HD DVD norge? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 108

Tråd: HD DVD norge?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Unnskyld AndersT2, det der må være bull. Jeg har hatt Panasonic Blu-ray en stund nå og har en del filmer. Noen av de med svært høy bithastighet i Mpeg2- og høyere enn 25mbs. F.eks Black Hawk Down. Og der er det hektisk nok. :-D Har ikke en snuffel av tegn til hakking. Og mange de nyeste er i Mpeg2 de også. Ikke så mange VC-1 til nå. Har både nyere og eldre Blu-ray filmer - ingen hakker.

Hvis det hakker nede i Fredrikstad, så må det være andre grunner.

Ingen tegn til at Panasonic'n er presset på noe som helst vis.

EDIT: og når det gjelder gamle/nye filmer - så er det høyere bithastighet på de nye Mpeg2 titlene som er på dual layer skiver. De første som kom på singel layer skiver har lavere bithastighet så det er ingen sammenheng i det du sier.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Potetgullmannen
    Leste et sted at forskjellen mellom HD DVD og Blu-ray i tillegg til det du skriver også gikk på vinkelen laseren leste platene med eller noe sånt..
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Kan sikkert stemme, det kan forklare hvordan det ene formatet kan ha større kapasitet enn det andre selv om bølgelengden på laserlyset er den samme.
    Forskjellen er at på HD DVD ligger selve informasjonen midt i plata, det er 0.6mm fra underiden til selve filmen, Blu-Ray har sin info 0,1mm fra undersiden av platen, det gjør at laseren må endre vinkelen på strålen for å kunne lese begge format.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Potetgullmannen
    Unnskyld AndersT2, det der må være bull. Jeg har hatt Panasonic Blu-ray en stund nå og har en del filmer. Noen av de med svært høy bithastighet i Mpeg2- og høyere enn 25mbs. F.eks Black Hawk Down. Og der er det hektisk nok. :-D Har ikke en snuffel av tegn til hakking. Og mange de nyeste er i Mpeg2 de også. Ikke så mange VC-1 til nå. Har både nyere og eldre Blu-ray filmer - ingen hakker.

Hvis det hakker nede i Fredrikstad, så må det være andre grunner.

Ingen tegn til at Panasonic'n er presset på noe som helst vis.

EDIT: og når det gjelder gamle/nye filmer - så er det høyere bithastighet på de nye Mpeg2 titlene som er på dual layer skiver. De første som kom på singel layer skiver har lavere bithastighet så det er ingen sammenheng i det du sier.
    Jeg sa ikke at det jeg skrev er fakta. Det var ett forslag til hva grunnen kunne være.

Det ville jo være rart hvis de ble gitt ut filmer som hakket på ett formate som de fleste bruker (altså 720p formatet, da 1080p skjermer enda er sjeldene i folks hjem)

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjaldt hakking ved panoreringer, så var det jeg som tok dette opp med Lefdal. Jeg sa bare at jeg syntes ikke panoreringene var spesielt imponerende, og at jeg hadde sett dette tidligere på Bluray. Forrige gang var det kombinasjonen Samsung BD og Pioneer 507.

Og Pioneer 507 plasma er jo en knallskjerm...

På Lefdal sa de at de hadde testet med flere skjermer som som ikke hadde 1080p, med samme dårlige resultat. En Philips LCD med 1080p gikk smooth.

Slik var det ikke med HD DVD sa han. Der hadde de testet både med nevnte Pioneer og med andre skjermer som ikke hadde 1080p. Godt resultat hver gang.

Nå har jeg sett dette på to BD filmer med to BD-spillere, og øyet juger ikke. Det er rett og slett ikke bra. Og filmene er med norsk tekst, så da skulle de jo være ganske nye.
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Jeg sa ikke at det jeg skrev er fakta. Det var ett forslag til hva grunnen kunne være.

Det ville jo være rart hvis de ble gitt ut filmer som hakket på ett formate som de fleste bruker (altså 720p formatet, da 1080p skjermer enda er sjeldene i folks hjem)
    Joda, jeg var bare ikke ikke enig - ut fra det jeg skrev om nye titler som fortsatt er mpeg2 og har vesentlig høyere bithastighet enn de første filmene uten at det er noe problem.

Forslag trenger vi ellers blir det ikke mye diskusjon her. :-D

Hva enn årsaken er så er jeg enig i at det er merkelig at filmene skulle hakke på 720p skjermer - for som du sier - det er 720p tv'er de fleste sitter på ennå. Men jeg tror ikke det er noe spesielt med blu-ray filmene eller kodingen av de.

Tror heller det er noe med måten avspillerne og/eller TV'ene håndterer filmen når den skal nedskaleres til 720p. Når det er sagt, så har jeg ikke hørt om det problemet før som kun spesielt for Blu-ray formatet. 3:2 pulldown judder fra filmmatriale er kjent fra vanlig sd dvd fra region 1 (NTSC) og både HD DVD + Blu-ray. At det skulle være værre på Blu-ray på 720p TV'er generelt er nytt for meg i hvert fall.

Får vel teste ut selv da etterhvert. :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Når det gjaldt hakking ved panoreringer, så var det jeg som tok dette opp med Lefdal. Jeg sa bare at jeg syntes ikke panoreringene var spesielt imponerende, og at jeg hadde sett dette tidligere på Bluray. Forrige gang var det kombinasjonen Samsung BD og Pioneer 507.

Og Pioneer 507 plasma er jo en knallskjerm...

På Lefdal sa de at de hadde testet med flere skjermer som som ikke hadde 1080p, med samme dårlige resultat. En Philips LCD med 1080p gikk smooth.

Slik var det ikke med HD DVD sa han. Der hadde de testet både med nevnte Pioneer og med andre skjermer som ikke hadde 1080p. Godt resultat hver gang.

Nå har jeg sett dette på to BD filmer med to BD-spillere, og øyet juger ikke. Det er rett og slett ikke bra. Og filmene er med norsk tekst, så da skulle de jo være ganske nye.
    Nei, øyet som ser kan jeg ikke argumentere mot. :-D Det er din opplevelse av det. Og jeg har faktisk til gode å se skikkelig etter med min panasonic BD tilkoblet min 40'' 720p LCD TV. Så kanskje jeg har en overraskelse i vente. med 1080p projektor i taket så har jeg liksom aldri giddi trekke kabel over til TV'n. Hehe.

Men virker som gutta på Lefdal i Fredrikstad er litt entusiastiske rundt de nye formatene i hvert fall. For ellers synes kunnskapen og interessen hos de kjedebutikkene, i og rundt Oslo, jeg har besøkt siden før jul og fram til nå har vært laber rundt HD formatene. Men det er jo helt i starten her på berget da.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det hadde vært fint om du kunne teste litt med din egen BD spiller og skjerm, Potetgullmannen. Det var ikke et "blurry" bilde ved raske panoreringer; slik problemet var ved tidligere LCD-skjermer. Det var ved relativt rolige sekvenser. Filmen jeg så var Space Cowboys, og her går det meste rolig for seg. Det er jo bare gamlinger med; eller skal vi si filmlegender.

Ja , Lefdal-gutta i Fredrikstad virket entusiastiske. Det skal sies at det ikke var all verden av filmtitler til salgs, men de jobbet med å få tatt inn langt flere.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye kostet egenglig HD dvd filmene som selges på lefdal?

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De kostet kr 299 både BD og HD DVD. Ikke så ille egentlig...
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som husker hva DVD kostet på denne tiden?

Mener at det var 200 -250 for enkle og 299 for dobbelt disc.

Kroneverdien tatt i betraktning er det ikke så ille, selv om de må under den "magiske" 200 kronersgrensen for at folk flest er villige til å fleske til.

Jeg så forresten Pirates HD DVD / DVD utgaven på Kastrup til 750 på mandag, da er du over middels intressert for å si det sånn.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    De kostet kr 299 både BD og HD DVD. Ikke så ille egentlig...

Synes det var dyrt jeg.. filmene jeg bestiller fra amazon og dvdstrax kommer aldri på mer enn 200kr inkludert frakt.. får håpe utvalget blir større, og prisene lavere snart

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn har det alltid vært.

At filmene er dyrere i butikken enn på nettet er ikke noe nytt, dette vil endre seg men det vil nok ta litt tid.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener å huske at de første norske DVD utgivelsene, Maverick, Bean, Outbreak osv kostet 179,-

Men slike priser på HD er styntes jeg ikke er galt, var jo vant med dyre sone 1 filmer i starten, samt av og til nå også.

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes DVDStrax har fine priser og rask levering.

Noen som vet om noen butikk i Norge som har Mission Impossible HDDVD boksen?
    Bestiller jeg den fra f.eks DVDStrax så blir det vel moms på toppen + gebyr, og da blir prisen pr. disk litt høyere enn jeg har lyst til å betale...
    Kunne jo handlet hver film alene, men se har vel ikke alle blitt lansert utenom boksen?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD DVD filmene hos Lefdal på Tiller i Trondheim koster kr. 229,- Synes ikke den prisen er så ille jeg.

Active ToCa sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Her
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hva DVDStrax driver med om dagen. De har jo knapt noen titler på lager for HD DVD, eller Blu-Ray for den saks skyld. Bestilte Pitch Black for rundt 3 uker siden og de har ennå ikke fått den inn så de kan sende den til meg. Ser at det er få ting på lager hos PlayX også (levers vel fra samme lager i Hirtshals???).

I går så jeg at DVDStrax hadde forhåndsbestilling på The Departed og Babel til NOK 199, men porto kostet "kun" NOK 69. "Grei" omgåelse av 200 kroners-grensen?

Kjøpte forøvrig Harry Potter til 219 på Lefdal Alna. Det er jo en grei pris med tanke på at DVDStrax/PlayX kjører 199 + 18 i porto på en del titler.

ToCa

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er rart hvis det står forhåndsbestilling på DVDStrax sine sider... jeg fikk e-post fra de for to dager siden som sa at begge disse filmene nå er i posten på vei til meg... får de vel på tirsdag :-)

Sitat Opprinnelig postet av ToCa
    I går så jeg at DVDStrax hadde forhåndsbestilling på The Departed og Babel til NOK 199, men porto kostet "kun" NOK 69.
    ToCa

Active ToCa sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Her
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Casle
    Det er rart hvis det står forhåndsbestilling på DVDStrax sine sider... jeg fikk e-post fra de for to dager siden som sa at begge disse filmene nå er i posten på vei til meg... får de vel på tirsdag :-)
    My bad. Det står "Bestillingsvare" på oversikten, mens det står at varen kan forhåndbestilles inne på The Departed og Babels detaljesider.

Betalte du forresten 69 i porto?

ToCa

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToCa
    Betalte du forresten 69 i porto?ToCa
    Hvis det er tilfellet kan vel det kalles for kreative betalingsordninger. Høres ut som en triks fra bedriftens side for å omgår kr. 200 regelen. Dersom pakken er merket med verdi kr. 199, frakt kr. 69 vil det ikke kommer moms og tollavgift på pakken. Er den merket verdi kr. 240, frakt kr. 28 så blir det fort en dyr affære!

Interessant tilnærming fra denne nettbutikken. Kanskje litt i gråsonen...

Newcomer Gøffo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVDSTRAX bruker for tiden en uke på å levere filmer. Lageret er i Fredrikshavn (ca 50 km fra Hirtshals). Har sendt klagebrev fordi de tar for lang tid å levere varene.

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •