Hvem overlever: Blu-Ray eller HD-DVD ? - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 35 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 691
    Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Opsahle
    NEC har dessuten nå lansert en chip som funker både på BD og HD-DVD. Slippes i 2 kvartal 2007 men dessverre har ingen laget en laser som fungere på begge systemer.
    Jo, Ricoh har da skrytt av å ha fremstillt en laser som kan ta begge formatene. Og det er jo en stund siden (et halvt år er lang tid i denne bransjen...).

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er lite tvil om ar Sony har særdeles store økonomiske problemer for tiden.
    -De har ikke lengere råd til å være tilstede på de største messene for forbrukerelektronikk.
    -De taper 1500-2000 NOK på hver solgte PS3. Det blir fort et par milliarder...
    Sony losing mad loot on each PS3 - Engadget
    -De eksploderende PC-batteriene vil bli særdeles dyrt.
    -De falt helt ut av TV-markedet i mange regioner og satset mye på å komme tilbake. Nå som de er tilstede igjen klager de på at de taper penger der også pga. prisfall i markedet:
    Sony whines over HDTV price drops, says it's "looking out for the industry" - Engadget HD

Vil Blu-ray kunne overleve uten Sony?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Markedet for AV er et kraftig innovasjonsdrevet marked der aktører som klarer å fremskaffe den mest avanserte og kommersielle teknologien først og ikke minst klarer å forholde denne teknologien unik en lengere periode vinner. iPod er et eksempel, Playstation2 et annet... BluRay virket jo virkelig som en lovende teknologi, relativt godt skjermet for konkurranse både grunnet teknologisk fortrinn men også grunnet den tette relasjonen Sony har til filmindustrien. Nå ser det ut til at HD-DVD har tettet gapet relativt kraftig, så det blir spennende å se utviklingen her... Det blir tydeligvis stadig vanskeligere, selv om de alltid har vært vanskelig da, å hevde sin rett innen AV-verden...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Det er lite tvil om ar Sony har særdeles store økonomiske problemer for tiden.
    -De har ikke lengere råd til å være tilstede på de største messene for forbrukerelektronikk.
    -De taper 1500-2000 NOK på hver solgte PS3. Det blir fort et par milliarder...
    Sony losing mad loot on each PS3 - Engadget
    -De eksploderende PC-batteriene vil bli særdeles dyrt.
    -De falt helt ut av TV-markedet i mange regioner og satset mye på å komme tilbake. Nå som de er tilstede igjen klager de på at de taper penger der også pga. prisfall i markedet:
    Sony whines over HDTV price drops, says it's "looking out for the industry" - Engadget HD

Vil Blu-ray kunne overleve uten Sony?

Sony har penger nok. Det skal du ikke være redd for.
    At de ikke deltar på messene har muligens mye med at de går andre veier i markedsføringen sin, enn å satse på messene som har blitt bevist mang en gang at man får lite publisitet/markedsføring i forhold til prisen man betaler for å være med. Ikke kostnadseffektivt.

PC batteri greien er jo en fadese. Det koster dem mye penger, men Sony er så j'vla stort at de nok takler det fint.

At de taper penger per PS3 nå er HELT vanlig. Xbox hadde stort tap per boks i sin tid, men jo flere de selger, jo flere blir produsert og jo lavere blir produksjonskostnaden per enhet. Til slutt tjener de penger på dem. Vanlig fenomen. Husk at de tar utviklingskostnaden med INN i regnskapet. Derfor de taper så mye per boks nå. Men den kostnaden øker ikke etter produksjonen har startet.

De har vel ikke akkurat "falt ut av" TV-markedet helt enda. De har fortsatt en høy stjerne hos de fleste forbrukere og media. At de selger MINDRE enn før er vel mer sannsynelig. Men "falt ut av"? Uenig.

Alt i alt. Sony forsvinner ikke med det første...ikke vær redd for det.

Personlig hater jeg alle sony produkter. De har en holdbarhet lavere enn melken jeg glemmer på kjøkkenbenken på søndags morran. Og det er ikke godt nok, når produktene koster fra 25% til 50% mer enn konkurrentene.

Over til HDDVD og BlueRay.

Jeg forventer de "uavhengige" (som ricoh) til å lage en spiller som tar begge formater. Den kjøper jeg. Den som er dum nok til å satse på en av delene, fortjener å få i ræven når en av formatene blir faset ut.

Dessuten tror jeg online-content er framtiden uansett. Fysiske formater vil vi nok se mindre til i framtiden, og jeg tror (og håper) HDDVD og BlueRay er det siste fysiske formatet vi får på video-content markedet. Husk på at fysiske format bare er til for å skape monopol situasjoner. Vi har teknologien til rene online contents, og hadde vi brukt like mye ressurser på det istedenfor disse fysiske formatene, hadde de digitale logistiske problemene vært løst for lenge siden.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomas78
    De har vel ikke akkurat "falt ut av" TV-markedet helt enda. De har fortsatt en høy stjerne hos de fleste forbrukere og media. At de selger MINDRE enn før er vel mer sannsynelig. Men "falt ut av"? Uenig.
    Joda, for 2 år siden var deres TV-modeller helt ute av mange elektronikkjeder i Europa. Det var overgangen fra billedrør til flatskjermer de ikke klarte å følge med på og prisene lå altfor høyt. Det var dette som første til at de startet egne Sony-sentre.

Nå har Sony igjen fått dreis på TV-modellene sine og de er igjen tilgjengelige hos de fleste kjedene om enn med mindre markedsandel enn i gode "trinitron-tider".

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen umiddelbar frykt for at Sony skal gå konk, men at de har/får pengeproblemer og kutter enkelte produkter ser jeg ikke bort i fra.
    Mener bestemt de hadde betydelige pengeproblemer for noen år siden, og det som har skjedd i det siste har i allefall ikke gjort pengebunken noe større vil jeg tro.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomas78
    Dessuten tror jeg online-content er framtiden uansett. Fysiske formater vil vi nok se mindre til i framtiden, og jeg tror (og håper) HDDVD og BlueRay er det siste fysiske formatet vi får på video-content markedet. Husk på at fysiske format bare er til for å skape monopol situasjoner. Vi har teknologien til rene online contents, og hadde vi brukt like mye ressurser på det istedenfor disse fysiske formatene, hadde de digitale logistiske problemene vært løst for lenge siden.
    Dette håper jeg inderlig ikke skjer, men det gjør nok det, nå som alt skal datafiseres..
    Selv om jeg er Serviceelektroniker innen data og kontorsystem, så missliker jeg pc bare mer og mer.
    Kjekt for å finne informasjon, skrive brev og bildebehandling o.l, men at ALT skal over på pc som tv, film, musikk, alarmsystem etc. er noe jeg er mer kritisk til.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Dette håper jeg inderlig ikke skjer, men det gjør nok det, nå som alt skal datafiseres..
    Selv om jeg er Serviceelektroniker innen data og kontorsystem, så missliker jeg pc bare mer og mer.
    Kjekt for å finne informasjon, skrive brev og bildebehandling o.l, men at ALT skal over på pc som tv, film, musikk, alarmsystem etc. er noe jeg er mer kritisk til.
    Online-content krever ikke PC. Man kunne fint hatt en dedikert brunboks med internet tilkobling. Xbox360 har jo en slik løsning allerede, om enn ikke så sofistikert enda...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "I valgets kval setter man seg gjerne mellom to stoler."

Det var en tung prosess med mye konkurranse en gang i tiden før VHS gikk seirende ut av videokassettkrigen. CD-platen kom alene, og fikk raskt aksept. SACD/DVD-A tok aldri av, siden utgivelsene var få og de måtte konkurrere med den veletablerte CD-standarden. Utgivelsene var få fordi kunsumentmarkedet aldri nådde kritisk masse av avspillere. Jeg tror også at mange ser på CD som et bedre valg fordi lyden er "god nok" for de fleste, og man slipper unna avspillingsrestriksjoner i forhold til PC, bilavspilling etc. Jeg betrakter disse formatene som entusiastformater som sannsynligvis vil ha samme utbredelse som LP-plater har i dag.

Så til HD-DVD og Blu-Ray: Er det bare jeg som ser parallellen til SACD/DVD-A/CD her? Det store problemet for HD-DVD og Blu-Ray er at DVD har full markedspenetrering. Jeg mener det likevel ikke er fullt så håpløst for HD-DVD og Blu-Ray som for SACD/DVD-A. Grunnen er flatskjermer. De fleste flatskjermer er i dag HD-Ready og vil nyttegjøre seg mer høyoppløste formater. Jeg tror også vanlige konsumenter med nye skjermer (og de tar raskt over nå) vil se tydelig forskjell på de PAL-baserte DVD-filmene og de nye HD-formatene. Derfor vil mange ønske seg bedre oppløsning.
    Likevel her det gamle ordtaket om valgets kvaler en viss gyldighet. Mange er godt fornøyd med DVD, og velger å sitte på gjerdet og vente. Det er tre ting som kan være forløsende for markedet for HD-avspillere og HD-filmer:

1. Nesten alle filmer kommer ut på begge formater. Da vil forbrukerne kunne velge avspillingsformat relativt fritt.
    2. Det kommer multiavspillere som takler begge formater. Dette vil i så fall gjøre det enkelt, og det vil ta av ganske raskt.
    3. Et av formatene får et overveldende antall filmtitler i forhold til det andre formatet. Det gjør at det formatet med færrest filmer vil dø ut, akkurat som Betamax.

Personlig synes jeg alt. 2 ville være det beste. Det er etter min mening det eneste som ville gjøre det umiddelbart attraktivt for konsumentene å kjøpe en spiller og for filmprodusentene å velge format å slippe filmen i markedet på. Dette er den eneste måten hardware-produsentene kan sikre at HD-markedet tar av på.
    Alt 1 og 3 er i hendene på filmprodusentene. Etter hva jeg skjønner er det allerede produsenter som går for alternativ 1 (bl.a. Warner, om jeg husker rett), men det krever en relativt massiv støtte for å virke forløsende på markedet. Alternativ 3 er det som vil avgjøre dersom 1 eller 2 ikke slår til. Da vil det nok ta mye lenger tid å få konsumentene til å kjøpe seg inn i markedet. For mange vil sitte på gjerdet med sine HDMI-baserte skjermer og DVD-avspillere med oppkonvertering til HD. Det er likevel fare for at dette blir resultatet.

Til slutt, alternativ 4:
    Det er jo mulig at PS3 faktisk er en "dark horse" i sammenhengen. Får denne spillkonsollen bred aksept, så vil filmprodusentene raskt se markedet. Blu-ray vil i så fall ha et forsprang, og jeg tror faktisk at det ironisk nok kan være PS3-maskinens suksess som spillkonsoll som vil kunne avgjøre hvilket filmformat som blir ledende... Hvis altså PS3 blir populær blant massene, noe som likevel enda ikke er helt sikkert. Den som lever får se!

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med filmer med både DVD og HD på. Ser at HD-DVD har startet med det, men de er dyrere.

Hvis de filmselskapene som støtter HD-DVD fra januar 2007 kun gir ut disse "dual-disk" platene, kanskje tilogmed istedenfor vanlige DVD'er til vanlig DVD pris. La oss si de gjør dette i hele 2007.
    Vil de da klare å kuppe markedet?

Vil Ola Dunk eller Joe Schmoe da i 2007 eller 2008 når han skal ha ny spiller velge det formatet han allerede tilfeldigvis har 30 "dual-disker" av fordi han kjøpte de til sin vanlige DVD-spiller...?

Mvh C

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Casle
    Hva med filmer med både DVD og HD på. Ser at HD-DVD har startet med det, men de er dyrere.
    Så lenge de er dyrere, så har vi en direkte parallell til Hybrid SACD. Folk betaler ikke ekstra så lenge de ikke har en spiller som kan utnytte det man betaler ekstra for.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange har så stor tro på at BD vil "vinne" pga. PS3. Skjønner ikke det i et litt lenger perspektiv. Som alt annet her i livet så foredles også teknolgi. PS3 er en spillkonsoll, som etterhvert vil komme til kort mot dedikerte spillere for høyoppløste DVD-er.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Mange har så stor tro på at BD vil "vinne" pga. PS3. Skjønner ikke det i et litt lenger perspektiv. Som alt annet her i livet så foredles også teknolgi. PS3 er en spillkonsoll, som etterhvert vil komme til kort mot dedikerte spillere for høyoppløste DVD-er.
    Jeg sier at det er en mulighet, ikke at det kommer til å bli sånn. Poenget er at det IKKE er kvaliteten som kommer til å drive dette. Det er tilgjengeligheten på filmer som vil drive dette. De som produserer filmene vil på sin side satse på det markedet som er størst. Så HVIS PS3 får en utbredelse som overgår de dedikerte spillerne av HD-DVD og Blu-ray, så er det et kraftig incentiv til å levere filmene i Blu-ray formatet.

Husk også at med HD-DVD og Blu-ray, så går BÅDE bilde og lyd digitalt ut fra spilleren. Derfor har TVen som tar HDMI inn mer å si for bildekvaliteten enn avspilleren, akkurat som surroundprosessoren har mer å si for lyden enn DVD-spilleren som sender lyden digitalt ut.

Det er ikke det lange perspektivet som bestemmer hvem som vinner formatkrigen. Når det utpeker seg en klar leder, så tipper jeg at det går bare en vei, akkurat som det gjorde da VHS kom med moviebox og pøste leiefilm ut i markedet. Fra da av hadde Beta ikke en sjanse, selv om de fleste i dag er enige i at Beta var det kvalitetsmessig beste formatet.

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Casle

Hvis de filmselskapene som støtter HD-DVD fra januar 2007 kun gir ut disse "dual-disk" platene, kanskje tilogmed istedenfor vanlige DVD'er til vanlig DVD pris. La oss si de gjør dette i hele 2007.
    Vil de da klare å kuppe markedet?

Vil Ola Dunk eller Joe Schmoe da i 2007 eller 2008 når han skal ha ny spiller velge det formatet han allerede tilfeldigvis har 30 "dual-disker" av fordi han kjøpte de til sin vanlige DVD-spiller...?

Mvh C
    Det er kun HD DVD som kan komme med slike utgivelser (patentrettigheter), men som Roffe sier blir de nok litt for dyre. Skulle Ola Dunk kjøpe dem kunne de ikke koste mange kronene mer enn en standard DVD og det blir nok i dyreste laget for utgiveren.

Jeg tror mer slike utgivelser vil være nyttige for dem som har en HD DVD spiller, men som også ønsker å kunne spille av filmen på vanlige DVD spillere (for eksempel i bilen). Foreløpig koster dessverre disse utgivelsene litt for mye i forhold til andre HD DVD filmer.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode poeng der roffe (som alltid), men med den argumentasjonsrekken så må vi også ta hensyn til Microsofts XboX...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Gode poeng der roffe (som alltid), men med den argumentasjonsrekken så må vi også ta hensyn til Microsofts XboX...
    Absolutt. Og som mange påpeker, så må PS3 virkelig levere nå for å holde unna for Xbox 360. Likevel har PS3 en fordel ved at Blu-ray er INKLUDERT, mens HD-DVD er et TILLEGG på Xbox 360. Det betyr at ALLE PS3-eiere har Blu-ray, mens det bare er en andel av Xbox 360-eiere vil investere i HD-DVD.

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Absolutt. Og som mange påpeker, så må PS3 virkelig levere nå for å holde unna for Xbox 360. Likevel har PS3 en fordel ved at Blu-ray er INKLUDERT, mens HD-DVD er et TILLEGG på Xbox 360. Det betyr at ALLE PS3-eiere har Blu-ray, mens det bare er en andel av Xbox 360-eiere vil investere i HD-DVD.
    Og som nevnt mange ganger før. Alle som kjøper Xbox HD DVD kjøper den for å se film. PS3 kjøpes for spill i utgangspunktet.

Personlig så synes jeg 1700 kr for HD på disc nå var verdt hver krone selv om HD DVD skulle tape, noe de mest sannsynlig ikke gjør. Blu Ray er i mine øyne oppskrytt, overpriset og et forferdelig sonyutviklet pengemaskin for et av de griskeste selskapene i hele bransjen (IMHO)

"tar på meg flammesikker kjeledress"
    Cyberdog

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tilgjengelighet og pris

Det finnes nå en del alternativer for avspilling av både HD DVD og Blu-ray men de varierer sterkt i både pris og tilgjengelighet.

Hva med en liten oversikt over dagens veil priser

HD DVD

Xbox 360 + HD DVD add on = Kr 4700 (3000 for premium og 1700 add on)
    Tilgjengelig spiller, add on må vel importeres

HD DVD add on brukt sammen med HTPC = 1700 kr
    tilgjengelig men må vel importeres

Toshiba HD-XA1 = 500$ ca 5000 kr
    god tilgjengelighet men må importeres

Toshiba's HD-E1 = 5000 kr
    ikke tilgjengelig enda (forventet januar)

Toshiba's HD-XE1= 7000 kr
    ikke tilgjengelig enda (forventet januar)

Blu-ray

PS3 = ca 5000 kr
    utsettes stadig, +færre spillere i de andre store markedene = dyr import

Samsung BD-P1000 = 10 000 kr
    tilgjengelig

Panasonic DMP BD10 = 13 000 kr
    tilgjengelig

Pioneer elite
    kommer snart

Dette er bare mitt lille og raske forsøk på en oversikt over muligheter og tilgjengelighet. Kom gjerne med korreksjoner hvis noe er feil.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du viser en vesentlighet i din oppsummering...prisene. For ordensskyld så får man HD-E1 for 5000, og HD-EX1 til 7000 kroner. Dette forsterker ubalansen i pris mellom BD og HD-DVD.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Xbox 360 + HD DVD add on = Kr 4700 (3000 for premium og 1700 add on)
    Tilgjengelig spiller, add on må vel importeres
    Er det ikke slik at de som har en HTPC som signalkilde i anlegget sitt (med et oppegående grafikk-kort) kommer vel suverent billigst unna, med bare 1700 for XBOX HD-DVD add-on?

Er det fordi dette er en ubetydelig kundegruppe at ikke dette alternativet blir nevnt?

Side 8 av 35 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •