HD-DVD vs Blu-Ray - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 255
    Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    DVD Forum (som har en del å si i bransjen) har utpekt HDDVD som det fremtidige HDformat.
    De har ingen makt sånn sett. De er bare en not-profit organisasjon for de firmaene som står bak DVD. At feks Panasonic er medlem der er ingen hindring for at de på HD siden er solid forankret i Blu-Ray Disc Association.

Alas; vi har også DVD+ formatene som heller ikke er offisielle dvd formater. Eller for CD som er et Sony/Philips produkt som de har lisensiert selv (gjennom Philips Licensing).

Det er mao ingen ting mystisk med "DVD Forumet". DVD Forumet var for DVD...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Bra med entusiasme, men fint om du fjerner det banneret fra signaturen din, det skaper bare presedens for masse annet rart...

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Var bare en liten fleip med tall

Når det gjelder støtte fra filmselskapene er dette mer eller mindre "uavgjort".

Av de store som støtter Bluray er det Sony Tristar, MGM of 20th Century Fox.
    For HDDVD er det Universal Studios, Warner og New Line Cinema, HBO.

Så ut i fra støtte fra selskapene er vel ingenting avgjort...
    Jeg glemte selvsagt Paramount som støtter HDDVD...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    De har ingen makt sånn sett. De er bare en not-profit organisasjon for de firmaene som står bak DVD. At feks Panasonic er medlem der er ingen hindring for at de på HD siden er solid forankret i Blu-Ray Disc Association.

Alas; vi har også DVD+ formatene som heller ikke er offisielle dvd formater. Eller for CD som er et Sony/Philips produkt som de har lisensiert selv (gjennom Philips Licensing).

Det er mao ingen ting mystisk med "DVD Forumet". DVD Forumet var for DVD...

Leste du ikke åpningen til tråd-starter, Esp1, at tråden ikke ble laget slik at man skulle få enda en "krangletråd". Jeg er ingen site moderator, men i det siste har du hakket på deg en del inne på forumet. Kanskje du skulle nøye deg med kun å lese denne tråden

Og neida, jeg vet at DVD Forum ikke har noen formell makt, men at de har en påvirkning på kommende format er temmelig sikkert. Jeg er vel også ganske sikker på at dersom de hadde støttet Bluray, så hadde dette vært svært viktig for en del BD-tilhengere... Så det var egentlig bare for å ha nevnt at DVDForum støtter og er "sikre" på at HDDVD blir fremtidens format.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Bare for å ha sagt det; meninger er det helt greit å ha her inne, og det må vi respektere... Esp1 er i sin fulle rett i å mene at BluRay vil gå av med seieren, men må selvsagt også tåle at andre igjen har en helt annen mening om den saken... Min vurdering tilsier også at BluRay går av med seieren, men ettersom ny markedsinformasjon dukket opp nesten daglig skal jeg nok vokte meg for å bli alt for konklusiv...

Jeg synes uansett at det er veldig synd at vi igjen har en formatkrig, spesielt ettersom det nå er diverse "leire" som velger side innen filmindustrien, og da må en plutselig ha begge formater for å få tilgang til alle titler... Det er jo helt på trynet spør du meg.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hvor er jeg subjektiv?

Har ingen sympati mot hverken det ene eller det andre. Har ikke involvert meg i noen tidligere diskusjoner heller, hverken her eller andre forum. Dette er utelukkende andres argumenter for formatene, og rene fakta funnet på de respektive formatenes hjemmesider.
    Å si at HD-DVD allerede har gått av med seieren er vel litt vel optimistisk..?

Det, og ikke minst at du har 4 ganger så mange ulemper under Blue Ray kontra HD-DVD, og nesten samme forhold under fordeler, sier jo sitt om at du ikke har så mye til overs for Blue-Ray. At HD-DVD fikk en halvferdig spiller ut på markedet noen måneder før Blue-Ray kommer til å være fort glemt når PS3 og Sony-grupperingen setter inn støtet for alvor.

Man kan omtrent bevise at jorda er flat hvis man bruker de rette argumentene, men fakta er nå en gang slik at Blue-Ray er teknisk overlegent og har mye bredere støtte i filmindustri og blant produsenter totalt sett.

HD-DVD har ikke engang kapasitet til å få inn en 2 timers film i 1080p/24fps på en plate. Uansett, det virker jo som de holder seg til 720p/1080i, spillerne støtter ihvertfall ikke noe annet foreløpig. Det er ikke rare revolusjonen.

Uansett, jeg bryr meg ikke noe særlig, fordi jeg er fornøyd med dagens DVD-plater. Jeg regner med at Blue-Ray kommer til å danke ut HD-DVD på sikt, men det kan også hende at begge overlever side om side. I så fall blir det som med Laserdisk, SACD og DVD-Audio, at det blir en gjenstand for entusiastene med begrenset utvalg i filmdistribusjon osv, og med følgelig høye priser. Samtidig kan det godt tenkes det blir et godt egnet optisk lagringsmedium, og at vi kjøper 50 GB Blue-Ray istedenfor DVD-R/+R.

Jeg har ingen tro på noen total industri take-over for et av formatene. Jeg tror DVD vinner formatkrigen, ihvertfall når det kommer til filmdistribusjon. Den vil dominere i hyllene på elkjøp, platekompaniet, 7-eleven og Wal-Mart i mange år fremover som vi kjenner den i dag.

Antakeligvis vil den over lang sikt fases ut av Video-on-Demand over nettet og bestillingstjenester via HDTV-nettverk. HD-film blir ikke allemannseie hos Ola Nordmann før han får den ned på harddisken via noen få trykk på fjernkontrollen. Og det vil ta tid.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Nå som nye HTPCer får HDMI med full HDCP trenger det vel egentlig ikke være noe særlig "VS." lenger... Da er det jo bare å kjøre inn begge drevene inntil videre! Blir ingen dedikert verken BluRay eller HD-DVD slik som markedet er nå...

Problemet er jo at det ikke har dukket opp opptakere for HD-DVD/BluRay for PC innen normale prisklasser enda, så da blir det vel tre drev en må ha da... Blir litt overkill kanskje, stuePC-drømmen svinner vel litt hen inntil videre allikevel...

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Bare for å ha sagt det; meninger er det helt greit å ha her inne, og det må vi respektere... Esp1 er i sin fulle rett i å mene at BluRay vil gå av med seieren, men må selvsagt også tåle at andre igjen har en helt annen mening om den saken... Min vurdering tilsier også at BluRay går av med seieren, men ettersom ny markedsinformasjon dukket opp nesten daglig skal jeg nok vokte meg for å bli alt for konklusiv...

Jeg synes uansett at det er veldig synd at vi igjen har en formatkrig, spesielt ettersom det nå er diverse "leire" som velger side innen filmindustrien, og da må en plutselig ha begge formater for å få tilgang til alle titler... Det er jo helt på trynet spør du meg.
    Håper du så det var et smil bak, Lygren Ikke vondt ment fra min side mot Esp1. Han skal bare komme med sine BD-meninger. Og for all del så har jeg tatt del i mye av "kranglingen" Men at det innimellom blir litt usaklig, er vi jo alle sammen.

Ønsker ikke å bli misforstått på dette!

Synd med formatkrig; både ja og nei. Ser klart poengene dine, men samtidig ville ikke prisene ha vært så lave. Allerede koster en HDDVD-plate fra DVDStrax bare 199kr og fra Hidef.com betaler en i snitt ca. 170 kr - så noe positivt er det.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Nå som nye HTPCer får HDMI med full HDCP trenger det vel egentlig ikke være noe særlig "VS." lenger... Da er det jo bare å kjøre inn begge drevene inntil videre! Blir ingen dedikert verken BluRay eller HD-DVD slik som markedet er nå...

Problemet er jo at det ikke har dukket opp opptakere for HD-DVD/BluRay for PC innen normale prisklasser enda, så da blir det vel tre drev en må ha da... Blir litt overkill kanskje, stuePC-drømmen svinner vel litt hen inntil videre allikevel...
    Og da må vi ikke glemme at Microsoft og Intel eksklusivt støtter HDDVD - som er i gang med å implementere HDDVD til PC-markedet.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Joa, men med HDCP og et BluRay-drev skulle en jo anta at dette også vil fungere? Kanskje ikke?? Ser jo at det selges HTPCer med BluRay, hadde vært litt rart om disse uansett ikke kunne gjøre jobben.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    HD-DVD har ikke engang kapasitet til å få inn en 2 timers film i 1080p/24fps på en plate. Uansett, det virker jo som de holder seg til 720p/1080i, spillerne støtter ihvertfall ikke noe annet foreløpig. Det er ikke rare revolusjonen.
    Ehh, du vet vel at alle HD-DVD utgivelsene så langt er lagret som 1080p/24fps? ATL er 107 minutt lang, og har fått skryt for sin bildekvalitet. Den filmen er utgitt på combo-format, med ett lag på 15GB til HD-DVD, og ett lag med 4,7GB med DVD på andre siden.. Den filmen er lagret i 1080p/24fps..

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Like morsomt hver gang noen blir tatt skikkelig med buksene nede
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate HenningHG sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    606
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Au da:lol:

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Like morsomt hver gang noen blir tatt skikkelig med buksene nede
    Eller som vi sier i Fredrikstad:

ÆVVÆ!!!

Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Man kan omtrent bevise at jorda er flat hvis man bruker de rette argumentene, men fakta er nå en gang slik at Blue-Ray er teknisk overlegent og har mye bredere støtte i filmindustri og blant produsenter totalt sett.
    Jeg ser du og en annen på forumet er så påståelige med dette utsagnet.
    En gang for alle, kom med disse faktaene som beviser dette!

Spiller vel ingen rolle om BD kan lagre 200GB (teoretisk etter hva jeg skjønner), og hvem i heite er det som har behov for 10-20t film på en plate, når en vanlig spillefilm ikke er mer enn 1.5-3t.

Jeg ser helt klart fordelen med mye lagring som et rent lagringsmedia, men BD blir lansert som HD Video format, så i denne sammenhengen skulle det vel ikke spille noe rolle om platen kan inne holde 30, 50, 75 eller 200GB, så lenge den leverer en hel spillefilm med 1080p video på en plate.

Og jada, BD kommer nok til å komme opp på samme nivå som HD-DVD på bildekvalitet og. Men så lenge det er dyrere både med filmer og spillere så kommer ikke kundene til å kjøpe dette.

Playstation kommer aldri til å erobre mesteparten av film folket heller, det kommer til fryktelig mange spill gale, men det betyr ikke nødvendivis at det vil snu situasjonen helt om.

For min del sitter jeg meg begge bena på HD-DVD siden og har en hand på rekkverket til BD, så jeg kan dra meg elegant over om det plutselig skulle bli en endring i situasjonen. Men pr.dags dato ser jeg ikke denne "overlegene teknikken" BD hevdes å ha. Forbrukeren kjøper det som er billig. Ikke det som er best, det beste er det kun entusiastene som kjøper (evt. de som har alt for mye penger).

Men har du de gode faktaene å komme med så kom igjen, begynner å bli overmett på teorier om hvorfor BD skal erobre verden.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jo vært litt knall med en hel sesong av en serie på én plate. Slit og strev å reise seg opp for å bytte.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Ehh, du vet vel at alle HD-DVD utgivelsene så langt er lagret som 1080p/24fps? ATL er 107 minutt lang, og har fått skryt for sin bildekvalitet. Den filmen er utgitt på combo-format, med ett lag på 15GB til HD-DVD, og ett lag med 4,7GB med DVD på andre siden.. Den filmen er lagret i 1080p/24fps..
    Hehe. Ok. Jeg innrømmer litt dårlig research der Men selvom materialet er lagret i 1080p på disk - hva hjelper det når spillerne ikke sender ut annet enn 720p/1080i? BD-spillerne fikser ihvertfall den biffen. HD-DVD gjør det ikke. Det er poenget.

Forøvrig har jeg da lest utallige steder at en av ulempene med HD-DVD er at de ikke er i stand til å få de lengste filmene i best kvalitet inn på en plate. Eller kan de vise en 3 timer lang film i 1080p/24fps og med ukomprimert lyd? Og i tillegg ha en god porsjon bonusmateriale?

BD-leiren har ihvertfall demonstrert at det ikke er noe problem å kombinere ukomprimert lyd med denne oppløsningen.

Forøvrig kan det være et poeng å minne om bitraten, som bildekvaliteten avhenger sterkt av. HD-DVD har maks bitrate på 36 mbps, mens Blue-Ray kan skilte med 55 mbps. Det betyr vel omlag 20% høyere bitrate i favør til Blue-Ray. I tillegg har HD-DVD 15 GB per lag mens blue-ray har 25 GB. Sony har med andre ord ingen begrensninger å ta hensyn til som kan føre til at kvaliteten på lyd og bilde reduseres, eller at filmene kommer over to disker. Jeg vet ikke hva som er verst.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Spiller vel ingen rolle om BD kan lagre 200GB (teoretisk etter hva jeg skjønner), og hvem i heite er det som har behov for 10-20t film på en plate, når en vanlig spillefilm ikke er mer enn 1.5-3t.
    Du er sikkert klar over at lengden på film varierer, og du er sikkert også klar over at mange setter pris på ekstramateriale som følger ved filmene. Jeg vil også tro at du setter pris på best mulig lyd- og bildekvalitet på filmene du ser, noe som betyr høyest mulig bitrate. Og jo høyere bitrate, jo mer plass tar det. Sant?

Jeg føler meg ganske trygg på at du også er enig i at det ville blitt ganske upraktisk, dyrt og tungvint om produsentene måtte lage plater med lagringskapasitet som var skreddersydd til hver enkelt film.

Derfor vil jeg anta, at du også vil si deg enig i at det er like greit å satse på et format med TILSTREKKELIG med lagringsplass med en gang, istedenfor et som kan vise seg å bli UTILSTREKKELIG når man skal få plass til en film på mellom 3 og 4 timer i høyest mulig bitrate, 1080p/24fps, ukomprimert lyd, samt flere timers ekstramateriale med dokumentarer og kommentatorspor i samme kvalitet? Det må vel være en av fordelene med HD-formatene spør du meg, at vi kan få ekstramateriale med skikkelig kvalitet på.

Ettersom plassbehovet er varierende, og det i mange forsegjorte tilfeller vil ta mye plass, er vi sikkert enige om at det ikke er dumt å velge det alternativet som vi er sikre på har nok plass, fremfor det som kanskje ikke strekker til.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser forresten ikke at det er nevnt noe om den store forskjellen i bitrate mellom formatene i oversikten, det burde det kanskje.

Og så var det en eller annen som satt spørsmålstegn ved støtten fra filmselskapene her, og samtidig erklærte at dette var en krig som dreide seg om film.

For å gjøre det enkelt:

Hollywood står for 90% av hele verdens filminntekter, og har omtrent den samme prosentandelen av hva som vises på kinoleretter verden over bortsett fra i Nord-Korea og Iran vil jeg tro. Den samme prosentandelen kan nok overføres til DVD-hyllene i platebutikkene og på supern.

Det er kun ETT av store Hollywood-studioene som støtter HD-DVD eksklusivt. Det er universal. SYV av de andre store studioene støtter BD eksklusivt, blant annet MGM, 20th Century Fox, Lions Gate, Sony Pictures osv.

Det er for meg ganske klare tall.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noen krig. Det er to formater. Sånn ser jeg på det.

Ang 200 GB. Det er ikke aktuelt å lage bildekvaliteten så høy at man utnytter 200 GB. Det vil kreve en ekstrem båndbredde å lese det av plata om en 2-3 timer film skal ta 100-200 GB.

Side 2 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •