Hvem overlever: Blu-Ray eller HD-DVD ? - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 35 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 691
    Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Man kan nesten begynne å tvile på release.no sin uavhengighet når artiklene til stadighet er så ensidige som dette! I denne er det mange tvilsomme påstander:

Det er vel omtrent to år siden Dell valgte Blu-ray og da blir det litt tullete å fremstille dette som en nyhet!
    Da kommer også Mac med sin nye datamaskinserie hvor Blu-ray er integrert. Ifølge itavisen har også Acer en Blu-ray modell. Og selvsagt har Sony sine Vaio-PC-modeller med Blu-ray klare allerede.

Det er dermed ikke nødvendigvis HD DVD som vil dominere i PC-verdenen, selv om Microsoft støtter HD DVD fremfor Blu-ray i Xbox 360 og Windows Vista.
    HP (som er minst like store som Dell) har valgt å støtte HD DVD. Microsoft, Intel og NEC støtter HD DVD og disse er heller ikke små innen "PC-verdenen". Toshiba er også en stor PC produsent og Acer leverer bærbare med HD DVD. Foreløpig er det altså ikke mye som tilsier at Blu-ray har en større støtte enn HD DVD innen "PC-verdenen".
    IDG News Service melder at en stor fordel med BD-brenning er større lagringskapasitet (50GB) enn HD DVD.
    HD DVD har godkjent tre lags (45GB) disker for produksjon og i motsetning til Blu-ray kan HD DVD lage dobbeltsidige disker noe som gir 90 GB lagringskapasitet pr disk. Begge formater vil nok komme med større kapasiteter i fremtiden.
    PS! BD støttes av syv av åtte Hollywood-studioer. Universal er det eneste som alene støtter HD DVD, mens enda flere studio støtter kun Blu-ray Disc, blant annet Fox, Sony, MGM og Buena Vista. Det betyr at filmserier som Die Hard, James Bond, Indiana Jones, Star Wars, Istid med mange flere aldri vil bli utgitt på HD DVD.
    Ganske drøyt å påstå at disse filmseriene aldri vil bli utgitt på HD DVD!
    Det er ikke nødvendigvis Hollywood selskapene som sitter på rettighetene for å utgi filmene overalt. F.eks. Terminator 2 og Total Recal er LionsGate filmer. The Fog er en Fox film. Disse er utgitt på HD DVD til tross for at selskapene støtter Blu-ray.
    Det skulle ikke forundre meg om også noen av de nevnte seriene dukker opp på HD DVD etter hvert!

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er rart at noen tør være så skråsikre på noe som helst allerede nå.

Det har nå blitt bevis at begge formatene har potensiale for lik ytelse på både lyd og bildesiden.

Kopibeskyttelsen burde ikke være noe tema for oss lovlydige forbrukere

Da er vi tilbake til det evinnelige spørsmålet om software utbredelse.
    Dette er ett komplisert regnestykke all den tid det er forskjellige rettighetsinnehavere i forskjellige regioner. Dette er også grunnen til at HD DVD vil få soneinndeling selv om det er forskjellige avtaler innen for hver sone igjen. Her har vi i Europa den fordelen at vi kan handle fritt mellom de forskjellige distributørene, i hverfall om man ikke er så nøye på tekstingen.

Selv sitter jeg med spillere for begge formatene og har testet begge deler mot hverandre, men i skrivende stund heller jeg mot å kvitte meg med begge. Ingen av dem har klart å lage en spiller som er like enkel å bruke som en DVD spiller og det burde man kunne forlange.

Kanskje HD DVD klarer det med E1/A2?
    Kanskje Blu-ray klarer det med BDP-HD1?

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Kopibeskyttelsen burde ikke være noe tema for oss lovlydige forbrukere.
    Det er forsåvidt sant, men jeg tror mange sitter med inntrykket (og erfaringen) av at kopisperrer på diverse formater overhodet ikke er et problem for de som kopierer, men derimot kan være det for de som er lovlydige og har kjøpt produktet (f.eks. CDer som ikke kan spilles i alle spillere, PC-spill som hoster og harker p.g.a. kopibeskyttelse, osv.).

Omtrent på samme måte som at de eneste som faktisk ser advarselen om at man ikke skal kopiere en DVD, er de som har betalt for den(!).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Microsoft var først og snuste på Blu-ray siden, men bl.a. pga kopibeskyttelsessystemet som det var snakk om i starten, så trakk de seg og gikk over til HD DVD i stedet. De mente det ble for forbruker fiendtlig til og med for de. Og det fra Microsoft! Nå har ikke jeg full oversikt over kopibeskyttelsessperre systemet som faktisk de endte opp med til slutt i Blu-ray, om det ble like "ille" som det var snakk om en stund. Men jeg hørte i alle fall dette for en tid tilbake i et intervju (podcast) med Microsoft om hvorfor de valgte HD DVD i stedet for Blu-ray.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå tror ikke jeg at selv Blu-ray leiren er dumme nok til å hindre lovlydig bruk av filmene og jeg har i hvertfall ikke hatt noen problemer enda.

Hva som blir sagt av de forskjellige partene i denne kampen tar jeg med en klype salt.

Jeg tror nok heller Microsoft ville støtte de som helhjertet bruker deres komprimeringsteknologi noe HD DVD gjør.
    Blu-ray har som kjent åpnet for å bruke alle 3 formatene og det hadde nok Microsoft tungt for å svelge.

Nå er forresten Vista like klargjort for både HD DVD og Blu-ray så Microsoft har definitivt ikke låst seg der. Det er nok ett lurt trekk av dem.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Arendal sier, så vil HD DVD bringe høyere revenue til MSoft og da er det klart hvilket format de velger. At de sier BD har for mye beskyttelse smatt fra rett hull. Det er de som har vært med på utviklingen av AACS som er hovedkomponenten i DRM'en i begge formater.

Mvh

Active Warblader sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active Warblader sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen release lister for HD-DVD og Blu-ray

HD DVD Disc Release Dates | High Def Digest

og

Blu-ray Disc Release Dates | High Def Digest

Ser noen en forskjell ??

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En smule flere datoer klare for Blu-ray titler på den listen, ja.

Skulle ønske det fikk ut fingeren og fikk europeiske release også - helst med norsk tekst. Og viktigst av alt - at fikk filmene opp i jevn god kvalitet!

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Warblader
    Her er noen release lister for HD-DVD og Blu-ray

HD DVD Disc Release Dates | High Def Digest

og

Blu-ray Disc Release Dates | High Def Digest

Ser noen en forskjell ??
    Joda, men husk at dette kun er utgivelser i USA.

For Blu-ray så betyr dette at mange av filmene er kodet til region A og da kan de ikke spilles av på europeiske spillere.

For HD DVD er ikke utgivelsene fra StudioCanal og fra for eksempel Spanske utgivere med. Hvis du tar med disse så er nok ikke listene så ulike (HD DVD har foreløpig ikke regionskoding).

Det spekuleres også på forumet på samme side i at en noen selskaper venter med å annonsere en del av filmene til CES i Januar 2007.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke så lenge til vi får sonefire spillere kan jeg tenke meg.

PS3 er det allerede mener jeg å ha lest.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke så lenge til vi får sonefire spillere kan jeg tenke meg.

PS3 er det allerede mener jeg å ha lest.
    PS3 er kun sonefri på spill. På filmer er den låst til Region A (US/Japan) og vil bli låst til Region B når den kommer til europa.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå som koden til krypteringen av HD DVD er knekt skal det bli spennende og se om dette vil innvirke på filmselskapenes støtte til dette formatet.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar vel ikke lange tiden før Blu-Ray også blir knekt.

Skal jeg spå fremtiden tror jeg begge formatene overlever og vi ender opp med kombispillere som tar begge... (ala DVD+/-R/RAM krigen)

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lrbh
    PS3 er kun sonefri på spill. På filmer er den låst til Region A (US/Japan) og vil bli låst til Region B når den kommer til europa.
    Det jeg mener er at noen allerde har knekt soneinndelingen på film.

PS3 entusiastene er noe mer pågående og hackerinnstilte enn den jevne brunevare kunden så det er ikke akkurat uventet.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Tar vel ikke lange tiden før Blu-Ray også blir knekt.

Skal jeg spå fremtiden tror jeg begge formatene overlever og vi ender opp med kombispillere som tar begge... (ala DVD+/-R/RAM krigen)
    Det tror ikke jeg, forskjellen sånn fysisk er for stor og filmselskapene vil ikke kunne leve med 2 formater over tid.
    Det er hverken kundene eller filmselskapene intresseret i over tid.

Det vil nok komme multispillere for dem som kjøpte feil format ( HD DVD ) sånn at de får sett filmene sine, men at filmselskapene kommer til å gi ut filmene sine på begge formatene over tid, neppe.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Arendal]Det jeg mener er at noen allerde har knekt soneinndelingen på film.

Det er ikke bare soneinndelingen som er knekt, også selve krypteringen av innholdet er knekt for HD-DVD (AACS).

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=roffen]
    Det jeg mener er at noen allerde har knekt soneinndelingen på film.

Det er ikke bare soneinndelingen som er knekt, også selve krypteringen av innholdet er knekt for HD-DVD (AACS).
    Er det ikke en overdrivelse å si at AACS er knekt?

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må innrømme at jeg har rimelig liten peiling på AACS men det tilsvarer vel CSS på DVD ikke sant?

Er ikke det rimelig likt på HD DVD og Blu-ray?

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må innrømme at jeg har rimelig liten peiling på AACS men det tilsvarer vel CSS på DVD ikke sant?

Er ikke det rimelig likt på HD DVD og Blu-ray?
    Jo AACS benyttes av både Blu-ray og HD DVD, men Blu-ray har kan vel også benytte/aktivere andre kopisperrer.

Advanced Access Content System - Wikipedia, the free encyclopedia
    Thus, if a given player's keys are compromised by an attacker, the AACS licensing authority can simply revoke those keys in future content, making the keys/player useless for decrypting new titles.
    Hvis det stemmer at man har knekket en kode er vel det noe AACS er foreberedt på å takle?

Side 10 av 35 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •