HD-DVD vs Blu-Ray - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 255
    Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Hehe. Ok. Jeg innrømmer litt dårlig research der Men selvom materialet er lagret i 1080p på disk - hva hjelper det når spillerne ikke sender ut annet enn 720p/1080i? BD-spillerne fikser ihvertfall den biffen. HD-DVD gjør det ikke. Det er poenget.

Forøvrig har jeg da lest utallige steder at en av ulempene med HD-DVD er at de ikke er i stand til å få de lengste filmene i best kvalitet inn på en plate. Eller kan de vise en 3 timer lang film i 1080p/24fps og med ukomprimert lyd? Og i tillegg ha en god porsjon bonusmateriale?

BD-leiren har ihvertfall demonstrert at det ikke er noe problem å kombinere ukomprimert lyd med denne oppløsningen.

Forøvrig kan det være et poeng å minne om bitraten, som bildekvaliteten avhenger sterkt av. HD-DVD har maks bitrate på 36 mbps, mens Blue-Ray kan skilte med 55 mbps. Det betyr vel omlag 20% høyere bitrate i favør til Blue-Ray. I tillegg har HD-DVD 15 GB per lag mens blue-ray har 25 GB. Sony har med andre ord ingen begrensninger å ta hensyn til som kan føre til at kvaliteten på lyd og bilde reduseres, eller at filmene kommer over to disker. Jeg vet ikke hva som er verst.
    1080p/24 kommer på de nye maskinene HD-DVD.
    Hva hjelper det at BD (på nværende maskin) kan vise 1080p når kvaliteten tilsvarer en oppskalert DVD??

Etter hva jeg forstår kan HD-DVD vise rundt 4timer med video og tilhørende lyd på 2lag plate (arrester meg gjerne om jeg tar feil).

Bitrate er ikke alt, det har allerede HD-DVDvsBD bevist. Jeg har STORE tvil om at BD vil bli bedre fordi det har høyere bitrate, siden den værende bitrate på HD-DVD er tilstrekkelig.

Men en til jeg lurer på, kan avspillerene vise en høyere bitrate enn dagens, er det bare en software oppgradering for å løse slikt? eller blir det nye mskiner om en eller annen luring vil øke bitraten på materialet?

Jeg har fortsatt ikke fått noe svar på om BD-Video vil kunne vises på PC, etter hva jeg har hørt vil ikke filselskapene godta dette pga. kopieringsfare, stemmer dette eller er det bare snakk?
    Det er jo i såfall et skikkelig tilbakeslag.

Det er kun ETT av store Hollywood-studioene som støtter HD-DVD eksklusivt. Det er universal. SYV av de andre store studioene støtter BD eksklusivt, blant annet MGM, 20th Century Fox, Lions Gate, Sony Pictures osv.
    Dette er bare halveis korrekt, i Europa kommer det utgivelser fra disse selskapene, siden Sony ikke har rettighetene i Europa (gjelder kanske andre verdensdeler og).
    Så dette argumentet holder ikke i EU lenger.
    Og at resten ikke støtter noen EKSKLUSIVT format har ingen betydning, de vil forbeholde seg retten til å gi ut i hvilket format de vil, noe jeg vil si er meget klokt valg

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grei oversikt.

Nokre kommentarar på ulempene med BD:
    Høyere kopibeskyttelse/content protection enn HD-DVD
    Har høyrt dette før, er det nokon som kan forklare akkurat korleis dette vil bli? Vil det bli noko eg som forbrukar merker?

Lite fordeler for forbruker sammenlignet med HD-DVD
    Kva legg du i dette? Eg ser du har det motsatte punktet lista som ein fordel med HD-DVD.

PS3 er utsatt til Q1/Q2 2007
    Han har etter det eg har lest blitt utsatt til Q1, og då berre i Europa. USA og Japan skal vel stadig ha lansering i midten av November.

Windows Vista og Intel viiv vil ikke støtte Blu-Ray
    Reknar med at det vil bli mogleg å bruke BD med Vista, sjølv om MS ikkje lagar støtta. Dersom dei aktivt hindrar BD, vil dei vel havne i "misbruke monopolsituasjon"-terreng igjen?

Sen lansering på brukbare avspillere (Q2/Q3 2007?)
    Trur du ikkje PS3 vil bli brukbar som BD-avspelar?

Eller bør ein kanskje få med at PS3 får Bluray som standard, medan XBox 360 får HD-DVD som valgfritt ekstrautstyr. So alle som kjøper PS3 får ein BD-spelar, medan kun XBox360-brukarar som går aktivt inn for det får ein HD-DVD-spelar.

Kay

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KayAU
    Han har etter det eg har lest blitt utsatt til Q1, og då berre i Europa. USA og Japan skal vel stadig ha lansering i midten av November.

Reknar med at det vil bli mogleg å bruke BD med Vista, sjølv om MS ikkje lagar støtta. Dersom dei aktivt hindrar BD, vil dei vel havne i "misbruke monopolsituasjon"-terreng igjen?

Eller bør ein kanskje få med at PS3 får Bluray som standard, medan XBox 360 får HD-DVD som valgfritt ekstrautstyr. So alle som kjøper PS3 får ein BD-spelar, medan kun XBox360-brukarar som går aktivt inn for det får ein HD-DVD-spelar.

Kay
    PS3 har lansering i Europa 01.03.07, det er sent i Q1, og at de holder den lanseringsdatoen er ikke sikkert.

Om kopibeskyttelsen hindrer BD-Video å kunne brukes i pc, vil ikke vista kunne bruke BD.

PS3 blir helt sikkert like god avspiller som en PS2 er på DVD i dag. ikke på høyde med en dedikert HD spiller. Men det får vi ikke svar på før november da PS3 blir lanser i USA.

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    [*]Billige avspillere (pga. subsidiering av Toshiba)
    Det er vel ikke noe hold i akkurat det der. Det er kun spekulasjon.

HD-DVD har ikke engang kapasitet til å få inn en 2 timers film i 1080p/24fps på en plate. Uansett, det virker jo som de holder seg til 720p/1080i, spillerne støtter ihvertfall ikke noe annet foreløpig. Det er ikke rare revolusjonen.
    .
    Der tror jeg du har vekslet om på formatene a|ex. Per i dag kan jo ikke Blu Ray levere lange filmer pga av at de kun kan levere 1 lags plater med 25GB og bruker gammel Mpeg2 komprimering. DL 50GB Blu Ray finnes ikke på markedet enda og skal i følge lanserinsgplanene tas i bruk med Kingdom of Heaven Dir Cut. Men om leveringsdato overholdes er vel noe vi ikke kan stole på med den track recorden Blu ray har på slike opplysninger...

VC1 komprimeringen som brukes av HD-DVD klarer greit å få film av vanlig lengde + - 3 timer og supert lydspor. Det er Blu Ray som sliter med det per i dag. Selv om det er kommet et par filmer nå med mpeg4 i Blu Ray også, men det er fra et filmselskap som utgir både Blu Ray og HD-DVD. Sony nekter jo å bruke VC1.

Angående ekstramateriale så er det vel også der HD-DVD som tilbyr dette mens Blu Ray er sparsomt.

Cyberdog

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt

Ang 200 GB. Det er ikke aktuelt å lage bildekvaliteten så høy at man utnytter 200 GB. Det vil kreve en ekstrem båndbredde å lese det av plata om en 2-3 timer film skal ta 100-200 GB.
    Er du sikker på at dette er teknisk umulig ? Eller gjetter du ?

Uansett blir det mest korrekt om vi konsentrerer oss om dagens spesifikasjoner 30GB/50GB.Med en 2 timers film(la oss si 45GB BD kontra 25GB HD-DVD) det burde ikke være noen tvil om hva som vil ha et mindre komprimert resultat.Virker som noen tror at en 2 timer lang film tar en forutbestemt lagringsplass.Komprimerings algoritmene er i høyeste grad variable og avgjøres i stor grad i forhold til lagringsplass.
    Man kan (til en viss grad) sammenligne med "Sony Superbit" Sony har lenge skjønt forholdet mellom kvalitet og lagringskapasitet.

SONY-PICTURES :
    The Superbit™ titles utilize a high bit rate digital transfer process which optimizes video quality while offering a choice of both DTS and 5.1 Dolby Digital audio. Superbit™ DVDs are encoded at about double their normal bit rate while maintaining full compatibility with the DVD-Video format. The result is picture quality that provides outstanding detail and is the closest to the original master available on DVD to date. Superbit™ DVDs play on current players and needs no additional DVD equipment.

Før noen kritiserer Superbit-plater og refererer til dårlige erfaringer,understreker jeg at dette kun er ment som et eksempel.Som beviser at ekstra lagrings-kapasitet har fordeler.
    Ja,komprimerings algoritmene i dag er bedre,men de utfører ikke mirakler.

Dette er kun et punkt som understreker fordelene med kapasitet.Så har du reklame,trailere,bak-kamera,intervjuer,bilder og fandens-oldemor som også skal ha sin bit av kaka/plata.Tenk bare på reklame industrien,jeg vet ikke,men det hadde forundret meg om de ikke allerede har sikret seg territorium på de nye formatene.......og vi som bare ville se film i "HD" kvalitet.....uansett hva fremtidig lagrings-kapasitet BLU-RAY og HD-DVD kan friste med og uansett hvilket format som går av med seieren(hvis noen gjør det?) er det viktig at vi som forbrukere krever skikkelig HD.For det er jo det det dreier seg om ?
    Og tro at kvaliteten er i "boks" så lenge det står 1080/24p på coveret blir naivt.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.P
    Uansett blir det mest korrekt om vi konsentrerer oss om dagens spesifikasjoner 30GB/50GB.Med en 2 timers film(la oss si 45GB BD kontra 25GB HD-DVD)
    Dagens spesifikasjoner er 30GB/25GB.
    Din setning blir med dagens spesifikasjoner:

Med en 2 timers film(la oss si 20GB BD kontra 25GB HD-DVD)......

Cyberdog

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å si at HD-DVD allerede har gått av med seieren er vel litt vel optimistisk..?
    Hvor har jeg sagt det? Det er jo liten tvil hvem format som sitter igjen som vinner anno 2006.
    Det, og ikke minst at du har 4 ganger så mange ulemper under Blue Ray kontra HD-DVD, og nesten samme forhold under fordeler, sier jo sitt om at du ikke har så mye til overs for Blue-Ray.
    Sprøyt, jeg kunne ikke bry meg mindre hvilke format som hadde mest fordeler/ulemper. Har du noe jeg kan føre på til favør av Blu-Ray, så bring it on...
    At HD-DVD fikk en halvferdig spiller ut på markedet noen måneder før Blue-Ray kommer til å være fort glemt når PS3 og Sony-grupperingen setter inn støtet for alvor.
    Ser ut som Sony har prøvd desperat å sette inn støtet på alvor lenge spør du meg. Litt vanskelig å legge det inn under fordeler for Blu-Ray, siden det blir veldig synsing og spekulasjoner.
    Hehe. Ok. Jeg innrømmer litt dårlig research der Men selvom materialet er lagret i 1080p på disk - hva hjelper det når spillerne ikke sender ut annet enn 720p/1080i? BD-spillerne fikser ihvertfall den biffen. HD-DVD gjør det ikke. Det er poenget.
    HD-DVD spillere kommer også med 1080P når de dukker opp i Europa, og behovet for 1080P har ikke helt kommet på sin plass enda siden få forbrukere har muligheten for mer enn 720P. Men jeg skjønner poenget ditt....
    Forøvrig har jeg da lest utallige steder at en av ulempene med HD-DVD er at de ikke er i stand til å få de lengste filmene i best kvalitet inn på en plate. Eller kan de vise en 3 timer lang film i 1080p/24fps og med ukomprimert lyd? Og i tillegg ha en god porsjon bonusmateriale?
    Skal se om jeg kan poengtere fordelen med størrelsen til Blu-Ray litt bedre. Om det har så mye å si i praksis vet jeg ikke. Har forklart hvorfor lenger ned i innlegget.
    Forøvrig kan det være et poeng å minne om bitraten, som bildekvaliteten avhenger sterkt av. HD-DVD har maks bitrate på 36 mbps, mens Blue-Ray kan skilte med 55 mbps. Det betyr vel omlag 20% høyere bitrate i favør til Blue-Ray. I tillegg har HD-DVD 15 GB per lag mens blue-ray har 25 GB. Sony har med andre ord ingen begrensninger å ta hensyn til som kan føre til at kvaliteten på lyd og bilde reduseres, eller at filmene kommer over to disker. Jeg vet ikke hva som er verst.
    Prisen vil være avgjørende her. 28. Juni 2006 kom de første HD-DVD med dual layer, 30GB. Har Blu-Ray enda vist en disk med over 25GB? Det spekuleres i om det blir kostnadseffektivt å bruke begge layere på Blu-Ray kontra 2 plater, i så fall er vi akkurat like langt. Memory-Tech, en ledende japansk bedrift på optisk media, hevder at HD-DVD koster kun 10% mer å produsere enn DVD og at prisen raskt vil kunne falle til DVD. Grunnen til dette er at HD-DVD bygger på samme struktur som dagens DVD, og derfor vil eksisterende fabrikker enkelt kunne bygges om til å masseprodusere HD-DVD (!). En dobbel-plate utgave med dual-layer vil da kunne gi totalt 60GB tilgjengelig plass til slikk og ingenting. Blu-Ray vil ikke ha den fordelen, og vil garantert bli et dyrere media. Blant annet fordi det tar 1-2 sekunder mer å produsere en Blu-Ray sammenlignet med HD-DVD (2.8sec), og fordi de må lage helt nye maskiner til å produsere platene. I værste fall KAN det vise seg at HD-DVD i praksis vil ha større tilgjengelig plass på platene. Derfor har jeg skrevet "teoretisk større plass på Blu-Ray i oversikten".
    Man kan omtrent bevise at jorda er flat hvis man bruker de rette argumentene, men fakta er nå en gang slik at Blue-Ray er teknisk overlegent og har mye bredere støtte i filmindustri og blant produsenter totalt sett.
    Alle de argumentene har jeg fått med i oversikten. Hva mer ønsker du at jeg skal legge til? Hva er feil i fordelene til HD-DVD?
    Jeg ser forresten ikke at det er nevnt noe om den store forskjellen i bitrate mellom formatene i oversikten, det burde det kanskje.
    Jeg ser du ofte poengtere høy bitrate. Du må huske på at vi snakker om MPEG-4 AVC, og VC-1 kodek her. Altså kreves det ikke på langt nær så mye bitrate for å få et perfekt 1080P signal som ved ukomprimert. VC-1 kan gi 1080P 30fps med en bitrate på kun 20 Mbit/s. Det setter ting litt i perspektiv når du snakker om bitrater på over 50Mbit/s.

Toshiba har forøvrig forlengst utviklet 45GB plater til HD-DVD. Om det blir tatt i bruk er en annen sak.

http://www.toshiba.co.jp/about/press/2005_05/pr1002.htm

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cyberdog

Cyberdog
    Da referer du til tidelige utgivelser i andre regioner/soner.
    Jeg forholder meg til dagens "spesifikasjons-data" for BLU-RAY og da har dette formatet 50GB på 2 lags plater.

Men hvis du har informasjon om at det er stor sansynelighet for at BLU-RAY skal kun benyttes i enkel-lags plater på 25GB,var dette overaskende for meg.I mine øyne virker det også ulogisk,har du noe konkret info rundt dette ?

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Ang 200 GB. Det er ikke aktuelt å lage bildekvaliteten så høy at man utnytter 200 GB. Det vil kreve en ekstrem båndbredde å lese det av plata om en 2-3 timer film skal ta 100-200 GB.
    Jeg siktet mer mot 50 GB versus 30 GB...det tar vel laaaaaang tid før vi ser 200GB blue-ray, men 50 GB greier dem sikkert å utnytte om ikke så altfor lenge

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har høyrt dette før, er det nokon som kan forklare akkurat korleis dette vil bli? Vil det bli noko eg som forbrukar merker?
    Hva det har å si for forbruker vet jeg ikke, men dette er forkjellene:

Begge:
    Mandatory HDCP encrypted output
    Advanced Access Content System (AACS)
    Blu-Ray:
    ROM-Mark watermarking technology
    BD dynamic crypto (physical layer)
    HD-DVD:
    Volume identifier (physical layer)
    Kva legg du i dette? Eg ser du har det motsatte punktet lista som ein fordel med HD-DVD.
    Større kopibeskyttelse, kun java-menyer/lite interaktivt, manglende støtte i Windows og dyrere teknologi på Blu-Ray. Mener det var noen flere fordeler jeg fant. Skal se om jeg finner igjen "kilden".
    Godt poeng, selv om 500k enheter i USA og Japan er en ganske begrenset lansering sett i perspektiv.
    Helt sikkert, men siden Microsoft aktivt har gått ut og hevdet det ikke blir støttet, må man helt sikkert ha spesiell programvare for å bruke det. De aller fleste PC-produsenter vil nok levere med en spiller som kan brukes av Vista uten ekstra programvare, altså HD-DVD. For ikke å snakke om stue PC, som ene og alene vil hvile på operativsystemet/mediacenteret. Støtter ikke Vista/Intel Viiv Blu-Ray, vil det neppe bli en slager for mediacentere rundt om kring. Hvor mye det har å si i praksis gjenstår å se.
    Det blir vel som med PS2. Brukbar ja, men neppe noen som kjøper den uten å ha et ønske om en spillekonsoll. Så rene avspillere er det vi må forholde oss til.
    Men det er liten tvil om at Sony har en stor fordel med at PS3 kommer inn i de tusen hjem....
    Riktig. Det spørs hvor populær denne add-on HD-DVD spilleren til 360 blir. I sånn måte er PS3 overlegen.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.P
    Da referer du til tidelige utgivelser i andre regioner/soner.
    Jeg forholder meg til dagens "spesifikasjons-data" for BLU-RAY og da har dette formatet 50GB på 2 lags plater.

Men hvis du har informasjon om at det er stor sansynelighet for at BLU-RAY skal kun benyttes i enkel-lags plater på 25GB,var dette overaskende for meg.I mine øyne virker det også ulogisk,har du noe konkret info rundt dette ?
    Jeg har lest dette i en post fra Talkstr8t i Insiders Q&A tråden på AVSforum. Han er Blu Ray insider i et firma som leverer tekniske løsninger til Blu Ray utstyr.

Direkte link til den aktuelle posten:

http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...&&#post8183407

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cyberdog
    Når BD-spillerne kommer for alvor i løpet av høsten/vinteren vil jo også alle nye filmutgivelser komme i dual layer på 50 GB i følge sony?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    1080p/24 kommer på de nye maskinene HD-DVD.
    Hva hjelper det at BD (på nværende maskin) kan vise 1080p når kvaliteten tilsvarer en oppskalert DVD??
    Kvalitet som oppskalert DVD? Har du sett en BD demonstrert på en 1080p-skjerm? Det er en temmelig heftig bildekvalitet spør du meg.

Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Etter hva jeg forstår kan HD-DVD vise rundt 4timer med video og tilhørende lyd på 2lag plate (arrester meg gjerne om jeg tar feil).
    Med ukomprimert lyd, og fortsatt ha plass til ekstramateriale i samme kvalitet?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når BD-spillerne kommer for alvor i løpet av høsten/vinteren vil jo også alle nye filmutgivelser komme i dual layer på 50 GB i følge sony?
    Se min forrige post

Cyberdog

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke noe hold i akkurat det der. Det er kun spekulasjon.

Per i dag kan jo ikke Blu Ray levere lange filmer pga av at de kun kan levere 1 lags plater med 25GB og bruker gammel Mpeg2 komprimering. DL 50GB Blu Ray finnes ikke på markedet enda og skal i følge lanserinsgplanene tas i bruk med Kingdom of Heaven Dir Cut. Men om leveringsdato overholdes er vel noe vi ikke kan stole på med den track recorden Blu ray har på slike opplysninger...

VC1 komprimeringen som brukes av HD-DVD klarer greit å få film av vanlig lengde + - 3 timer og supert lydspor. Det er Blu Ray som sliter med det per i dag. Selv om det er kommet et par filmer nå med mpeg4 i Blu Ray også, men det er fra et filmselskap som utgir både Blu Ray og HD-DVD. Sony nekter jo å bruke VC1.

Angående ekstramateriale så er det vel også der HD-DVD som tilbyr dette mens Blu Ray er sparsomt.
    BD kommer jo nå til å levere dual layer på 50 GB fremover, og de støtter jo i likhet med HD-DVD nå MPEG4 og VCI, som filmene fremover også vil være kodet i..? Da er stiller de jo likt, det vil si BD med større lagringskapasitet da..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @HåkonN:

Ok, takk for informasjon. Får sjå om eg tek meg tid til å lese litt om dei forskjellige kopibeskittelsesteknologiane.

Godt poeng, selv om 500k enheter i USA og Japan er en ganske begrenset lansering sett i perspektiv.
    Jau, men det er jo ein fot innanfor døra. Det siste eg las var at Sony satsa på å trykke ut 1.2 millonar PS3ar i år. Etter kvart som leveringsproblema går over, reknar eg med at det vil bli solgt ein del fleire millionar.

Det blir vel som med PS2. Brukbar ja, men neppe noen som kjøper den uten å ha et ønske om en spillekonsoll. Så rene avspillere er det vi må forholde oss til.
    Det stemmer nok, ja. Eg er spent på kor bra han blir. Han har jo utgongar og reknekraft til å kunne fungere som ein bra spelar, men det spørs kor bra programvaren blir.

Novel, vi får sjå, "formatkrigen" er langt ifrå avgjort. For meg blir det i alle fall Bluray først, sidan det følgjer med spelkonsollen. So får eg heller kjøpe ein standalone HD-DVD-spelar dersom det går den vegen.

Kay

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BD kommer jo nå til å levere dual layer på 50 GB fremover, og de støtter jo i likhet med HD-DVD nå MPEG4 og VCI, som filmene fremover også vil være kodet i..? Da er stiller de jo likt, det vil si BD med større lagringskapasitet da..

I følge Insider tråden på AVSforum er det stor sannsynlighet for at ca 80% av Blu Ray filmer blir levert på 25GB SL plater i all overskuelig fremtid. Ergo 5 GB lavere lagringsplass

Sony er jo også veldig konservative med Mpeg4 og holder seg helst til Mpeg2.
    Det er jo heller ikke sluppet BD50 filmer enda, så når det vil skje er jo fremdeles svært usikkert.

Cyberdog

Intermediate jantoreg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt vil nok den største fordelen, og antakeligvis utslagsgivende i favør Bluray bli lagringskapasiteten. Tenk hele Band of Brothers, hele sesonger av The Simpsons på en disk! Også PS3-spill, du kan få større spill, to spill på en disk(?).
    Mange på forumet her argumenterer med at HD-DVD er tilstrekkelig, når ble tilstrekkelig godt nok? Her skal vi ha det beste! Mest og best! Hvorfor nøye seg med havregrøt når det står biff på bordet!
    Jeg frykter at Bluray spilleren på PS3 blir like "god" som dvd-spilleren på PS2, dvs bortimot ubrukelig! Men det gjenstår å se. Forhåpentligvis kan den tidlige amerikanske og japanske PS3 lanseringen luke bort barnesykdomer hos PS3, slik at vi får et mer komplett produkt. (jeg vet at dette ikke er PS3 vs XBOX360 diskusjon, jeg tenker på Bluray-spilleren også ;-) )

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvalitet som oppskalert DVD? Har du sett en BD demonstrert på en 1080p-skjerm? Det er en temmelig heftig bildekvalitet spør du meg.
    De første Blu-Ray titlene har kun MPEG-2, og flere titler har fått "pepper" for dårlig bildekvalitet. Tror det var det han henviste til.
    Med ukomprimert lyd, og fortsatt ha plass til ekstramateriale i samme kvalitet?
    Ekstramatriale kommer aldri i samme kvalitet som selve filmen. Om lyden er komprimert spiller vel ingen rolle så lenge det er lossless eller ikke merkbart for forbruker?

Uansett er det ingen problem å legge ekstramatriale på en egen disk, slik de ofte gjør på DVD. Da kan men nesten legge med så mye ekstramatriale man ønsker.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så dersom det faktisk skulle vise seg at sony "bare" har 500 000 enheter klare på lanseringsdatoen, så kan det ikke kalles lansering?

Er det noen som har halvhjertede lanseringer må det vel være HD-DVD med de spillerne vi har sett fra den fronten hittil. Takke meg til Sony som heller sørger for å lansere et fullverdig produkt med en gang, om enn noe senere.

Side 3 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •