HD-DVD vs Blu-Ray - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 13 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13
Viser resultater 241 til 255 av 255
    Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Hvorfor skriker alle om oppkonvertering av DVD? Det har da ingenting å si, scaler har man i PJ'en også...

Mvh
    Jeg får ihvertfall mye bedre bilde hvis jeg lar HTPC'en min ta seg av deinterlacing og oppkonverteringen fremfor å la projektoren gjøre det. Hvis jeg bytter ut HTPC'en med en HD spiller ønsker jeg at jeg skal få like bra (eller aller helst bedre) bilde på vanlig DVD enn jeg har nå. Derfor er dette viktig.

Skjønner at signaturen din er laget for å provosere, men kan bare ikke la være :-P

Blu-ray Disc Association:
    Supporting Companies

HD DVD Promotion Group:
    Member List - HD DVD Promotion Group

Stemmer ikke helt med din signatur vel :-)

For HD DVD har du f.eks. ikke med NEC som er en av grunnleggerne av formatet! Ei heller selskap som SANYO og Intel.
    Mitsubishi og HP støtter begge format ikke bare Blu-ray.

Joda Blu-ray Disc Association ER større, men det er da noen selskaper på listen til HD DVD også ;-)

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, hvem snakker om HTPC? Det er jo en kjent sak at man kan få mye bedre bilde hvis man lar HTPC'en gjøre jobben. Men er det slik at en 1-2K kroners dvdspiller oppkonverterer bedre enn PJ'en?

Hvem har dvd-spillere fra MS, Intel, NEC, HP og Sanyo i kinoen sin?

Dessuten er det ikke jeg som har laget bildene, jeg bare låner dem

Mvh

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det stemmer at Xbox 360ern sin HD-DVD spiller kan brukes på en HTPC uten altfor mye styr, så kan det plutselig bli veldig mange som velger den utveien for å kunne se på HD-DVD..

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, hvem snakker om HTPC? Det er jo en kjent sak at man kan få mye bedre bilde hvis man lar HTPC'en gjøre jobben. Men er det slik at en 1-2K kroners dvdspiller oppkonverterer bedre enn PJ'en?
    Nei, men etter hva jeg har lest gjør "standalone" spillerne for Blu-ray og HD DVD en veldig bra jobb på dette området. De koster riktignok ikke 1-2K, men jeg håper altså at jeg skal kunne bruke en av dem til å oppkonvertere og få tilsvarende resultat som med HTPC'en.
    Hvem har dvd-spillere fra MS, Intel, NEC, HP og Sanyo i kinoen sin?
    Nåja, DVD spilleren i min HTPC er fra NEC :-)
    Selv om det ikke står NEC, Sanyo eller Intel i fronten av DVD-spilleren er det en god mulighet for at mange av komponentene kommer fra disse produsentene!
    MS og HP var listet på "signaturbildene" dine. For MS del er det heller ikke så unaturlig siden de har blitt en av hovedaktørene i denne "krigen".
    Dessuten er det ikke jeg som har laget bildene, jeg bare låner dem
    Mistenkte vel egentlig det :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg tror at lossless video greier bare samme størrelsesorden som lossless audio, rundt 2:1. Det tilsvarer enorme bitrater.

Når vi snakker om mpeg2 og h264/mpeg4 så snakker vi om lossy kompresjon, men de største avvikene skjer for lave bitrater.
    -k
    Helt enig. Poenget mitt er at argumentet til Sony om at mpeg-2 kan gi bedre bildekvalitet ikke holder mål.
    Både mpeg-2 og mpeg-4 har en PQ sweetspot hvor bilde er visuelt identisk med master for menneskeøyet. Disse spotene ligger på forskjellige bitrates pga forbedringen i mpeg-4. Men mpeg-4 vil garantert gi samme bildekvalitet som mpeg-2 ved samme bitrate, og bedre bildekvalitet ved lave bitrates.

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Dersom det stemmer at Xbox 360ern sin HD-DVD spiller kan brukes på en HTPC uten altfor mye styr, så kan det plutselig bli veldig mange som velger den utveien for å kunne se på HD-DVD..
    Sant nok, men nå kommer det nok snart andre spillere også til PC bruk.
    På HP's amerikanske sider (HP United States - Computers, Laptops, Servers, Printers & more) kan du nå, hvis du velger en "multimedia PC" få denne med intern HD DVD spiller. For et par dager kostet den $99,99, men nå ser jeg at de har økt prisen til $249.99. Kanskje etterspørselen ble for stor :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Men mpeg-4 vil garantert gi samme bildekvalitet som mpeg-2 ved samme bitrate, og bedre bildekvalitet ved lave bitrates.
    Siden h264 for alle gode formål er et superset av MPEG2 så er det nærliggende å konkludere at h264 innehar alle mulige gode egenskaper som MPEG har og flere til.

Dette forutsetter dog at man har en enkoder som greier å utnytte disse gode egenskapene. En god MPEG2 enkoder er bedre enn en dårlig en, og hypotetisk sett kunne man sikkert finne en dårlig h264 enkoder som er dårligere enn en god MPEG2 enkoder.

Dette kunne være en realistisk problemstilling hvis vi (urettferdig) sammenlignet en realtime lav-effekt h264 enkoder i en mobiltelefon med en høyoptimalisert MPEG2 enkoder som kjører multipass.

-k

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oba
    Sant nok, men nå kommer det nok snart andre spillere også til PC bruk.
    På HP's amerikanske sider (HP United States - Computers, Laptops, Servers, Printers & more) kan du nå, hvis du velger en "multimedia PC" få denne med intern HD DVD spiller. For et par dager kostet den $99,99, men nå ser jeg at de har økt prisen til $249.99. Kanskje etterspørselen ble for stor :-)
    Joda, men uansett.. Det er et pakketilbud, dvs. at du må kjøpe hele resten av PCen for at du skal få med den spilleren. Du kan ikke få den løst.

I tillegg, bruker du det Xbox HD-DVD addonen, så er det eksternt, er jo veldig mange som vil synes det er en veldig stor fordel dersom de ønsker å gjemme vekk selve HTPC kassen..

Active Warblader sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra AVSForum

The Toshiba A2-HD vs 360-HDDVD vs PS3. (Long) impressions/comparison...

So I got to spend some quality time over the last few days with my new TV: a Samsung LN-S4695D 1080p 46" LCD, and I've been quite impressed. I come from my previous TV, a Panasonic 42" ED plasma which has served me well for just over 2 years. (What an age we live in when we replace TVs in just 2 years.) I bought my ED plasma back when HD plasmas of the same size were $4k. I paid $2k for my 852x480 plasma, and $2.2k for my 46" 1920x1080 LCD. Ah technology.

Anyway, to get down to it. I wasn't sure how I wanted to push HD-DVDs through my Samsung, because the A2 = $500 and the HD-DVD drive = $200. I figured I'd try the 360 HD-DVD because it's cheaper, comes with a free copy of King Kong, and doesn't take up as much room as a standalone player.

Impressions of 360 HD-DVD:

First impressions are favorable. Not ecstatic about yet another power brick to go with the 360s already sizeable one, but not the end of the world. Simple USB connection to the 360 and installation of the driver CD on the 360 itself and I was away. Very impressed that the 360 remembers where you were watching your movie - any movie - so you can resume playback even AFTER you turn the system off (take that Sony/Toshiba!).

But the problems began here. I switched to the VGA cables to enable 1080p support (no 1080p support over component, as many of you probably know), but the image quality of the VGA input seemed to be a little washed out on my TV. Not sure what that's about, but it was quite noticeable. I popped in King Kong and was quite impressed, despite the utterly dreadful CGI being even more apparent in HD. However, the main problems I had with the system are these:

1.) VGA or component just didn't match the sharpness of the HDMI connection of the PS3 or Toshiba A2-HD. The sharpness is by no means bad, but it wasn't as a in-your-face clear as the other two systems.

2.) The 360s internal fan supply is noisy enough to be distracting. It's probably not just the loudness that's the problem with it, but the irritating pitch of the fans. This really took me out of the movie during more quiet scenes.

2.5) This isn't really a huge problem, but there's a noticeable delay when you skip chapters or access menus on HD-DVD. Also, and this is 360 specific (the Toshiba A2-HD does not exhibit this one problem), but when you fast forward to a different chapter, the first few frames of the chapter "skip" a little. I called a buddy of mine who has the 360 HD-DVD drive and he confirmed his drive does the same. Most people wouldn't notice (videophiles definitely will), but it's worth pointing out. It reminds me of caching issues on software DVD players on PC.

I returned the 360 drive to the store, because these 2 (2.5) problems I wasn't going to want to live with.

With that said, I was very impressed with the regular DVD upconversion, as my Panasonic XP30 480p player really looks ghastly on my 1080p display. REALLY awful.

And moving on....

Toshiba HD-DVD:

This is a nice player. I never owned an A1-HD, but I've heard of its issues and boot times. The A2 can hardly be called snappy in its boot times, but it's certainly not awful. It does have an internal fan that powers up immediately, but its pitch is not annoying, despite my being aware of its existence at 8 feet. I had the player running via HDMI at 1080i, which is the highest resolution for this particular player. Picture quality is very nice. I received my copies of Casablanca and Batman Returns yesterday and got to mess around with them some. The player is still slow to navigate menus and skip chapters, just like the 360, but it doesn't have the frame-skipping when skip chapter like the 360 did.

The things I don't like:

1.) Not as snappy as Blu-ray.

2.) The single most ugly on-screen display in the History of Electronics when you pause, fast-forward, play, etc. It really is UGLY. A nasty giant blue icon in the top left of your display. Toshiba should be ashamed of themselves.

3.) No resume playback on HD-DVDs, not EVEN if you just press STOP and press PLAY again.
    However, regular DVDs you can press STOP and then PLAY and they will resume. But that's all you get. You turn off the player, you ain't resuming DVDs. This is a bit of a crock compared to my now-dated Panasonic XP30 that not only resumed, but let you memory-function FIVE movies.

And finally...

PS3 Blu-ray:

Ahhh, now this is a quality piece of kit. It feels like it's worth a million dollars (and at $600 for the 60GB version, it almost is! ). It's slick, sexy, show-offy (is that even a word), and the touch buttons are very technomologically sweet. My choice of discs for Blu-ray for this comparison are Kingdom of Heaven and Corpse Bride. Both look absolutely, positively stunning. The colors in Kingdom of Heaven are so vibrant and the movie employs a huge array of hues throughout its course. Wonderful. Corpse Bride is another great one, with the contrast difference between the living (grey) world, and the dead (woohoo colourful) world. Lovely stuff.

I really enjoyed using Blu-ray. The menus are quicker, the chapter forward/back skipping is VERY quick, the menus are slick and pretty (take note Toshiba), and overall the image just had "something" that the HD-DVD players didn't. Of course I would like a real remote control as Sony has promised. Using the PS3 controller is not the best thing in the world, but for now it works fine. Again, no resume function really. However, if you press STOP and go back to the main dashboard of the PS3, you CAN resume movies, as long as you haven't a) ejected the disc or b) turned the PS3 off. So in this case it's better than the Toshiba A2-HD but not as good as the 360 HD-DVD.

The PS3's fan noise is again, not annoying. It's a little louder than the Toshiba A2-HD but the pitch is not annoying, which is key.

In order of quietness to loudness:

Toshiba A2-HD > Sony Playstation 3 >>>>>>>> XBOX 360 (waaaay louder).

I realize that I didn't test the same movies blah blah, and didn't compare sound blah blah blah (don't have the receiver for all this Tru-Perfect HD-DTS-ES-PLUS-GT-GTi-STi-360-ENZO sound, so sue me).

Also, I'm aware that the Toshiba = 1080i and Blu-ray = 1080p. Wasn't really too aware of any major differences though, and I preferred the 1080i Toshiba A2-HD image over the 360 VGA 1080p image, so take from that what you will.

So there you have it.

Hopefully this helps some of you. Feel free to ask any questions you like, but bear in mind I returned the 360 HD-DVD player yesterday. Thanks for reading!

The Toshiba A2-HD vs 360-HDDVD vs PS3. (Long) impressions/comparison... - AVS Forum

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er dette en persons mening og han har kun testet på ett TV og han har heller ikke utstyr til å sammenligne lyden fra spillerne.
    Det som synes klart (ikke bare fra denne "testen") er at PS3 er en bra Blu-ray spiller og den er raskere enn de fleste (om ikke alle) standalone spillerne for Blu-ray som er på markedet.
    PS3 er dog ikke så bra på standard DVD og det er et stort minus for denne etter min mening!

Noe jeg synes er merkelig med det han skriver er at resume funksjonen fungerer så bra med xbox spilleren. Jeg har forstått det slik at resume-problemene skyldes problemer med måten de første HD DVD filmene er kodet på. Problemet er altså ikke spillerne, men filmene. Derfor er det merkelig hvis dette fungerer på xbox spilleren.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Resume på 360 spilleren... kanskje litt merkelig. Men det kan jo skyldes at add on'en bare er et drev og all software/funksjoner styres fra 360 konsollen, og at teamet som snekkret sammen koden for 360 HD DVD funksjonen lagde en liten løsning på problemet som ikke er helt standard.

Men har ikke den spilleren selv, så har ikke prøvd det.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra testen lenger opp:

..."and overall the image (of Bluray) just had "something" that the HD-DVD players didn't...."

Det må vel være støy

Når han utelater å kommentere noe om Samsung-spillerens problemer med støy, og ikke en kommentar på Toshiba sine gode gjengivelse av HD DVD. Nevner ikke med ett ord at PS3 er en crappy SD DVD-spiller uten mulighet for oppskallering; ja, så synes jeg det hele kun blir subjektivt, hvor det skinner i gjennom at han er pro-BD og ikke spesielt glad i HD DVD...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, har du ikke sett reklamen da? "Blu-ray - beyond high definition!"
    Oppdaget det uttrykket på en reklamesnutt på demoskiva som fulgte med Blu-ray spilleren - og da skjønte jeg hvorfor han elkjøp-selgeren som jeg snakket med for en par uker siden fortalte kunden at Blu-Ray var "var bedre en HD DVD, blu-ray var liksom forbi, stadiet etter HD DVD igjen". Hehe. Han hadde vel spilt den plata selv noen ganger kanksje.

Åkke som - jeg er en fornøyd Blu-Ray (Panasonic) kunde jeg. Men venter også spent på min HD DVD spiller. :-)

Ellers - testen lenger opp er vel ikke fra noen "profesjonell" test fra ett nettsted, snarere en vanlig brukers inntrykk en noen ordentlig test.

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Potetgullmannen
    Resume på 360 spilleren... kanskje litt merkelig. Men det kan jo skyldes at add on'en bare er et drev og all software/funksjoner styres fra 360 konsollen, og at teamet som snekkret sammen koden for 360 HD DVD funksjonen lagde en liten løsning på problemet som ikke er helt standard.
    Ja, det er ikke usannsynlig at Microsoft kan ha laget en workaround i software til 360 spilleren som omgår problemet med diskene.
    Sitat Opprinnelig postet av Potetgullmannen
    Ellers - testen lenger opp er vel ikke fra noen "profesjonell" test fra ett nettsted, snarere en vanlig brukers inntrykk en noen ordentlig test.
    Nei, det er ikke så meningsfullt å klippe ut en post fra et annet forum og lime dette inn her uten noen egne kommentarer! Posteren svarer naturlig nok ikke på eventuelle spørsmål og kommentarer i dette forumet.

Active Warblader sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Side 13 av 13 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13