CanalDigital kabel HDTV - Glem det!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CanalDigital kabel HDTV - Glem det!

Bestillte meg CanalDigital digital dekoder for KabelTV for noen uker siden. Må si kvaliteten på signaler og dekoderen var elendig. Har en LCD TV og jeg kunne helt tydelig se komprimeringen i signalene på kanlene. Dekoderen har et grensesnitt fra 1984 omtrent. Har hatt UPC før, og det var jo milevis foran når det gjelder kvalitet på signalene.

Ringte kundeservice og spurte om den dekoderen jeg hadde fått var det beste og eneste de hadde. Fikk til svar at det var det. Dekoderen skulel være en av de beste på markedet. Huff - Det må jo være bare tull.

Spurte om HDTV og om det var noen planer der fremover: Nope, ingen planer om det for kabel i det hele tatt. Og EM-sendinger i HDTV var det bare å glemme. Kom ikke til å komme. Gjaldt kun satelitt.

Noen som vet noe mer om dette? De må da komme med dekodere som er bedre enn dette, og HDTV kan de vel ikke bare se bort ifra eller? Lest en del på forumet her, og ser ut som om alle HDTV-diskusjoner kun går mot satelitt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken dekoder er det du har da? Det gjør det litt enklere. I parabol segmentet bruker de vel nå cds-5050 eller noe sånt, og den er jo ikke så ille den syntes jeg. Finnes bedre, men er ikke så dum den.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

C 1201 Cx

Var C 1201 CX jeg fikk tilsendt. Veldig lite imponert over denne. Har lest at Force er noe bedre (motsatt av det Canal Diogital kundesenter sa). Har lest at denne kan kjøpes og brukes, men å kjøpe en dekoder til noen tusen er jeg ikke veldig interessert i.

Er veldig overrasket over at CD ikke har noe bedre dekoder med f.eks opptaksnulighet eller digital utgang, men det komemr vel kanskje etterthvert?
    Men at CD ikke ser for seg å levere HDTV-sendinger over kabel synes jeg høres veldig rart ut. Noen som vet noe om detr?

Newcomer own sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer nå på hvilken TV du har?

Dessverre har mange av produsentene på LCD lagt inn pakking av signalene på scart for at bildet skal "henge" med. Mange pakker også på DVI/VGA/HDMI fra PC.

Newcomer ibux sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thomas999
    Var C 1201 CX jeg fikk tilsendt. Veldig lite imponert over denne. Har lest at Force er noe bedre (motsatt av det Canal Diogital kundesenter sa). Har lest at denne kan kjøpes og brukes, men å kjøpe en dekoder til noen tusen er jeg ikke veldig interessert i.
    Jeg har byttet ut Canal Digital sin dekoder med en Force 315c. Betalt ca. 1800kr for den, og er godt fornøyd. Den er ikke fantastisk bra, men langt bedre enn skrotet som Canal Digital leverer.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sony

TVen er en Sony Bravia 40W2000.

Retuyrnerte dekoderen tvert til CanaDigital. Benyttet meg at angrefristen. Ikke snakk om at jeg betaler for den kvaliteten jeg så.

Jeg venter heller til de kommer med noe kvalitet (hvis de gjør det da :???: ) før jeg betaler de ekstra.

Ang HDTV. De digitale bakkesendingene som skal begynne i Norge, er det KUN digitalisering, eller er det også snakk om HDTV i 720p? Hvis det er 720p kan jeg ikke se for meg at kabelselskapene skal fortsette å levere analoge signaler i SD eller? Da kan man jo få bedre mottak med ekstern antenne enn i kabelen. Noen som vet?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TVen er en Sony Bravia 40W2000.

Retuyrnerte dekoderen tvert til CanaDigital. Benyttet meg at angrefristen. Ikke snakk om at jeg betaler for den kvaliteten jeg så.

Jeg venter heller til de kommer med noe kvalitet (hvis de gjør det da :???: ) før jeg betaler de ekstra.

Ang HDTV. De digitale bakkesendingene som skal begynne i Norge, er det KUN digitalisering, eller er det også snakk om HDTV i 720p? Hvis det er 720p kan jeg ikke se for meg at kabelselskapene skal fortsette å levere analoge signaler i SD eller? Da kan man jo få bedre mottak med ekstern antenne enn i kabelen. Noen som vet?
    ntv sinde sider
    De norske dekoderen vil være tilrettelagt for høydefinisjons-TV (HDTV). Kringkasterne bestemmer når slike sendinger kommer.
    Altså skjer ikke dette med det første... men er jo slik at det ikke er så mye HD innhold som er tilgjengelig.

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestillte meg CanalDigital digital dekoder for KabelTV for noen uker siden. Må si kvaliteten på signaler og dekoderen var elendig. Har en LCD TV og jeg kunne helt tydelig se komprimeringen i signalene på kanlene. Dekoderen har et grensesnitt fra 1984 omtrent. Har hatt UPC før, og det var jo milevis foran når det gjelder kvalitet på signalene.
    Synes det er rart at signalene skulle være så mye dårligere. Normalt så er det ganske transparente streamer så det burde bli ganske likt mellom parabol og kabel uansett om det er Canal Digital eller Get (UPC). Hvis det virkelig er så dårlig her så har de virkelig rota det til i dekoderen eller så re-enkoder til kanalene.

Eller så har du bytta TV siden du hadde UPC? En LCD-TV med litt oppløsning er ekstremt avslørende på digital-artifakter, men på kanaler med litt bit-rate som f.eks. NRK burde det bli ganske bra. Noen kanaler ser helt ræva ut uansett om det er på parabol eller kabel siden de sender med så lave bit-rater og de er en lidelse å se på med moderne høyoppløste TV'er.

John Roger

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Canal Digital kabel, og har fint bilde med samme dekoderen. Fra tid til annen så har jeg problemer med artifakter, spesiellt på Disney Channel merkelig nok.
    Men jeg har et anlegg i huset som "lekker" ganske mye så signalstyrken ikke er veldig høy ved tv'en. Tror det er problemet.

Hvis du har artefakter på alle kanaler hele tiden, så lurer jeg på om du har et problem enten med signalet inn i huset elller i huset. Altså siden det funker tilfredsstillende hos meg.

Men brukervennligheten er helt håpløs, den er treg og grensesnittet er værre enn på de billigste DVD-spillerene til kr 295,-.
    Mulig jeg skal se på Force 315 selv, bare for å få noe som er litt mer brukervennlig.

Mvh C :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at 40W2000 har en paneloppløsning på 1920x1080, da... Da blir et stakkars CD-signal via scart lite optimalt...

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Passet du på å sette dekoderboksen til å sende rgb-signal istedenfor cvbs? Tror standardinnstillingen er cvbs/kompositt av kompatibilitetshensyn, og forskjellen på det og rgb er som natt og dag. I tillegg må man koble kabelen på den scart-pluggen som tar rgb, AV1 gjør som oftest det, mange TVer tar det på flere.

Det gjelder forsåvidt playstation, dvd-spillere og en del andre ting, standardsignalet er crap, og for spillkonsollene må man som oftest kjøpe ny kabel.

Egentlig er det jo hårreisende at man har digitaltunere uten digital skjermutgang, men man får prøve å gjøre det beste ut av det man har i det minste.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kvalitet

> Husk at 40W2000 har en paneloppløsning på 1920x1080, da... Da blir et stakkars CD-signal via scart lite optimalt...

Ja, det er forsåvidt greit, men når de analoge signalene inn i TV'en gir et bedre bilde å se på enn den digitale dekoderen så er det noe som skurrer.

Har forsøkt å sende TV-signalene fra dekoderen inn i en 5200es reciever fra Sony også for å oppskalere til 1080p. Fortsatt store feil i bildet pga komprimeringen.

Angående grensesnittet. Ja, dette grensesnittet på denne dekoderen var bare latterlig. Gir en god indikasjon på at dekoderen er noe av det billigste som lages ihvertfall. At kundesenteret kan si at dette er den beste dekoderen på markedet, og bedre enn Force har jeg veldig vondt for å tro.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en 40V2000 koblet opp til samme dekoder som deg, og der er bildet nært opp til fantastisk... Gode innspill fra Cax som du kanskje skal sjekke...?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dobbeltsjekke

Ja, jeg får pakke opp den ferdig nedpakkede dekoderen og ta en dobbeltsjekk til før jeg sender den tilbake. Kan være verdt forsøket.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spurte om HDTV og om det var noen planer der fremover: Nope, ingen planer om det for kabel i det hele tatt. Og EM-sendinger i HDTV var det bare å glemme. Kom ikke til å komme. Gjaldt kun satelitt.
    satelitt.
    Det skal være planer for HD på kabel fra CD i 2007. Men tror ikke de har gått ut offisielt enda. Vet at de har hatt prøvesendinger på det på kabel, da jeg en gang plutselig fikk opp C More HD på tuneren min...den krasjet selvsagt, men fint bevis på at de har det i tankene ihvertfall.

Hvis de vil beholde NOEN av kabelkundene når bakkenettet er operativt bør de snarest se og få ut HDTV nå...men typisk norsk og sitte på gjerdet da. Så de drøyer vel til det er nesten for sent...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står på sidene til CD nå at de kommer med en ny digital tuner med støtte for harddisk.

Står også at de nå oppgraderer nettet sitt for å få klart HD sendinger, samt raskere nett.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme tuneren.
    Noe topp tuner fullpakket med funksjonalitet er det ikke!

Men kvaliteten på denne vs. analog tilkoplingen er særdeles stor. VESENTLIG mye bedre kvalitet enn analog (gjorde en A/B test etter å ha installert den)
    Den har også digital lyd ut, men kun via optisk kabel.

Men det er jo omtrent ingen kanaler som har sorround-lyd, så fordelen er vel ikke så stor.
    Når jeg testet digital lyd i 5.1 var lydkvaliteten elenedig. Hakket og var vesentlig lavere på lydnivået enn for 2 kanals lyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I Juli 2007 kommer en dekoder for HD sendinger på kabel-tv. Denne vil ha både hdmi og dvi utgang, så her ligger vel alt til rette.

Spurte om de vil gå bort fra DVB-C, men dette kunne de ikke svare på.

Newcomer Skripis sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cax
    Passet du på å sette dekoderboksen til å sende rgb-signal istedenfor cvbs? Tror standardinnstillingen er cvbs/kompositt av kompatibilitetshensyn, og forskjellen på det og rgb er som natt og dag. I tillegg må man koble kabelen på den scart-pluggen som tar rgb, AV1 gjør som oftest det, mange TVer tar det på flere.

Det gjelder forsåvidt playstation, dvd-spillere og en del andre ting, standardsignalet er crap, og for spillkonsollene må man som oftest kjøpe ny kabel.

Egentlig er det jo hårreisende at man har digitaltunere uten digital skjermutgang, men man får prøve å gjøre det beste ut av det man har i det minste.
    Stemmer bra dette... CVBS utgangen er vanvittig mye dårligere en RGB utgangen. Jeg ser veldig god forskjell, selv på mitt Phillips 32" CRT kjøpt på salg fra Elkjøp.

Har C1201CX selv jeg, er egentlig fornøyd... kjøper man det billigste får man jo deretter. ;-) Hadde problem med at den låste seg, men etter at den fikk noe mere kjøling er alt tipp-topp.

Men hvor F.! er TV-3 og vanlig Discovery?

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Discovery vet jeg ikke...

Men TV3, SVT1, SVT2 og TV4 sender bare analogt, så de kan du ikke motta med den nye dekoderen. (Det gikk med den gamle typen dekoder siden den også taklet analoge signaler)
    Dette er ihvertfall forklaringen jeg har fått...
    Men det suger jo bare noe innmari, å måtte se på de dårlige (ihvertfall hos meg) analoge signalene på disse kanalene.

Håper de får gjort noe med dette, selv om jeg ikke helt ser hvordan hvis ikke kanalene selv gjør noe.
    Hva med når den nye dekoderen med innebygd HDD kommer... vil man da ikke få tatt opp fra disse kanalene siden de ikke er digitale eller takler den analoge signaler?

Mvh C

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •