i koblingspunktene rundt om i nettet.

Så hvorfor har ikke kabel/internett leverandørene oppgradert ustyret sitt for å kunne tilby høyere hastighet for lengst? Etter min mening er hovedårsaken at det selv i dag ikke er nok etterspørsel i markedet. De fleste privatpersoner har pr i dag ikke bruk for kapasiteter på mer enn 1 - 25 mbps. Her er det også viktig å merke seg at dersom du har et abonnement som gir deg 5 mbps hjem i stua, så er ikke dette øvre grense for kabelens kapasitet. Dersom du betaler mer, får du bare tilgang på mer av den kapasiteten som allerede er tilgjengelig.

I følge Teknisk Ukeblad, gjorde Siemens Norge et forsøk for noen år siden, der en overførte data fra avdelingen i Oslo til avdelingen i Trondheim med en hastihet på 8 terabit pr sek (dvs: 8 000 000 mbps), og dette er som sagt, flere år siden.

Dersom behovet for høyere hastighet melder seg, er muligheten så absolutt tilstede.
    En ting er båndbredden inn til forbruker, men hvis tusenvis av kunder trenger hver sin dedikert 30 Mbit forbindelse gjennom leverandørens nett vil dette kreve enorme båndbredder i kjernenettet til leverandøren! Å streame en film i HD kvalitet krever en mye mer stabil båndbredde enn hva nedlasting krever.
    Mye av måten nettene er bygget opp på i dag baserer seg på at kundene benytter kapasiteten i varierende grad. Leverandørene overbooker sine trunker ganske kraftig noe som fungerer bra siden veldig få av kundene benytter båndbredden sin mer enn i korte perioder.

Det som også er et poeng her er at overgangen fra VHS til DVD betydde at forbrukeren ble tvunget til å bytte ut filmsamlingen sin. De fleste av HD spillerne er også gode DVD spillere og det betyr at filmsamlingen på DVD fremdeles kan benyttes. Jeg tror nok en del vanlige forbrukere også vil la seg friste til å kjøpe en HD spiller når de først skal bytte ut DVD spilleren siden de også har en HD TV i stua (selv om spilleren kanskje mest blir benyttet som DVD spiller i første omgang).

Newcomer SamBell sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg skal ikke lage en krangel ut av noe så lite, men det må da være mer enn litt forskjell at:

- Man måtte tenke på platerens i MYE mindre grad
    - Man fikk et mye mindre (og mer letthåndterlig) format
    - Man lett kunne hoppe fra låt til låt (+alt som følger med dette av funksjoner)
    Jeg lover ikke å la være å skrive mer om dette
    Rett og slett fordi det har litt med temaet å gjøre.

Mindre platerens er rett, men ikke i den grad selgeren påstod.
    Mindre format er også rett - det geniale i den sammenheng var at det ikke var nevneverdig dyrere - jfr. combo, SACD osv.
    Hvor mye lettere det var å hoppe fra låt til låt uten fjenkontroll er av akademisk interesse.

Det største argumentet ovenfor menigmann var at kvaliteten var så mye bedre.
    "Hør, ikke noe sus" osv.
    At lyden var så spiss at en lett endte med hodeverk etter kort tid ble ikke nevnt.

Noe av det som gjorde CDen til den successen den ble var at "alle" omfavnet den og at andre enn Philips og Sony raskt var på banen med spillere.
    Vil det skje med RD og HD-DVD?
    Tørr noen bruke prising av filmer som brekkstang?

MEN
    vi skal ikke glemme at kasette overlevde lenge - svært lenge - det er ikke mange år siden en fikk kasettspiller som standard i en nye BMW om en kjøpte den i Tyskland eller hadde problemer med å finne en leiebil med CD-spiller i USA.

Det er her de nye formatenes største utfordring ligger.
    DVDen er såpass bra at den dekker behovet for de fleste,
    ettersom dette behovet er Disney-filmer for ungene og en film som avkobling når det ikke går noe "gøy" på TV.
    Gjengen her inne er langt fra representativ for flertallet - de vet rett og slett for mye og krever for mye av utstyret sitt.

MP3 er et annet eksempel på det samme.
    At kvaliteten ofte er elendig betyr tydeligvis lite.
    Her har vi dog et par finurlige sidereaksjoner.
    F.eks. den at iPod regnes som saliggjørende i alle størrelser,
    selv om de minste midellene egentlig ikke har noe å stille opp med mot konkurentene når det gjelder forholdet ytelse/pris.

Spennenede blir det uansett
    og jeg venter en stund til.
    Hvilken spillekonsoll jeg velger aner jeg ikke, (ble litt hektet da jeg kjøpte PSPer til ungene)
    men det er mer enn 2 som er aktuelle.

Sam Bell

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror HD-DVD /Blu-Ray blir naturlig etterfølger etter DVD spillerne når prisen faller tilstrekkelig. Når Ola Dunk vil bytte ut DVD spilleren sin og utnytte HD skjermen han har kjøpt, så kjøper han en HD spiller som tar alle format. Etterhvert som HDTV signaler blir levert til flere og flere, så vil man nødig kjøpe DVD filmer/leie DVD filmer som har dårligere billedkvalitet enn TV sendingene man får. Ut fra tankegangen til enkelte her skulle jo ikke en kjeft kjøpt HDTV'er i hele tatt. De fleste har jo ikke HDTV signaler å se på en gang.

Hva skjer med nettet alle skal laste ned like mye film HD i kvalitet + ekstramatriale i samme tempo som de kjøpes/leies filmer over disk per i dag?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjapp kommentar til TV-salget: Jeg er overbevist om at svært mange kjøper flatskjerm på grunn av hvordan den tar seg ut på veggen, avslått som påslått...

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsin
    Kjapp kommentar til TV-salget: Jeg er overbevist om at svært mange kjøper flatskjerm på grunn av hvordan den tar seg ut på veggen, avslått som påslått...
    Om dette var sant, hvorfor skal alle ha HD-Klar skjerm?
    Det er fordi det kommer digitalt bakkenett med mulighet for HD-sendinger, og for å få utbytte av disse har de aller fleste valgt å legge en 1000lapp ekstra i HD-skjerm fremfor SD.

Derfor tror jeg at når HD sendingene kommer og folk ser forskjellen, så vil ønsket om bedre bildekvalitet på film komme, og HD DVD/Blu Ray salget øker.
    Det folk kjøper da er det billigste formatet.
    Om vi da tar dagens situasjon: De gir blanke i om BluRay har mulighet for 50Gb og HD DVD 30Gb, så lenge begge gir like godt bilde og begge har HD lyd (det har jo ikke alle BD spillerene) og da går HD DVD ut med seieren siden de ligger 50-100% lavere i pris.

Newcomer SamBell sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig ikke noe argument.
    Om du f.eks. sjekker Elkøps utvalg på nettet vil du finne 19 aparater i størrelsen 35-40. Ett av disse er ikke merket HD-klart, men kun HD-kompatibelt.
    En må med andre ord lete seg fram for å finne aparater som ikke er HD-klare.

Sam

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Om dette var sant, hvorfor skal alle ha HD-Klar skjerm?
    Det er fordi det kommer digitalt bakkenett med mulighet for HD-sendinger, og for å få utbytte av disse har de aller fleste valgt å legge en 1000lapp ekstra i HD-skjerm fremfor SD.
    1. Det finnes knapt annet en HD skjermer
    2. Folk har hørt at de må ha det. (de vet ikke helt hva HD er)

Jeg er enig om at flestparten som velger flatskjerm gjør det pga av utseendet.

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •