HD-DVD vs Blu-Ray - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 13 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 255
    Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Red face

Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Greit nok, jeg har endret signaturen og takker for meg i denne omgang.

I flere meningsløse innlegg på dette forumet har jeg blitt latterligjort som fanatisk BD tilhenger, i første rekke av ennå mer fanatiske HD DVD tilhengere som nå sitter med sine importspiller.

Jeg påklager med dette at jeg har blitt fremstilt som Espen Bin Laden i tråden om HD DVD/BD og krever at alle støttende innlegg som går på å latterligjøre min _person_ fjernes fra AV forumet omgående.

Inntil vedkommende som står bak den meldingen leverer en personlig unnskyldning er jeg ferdig med "AV Forum", der moderatorene tydeligvis finner det mer interessant å fjerne en uskyldig grafikk enn å moderere en stri strøm av usakelige personangrep fra HD DVD fansen.
    Sammenligning med Bin Laden har jeg allerede kommentert i et tidligere innlegg, og er helt enig; det er på sin plass at vedkommende får en irettesettelse, og at slikt ikke aksepteres på forumet.

MEN, at du gjør deg selv til offer inne på forumet, blir jo bare patetisk. Det blir som om jeg skulle ha stått midt i svarteste Harlem-New York og ropt "fucking niggers" - for deretter å lure på hvorfor alle i bydelen var i mot meg...Du kommer med mengder av kraftsalver inne på forumet og er også til tider svært usaklig og småfrekk mot forumets medlemmer. Jeg er også av den oppfatning at vi som har diskutert fordelene med HDDVD og kommet til valget om å kjøpe en HDDVD-spiller; har sett fordeler opp mot ulemper av de to formatene. Selv var jeg tilhenger av Bluray, men etter at de skuffet med dårlig intro-spiller, dårlig kvalitet på BD-plater og dyre disker - ja, så ble det HDDVD. Man trenger da ikke være fanatisk av den grunn!

Flere av innleggene dine er svært unyanserte, Esp1, og du slenger til tider ut med bastante påstander om HDDVD. Du fører en mildt sagt provoserende argumentasjon, og det er jo derfor du får så mange "mot" deg. Det er jo mange her på forumet som argumenterer for Bluray, men som diskuterer saklig.

Så at du nå føler deg "mobbet av forumet", må jeg si meg enig i Lygren, at du oppfører deg svært barnslig...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    How fast can you read/write data on a Blu-ray disc?

According to the Blu-ray Disc specification, 1x speed is defined as 36Mbps. However, as BD-ROM movies will require a 54Mbps data transfer rate the minimum speed we're expecting to see is 2x (72Mbps). Blu-ray also has the potential for much higher speeds, as a result of the larger numerical aperture (NA) adopted by Blu-ray Disc. The large NA value effectively means that Blu-ray will require less recording power and lower disc rotation speed than DVD and HD-DVD to achieve the same data transfer rate. While the media itself limited the recording speed in the past, the only limiting factor for Blu-ray is the capacity of the hardware. If we assume a maximum disc rotation speed of 10,000 RPM, then 12x at the outer diameter should be possible (about 400Mbps). This is why the Blu-ray Disc Association (BDA) already has plans to raise the speed to 8x (288Mbps) or more in the future.

Kilde:
    http://www.blu-ray.com

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Nei det er faktisk hevdet at dette 0.1mm laget Blu-Ray bruker er bedre enn DVD og HD-DVD (0.6mm) pga bruk av et spesielt stoff som er mye hardere.. På grunn av dette er det plass til flere layers på Blu-Ray, men det gjør produksjonsmetoden dyrere.
    Bedre, ja fordi det har en hardere beskyttelse, men tro meg, unger klarer nok med enkelhet å skade denne tynne beskyttelsen, og da er det ingen vei tilbake.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Vi legger Esp1 diskusjonen død nå. Bin-laden sammenligningen fjernes, den var jo uansett ikke ment direkte, men for å illustrere et poeng, men greit nok. Esp1: du er en kunnskapsrik kar vi gjerne vil beholde på forumet. Du har verken blitt mobbet eller sensurert, bannere/grafikk i signatur har vi hatt et generelt forbud mot i åresvis for å slippe at sidene skal se ut som et tivoli, så det har jo ingen sammenheng med deg som person. Mobbing... Utover å tolke "bin-laden"-sitatet i verste mening synes jeg på ingen måte du har blitt utsatt for det...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Bedre, ja fordi det har en hardere beskyttelse, men tro meg, unger klarer nok med enkelhet å skade denne tynne beskyttelsen, og da er det ingen vei tilbake.
    Det gjenstår å se. TDK demonstrerte DURABIS-teknologien på IFA 2005, og hevder den skal være 100 ganger mer ripesikker enn dagens plastlag.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fatter ikke hva folk hisser seg opp over.

Men i sist TU var det igjen snakk om digital kino. 4k (8 megapixel), eller 2k (2megapixel) ved evt høyere (48Hz) framerate.Motion JPEG2000 ved ca 250mbit/s, extended profile fargeoppløsning. Filmer distribuert vha harddisk til å begynne med, parabol etterhvert.

Også en interessant diskusjon om kvalitet på analog vs digital, 35mm vs 70mm, tapet fra første-generasjon til den vi får i norge etc. Mye av den samme som analog vs digital radio egentlig.

Når kommer dette i konsument-versjon? :-)

-k

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KayAU
    Nettop dette er det eg lurer på òg. Slik eg innbillar meg at det er, kan dei som lagar film på BD bruke 54Mbps, og vere garantert at alle spelarar som oppfyller BD-standarden er i stand til å handtere det. Dersom standarden for HD-DVD spesifiserar 36Mbps, må dei som lagar film hald seg innan den bitrata for å vere sikre på at alle spelarar kan takle det (og alt anna ville vel vore uakseptabelt). Dette burde i sofall vere ein fordel for Bluray.

Kay
    Som jeg har nevnt tidligere i tråden så er det helt irrelevant med denne bitraten til film så lenge det ikke er Mpeg2 som skal benyttes. Amir hos Microsoft sier de klare Transparent to Master overføringer med bitrate ned mot 9Mbit/s, og at de fleste utgivelser til nå har vært rundt 12-15 Mb/s

54Mb/s specen er der kun pga av Mpeg2 (og data selvsagt)

Trodde ikke det var lov å diskutere nedlasting på denne siden.

Jeg diskuterte ikke nedlasting, jeg nevnte bare at det er min kilde til HD.

La meg gjette hvilken produsent du skal kjøpe?!

Toshiba!

I wonder why... ;-)
    Hvem som lager spilleren er meg revnende likegyldig så lenge den oppviser bilde og lyd av aller ypperste kvalitet på skjermen til en meget overkommelig pris.

Cyberdog

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Sammenligning med Bin Laden har jeg allerede kommentert i et tidligere innlegg, og er helt enig; det er på sin plass at vedkommende får en irettesettelse, og at slikt ikke aksepteres på forumet.

MEN, at du gjør deg selv til offer inne på forumet, blir jo bare patetisk. Det blir som om jeg skulle ha stått midt i svarteste Harlem-New York og ropt "fucking niggers" - for deretter å lure på hvorfor alle i bydelen var i mot meg...Du kommer med mengder av kraftsalver inne på forumet og er også til tider svært usaklig og småfrekk mot forumets medlemmer. Jeg er også av den oppfatning at vi som har diskutert fordelene med HDDVD og kommet til valget om å kjøpe en HDDVD-spiller; har sett fordeler opp mot ulemper av de to formatene. Selv var jeg tilhenger av Bluray, men etter at de skuffet med dårlig intro-spiller, dårlig kvalitet på BD-plater og dyre disker - ja, så ble det HDDVD. Man trenger da ikke være fanatisk av den grunn!

Flere av innleggene dine er svært unyanserte, Esp1, og du slenger til tider ut med bastante påstander om HDDVD. Du fører en mildt sagt provoserende argumentasjon, og det er jo derfor du får så mange "mot" deg. Det er jo mange her på forumet som argumenterer for Bluray, men som diskuterer saklig.

Så at du nå føler deg "mobbet av forumet", må jeg si meg enig i Lygren, at du oppfører deg svært barnslig...
    Jeg har beklaget denne sammenlikningen i den aktuelle tråden og har også slettet innlegget. Som jeg skrev i min beklagelse angikk sammenlikningen ikke terrorisme, men fundamentalisme angående de to formatene. Uansett, min feil, beklager igjen. Når det er sagt er det andre spøkefulle og ikke fullt så spøkefulle fornærmelser i denne tråden jeg personlig ville ha tatt mye mer alvorlig, men det er bare meg. F.eks. det om blåruss, Esp1. Men det kunne jo ikke du vite, eller?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å pense diskusjonen i en annen retning: http://www.itavisen.no/php/art.php?id=340546

Ser ut til at PS3 kan bli billigere enn xbox gitt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cyberdog
    Som jeg har nevnt tidligere i tråden så er det helt irrelevant med denne bitraten til film så lenge det ikke er Mpeg2 som skal benyttes. Amir hos Microsoft sier de klare Transparent to Master overføringer med bitrate ned mot 9Mbit/s, og at de fleste utgivelser til nå har vært rundt 12-15 Mb/s
    Er ho verkeleg det? Vil ikkje høgare overføringshastigheit kombinert med større plass på sikt kunne føre til at ein kan spele av mindre komprimert video frå ei Bluray-plate? Det skulle vel gi betre kvalitet?

Kay

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    For å pense diskusjonen i en annen retning: http://www.itavisen.no/php/art.php?id=340546

Ser ut til at PS3 kan bli billigere enn xbox gitt.
    Det er vel verd å nevne i samme åndedrag at vi her snakker om den rimeligste versjonen av PS3. Der er det tidligere kommet info om at den ikke er aktuell for Europa. På den andre side så sies det også at Sony har lagt til en HDMI-kontakt på fattigmannsutgaven. Da blir den med et mer interessant å ta inn til Europa skulle jeg tro.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ho verkeleg det? Vil ikkje høgare overføringshastigheit kombinert med større plass på sikt kunne føre til at ein kan spele av mindre komprimert video frå ei Bluray-plate? Det skulle vel gi betre kvalitet?

Kay
    Hvorfor skal man ha mindre komprimering enn Transparent to Master?
    Lyden får man jo lossless uansett.

"The surprise move will see the 20 gigabyte version of the PS3 sell for 49,980 yen ($430) when it goes on sale on 11 November in Japan.

The price for the North American and European launch will stay the same."
    Det hadde vært hyggelig med billigere PS3 men det ser foreløpig ikke ut som om det er en realitet enda.

Sitatet er fra http://news.bbc.co.uk/1/hi/technology/5369720.stm

Cyberdog

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kay
    Med VC-1 kan man få rundt tre ganger så god bildekvalitet per Mbps som med MPEG2. Man når også et makspunkt hvor det ikke har hensikt med høyere bitrate/lavere komprimering fordi det ikke gir synlig forbedring, og det er da man har oppnådd "transparency to master".

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva ligger i begrepet "Transparent to Master"? Betyr det at ingen noensinne vil være i stand til å se forskjell på komprimert og ukomprimert utgave?

Eller betyr det at 90% av oss 90% av tida er ute av stand til å se noen forskjell?

Har MS og co kjørt store panel-tester av variert materiale, og hvor ligger i såfall disse? Jeg synes 9mbit høres veldig lavt ut for 1080p@24 materiale at man overhodet ikke skulle se noen forskjell. I såfall har de gjort en god jobb med codecen sin.

mvh
    Knut

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hva ligger i begrepet "Transparent to Master"? Betyr det at ingen noensinne vil være i stand til å se forskjell på komprimert og ukomprimert utgave?

Eller betyr det at 90% av oss 90% av tida er ute av stand til å se noen forskjell?

Har MS og co kjørt store panel-tester av variert materiale, og hvor ligger i såfall disse? Jeg synes 9mbit høres veldig lavt ut for 1080p@24 materiale at man overhodet ikke skulle se noen forskjell. I såfall har de gjort en god jobb med codecen sin.

mvh
    Knut
    Det er vel akkurat det som er greia, de hasr gjort en god jobb med codecen.
    Det finnes utallige diskusjoner rundt VC1 vs MPEG, og de konkluderer med at kvaliteten er lik.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh

mvh
    Knut

Da jeg ikke er ekspert på feltet vet jeg ikke hvordan de har kommet frem til dette. Har lest mye av den aktuelle tråden på AVSForum, men den er på over 70 sider så jeg har ikke fått med meg alt. tahustvedt ga en forklaring som er grei, hvis ikke kan du lese litt på Insider Q+A tråden eller Amirs tråd om HD-DVD på AVSforum.

Cyberdog

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eksempler på PSNR (et mål på den matematiske feilen man gjør pr pixel, ikke nødvendigvis på hvordan vi mennesker oppfatter feilen):
    (stor PSNR tilsvarer liten feil, så vi ønsker en kurve lengst mulig opp i diagrammet)

Hentet fra:
    http://forum.doom9.org/showthread.php?t=114928

"~ HD-DVD & BD Benchmark Challenge ~

You think that your standard is the best : prove that ... !!?

A - Introduction

The purpose of this challenge is to determine which is the best codec format encoding.
    HD-DVD & BD can use MPEG2, H264 and VC-1 for video codec."

-k

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cyberdog
    He he,jo da "Transparent to Master" er en flott markedførings frase.Og i ordets betydening skulle det jo ikke være noen tvil?
    Men så lenge vi som forbrukere ikke vet hvilke kriterier/krav som stilles for å bruke dette utrykket,hvis det i heletatt er et utrykk som inneholder spesifikasjoner? Sier det vel egentlig null og niks for oss forbrukere.

At VC-1 virker lovende er det liten tvil om,men at denne komprimeringen er så god at vi nærmest kunne innført VC-1 som en 1080p standard på dagens dvd plater er i mine øyne vell optimistisk.

EDIT : ser at KnutinH tok tak i dette,etter at jeg postet mitt inlegg

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må innrømme at jeg ikke skjønte mye av de kurvene.

Men les litt på Insider Q+A på AVSForum. Der er det både encodere og folk som jobber med utvikling, filmproduksjon og lignende. Og inntrykket jeg sitter igjen med er at folk som jobber med å lage mastere og encode disse er meget fornøyde med VC1 i sin seneste inkarnasjon, og at kodeken er kommet svært langt i løpet av det siste året.

Transparent to Master vil jeg vel tro er en bildekvalitet som er så nær opptil Masteren at det er umulig å se forskjell på dagens hjemmekinosystem. f.eks Ruby eller en 909s som jo er de to ypperste fremviserne som er å få tak i per i dag

HD-DVD har jo i dag blitt den kvaliteten alt annet måles opp mot. Og de releasene som er gitt ut i dag er encodet med Transparent to Master som mål.

Å diskutere om VC1 er bra eller ikke blir vel litt utdatert i denne sammenhengen, da det er blitt bevist av utallige HD-DVD reviews rundt om.

Cyberdog

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er sprørsmålet, er om det er mogleg å få synleg betre kvalitet når ein les 54Mbps frå ei plate enn når ein les kva-enn-som-er-standarden-for-HD-DVD. Dersom det verkeleg er slik at det ein får med 9 Mbps er so bra at ein ikkje ser skilnaden om ein brukar berre ein 1/6-del av komprimeringa, altso at ein har seks gongar so mykje informasjon, so ser eg at den høgare overføringshastigheita ikkje betyr noko til filmbruk.

Kay

Side 9 av 13 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •