Planlegger du innkjøp av HD eller BD - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 74
    Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Ble BD for min del også da jeg skal kjøpe meg en PS3 til neste år. Som han over skriver vil ikke jeg heller legge noen store penger i verken av dem før det er 100% klart hvem det er som blir værende.
    Du har god tålmodighet du

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er hd-dvd bedre en brd? har alltid trodd det var motsatt
    Er det ikke sånn at brd har potensialet til å bli MYE bedre enn hddvd? lydmessig er iverfall brd bedre, der støtter feks dts med dobbel så høy bit hastighet som mot hd dvd...

jeg for min del får for brd så snart en spiller er under 5k og støtter de nye lydformatene.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NAD-master
    PS3 med BD på meg også:-D Men er det noen som vet hvilket format merker som Denon og Pioneer støtter? Denon har jo nylig lansert nye DVD-spillere til over 10k så virker ikke som at de bryr seg så veldig..
    Denon er i allefall med i støttegruppa til HD DVD (D&M Holding (Denon & Marantz)).

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av big T
    Er det ikke sånn at brd har potensialet til å bli MYE bedre enn hddvd? lydmessig er iverfall brd bedre, der støtter feks dts med dobbel så høy bit hastighet som mot hd dvd...

jeg for min del får for brd så snart en spiller er under 5k og støtter de nye lydformatene.
    Det er i allefall tull.
    Blu-Ray har ikke engang krav til HD-lyd i sine spillere, det er obligatorisk i en HD DVD spiller. Bluray har ikke en eneste fordel på hardware siden enn dobbel lagringskapasitet. 8 timer fullkvalitet 1080p med HD DVD er godt nok for meg, føler ikke at jeg trenger mer på 1 plate..
    Begge kan bruke samme kodek, dvs. MPEG2-4 og VC-1

Dessuten kan du få en side med DVD og en siden med 4t HD DVD på en plate, på denne måten kan man spille av filmen uansett om du skulle ha en DVD eller HD DVD spiller, det kan ikke BD.
    HD DVD har ikke sonekoding, og det har en mye mindre kompleks kopieringsbeskyttelse som gjør at man etter all sansynlighet kan få laget egen sikkerhetskopiering.

Newcomer Haavard74 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    HD DVD har ikke sonekoding, og det har en mye mindre kompleks kopieringsbeskyttelse som gjør at man etter all sansynlighet kan få laget egen sikkerhetskopiering.
    HD DVD har ikke sonekoding ENDA tenker jeg vi sier

det med mye mindre kompleks kopibeskyttelse er også grunnen til at de fleste studioene støtter Blu-ray

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av big T

Nei, det stemmer som Britax sier ikke!

I utgangspunktet var det meningen at Blu-ray skulle ha ukomprimert lyd og MPEG-2 kodec for bilde (den samme som for DVD). Da ville de hatt god brukt for at standard platene er på 50GB.

HD DVD satset på Dolby TrueHD og DTS-HD for lyd og VC1 (MPEG-4) for bilde for sine første utgivelser.
    Det viste seg at dette gav bedre resultater enn Blu-ray utgivelsene.

Nå har også Blu-ray gått over til å benytte Dolby TrueHD, DTS-HD og MPEG-4 på sine utgivelser. I motsetning til for HD DVD vil ikke alle Blu-ray spillere kunne dekode Dolby TrueHD og DTS-HD.

Det innebærer at Blu-ray vil få liten nytte av den høyere kapasiteten da de nye kodecene tar mindre plass og krever mindre båndbredde. Når begge formater benytter tilsvarende komprimering for lyd og bilde vil nok kvaliteten på utgivelsene også bli lik.

HD DVD har en fordel med at de kan utgi combo disker med både DVD og HD DVD på samme disk. Dermed kan platene også spilles av på en DVD spiller f.eks. i bilen. De sistnevnte platene er en del dyrere enn de som kun inneholder HD DVD.

Newcomer sage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg valgte HD DVD, den er bestilt og på vei. Tror det er en ganske vanlig misforståelse blandt mange at BD er det beste, mens det i virkeligheten er HD DVD som setter standarden BD blir målt opp i mot...

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne undersøkelsen blir uansett litt feil, det er tross alt ganske mange her på forumet som allerede HAR kjøpt HD-DVD..

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haavard74
    HD DVD har ikke sonekoding ENDA tenker jeg vi sier
    Jeg tenkte hovedsaklig på spillerene.
    De er sonefrie, det kommer kansje sonekoding senere, men det er ikke bestemt enda, spillerene som er sonefrie nå vil forbli sonefrie i fremtiden og, Toshiba har selv sagt at de aldri vil presse på sonekoding på spillerene som er sonefrie.:-D

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må innrømme at jeg svarte nei her tidligere, men nå har jeg falt for fristelsen med en XBox HD-DVD. Til den prisen må det jo bare testes. Synes hardware spillere ikke er bra nok for tiden i forhold til pris. Dette gjelder jo spesielt Blueray, men jeg håper forøvrig at HD-DVD skal vinne med en seier.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Jeg tenkte hovedsaklig på spillerene.
    De er sonefrie, det kommer kansje sonekoding senere, men det er ikke bestemt enda, spillerene som er sonefrie nå vil forbli sonefrie i fremtiden og, Toshiba har selv sagt at de aldri vil presse på sonekoding på spillerene som er sonefrie.:-D
    Det har du rett i, og var også en av hovedgrunnene til at jeg vurderte (har jo egentlig fortsatt ikke bestemt meg da:-? ) HD DVD over blu-ray.. men enda så har det bare kommet ut første generasjon med spillere, og uten at jeg har noen kilder så spekuleres det stadig mer rundt at forsinkelsen på 2. generasjon Toshiba spillere skyldes nettopp implementering av soner!

At soner kommer til HD DVD er det i hvertfall ingen tvil om!
    HD DVD ikke sonefri - ITavisen : Nyheter

Så med mindre man er tidlig ute og skaffer seg 1. eller eventuelt 2. generasjon HD DVD spillere, så vil faktisk Blu-ray framstå som et bedre alternativ hvis man bare ser på soneproblematikken siden HD DVD kopierer DVD sonene mens Blu-ray kommer med nye og større soner..

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg venter til det kommer en spiller med en fornuftig pris som takler begge formater. Klarer meg utmerket med vanlig dvd inntil videre.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så med mindre man er tidlig ute og skaffer seg 1. eller eventuelt 2. generasjon HD DVD spillere, så vil faktisk Blu-ray framstå som et bedre alternativ hvis man bare ser på soneproblematikken siden HD DVD kopierer DVD sonene mens Blu-ray kommer med nye og større soner..
    Javel.. hva er fordelene med en afrikaversjon fremfor europeisk?

Hadde vi kommet under sone1 så ja.. men det er ingen fordeler med de nye større sonene spør du meg.

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den fordelen er i tilfelle veldig liten.

For DVD er Europa i samme sone som Midtøsten og Sør-Afrika.
    For Blu-ray er Europa i samme sone som Midtøsten, Afrika og Australia.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig dere ser på den fordelen som minimal, men sannheten er at Blu-ray har fått mye pepper for å ha soner i det hele tatt av HD DVD fansen!! Når begge får soner så er de i mine øyne likestilte. jeg har ingen planer om å ta inn filmer fra afrika:wink:

Prøvde bare å få fram et poeng om at den fordelen HD DVD har hatt ved å være sonefrie var utlignet og hvis man skal være pirkete, snudd på grunn av Blu-ray sine større soner.. alt bunner vel i grunn ut i at vi som forbrukere vil ha mest mulig frihet! Med Blu-ray så får man lov til å importere filmer fra Afrika, det får man ikke med HD DVD! så får hver enkelt avgjøre hvor viktig det er

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

har du allerede kjøpt så kan du allikevel stemme

Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Denne undersøkelsen blir uansett litt feil, det er tross alt ganske mange her på forumet som allerede HAR kjøpt HD-DVD..

hvis du allerede har kjøpt f.eks HD-DVD så kan du jo bare stemme på at du planlegger å kjøpe HD-DVD i nærmeste fremtid.

Undersøkelsen er for å finne ut hvem som allerede nå har bestemt seg for å investere i HD-DVD eller BD spiller.

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig dere ser på den fordelen som minimal, men sannheten er at Blu-ray har fått mye pepper for å ha soner i det hele tatt av HD DVD fansen!! Når begge får soner så er de i mine øyne likestilte.
    Enig i at de to formatene kun har mindre forskjeller for forbrukeren og da blir det gjerne et spørsmål om hvor du får mest for pengene! Men i en tidlig fase hvor det er gitt ut få filmer i Europa så er det en fordel om spillerne er sonefrie (som de første Toshiba spillerne er).

jeg har ingen planer om å ta inn filmer fra afrika. Prøvde bare å få fram et poeng om at den fordelen HD DVD har hatt ved å være sonefrie var utlignet og hvis man skal være pirkete, snudd på grunn av Blu-ray sine større soner.. alt bunner vel i grunn ut i at vi som forbrukere vil ha mest mulig frihet! Med Blu-ray så får man lov til å importere filmer fra Afrika, det får man ikke med HD DVD! så får hver enkelt avgjøre hvor viktig det er
    Å importere fra Afrika blir nok like vanlig som det er å importere DVD'er fra Sør-Afrika i dag ;-)
    Nå er jo ikke sonene for HD DVD innført enda. Det kan jo tenkes at de også legger seg på samme sonene som Blu-ray. XE1 og E1 lanseres i Europa og Australia noe som kan tyde på at disse ses på som samme marked. Nå har Toshiba sagt at disse vil være sonefrie, med det blir neppe XE2 og E2 når de kommer.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde bare å få fram et poeng om at den fordelen HD DVD har hatt ved å være sonefrie var utlignet og hvis man skal være pirkete, snudd på grunn av Blu-ray sine større soner.
    Men HD DVD spillerene er sonefrie, og kommer det sonekoding, vil ikke de spillerene som er solgt sonefrie bli påtvungen en sonekoding (ref: Toshiba), slik BD har.
    Samsung spilleren var sonefri i starten, men etter firmware oppgradering hadde de påtvunget sonekoding.
    Da spiller det liten rolle for os som har kjøpt sonefri spiller om det skulle komme soner i fremtiden

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer til å kjøpe HD DVD. (Bare så det er sagt.)

Det er rart å se at avstemmingen er så jevn, da innleggene i denne tråden, samt på dette forumet generelt, ser ut til å ha en overvekt av HD DVD-tilhengere. Hvor mange av dere har ikke importert en amerikansk Toshiba HD A1? Hvor mange importerte Blu Ray? Enten er Blu Ray-eiere passive på forumet eller så er de i mindretall (noe denne avstemmingen motsier).

Etter å ha frekventert de amerikanske forumene (AVS og HTF) hadde jeg fått inntrykk av at også de fleste entusiastene derfra støtter HD DVD. Uformelle tall tilsier også at HD DVD selger opp til tre ganger så bra som Blu Ray der borte, men det er det ingen som kan bekrefte.

Her i Norge har nok Blu Ray vært flinkere med markedsføringen, for dette formatet virker mere populært her. Når til og med redaktøren av bransjebladet Release skriver at man skal velge Blu Ray er det ikke lett for uinformerte å orientere seg (Release 10-2006). Jeg er redd dette blir en trend i den norske dagspressen og fagpressen, at HD DVD-gruppa ikke har invitert dem på nok releaseparties så de omtaler Blu Ray i stedet (litt flåsete sagt, men dere skjønner hva jeg mener). Jeg forventer også at pressen ikke sluker alt produsentene sier rått, men bedriver kritisk journalistikk. Nå må gjerne en representant fra pressen få korrigere meg, men HD DVD/Toshiba har vel ikke akkurat fridd til pressen -en tabbe, spør du meg. Pressen må være sitt ansvar bevisst, de må være klar over at hvermansen lar seg påvirke av slike "ekspertråd", og når pressen kommer med kontante utsagn bør de være rimelig sikre på at de spår rett.

For min del er valget av HD DVD basert på:
    • Utvalget av titler (spiller ingen rolle om Blu Ray får flere så lenge filmsmaken min harmonerer bedre med HD DVD-utvalget)
    • Den nåværende sonefriheten hos HD DVD gjør at jeg kan bestille filmer fra hele verden, noe som gir meg både bedre utvalg og lavere pris på software. (Om jeg hadde kjøpt Blu Ray hadde jeg vært mektig irritert over at jeg ikke kan importere X-men 3 fra USA i dag.)
    • Pris på både spillere og filmer er lavere hos HD DVD (internasjonalt).
    • Jeg har klokketro på at alle studioer vil gi ut filmer på HD DVD før eller senere. I mellomtiden kan jeg importere filmer fra land hvor rettighetsforholdene er annerledes (Terminator 2 på HD DVD fra Frankrike, Reign of Fire fra Japan -filmer som i USA er eiet av Blu Ray-utgivere.)
    • Jeg tror fortsatt at merkenavnet HD DVD gir større tillit hos folket enn Blu Ray.
    • De høyoppløste lydformatene er en realitet her og nå hos HD DVD. Hos Blu Ray skal de komme "senere". Billedkvaliteten er nok i praksis den samme på begge formater.

Per i dag kan jeg ikke se NOEN grunn til å velge Blu Ray, de som gjør det baserer seg på et fremtidsløfte (jfr. lydformater). (Eller så er de villedet av pressens ensidige omtale av formatet.) I alle tilfeller kan det hende at Blu Ray blir vinneren i Europa, mens HD DVD regjerer i USA.

Så får vi bare se om jeg angrer meg om fem år, jeg har fortsatt kjelleren full av Betamax-filmer (og spillere). For ikke å nevne Laserdisc :-D

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror hovedgrunnen til at det er mange som skal BD spiller er rett og slett at de skal ha en PS3 til sommeren når den er ute, og ikke har tenkt å kjøpe noe standalone spiller, hverken BD eller HD DVD.
    Noen annen grunn kan jeg rett og slett ikke se (kanskje uvitenhet da).

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •