HD-DVD vs Blu-Ray - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 255
    Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Cyberdog
    OM PRISNIVÅET: Det er vel ikke noe hold i akkurat det der. Det er kun spekulasjon.

Der tror jeg du har vekslet om på formatene a|ex. Per i dag kan jo ikke Blu Ray levere lange filmer pga av at de kun kan levere 1 lags plater med 25GB og bruker gammel Mpeg2 komprimering. Cyberdog
    Man kan kalle det hva man vil; Toshiba har valgt en prisstrategi på spillerne som antyder en vesentlig lavere inntjening en det som er normalt med et førstegenerasjonsprodukt...

Og slutt med dette tullballet om video codecs. Usagn som "gammel Mpeg2 komprimering" antyder at du ikke aner hva du snakker om. De finnes BD utgivelser med alle de tre video codecene og en av de beste utgivelsene bruker afaik MPEG-2. De er fritt frem for studioene å bruke den video codec'en som passer den aktuelle utgivelsen.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    BD kommer jo nå til å levere dual layer på 50 GB fremover, og de støtter jo i likhet med HD-DVD nå MPEG4 og VCI, som filmene fremover også vil være kodet i..? Da er stiller de jo likt, det vil si BD med større lagringskapasitet da..
    Sony sine utgivelser støtter IKKE VCI, det er det bare de selskapene som ikke har eksklusive utgivelser for BD som har.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Sony sine utgivelser støtter IKKE VCI, det er det bare de selskapene som ikke har eksklusive utgivelser for BD som har.
    Samme kan det være hvem som støtter hva, poenget er at det allerede eksisterer BD-utgivelser i VCI og mange fler vil det komme..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jantoreg
    Jeg frykter at Bluray spilleren på PS3 blir like "god" som dvd-spilleren på PS2, dvs bortimot ubrukelig!
    No, DET synest eg er å ta hardt i. Eg har i alle fall brukt PS2-en som DVD-spelar omtrent sidan lansering, og fram til for ei veke sidan. Eg kjøpte på eit tidspunkt ein Asono-spelar som visstnok skulle vere bra, men merka ikkje den store skilnaden, bortsett frå at han såg stiligare ut, var meir kresen på plater, og byrja å vise aldringsteikn etter mykje kortare tid. PS2-en har gjort ein solid jobb i mange år utan nemneverdige problem. Det var først etter at eg fekk meg HDTV at eg såg nokon grunn til å bytte han ut. No har eg ein Oppo OPV971H, og der skal eg innrømme at eg ser skilnaden i biletekvalitet.

Men PS2 er etter mi meining langt frå ubrukeleg som DVD-spelar.

Kay

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke noe hold i akkurat det der. Det er kun spekulasjon.
    Har endret det nå.

Har endret et par andre ting også. Målet er å få det opprinnelige innlegget så nøytralt som mulig, om så er mulig.

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lest dette i en post fra Talkstr8t i Insiders Q&A tråden på AVSforum. Han er Blu Ray insider i et firma som leverer tekniske løsninger til Blu Ray utstyr.

Direkte link til den aktuelle posten:

http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...&&#post8183407

I samme inlegg sier også vedkommende at alle filmer som retferdiggjør 50GB,vil få det ? Og hvor mye en som leverer "teknisk utstyr" til BD faktisk vet, er vanskelig å beregne.
    Poenget mitt er at nå beveger vi oss inn på synsing igjen,greit nok. Det er ingen som vet konkret hvordan formatene velger å bruke kapasiteten sin.Det jeg mener,i all sin enkelhet,er at 20GB ekstra er et bedre utgangspunkt.Om den ekstra kapasiteten tilhører HD-DVD eller BLU-RAY er forsåvidt uinteresangt.Der er kvaliteten jeg er på "jakt" etter,derfor blir jeg stadig forundret over at folk forsvarer den mindre lagrings-kapasiteten HD-DVD tilbyr.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har stusset over den meget gode kvaliteten på alle filmene "The Lord of the Rings" special extended dvd edition.Hver film har fått 2 fulle dvd plater til rådighet,uten ekstra fjas:shock: Også et glimrende eksempel på at kapasitet er viktig.

Intermediate jantoreg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KayAU
    Men PS2 er etter mi meining langt frå ubrukeleg som DVD-spelar.
    Kay
    Støy og menysystem gjør den om ikke helt, iallefall bortimot ubrukelig.

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Prisen vil være avgjørende her. 28. Juni 2006 kom de første HD-DVD med dual layer, 30GB. Har Blu-Ray enda vist en disk med over 25GB? Det spekuleres i om det blir kostnadseffektivt å bruke begge layere på Blu-Ray kontra 2 plater, i så fall er vi akkurat like langt.
    Såvidt meg bekjent er det ikke så store forskjeller i produksjonsprosessen på disse platene som noen tror. BD er i prinsippet ganske likt et CD substrat (med mindre groper) som leses fra den motsatte siden (sammenlikned med CD).

Panasonics BD 50 GB metode er som følger:

* støper et substrat som deretter metalisseres (lag 1)
    * støper et substrat for lag 2 som blir brukt som pressematrise oppå substrat 1, der selve informasjonslaget lages med UV-herdene materialet som påføres mellom substrat og pressematrise for lag 2
    * substratmatrisen for lag 2 fjernes og kastes (dette er mer eller mindre samme teknikk som for DVD-18 der man også må ha to signallag per substrat).
    * ny metallisering av platen
    * ny runde med UV-herdene topplag
    * påføring av anti-slitasje belegg tilslutt (også dette blir UV herdet)

(Fritt etter hukommelsen fra en BD50 produksjonsvideo som jeg fikk tak i på IFA i Berlin).

Sony DADC skal vissnok ha perfeksjonert en ny BD 50 produksjonsprosess som jeg ikke vet så mye om. Forskjellen ligger sikkert i hvordan man skaper det andre informasjonslaget.

Det er afaik like komplisert å lage en hybrid HD DVD/DVD dersom man ønsker mer enn 5 henholdsvis 15 GB på hvert av lagene. Da må man igjen skvise inn to informasjonslag per substrat.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ligger vel i den norske folkesjelen å forvare underdogs?
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Såvidt meg bekjent er det ikke så store forskjeller i produksjonsprosessen på disse platene som noen tror. BD er i prinsippet ganske likt et CD substrat (med mindre groper) som leses fra den motsatte siden (sammenlikned med CD).

Panasonics BD 50 GB metode er som følger:

* støper et substrat som deretter metalisseres (lag 1)
    * støper et substrat for lag 2 som blir brukt som pressematrise oppå substrat 1, der selve informasjonslaget lages med UV-herdene materialet som påføres mellom substrat og pressematrise for lag 2
    * substratmatrisen for lag 2 fjernes og kastes (dette er mer eller mindre samme teknikk som for DVD-18 der man også må ha to signallag per substrat).
    * ny metallisering av platen
    * ny runde med UV-herdene topplag
    * påføring av anti-slitasje belegg tilslutt (også dette blir UV herdet)

(Fritt etter hukommelsen fra en BD50 produksjonsvideo som jeg fikk tak i på IFA i Berlin).

Sony DADC skal vissnok ha perfeksjonert en ny BD 50 produksjonsprosess som jeg ikke vet så mye om. Forskjellen ligger sikkert i hvordan man skaper det andre informasjonslaget.

Det er afaik like komplisert å lage en hybrid HD DVD/DVD dersom man ønsker mer enn 5 henholdsvis 15 GB på hvert av lagene. Da må man igjen skvise inn to informasjonslag per substrat.
    Spiller ingen rolle hvor store forskjeller det er, om det tar lengere tid pr. plate og produsentene må ha helt nye maskiner til å produsere platene. Memory-Tech sier selv at de maskinene som per i dag masseproduserer DVD kan simpelt og økonomisk bygges om til å masseprodusere HD-DVD, siden oppbygningen/strukturen på selve platen er veldig lik. Om ikke det kan ses på som en stor fordel økonomisk så vet ikke jeg.... :???:

Forsvarer ikke HD-DVD på noen måte, men visse ting bør da være ganske innlysende....eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.P
    Er du sikker på at dette er teknisk umulig ? Eller gjetter du ?
    Det er sunn fornuft.

Om man lager en tre timer lang film i MPEG2 sånn at den passer på 50 GB for eksempel og har en bitrate på 35 Mbps for eksempel så kan du selv tenke deg hvor høy bitrate det blir om de skulle fylle en 200 GB plate med samme filmen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jantoreg
    Støy og menysystem gjør den om ikke helt, iallefall bortimot ubrukelig.
    No har eg jo brukt den i mange år, so då har den i alle fall ikkje vore ubrukeleg (eller bortimot ubrukeleg) for meg. Dersom du har store krav til kvalitet på bilete og lågt støynivå, kan det nok hende han ikkje oppfyller dine krav, men eg trur at for den jamne DVD-brukar er han grei nok. Støyen er ikkje so galen, og det kjem litt an på både korleis du plasserar konsollen, og kva volum du har på filmen. Menysystemet er stusseleg, men ein vennar seg til det, og det er jo ein veldig liten del av opplevinga. På dei fleste filmar er eg ikkje innom det i det heile, eg velger berre språk i DVD-menyen og trykker på "Play Movie".

Kay

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Og slutt med dette tullballet om video codecs. Usagn som "gammel Mpeg2 komprimering" antyder at du ikke aner hva du snakker om. De finnes BD utgivelser med alle de tre video codecene og en av de beste utgivelsene bruker afaik MPEG-2. De er fritt frem for studioene å bruke den video codec'en som passer den aktuelle utgivelsen.
    Kodeks er veldig vesentlig i denne diskusjonen, særs siden det blir hevdet av enkelte at det faktisk ikke er nok plass på en HD-DVD til en stor film med ekstra matriale. MPEG-2 er ikke noe dårligere kvalitetsmessig (slik jeg har forstått), men det er langt fra så effektivt som VC-1. Siste versjon av VC-1 gir oss 4.5GB film pr. time i full 1080P uten kvalitetstap. Skjønner ikke helt det skrikende behovet for 50GB da...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Det er sunn fornuft.

Om man lager en tre timer lang film i MPEG2 sånn at den passer på 50 GB for eksempel og har en bitrate på 35 Mbps for eksempel så kan du selv tenke deg hvor høy bitrate det blir om de skulle fylle en 200 GB plate med samme filmen.
    Vel,hvis vi tenker tilbake til DVD-fødselen,hvor fornuftig var det da å prate om blå-laser som skulle lese av 50GB-plater? Tror du det hadde blitt sett på som rasjonelle tanker for 10 år siden?
    Utviklingen går fort,og det er da ingen grund til å la være å tenke stort.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Ok. Jeg innrømmer litt dårlig research der Men selvom materialet er lagret i 1080p på disk - hva hjelper det når spillerne ikke sender ut annet enn 720p/1080i? BD-spillerne fikser ihvertfall den biffen. HD-DVD gjør det ikke. Det er poenget.
    Nei.. Samsungen jukser.. Spilleren klarer ikke å sende ut signalet i høyere enn 1080i den heller, men har installert en deinterlacer som omgjør signalet til 1080p. Dette er nøyaktig samme jobb som gjøres i alle TVer som omgjør 1080i->1080p.. Det er ingen "fordel" at Samsungen gjør denne jobben, spesielt siden den ikke gjør så veldig god jobb med det, dette er i henhold til de omtaler jeg har sett av Samsungen rundt om på internett.. Den nye toppmodelen til Toshiba skal gjøre det samme some Samsungen, men Toshiba påstår de har lagt inn en chip som er vesentlig mer avansert, og som kan gjøre samme jobben som scalere til 20000,- (Vantage o.l.).

Forøvrig har jeg da lest utallige steder at en av ulempene med HD-DVD er at de ikke er i stand til å få de lengste filmene i best kvalitet inn på en plate. Eller kan de vise en 3 timer lang film i 1080p/24fps og med ukomprimert lyd? Og i tillegg ha en god porsjon bonusmateriale?
    Ja. Ikke noe problem! VC1 og Dolby True HD (eller DTS MA) gjør at HD-DVD trenger halvparten så mye plass som MPEG2 og ukomprimert PCM for å oppnå samme bildekvalitet.. Amir mente at 4 timer skal gå lett på en 30GBs HD-DVD plate med nevnte spor..

BD-leiren har ihvertfall demonstrert at det ikke er noe problem å kombinere ukomprimert lyd med denne oppløsningen.
    BD-leiren har vært lat.. De har valgt å sløse bort plass på ukomprimert PCM, og gammeldags MPEG2.. Hadde de klart å implentere VC1 på de første filmene, og i tillegg sikret at alle spillerne klarte å dekode Dolby True HD, så hadde de sluppet unna de elendige kritikkene de første 25GBs BD titlene fikk..

Forøvrig kan det være et poeng å minne om bitraten, som bildekvaliteten avhenger sterkt av. HD-DVD har maks bitrate på 36 mbps, mens Blue-Ray kan skilte med 55 mbps. Det betyr vel omlag 20% høyere bitrate i favør til Blue-Ray. I tillegg har HD-DVD 15 GB per lag mens blue-ray har 25 GB. Sony har med andre ord ingen begrensninger å ta hensyn til som kan føre til at kvaliteten på lyd og bilde reduseres, eller at filmene kommer over to disker. Jeg vet ikke hva som er verst.
    Blueray er desinget for å brukes med MPEG 2 og ukomprimert PCM, det er derfor de *må* ha den ekste bitraten.. Dersom en bruker VC1 og Dolby True HD så kan en klare seg med halvparten av bitraten, altså forsvinner hele "forspranget" til Blueray..

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.P
    Vel,hvis vi tenker tilbake til DVD-fødselen,hvor fornuftig var det da å prate om blå-laser som skulle lese av 50GB-plater? Tror du det hadde blitt sett på som rasjonelle tanker for 10 år siden?
    Utviklingen går fort,og det er da ingen grund til å la være å tenke stort.
    Om 10år er (forhåpentligvis) både HD-DVD og Blu-Ray avlegs uansett. Personlig tviler jeg sterkt på at vi noen gang ser 60GB HD-DVD plater eller 100/200GB Blu-Ray plater masseprodusert.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har halvhjertede lanseringer må det vel være HD-DVD med de spillerne vi har sett fra den fronten hittil. Takke meg til Sony som heller sørger for å lansere et fullverdig produkt med en gang, om enn noe senere.
    Hva er det du snakker om? Hva er det som er galt med Toshiba-spilleren? Den er jo blitt veldig bra nå med de nye oppgraderingene.. De har klart å luke ut de fleste feilene, og har i tilegg lagt inn ny funksjonalitet som du bare kan drømme om på de første BD spillerene. (Dekoding av Dolby True HD f.eks.).

På softwaresiden så skal jeg godt være enig i at HD-DVD fortsatt har litt å gå på, men det er tross alt fortsatt bare et halvt år siden formatet blir lansert..

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Om 10år er (forhåpentligvis) både HD-DVD og Blu-Ray avlegs uansett. Personlig tviler jeg sterkt på at vi noen gang ser 60GB HD-DVD plater eller 100/200GB Blu-Ray plater masseprodusert.
    Enig,som jeg har nevnt i tideligere inlegg er det mye som tyder på at "plater" som lagrings-medie vil forsvinne i fremtiden.Svaret var som du sikkert skjønte for å statuere et eksempel.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Så du mener at EX1 til €800 (tilsvarende ca $1000) kommer til å koste $500 i USA? det er vel å håpe på julenissen?

Edit: HD-A1 er priset til $499.99, HD-XA1 er priset til $799.99 (av Toshiba)
    http://www.videobusiness.com/article...?text=netherby

Sitat ang. entry-level spilleren:
    "The HD-A2 will be shipped to retailers next month with a suggested retail price of $499, the same price as the current entry-level HD-A1 model. The player will output to 1080i and will feature a new remote with faster response times."
    -----------------------------

Sitat ang. den nye toppmodellen:
    "The HD-XA2 will debut in December and will output to 1080P, an upgrade from the current models that only go up to 1080i. The player also will get a price upgrade to $999, up from the current $799 on the first-gen HD-XA1. That’ll put the HD-XA2 closer in price to competing Blu-ray Disc players, which start at $999.

It also will cut Blu-ray’s competitive edge. So far, Samsung has been able to market its Blu-ray players as the only high-def players to offer 1080P output.

The HD-XA2 also will upgrade its signal output to HDMI 1.3, the most current HDMI specification."

Side 4 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •