Hvordan kaliberer jeg HD DVD spilleren? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Synes kanskje denne tåden etter hver blir et spørsmål om hvilken site moderator man skal bruke for at ikke enkelte av Avforumets medlemmer diskuterer hverandre mer enn trådstarters spørsmål.....:roll:

Ser ellers at du kan ganske mye KanAlt, og jeg missforstod deg nokk litt jeg også, Er ellers meget enig i at CIE er interessant og det hadde vært fint med litt mer "opplæring" fra forumets guruer, rundt det.

ellers til trådstarters spørsmål som vel var:
    Sitat Opprinnelig postet av simen02
    Hei!
    Lurer på om det er noen som kan komme med et godt forslagt til hvordan jeg skal kalibrere min HDDVD (Thosiba HD-A1) spiller mot min Panasonic Plasma tv
    Morten
    Synes nesten spørsmålet blir litt feil, ettersom det vel ikke vanlig å kalibrere kilde spiller "mot" en skjerm, og det vel egentlig handlet om hva slags kildemateriale som er best å bruke i kilden ved en slik kalibrering for å unngå at kilden "knuser" noe i sortnivå eller hvitnivå, og at skjermen til slutt viser et best mulig D65 kalibrert bilde når det avspiller HD-DVD filmer.

Edit:
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Dette er vel WMV filer i HD som ligger med her (i allefall på standard versjonen), for å kalibrere HTPC. Kan ikke helt forestille meg hvordan dette skal kunne brukes med en HD-DVD avspiller.....
    Ja det er i grunnen det jeg mistenker er problemet også

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KanAlt
    Det er ikke det jeg skulle frem til, men jeg tror nok at HåkonN har skjønt poenget nå ;-)
    Poenget? Det lønner seg ikke å være eplekjekk? Ja det har jeg skjønt nå...
    Uansett, så kunne jeg tenkt meg en diskusjon om CIE kart for at vi alle skal lære noe. (for jeg kan ikke alt) Er det slik at DVE virkelig har forskjell på fargene eller er det slik at fremvisningsenheten velger å vise dem forskjellig? Bildene er lagret digitalt med 8 bits fargedybde på DVD slik at man har i utgangspunktet ingen grunn til forskjellig lagring, hvis man ikke ønsker å motvirke effekten av NTSC for de som bruker kompositt eller s-video.
    Hvordan hjelper dette trådstarter? Off-topic?
    At PAL og HDTV har mer lik CIE kart er ingen bombe. Det er ikke uten grunn til at NTSC kalles for "Never The Same Color," "Never Twice the Same Color," eller "Never Tested Since Christ". PAL har bedre fargegjengivelse og HDTV har "perfekt" siden de lagrer separat.
    Kanskje en av grunnene til at de har 2 utgaver av DVE.... (?)
    Noen synspunkter? (eneste måte å sjekke er vel å ta digitale stillbilder rett fra platen for å sjekke RGB verdiene)
    Hva er det du vil sjekke? Du sier jo selv at PAL har bedre fargegjengivelse (?)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett, så kunne jeg tenkt meg en diskusjon om CIE kart for at vi alle skal lære noe. (for jeg kan ikke alt) Er det slik at DVE virkelig har forskjell på fargene eller er det slik at fremvisningsenheten velger å vise dem forskjellig? Bildene er lagret digitalt med 8 bits fargedybde på DVD slik at man har i utgangspunktet ingen grunn til forskjellig lagring, hvis man ikke ønsker å motvirke effekten av NTSC for de som bruker kompositt eller s-video.
    Hvordan hjelper dette trådstarter? Off-topic?
    Kanskje det hjelper trådstarter litt å få lit info om CIE kart i samme slengen som man snakker om det litt begrensende farge området de fleste plasma skjermene vel fremdeles sliter litt med.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Kanskje det hjelper trådstarter litt å få lit info om CIE kart i samme slengen som man snakker om det litt begrensende farge området de fleste plasma skjermene vel fremdeles sliter litt med.
    Mulig, men uten å svare for trådstarter burde vel det kunne svares enklere enn å gå i dybden på både NTSC vs PAL, CIE, etc etc.... ?

Er det ikke så enkelt som å si at man bruker DVE, slik som Gorm sier?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke så enkelt som å si at man bruker DVE, slik som Gorm sier?
    Ser de diskuterer litt rundt dette på Avsforum også, og det ser for meg ikke ut til at det er like så rett frem å bruke SD versjonen av DVE på denne Toshiba HD-A1 spilleren.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    utrolig hvordan et lite spørsmål kan ende i en krangel, alt jeg ville vite var hvoran man best kalibrer en HD-A1 spiller mot en hdready plasma. Har nå funnet ut at DVE kommer med en HDDVD kalibreringsplate i oktober/november så jeg venter til den kommer før jeg kalibrer spilleren.

Morten

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager til trådstarter at det sklir slik ut. Håkon N klarer tydeligvis ikke å forstå enkle ting. (mulig det er jeg som forklarer meg dårlig så vi prøver igjen)
    *kremt* Ikke la din jobberfaring på Elkjøp og Ekspert gå i hodet på deg nå, Mr. KanAlt. Jeg har ikke hakket på noen. Jeg har diskutert retention vs innbrenning tidligere, men det er fint du repeterer dette nok ganger, for nå vet jeg den egentlige grunnen til at du blandet deg inn i denne tråden. Du er ute etter å finne noe feil å "ta" meg på, og syntes derav dette var en fin mulighet for å demonstrere dine "ferdigheter". Kanskje greit å gjøre research på dine uttalelser før du poster de, spesielt når du skal "drite ut" andre? Du har valgt deg et brukernavn som passer deg vel.....eller prøver du å være ironisk?
    Som jeg kommenterte så var eneste grunnen til at jeg ville ta deg i denne tråden er at du er veldig nedlatende mot folk som hakker på Pioneer skjermen din fordi de de mener den er plaget med innbrenning. Du har forsåvidt i denne tråden bevist at du er rimelig trangsynt på andres meninger også. At vanlige folk ikke vet at det ikke er noe som heter PAL eller NTSC på DVD det er en kjens kjerning og det er ikke rart heller når filmene merkes med det. Her prøver jeg altså bare å sette på plass en selvoppnevnt "verdensmester". Men jeg tror kanskje det ikke er håp ;-) (jeg kan langt fra alt, men at jeg har jobbet på expert og jobber på elkjøp betyr tydelgivis for deg at alt jeg sier bare er tull. Jeg utfordrer deg til saklig si hva som er feil i det jeg sier. Er jeg heldig så lærer jeg noe)

*
    Helt sikkert, men så vidt jeg husker din bastante uttalelse om mine manglende ferdigheter, så snakker vi om DVD MPEG-2 nå....
    Fra å hevde at det IKKE er forskjell på PAL og NTSC, til å være nærmest en ekspert på emnet og forskjellene på disse to, må jeg si er en imponerende utvikling på bare en snau time.... Jeg ser du linker til Wikipedia, og jeg kan sikkert finne noen gloser der jeg også som bekrefter mine kunnskaper om emnet, men syntes du ikke vi er nok off topic nå?
    Hjelp!
    - Hvor har jeg hevdet det ikke er forskjell på PAL og NTSC?
    - Det er kjempeforskjell på PAL og NTSC og som CIE kartene som Gorm viste til så er det forskjell på fargegjengivelsen.
    - Det jeg sier er at det ikke finnes noen ting som heter PAL eller NTSC på DVD. Dette er digitalt signal som er lagret med fargene i komponentform.
    - Grunnen til CIE diskusjonen var for å kunne forstå hvorfor Gorm mener at det er forskjell på fargegjengivelsen på sone 1 og sone 2 utgivelsen. Jeg tror det kunne vært lærerikt om noen med dypere kompentanse kunne si.
    Hva er det du vil sjekke? Du sier jo selv at PAL har bedre fargegjengivelse (?)
    Ja PAL har bedre fargegjengivelse, men siden dette er MPEG2 og ikke er PAL/NTSC så kunne det jo vært interessant om det finnes noen forskjell på fargeinformasjonen som ligger på platene. Dette også for å forstå hvorfor det skulle mer rett å bruke 50Hz (720 x576) utgivelsen av DVE isteden for 60HZ (720 x 480). Du får spørre noen du kjenner som kan med data å forklare deg hvordan farger lagres digital. Blir litt for vanskelig dette.

Til dere andre så må jeg igjen beklage at jeg må gjenta ting til det kjedelige.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •