Hvem overlever: Blu-Ray eller HD-DVD ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 35 1 2 3 4 5 11 21 31 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 691
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hvem overlever: Blu-Ray eller HD-DVD ?

Hva er egentlig fremtidens medium av Blu-Ray og HD-DVD ? Dersom en står idag og skal kjøpe prosjektor og DVD spiller, bør en satse på overnevnte og kjøpe f.eks en Blu-Ray spiller og en full HD prosjektor? Hva er egentlig forskjellen på de to DVD formatene? Kan en HD-DVD spiller også takle Blu-Ray og motsatt?

Mvh.

Tommy

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sundman
    Hva er egentlig fremtidens medium av Blu-Ray og HD-DVD ? Dersom en står idag og skal kjøpe prosjektor og DVD spiller, bør en satse på overnevnte og kjøpe f.eks en Blu-Ray spiller og en full HD prosjektor? Hva er egentlig forskjellen på de to DVD formatene? Kan en HD-DVD spiller også takle Blu-Ray og motsatt?
    Foreslår du starter med å kikke i de trådene som allerede handler om dette emnet. F.eks. denne: http://avforum.no/forum/hd-hardware-...-oversikt.html

Du bør finne den informasjonen du er ute etter der. Det enkle svaret på spørsmålet ditt finnes ikke, det er ingen som vet hvilke format som kommer til å bli "fremtidens" format, men det som iallefall er sikkert er at begge formatene er tilgjengelig *nå*, vi kan fort ende opp med en situasjon hvor ingen av formatene blir gjeldende i "fremtiden" (hva du nå enn legger i det).

Hvilket du velger må du nesten vurdere etter behov og/eller "magefølelse"..

Anbefaler uansett at du fortsetter diskusjonen/spørsmålene dine i en av de eksisterende trådene..

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Vi får nok se begge formatene side om side i lang tid fremover. En HD DVD-spiller kan spille av HD DVD, DVD og CD og en Blu-ray Disc-spiller kan spille av Blu-ray Disc, DVD og CD. Foreløpig finnes det ingen spillere som kan spille både HD DVD og Blu-ray Disc.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror DVD vinner formatkrigen

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trodde jo Kari Bremnes sku farra til Mexico også så deg tror vi ikke noe på lengre
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blu-ray vinner! Kulest navn!

Når det kommer til spørsmålet om hvem som overlever Blu-ray og HD-DVD, så håper jo jeg et jeg klarer det! :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Historisk sett så vinner HD-DVD på pris. (BetaCam vs. VHS)
    - Teknisk sett så vinner Blue-Ray. (Mer lagringsplass)

Personlig så tror jeg som de fleste her at vi kommer til å leve med begge formatet og gamle DVD-video i lang tid fremover.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    - Historisk sett så vinner HD-DVD på pris. (BetaCam vs. VHS)
    - Teknisk sett så vinner Blue-Ray. (Mer lagringsplass)

Personlig så tror jeg som de fleste her at vi kommer til å leve med begge formatet og gamle DVD-video i lang tid fremover.

Er det slik at en bør ha en 1080p prosjektor for å få dra nytte av Blu-Ray eller HDD formatene? Dersom en kun bruker 720 prosjektor, vil det være like greit å bare fortsette med dagens DVD formater og leiefilm?

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Du trodde jo Kari Bremnes sku farra til Mexico også så deg tror vi ikke noe på lengre
    Ja sant det ops:

Jeg vet ikke om jeg er noe mer kvalifisert til å ha noen mening om formatkrigen, men det er nå engang det jeg tror Hva jeg HÅPER er noe annet..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det slik at en bør ha en 1080p prosjektor for å få dra nytte av Blu-Ray eller HDD formatene? Dersom en kun bruker 720 prosjektor, vil det være like greit å bare fortsette med dagens DVD formater og leiefilm?
    Njaa. De bruker bedre kompresjonsteknologi på de nye formatene slik at du slipper artifacts fra mpeg2 komprimeringen, samt bedre lyd. Og jeg innbiller meg at 1080p innhold skalert ned til å fylle 720p bilde blir bedre enn 576i oppskalert til 720p.

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ENORM forskjell... Går ikkje an å sammenligne oppskalert dvd->720p med nedskalert 1080i->720p..

Hadde kollega på besøk for ein liten demo av The Fast and The Furious(HD-DVD på Optoma HD70), og han endte opp med bakoversveis og blei sittende å sjå film ein time lengre enn planlagt.. Protesterte voldsomt da eg vill bytte til anna film for å vise klipp derifra..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av crusade
    ENORM forskjell... Går ikkje an å sammenligne oppskalert dvd->720p med nedskalert 1080i->720p..

Hadde kollega på besøk for ein liten demo av The Fast and The Furious(HD-DVD på Optoma HD70), og han endte opp med bakoversveis og blei sittende å sjå film ein time lengre enn planlagt.. Protesterte voldsomt da eg vill bytte til anna film for å vise klipp derifra..

Så du mener det er kjempebra med en Blu-Ray eller HD-DVD selv på 720 prosjektorer? Men hvor mye bedre blir det på en 1080p da hvis det er så enormt selv på 720?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du mener det er kjempebra med en Blu-Ray eller HD-DVD selv på 720 prosjektorer? Men hvor mye bedre blir det på en 1080p da hvis det er så enormt selv på 720?
    Ja, det lurer eg på og,, har kun sett film på min 720p.. Forskjellen fra dvd til hd-dvd på min projektor er som natt og dag ihvertfall. Menyene er krispe og superskarpe.. bildet er meget bra! Er kjedelig å gå tilbake til vanlige oppskalerte dvder etter ein runde med HD-film..

...så eg er veldig spent på om eg kjem til å ville/måtte sjå alle filmene på ny når eg evnt. får ein HD81 1080p projektor i hus om et års tid..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo større bilde du har, jo viktigere blir oppløsningen. Sitteavstand har også endel å si.
    Som flere her sier, så er det stor forskjell mellom vanlig DVD og ekte HD i 720p. Spesielt om du har stor tv eller PJ med lerret.
    Forskjellen mellom 720p og 1080p vil nok virke mindre pga. du allerede har et skarpt bilde i 720p.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I det lange løp overlever ingen av formatene

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, se på VHS. Er jaggu på vei ut det allerede. Svart/hvitt TV'er er omtrent ikke få kjøpt lenger heller. ;-)

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er først opp mot julen 2007 at formatkrigen virkelig vil slå inn, den har enda ikke helt begynt.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge Hjemmekino vinner vel Bluray. De artiklene de skriver om HD tyder på at Hjemmekino håper at BD vinner, slik jeg leser det. Til tider tas det med fordelene til BD uten å nevne fordelene med HDDVD. Synes at bladet kunne vært mer objektivt.

Mange av "sannhetene" Hjemmekino legger frem er jo fra Sony-folk eller deres støttespillere. Selv om BD har flere støttespillere, har de færre filmer ute. HDDVD har også flere tilgjengelige titler på pre-order. Og at teknologien er overlegen pga noe større kapasitet, blir overskygget av at HDDVD har fått langt bedre omtaler på lyd- og bildekvalitet. Og at pris på spillere er billigere.

Alle vi inne påforumet vet dette, men ikke alle andre som leser bladet.

Men, uansett. Redningen til Bluray, PS3, har ikke vært redningen alikevel. Uoffisielle salgstall fra USA viser tall helt ned i 125.000 solgte enheter PS3. Og Japan snakkes det om ca. 88.000. Det rapporteres om at BD-filmsalget ikke har endret seg noe etter at "frelseren" PS3 kom.

HDDVD add-on er utsolgt og har tatt helt av. Denne kjøper folk kun for HDDVD-film. PS3 kjøpes primært for å spille.

Det er solgt ca. 1,5 mill HDDVD filmer så langt. Etter nyttår tror jeg Lionsgate selger HDDVD - og flere vil følge.

Så jeg er rimelig sikker på at HDDVD vinner
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har komme ut Bd-50 disker no, 50GB med godfilm, ekstramateriale i full Hd, haugevis med HD lydspor.. Test av "Click" tyder på at BD-50 diskene vil bli noke for seg sjølv..

Når det gjelder solgte PS3 enheter, så er vel begrensningen der tilgjengelighet. Såvidt eg har fått med meg så er det utsolgt over alt..?

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    I følge Hjemmekino vinner vel Bluray. De artiklene de skriver om HD tyder på at Hjemmekino håper at BD vinner, slik jeg leser det. Til tider tas det med fordelene til BD uten å nevne fordelene med HDDVD. Synes at bladet kunne vært mer objektivt.
    Akkurat dette satt jeg å irriterte meg over i et Hjemmekino blad!
    De nevnte opp og ned hvor mange støttespillere BD hadde og når det kom til HD-DVD, så var det bare 3 filmselskaper som var villig til å utgi noe materiale på HD-DVD, fikk man inntrykk av..

Side 1 av 35 1 2 3 4 5 11 21 31 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •