Hvordan kaliberer jeg HD DVD spilleren?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan kaliberer jeg HD DVD spilleren?

Hei!

Lurer på om det er noen som kan komme med et godt forslagt til hvordan jeg skal kalibrere min HDDVD (Thosiba HD-A1) spiller mot min Panasonic Plasma tv

Morten

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på det samme selv, men jeg har en Action Model one MKII

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk DVE (NTSC-utgave) og kalibrer skjermen/prosjektoren etter den. Så lenge DVE ikke finnes i HD-DVD utgave, er vel det det nærmeste man kommer optimalt uten å gå "drastisk" til verks med skikkelig utstyr. Gorm er den store kalibreringseksperten på forumet, så jeg regner med han eller noen andre retter meg om det er feil...

Følg Gorms utmerkede kalibreringsguide for DVE for best resultat. Det var stor forskjell på min 506XDE før og etter kalibrering (da med DVD).

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke testet enda, men det går vel greit å bruke PAL utgaven av DVE. HDTV standarden er jo likere PAL enn NTSC, og DVE er jo sonefri så det burde vel gå greit.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Jeg har ikke testet enda, men det går vel greit å bruke PAL utgaven av DVE. HDTV standarden er jo likere PAL enn NTSC, og DVE er jo sonefri så det burde vel gå greit.
    Ok, jeg trodde HD-A1 kun støttet NTSC jeg....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Ok, jeg trodde HD-A1 kun støttet NTSC jeg....
    Trodde det var barnelærdom at det ikke er noe som heter NTSC eller PAL på DVD. Her er det snakk om MPEG2.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KanAlt
    Trodde det var barnelærdom at det ikke er noe som heter NTSC eller PAL på DVD. Her er det snakk om MPEG2.
    Jeg vet ikke hvor gammel du er, men da jeg var barn og fikk "barnlærdom" hadde vi kun VHS......

Og når vi ble gamle nok så lærte vi at DVD plater ble gitt ut på både NTSC og PAL.

Kanskje du burde vurdere å skifte brukernavn.....

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo helt feil. Kikk på farge referanseverdiene for NTSC og for PAL (CIE chart) så ser du at filmer fra "sone1 land" har helt andre ytterpunkter. Jeg har DVE både for NTSC og PAL og de er langt fra like.
    PAL og HDTV derimot har nesten identiske referanseverdier.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hvor gammel du er, men da jeg var barn og fikk "barnlærdom" hadde vi kun VHS......

Og når vi ble gamle nok så lærte vi at DVD plater ble gitt ut på både NTSC og PAL.
    Joda, og når man var barn fikk man også vite at julenissen fantes, men etterhvert så skjønner man at man har blitt lurt. For en som hakker på folk fordi de klager på innbrenning på Pioneer og henger seg opp at det ikke er innbrenning men "retention" så er det vel en litt stor blemme å ikke forstå forskjellen på PAL/NTSC og MPEG :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det er jo helt feil. Kikk på farge referanseverdiene for NTSC og for PAL (CIE chart) så ser du at filmer fra "sone1 land" har helt andre ytterpunkter. Jeg har DVE både for NTSC og PAL og de er langt fra like.
    PAL og HDTV derimot har nesten identiske referanseverdier.
    At det er forskjell på MPEG2 50/25Hz og MPEG2 60/30 er det nok ingen som betviler, men dette har ingenting med PAL/NTSC. (hvis du da ikke kjører kompositt eller S-video fra DVD spilleren), men det tviler jeg på at du gjør :-)

Husk at filmer som sendes ut på S-video / kompositt som PAL-M eller NTSC har samme format på platen.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, og når man var barn fikk man også vite at julenissen fantes, men etterhvert så skjønner man at man har blitt lurt. For en som hakker på folk fordi de klager på innbrenning på Pioneer og henger seg opp at det ikke er innbrenning men "retention" så er det vel en litt stor blemme å ikke forstå forskjellen på PAL/NTSC og MPEG :-)
    Hakker ikke på noen, men det er greit å vite forskjell på 2 vidt forskjellige problemer.

Videre, om du har lyst til å lære litt om PAL vs NTSC på DVD, så kan du Mr.KanAlt ta deg tiden til å kikke litt her:

http://www.michaeldvd.com.au/Article.../PALvsNTSC.asp

Når det gjelder Toshiba HD-A1 står det følgende på nettsted jeg tidligere fant:

Regions: 1 - Only Plays NTSC Region 1 DVDs (HD-DVDs do not currently use Region coding)
    Om dette stemmer eller ikke vet ikke jeg....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hakker ikke på noen, men det er greit å vite forskjell på 2 vidt forskjellige problemer.

Videre, om du har lyst til å lære litt om PAL vs NTSC på DVD, så kan du Mr.KanAlt ta deg tiden til å kikke litt her:

http://www.michaeldvd.com.au/Article.../PALvsNTSC.asp
    Michael DVD hadde ikke noe nytt å lære, men overskriften nr to bekrefter bare mitt synspunkt:
    They're Not Really PAL or NTSC
    The first thing I need to clarify about DVD is that PAL and NTSC are words and formats that are applied to DVD for convenience, and because of historical convention. There is nothing fundamental about a DVD which makes it either PAL or NTSC.
    Uansett, så ligger kanskje begrensingen til Toshiba spilleren at den ikke takler 50/25 plater, eller at den ikke har konverteringsmuligheter fra komponent til PAL som gjør at de muligens har koblet ut funksjonaliteten. Via komponent, RGB scart eller HDMI/DVI blir det uansett ikke overført NTSC/PAL. Det kan jo også bare være at den kun takler sone 1, og siden sone 1 også kan være PAL-M så er det kanskje det som er mest sannsynlig.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CIE chart for PAL og NTSC
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Michael DVD hadde ikke noe nytt å lære, men overskriften nr to bekrefter bare mitt synspunkt:
    Ditt synspunkt spiller ikke så mye rolle når det skiller noe vesentlig mellom de 2 formatene:

-PAL er i oppløsningen 720 × 576
    -NTSC er i oppløsningen 720 × 480

PAL har altså 20% høyere vertikal oppløsning. MPEG-2 har ingenting med saken å gjøre. Det er også forskjell på framerate på de 2 formatene, der PAL MÅ ha 25 bilder per sekund på sitt MPEG matriale, mens NTSC MPEG-2 filmer kan være i enten 29.97 bilder pr. sekund, eller 23.976 bilder pr. sekund (via 3:2 pulldown).

Som tidligere nevnt, leveres DVE i 2 forskjellige versjoner, PAL og NTSC.

Artig vri du fikk på de bastante uttalelsene dine om at de ikke var noe forskjell på PAL og NTSC på DVD fordi det var MPEG2.... Kanskje vi burde begynne å tro på julenissen, barnelærdom og retention allikevel, Mr KanAlt?

:-D

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting er å kalle seg selv "kan alt", en helt annen ting er den svært så epplekjekke holdningen.
    Men det er kanskje en tidligere diskusjon dere i mellom som trigget "angrepet"?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ditt synspunkt spiller ikke så mye rolle når det skiller noe vesentlig mellom de 2 formatene:

-PAL er i oppløsningen 720 × 576
    -NTSC er i oppløsningen 720 × 480

PAL har altså 20% høyere vertikal oppløsning. MPEG-2 har ingenting med saken å gjøre. Det er også forskjell på framerate på de 2 formatene, der PAL MÅ ha 25 bilder per sekund på sitt MPEG matriale, mens NTSC MPEG-2 filmer kan være i enten 29.97 bilder pr. sekund, eller 23.976 bilder pr. sekund (via 3:2 pulldown).

Som tidligere nevnt, leveres DVE i 2 forskjellige versjoner, PAL og NTSC.

Artig vri du fikk på de bastante uttalelsene dine om at de ikke var noe forskjell på PAL og NTSC på DVD fordi det var MPEG2.... Kanskje vi burde begynne å tro på julenissen, barnelærdom og retention allikevel, Mr KanAlt?

:-D
    Bare for å klarlegge, jeg ville aldri kommentert den "feile" tekniske benevnelsen hadde det ikke vært for at du er ekspert på å hakke på folk som bruker "feil" benevnelse på innbrenning. (og det er her eplekjekk passer inn ;-))

Over til sakens kjerne:
    Hva er PAL? Jo det er Phase Alternating line, en farekodingstandard som forteller hvordan fargene er kodet inn på et kompositt eller s-video signal.

Det samme er NTSC. Hverken PAL eller NTSC sier noe om oppløsning. Man kunne fint kodet et HDTV oppløst signal med NTSC eller PAL via S-video eller kompositt.

I Brasil som man bruker PAL har man også 720 x 480 pixler f.eks.

På DVD plater koder man inn filmen med MPEG2 hvor man lagrer fargene seperat. (i digitalt komponentform). Her har man altså ikke behov for å kode fargene inn på et luminansignal som man gjør på kompositt eller S-video.

Det finnes også andre fargekodingssystem, som f.eks SECAM

Les mer her:

http://en.wikipedia.org/wiki/PAL
    http://en.wikipedia.org/wiki/NTSC

Det er korrekt at det ikke er forskjell på PAL eller NTSC på DVD siden det ikke er noen filmer som er lagret med PAL eller NTSC. (LaserDisc derimot var lagret med PAL eller NTSC og der var det store forskjeller)

Det er forskjeller på oppløsning på DVD filmer, noen har 720 x 480 punkter og andre har 720 x 576 punkter. Samme gjelder framrate som du nevner, men igjen, dette har ikke noe med PAL eller NTSC å gjøre. Dette har mest med at man i "gamle" dager ønsket å tilpasse oppløsning og framerate til den digitale MPEG2 strømmen til det TV systemet som er i bruk i de aktuelle reginonene.

Alltid hyggelig å lære bort :-)

Bare for å avslutte. Hvis du tar et digital bilde og resizer til 720 x 576 og lagrer som jpeg, og deretter til 720 x 480 og lagrer som jpeg. Er det da noen forskjell på fremgangsmåten fargene blir lagret? (ikke kveruler om filstørrelse og detaljer)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget som kanskje KanAlt prøver å få frem (slik jeg med litt godvilje valgte å tolke det som i alle fall )er vel at en HD-DVD spiller som HD-A1 bør vel helst kalibreres via noe som ligner det HD-DVD film materiale den vel skal bli benyttet på og ikke en eller annen DVE dvd i Pal eller NTSC som du så riktig viser Gorm, til og med har et forskjellig CIE chart for PAL og NTSC.

Ser ellers at http://www.videoessentials.com/index.php har en DVE Professional utgave med noe HD materiale, men om dette egner seg som kilde materiale for test og for å kalibrere og optimalisere en HD-A1 spiller, sammen med en skjerm visnings enhet, det kjenner ikke jeg til.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Poenget som kanskje KanAlt prøver å få frem (slik jeg med litt godvilje valgte å tolke det som i alle fall )er vel at en HD-DVD spiller som HD-A1 bør vel helst kalibreres via noe som ligner det HD-DVD film materiale den vel skal bli benyttet på og ikke en eller annen DVE dvd i Pal eller NTSC som du så riktig viser Gorm, til og med har et forskjellig CIE chart for PAL og NTSC.

Ser ellers at http://www.videoessentials.com/index.php har en DVE Professional utgave med noe HD materiale, men om dette egner seg som kilde materiale for test og for å kalibrere og optimalisere en HD-A1 spiller, sammen med en skjerm visnings enhet, det kjenner ikke jeg til.
    Det er ikke det jeg skulle frem til, men jeg tror nok at HåkonN har skjønt poenget nå ;-)

Uansett, så kunne jeg tenkt meg en diskusjon om CIE kart for at vi alle skal lære noe. (for jeg kan ikke alt) Er det slik at DVE virkelig har forskjell på fargene eller er det slik at fremvisningsenheten velger å vise dem forskjellig?
    Bildene er lagret digitalt med 8 bits fargedybde på DVD slik at man har i utgangspunktet ingen grunn til forskjellig lagring, hvis man ikke ønsker å motvirke effekten av NTSC for de som bruker kompositt eller s-video.

At PAL og HDTV har mer lik CIE kart er ingen bombe. Det er ikke uten grunn til at NTSC kalles for "Never The Same Color," "Never Twice the Same Color," eller "Never Tested Since Christ". PAL har bedre fargegjengivelse og HDTV har "perfekt" siden de lagrer separat.

Noen synspunkter? (eneste måte å sjekke er vel å ta digitale stillbilder rett fra platen for å sjekke RGB verdiene)

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å klarlegge, jeg ville aldri kommentert den "feile" tekniske benevnelsen hadde det ikke vært for at du er ekspert på å hakke på folk som bruker "feil" benevnelse på innbrenning. (og det er her eplekjekk passer inn ;-))
    *kremt* Ikke la din jobberfaring på Elkjøp og Ekspert gå i hodet på deg nå, Mr. KanAlt. Jeg har ikke hakket på noen. Jeg har diskutert retention vs innbrenning tidligere, men det er fint du repeterer dette nok ganger, for nå vet jeg den egentlige grunnen til at du blandet deg inn i denne tråden. Du er ute etter å finne noe feil å "ta" meg på, og syntes derav dette var en fin mulighet for å demonstrere dine "ferdigheter". Kanskje greit å gjøre research på dine uttalelser før du poster de, spesielt når du skal "drite ut" andre? Du har valgt deg et brukernavn som passer deg vel.....eller prøver du å være ironisk? Dersom du har noe personlig mot meg, er du velkommen til å ta dette på PM.....
    Over til sakens kjerne:
    Hva er PAL? Jo det er Phase Alternating line, en farekodingstandard som forteller hvordan fargene er kodet inn på et kompositt eller s-video signal.

Det samme er NTSC. Hverken PAL eller NTSC sier noe om oppløsning. Man kunne fint kodet et HDTV oppløst signal med NTSC eller PAL via S-video eller kompositt.
    Helt sikkert, men så vidt jeg husker din bastante uttalelse om mine manglende ferdigheter, så snakker vi om DVD MPEG-2 nå....
    I Brasil som man bruker PAL har man også 720 x 480 pixler f.eks.

På DVD plater koder man inn filmen med MPEG2 hvor man lagrer fargene seperat. (i diitalt komponentform). Her har man altså ikke behov for å kode fargene inn på et luminansignal som man gjør på kompositt eller S-video.

Det finnes også andre fargekodingssystem, som f.eks SECAM

Les mer her:

http://en.wikipedia.org/wiki/PAL
    http://en.wikipedia.org/wiki/NTSC

Det er korrekt at det ikke er forskjell på PAL eller NTSC på DVD siden det ikke er noen filmer som er lagret med PAL eller NTSC. (LaserDisc derimot var lagret med PAL eller NTSC og der var det store forskjeller)

Det er forskjeller på oppløsning på DVD filmer, noen har 720 x 480 punkter og andre har 720 x 576 punkter. Samme gjelder framrate som du nevner, men igjen, dette har ikke noe med PAL eller NTSC å gjøre. Dette har mest med at man i "gamle" dager ønsket å tilpasse oppløsning og framerate til den digitale MPEG2 strømmen til det TV systemet som er i bruk i de aktuelle reginonene.

Alltid hyggelig å lære bort :-)
    Fra å hevde at det IKKE er forskjell på PAL og NTSC, til å være nærmest en ekspert på emnet og forskjellene på disse to, må jeg si er en imponerende utvikling på bare en snau time.... Jeg ser du linker til Wikipedia, og jeg kan sikkert finne noen gloser der jeg også som bekrefter mine kunnskaper om emnet, men syntes du ikke vi er nok off topic nå?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt meg bekjent finnes det ingen kalibrerings HD-DVD på markedet i dag. Er det så voldsomt store forskjeller mellom DVD-delen på en HD-DVD avspiller og HD-DVD? En skulle tro den største *feilkilden/synderen* var flatskjermen/prosjektoren som enkelte ganger kommer far-off optimal kalibrering fra fabrikk. Jeg er på tynn is her, så dette blir litt synsing fra min side... (?)

Dette er vel WMV filer i HD som ligger med her (i allefall på standard versjonen), for å kalibrere HTPC. Kan ikke helt forestille meg hvordan dette skal kunne brukes med en HD-DVD avspiller.....

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •