HD-DVD vs Blu-Ray - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 255
    Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ok, slik ja, har bare sett på EX1 jeg

Så da beholder faktisk Toshiba prisen på billigmodellen, men XE1 blir $200 dyrere enn XA1.
    Blir skylddeling på denne diskusjonen

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Det er sunn fornuft.

Om man lager en tre timer lang film i MPEG2 sånn at den passer på 50 GB for eksempel og har en bitrate på 35 Mbps for eksempel så kan du selv tenke deg hvor høy bitrate det blir om de skulle fylle en 200 GB plate med samme filmen.
    Nå var det snakk om 50 versus 30 GB da. Vi kan vel alle være enige om at 50 kan være en fordel på utgivelser med mye informasjon i bra kvalitet?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Nå var det snakk om 50 versus 30 GB da. Vi kan vel alle være enige om at 50 kan være en fordel på utgivelser med mye informasjon i bra kvalitet?
    Kan ikke si jeg skjønte den helt..

Om du har en film, selv om den har dårlig kvalitet så betyr ikke det at den tar mindre plass gitt at begge har samme koding og bitrate..
    At en film har en dårligere komprimering som gjør at den tar mer plass gjør vel heller ikke bildekvaliteten bedre enn om det var en mer effektiv koding.?.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    [*]Får full støtte i Windows Vista og Intels Viiv-plattform (stue-PC)
    Hmm.. Er du sikker på dette? Har prøvd å søke litt på google, så langt ser det ut som om Vista verken støtter BD *eller* HD-DVD..

http://www.engadget.com/2006/08/24/v...r-on-most-PCs/

http://www.electronista.com/articles...ddvd.in.vista/

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    i kan vel alle være enige om at 50 kan være en fordel på utgivelser med mye informasjon i bra kvalitet?
    Større plass er selvfølgelig en fordel, til den grad vi kommer til å se det i praksis. Dersom det brukes en effektiv kodek som VC-1, trenger vi ikke 50GB for vanlige spillefilmer, selv med ekstramatriale. På storfilmer à 3-4 timer med 6 timer bonus-matriale, kan man uansett legge med en ekstra plate noe som kanskje uansett er positivt markedsføringsmessig (hvor mange slike filmer er det egentlig? De fleste ligger på godt under 2 timer med sparsomt ekstramatriale). På TV-serier vil man selvfølgelig kunne samle flere episoder på en plate dersom samme kodek blir brukt. Men om dette er avgjørende for kampen mellom de 2 formatene er vel tvilsomt.

Når det gjelder artige (unyttige?) funksjoner, så er jo også HD-DVD mest spennende. Heller ingen avgjørende ting for krigen, men defintivt ting forbrukeren setter pris på i ettertid.

HD-DVD R plater blir begrenset til 15GB (30GB kun på RW-plater), så som et optisk lagringsmedium er Blu-Ray et foretrukket medium for forbruker med sine 50GB, ja dvs dersom platene blir billige og det blir enkelt å ta i bruk i Windows.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Hmm.. Er du sikker på dette? Har prøvd å søke litt på google, så langt ser det ut som om Vista verken støtter BD *eller* HD-DVD..

http://www.engadget.com/2006/08/24/v...r-on-most-PCs/

http://www.electronista.com/articles...ddvd.in.vista/
    Artiklene er fra 24.august 2006. Her ser du fortsettelsen av saken:
    http://forbruker.no/digital/nyheter/...cle1438206.ece

Her snakkes det om det i det hele tatt skal være mulig å avspille film i noen av disse 2 HD-formatene i 32-bits versjonen av Vista, noe det altså blir. Den videre utvidede støtten av HD-DVD gjenstår å se. Microsoft kan gjøre følgende:

-Oppdatere Mediaplayer til å spille av HD-DVD filmer, men ikke Blu-Ray.
    -Akseptere HD-DVD som godkjent produkt for mediacenter med Vista.
    -Legge med muligheter til å brenne HD-DVD rett i Windows uten 3.parts software.

Gjør Microsoft dette vil muligens det også påvirke mange PC-produsenter når de skal velge HD-drev til deres windows-baserte produkter. Nå skal vi ikke glemme at både Apple og Dell har valgt å støtte Blu-Ray, så det er like splittet i den bransjen.

Her står det litt om hvorfor Microsoft mener HD-DVD er veien å gå, og en teori om hvorfor vi kun ser 25GB plater fra Blu-Ray enda:

http://www.digi.no/php/art.php?id=312109

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artiklene er fra 24.august 2006. Her ser du fortsettelsen av saken:
    http://forbruker.no/digital/nyheter/...cle1438206.ece

Her snakkes det om det i det hele tatt skal være mulig å avspille film i noen av disse 2 HD-formatene i 32-bits versjonen av Vista, noe det altså blir. Den videre utvidede støtten av HD-DVD gjenstår å se. Microsoft kan gjøre følgende:

-Oppdatere Mediaplayer til å spille av HD-DVD filmer, men ikke Blu-Ray.
    -Akseptere HD-DVD som godkjent produkt for mediacenter med Vista.
    -Legge med muligheter til å brenne HD-DVD rett i Windows uten 3.parts software.
    Den artiklen du referer til, referer til en annen artikkel som handler om akkurat det samme som artikelen jeg refererte til... Det er ingen støtte i Windows Vista for BD/HD-DVD. Det vil være opp til 3dje parts leverandører (WinDVD/PowerDVD etc) å lage disse programmene.

De andre muligheten du lister opp er vel i beste fall spekulasjoner ifra din side?
    Jeg har iallefal enda ikke sett en artikkel hvor det står at Vista skal støtte HD-DVD "rett-ut-av-boksen"..

Det podcast intervjuet som blir omtalt i den siste linken din er forøvrig veldig intr., det er vel ifra juli, så det er ikke så veldig nytt. Men det er absolutt et spennende intervju, har tidligere linket til det, men anbefaler absolutt flere å høre igjennom det:
    http://avforum.no/forum/hd-hardware-generelle-tr-der/39093-microsoft-podcast-om-hd-dvd-blueray-etc.html

Amir er kanskje en av de viktigste årsakene til at HD-DVD har vunnet såpass mange "hjerter" på forumene rundt omkring, det er ikke ofte en har en av sjefene som argumenterer på "grasrota" på en måte som folk forstår..

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mer informasjon om HD-DVD støtte/Vista:
    http://www.technologypundits.com/ind...article_id=342

Sitat:
    "Upon review of our notes and confirmation with Microsoft, there has never been a plan to put HD-DVD native support (allowing it to play HD-DVD disks without third party software) into Vista in any version of the OS and that plan has not changed according to our historical records and our current confirmation calls. Both XP and Vista will play HD-DVD and Blue Ray disks with third party software. "

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis vi sier at alle andre forhold/parametere er like mellom BLU-RAY og HD-DVD, bortsett fra lagringskapasiteten.Satt på spissen :sjefen din tilbyr deg 10 eller 15 kroner i lønnstilegg,men han sier at du må velge selv.Også sier du "Ok, jeg tror ja tar 10èrn jeg,for jeg "trenger" jo ikke mer:roll:

Beklager men jeg klarer ikke å se noen som helst fornuft i all denne argumentasjonen om at vi ikke "trenger" 20GB,det må være andre ting en fornuft/kvalitet som fremprovoserer slik argumentasjon ?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.P
    Hvis vi sier at alle andre forhold/parametere er like mellom BLU-RAY og HD-DVD, bortsett fra lagringskapasiteten.Satt på spissen :sjefen din tilbyr deg 10 eller 15 kroner i lønnstilegg,men han sier at du må velge selv.Også sier du "Ok, jeg tror ja tar 10èrn jeg,for jeg "trenger" jo ikke mer:roll:

Beklager men jeg klarer ikke å se noen som helst fornuft i all denne argumentasjonen om at vi ikke "trenger" 20GB,det må være andre ting en fornuft/kvalitet som fremprovoserer slik argumentasjon ?
    Det var et særdeles dårlig argument..

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den artiklen du referer til, referer til en annen artikkel som handler om akkurat det samme som artikelen jeg refererte til... Det er ingen støtte i Windows Vista for BD/HD-DVD. Det vil være opp til 3dje parts leverandører (WinDVD/PowerDVD etc) å lage disse programmene.
    Nå blander du kortene litt. Det er forskjell på støtte/mulighet og avspillings-software. Om Vista ikke støtter avspilling av film fra HD-DVD og Blu-Ray, spiller det heller ingen rolle hva 3.parts programvare gjør. Det hele var snakk om en total avspillingsperre i Vista 32-bits (etter press fra filmbransjen). Dette er derimot trukket tilbake.

"An update to our earlier post, it turns out the 32-bit version of Windows Vista can play next-gen protected high definition content. Microsoft reps said Senior Program Manager Steve Riley was mistaken when he told a group of Australian developers that Vista couldn't handle the high definition movies."
    "Fredrik Gørrisen, direktør for Windows Vista i Microsoft Norge, bekrefter at det ikke er implementert noen avspillingssperrer i 32-bits versjonen av Vista.

-Det vil dermed være opp til tredjeparts programvareutviklere som for eksempel CyberLink, å legge til rette for og møte de avspillingskrav innholdsprodusentene måtte ha for avspilling av kopibeskyttet filmmateriale på HD DVD og Blu-ray, sier Gørrisen"
    De andre muligheten du lister opp er vel i beste fall spekulasjoner ifra din side? Jeg har iallefal enda ikke sett en artikkel hvor det står at Vista skal støtte HD-DVD "rett-ut-av-boksen"..
    Det har jeg aldri sagt heller. Jeg sa "Den videre utvidede støtten av HD-DVD gjenstår å se" og "Microsoft kan gjøre følgende:"

Så ja det er bare spekulasjoner. Godt mulig Microsoft holder seg mest mulig nøytral i saken også, men siste uttalelser tyder på at de muligens KAN gjøre Windows Vista mer tut-og-kjør med HD-DVD. Den som lever får se...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis vi sier at alle andre forhold/parametere er like mellom BLU-RAY og HD-DVD
    Hvorfor skal vi si det, når de andre forhold/egenskaper ikke er like? :?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skal vi si det, når de andre forhold/egenskaper ikke er like? :?
    Det var et forsøk på å gjøre det krystallklart at jeg sikter til rene kapasitets argumenter og bagatilisering av 20GB .

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var et forsøk på å gjøre det krystallklart at jeg sikter til rene kapasitets argumenter og bagatilisering av 20GB .
    Det er ikke noe i veien for å bagatilisere en ting dersom det er en bagatell.

Misforstå meg rett, jeg er for ekstra lagringsplass/kapasitet. Men jeg ser ikke behovet for det til vanlige spillefilmer. Og ekstra lagringskapasitet er en av de største argumentet til tilhengere av Blu-Ray. Jeg tror heller det er den store støtten Blu-Ray har blant filmselskap og produsenter som kommer til å være avgjørende dersom det blir noen vinnende part i denne krigen.

Personlig håper jeg på multispillere som vil legge mye av denne "kranglingen" blant entusiaster død. Ikke minst blir det mye forvirring av det her. Det er hevdet fra flere hold at multispillere vil komme etter hvert....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Synsing

Ble mye synsing ang. plass og ikke plass på plater her synes jeg.

Tillater meg et aldri så lite regnestykket. Er på tynt vann så de som kan dette må gjerne arestere meg på regnestykkene her.

Noen forutsetninger:
    Regner med alle kan være enige i at 25Mbit/s er en bitrate som bør holde til vass billedkvalitet i h.264 eller VC-1? Jeg går utifra denne bitraten.

La oss ta utgangspunkt i en 3 timer med materiale. Vet dette er lengre enn de fleste filmer, men er jo ikke uvanlig, og 3 timer med film bør man vel kreve som minimumskapasitet for en next-gen plate? 3 timer er 10800 sekunder.

Antall GB for 3 timer i 25mbit:

25Mbit/s*10800s = 270000Mbit

270000Mbit/1000 = 270Gbit

270Gbit/8= 33,75GB

Ser for meg ut som HD-DVD er litt hard-pressed når det gjelder plass på platene sine. BD er selfølgelig helt ute og kjøre med 25GB, men 50GB er vel i produksjon nå såvidt jeg har skjønt?

Klart med 45GB HD-DVD plater bør man ha godt nok med plass, hva er status på disse platene?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og ekstra lagringskapasitet er en av de største argumentet til tilhengere av Blu-Ray. Jeg tror heller det er den store støtten Blu-Ray har blant filmselskap og produsenter som kommer til å være avgjørende dersom det blir noen vinnende part i denne krigen.
    Kan et av punktene for den brede støtten BLUE-RAY har blant filmselskap/produsenter i utgangspunktet ha noe med lagringskapasitet å gjøre........;-)

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller ingen rolle hvor store forskjeller det er, om det tar lengere tid pr. plate og produsentene må ha helt nye maskiner til å produsere platene. Memory-Tech sier selv at de maskinene som per i dag masseproduserer DVD kan simpelt og økonomisk bygges om til å masseprodusere HD-DVD, siden oppbygningen/strukturen på selve platen er veldig lik. Om ikke det kan ses på som en stor fordel økonomisk så vet ikke jeg.... :???:
    Du er i HD DVD leieren ser jeg siden du griper til disse halmstråene ;-)

Uansett, det er ikke så store forskjeller i produksjonen. Vi snakker om en 12 cm D disk laget av polykarbonat som støpes og metaliseres med akkurat den sammme teknologien som er brukt siden CD'ens barndom...

Afaik ser jeg ikke vitsen i å hause opp dette med "billigere" produskjon. Om den ene disken er 10 øre dyrer å lage så betyr det null for utsalgsprisen.

Såvidt jeg kan se hadde ingen replikatorer problemer med å investere i nye produskjonslinjer for DVD da det formatet kom.

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kodeks er veldig vesentlig i denne diskusjonen, særs siden det blir hevdet av enkelte at det faktisk ikke er nok plass på en HD-DVD til en stor film med ekstra matriale. MPEG-2 er ikke noe dårligere kvalitetsmessig (slik jeg har forstått), men det er langt fra så effektivt som VC-1.

Siden ingen av video codecene er lossless/tapsfri (noe som nå finnes på lydsiden) så er det fremdeles et stykke igjen. Det er mao fremdeles optimalt å komprimmere bildet minst mulig.

Siste versjon av VC-1 gir oss 4.5GB film pr. time i full 1080P uten kvalitetstap.
    Den påstanden skal du få problemer med å dokumentere! Kilde? Referanse?

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan et av punktene for den brede støtten BLUE-RAY har blant filmselskap/produsenter i utgangspunktet ha noe med lagringskapasitet å gjøre........;-)
    Lagringskapasitet er et argumentet som er lagt dødt i alle andre diskusjoner på forum rundt i verden. Selv pressen har begynt å stille spørsmålet; Trenger vi 50GB disker?
    Den "brede" støtten fra noen Hollywood Studios er basert på en del "økonomisk relasjons politikk" og to deler "hvordan beskytter jeg innholdet mitt best". Det er seg selv de er opptatt av å beskytte, ikke din tilgjenlighet når du har betalt for et produkt.

La det snart bli slutt på forestillingen om at høy bitrate er synonymt med bedre billedkvalitet.
    Høy bitrate i HD er først å fremst synonymt med dårlig kompresjons arbeid og støy. En 20mbps bitstream kan like gjerne inneholde 10mbps med støy.
    VC-1 siste utgave komprimerer til gjennomsnitt 10mbps med kvaliteten "Transparent to the Master". Dette gir 6.7 timer med video på 30GB.

Intermediate jantoreg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Misforstå meg rett, jeg er for ekstra lagringsplass/kapasitet. Men jeg ser ikke behovet for det til vanlige spillefilmer. Og ekstra lagringskapasitet er en av de største argumentet til tilhengere av Blu-Ray.
    Blu-ray og HD-DVD skal vel brukes til andre ting enn spillefilm!
    Har du ingen konsertopptak på DVD? SW? Spill?
    Jeg kunne godt tenkt meg å slippe to disker for å få se Ringenes Herre, Gudfaren, Braveheart m.fl. i topp kvalitet.
    Jeg håper også at Bluray / HD-DVD skal vare noen år, og forhåpentligvis har ikke utviklingen på TVer stoppet da. 1080p bør ikke være det ulimate!
    Jeg tror HD-DVD er bra nok i dag, men med tanke på fremtiden håper jeg Bluray blir den nye standarden.
    Den største fordelen HD-DVD har er navnet, folk tror de må ha HD-DVD for å få HD. Det ligger liksom litt i navnet :-)

Side 5 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •