HD-DVD vs Blu-Ray - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 13 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 255
    Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det har nok vært et enormt trykk fra filmbransjen. men som sagt så kan det ikke ha kommet som noen bombe på noen; når DVD og Bluray har soneinndeling, og dette er bestemt fra filmbransjen. Det er jo den samme filmbransjen som prod. filmer for HDDVD også...

Men at det er synd, er det ingen tvil om. Bra for Bluray, da, at HDDVD ikke rykker enda lenger unna hehe
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hanspf
    øøøhh
    Et analyse firma tror BD vinner, derfor vinner de..
    Neida, vi kommer nok til å måtte ha begge formatene til moe nytt kommer igjen.
    HD-DVD skal ha overtaket i Europa, det spår jeg

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe relativt å si at BD vinner krigen "til slutt". Når er det?

Ren spådom og med mindre man er synsk er det selvfølgelig helt umulig å si noe om hvem som vinner. Det man kan si er hvem man har mest tro på...
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Sonys STORE "forsvarstale":

Mange har sikkert lest den, men poster den uansett. Tråden har stått stille en stund og det er på tide med litt diskusjoner igjen.

Interessant å høre hvordan Sony mener MPEG-2 er bedre enn VC-1 fordi BD viser "filmgrain" noe ikke VC-1 gjør, og er dermed tro mot Mastertapen. For noe sprøyt!

Og hva Sony svarer når de blir spurt om hvorfor det er så lite extramateriale ift HDDVD. Fordi de mener at kvaliteten på film og lyd kommer først, derfor "gidder" de ikke bruke tid på å høre på hva forbrukeren vil ha. Dette tør de si når stort sett alle BD fått kritikk for at bilde- og lydkvaliteten IKKE har vært god nok.

Tror jeg fortsatt går for gode print med HDDVD og VC-1 - med gnistrende bilde- og lydkvalitet!

Spotlight: Into the Blu - A Visit with Sony | High-Def Digest
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Interessant å høre hvordan Sony mener MPEG-2 er bedre enn VC-1 fordi BD viser "filmgrain" noe ikke VC-1 gjør, og er dermed tro mot Mastertapen. For noe sprøyt!
    Filmgrain kan bl.a. brukes som et virkemiddel, f.eks i en skrekkfilm, eller i en film som viser rekonstruksjon av historiske episoder og vil fremstille det som gammel film.

Om du mener at påstanden er sprøyt, eller om du mener det er sprøyt at man skal bevare filmgrain er litt utydelig, men jeg vil ha filmen så nære opptil originalen enten det er grain eller ikke, blu-ray eller HD-DVD.

Forøvrig er HD-DVD et mer velklingende varemerke enn blu-ray, sistnevnte høres ut som 3. genrasjons SMS system for Nokia mobiler...

;-)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    For å si det slik; hvis Sony klarer å kaste bort HD video på samme måte som MP3 ved å nekte å lytte til kundemassen har de store store problemer... Jeg tror, basert ikke minst på hardware-utviklingen om dagen, at Sony kommer til å snu i disse sakene snarlig hvis de har vettet i behold. At mpeg2 er en glimrende standard på høye bitrates er jeg imidlertid faktisk ikke helt sikker på at ikke stemmer, men her må jeg nesten A/B-teste en film masteret noenlunde likt på hhv VC-1 og mpeg2. Filmgrain er jo også korrekt at blir mer tydelig ved bedre mastering og komprimering da, SVS! -man, VC-1 kan jo såvidt meg bekjent benytte seg av større grad av interpolering enn mpeg2, som fører til "glattere" bilder, men ikke nødvendigvis mer korrekte mht filmrullen den er kopiert fra. Jeg foretrekker personlig maksimal realisme mht den originale filmrullen, så slår jeg heller på støyreduksjon på videoprosessoren om jeg føler det blir for mye av det gode.....

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Jeg foretrekker personlig maksimal realisme mht den originale filmrullen, så slår jeg heller på støyreduksjon på videoprosessoren om jeg føler det blir for mye av det gode.....
    Der er vi over på entusiast vs forbruker!

En vanlig forbruker har sjelden videoprosessor stående og desto mindre lyst til å endre på innstillinger om han først skulle ha det.
    Så å få synlig filmgrain vil vel for de fleste oppleves som et dårligere bilde.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Joa, men vanlig forbruker kjøper jo DVD i ti år fremover da... Disse formatene er i første omgang rettet mot entusiastmarkedet, det er innovatørene som avgjør dette slaget i første omang. Dernest er det markedskreftene og satsningen/styrken hos de to leire som betyr noe. Uansett er mye gjort hvis en får en gjengs oppfattelse i den innovative delen av markedet om å være "best" er viktig!

Når det er sagt skal jo ikke grainen det omtales her være ødeleggende for filmkvaliteten da, om blir det veldig synlig er det feil i mastringen i alle tilfelle, vi snakker kun om grain på mikronivå. Jeg tror rett og slett de første diskene til Sony er veldig dårlig mastret, så de bør snarlig komme på banen med noe skikkelig materiale i stedet for dårlige unnskyldninger, som jeg nok mistenker dette for å være selv om det i utgangspunktet ikke nødvendigvis er feil i teorien.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    For å si det slik; hvis Sony klarer å kaste bort HD video på samme måte som MP3 ved å nekte å lytte til kundemassen har de store store problemer... Jeg tror, basert ikke minst på hardware-utviklingen om dagen, at Sony kommer til å snu i disse sakene snarlig hvis de har vettet i behold. At mpeg2 er en glimrende standard på høye bitrates er jeg imidlertid faktisk ikke helt sikker på at ikke stemmer, men her må jeg nesten A/B-teste en film masteret noenlunde likt på hhv VC-1 og mpeg2. Filmgrain er jo også korrekt at blir mer tydelig ved bedre mastering og komprimering da, SVS! -man, VC-1 kan jo såvidt meg bekjent benytte seg av større grad av interpolering enn mpeg2, som fører til "glattere" bilder, men ikke nødvendigvis mer korrekte mht filmrullen den er kopiert fra. Jeg foretrekker personlig maksimal realisme mht den originale filmrullen, så slår jeg heller på støyreduksjon på videoprosessoren om jeg føler det blir for mye av det gode.....

Jo, jeg også til en viss grad enig i at man vil ha mest mulig fra den orginale mastertape. Men ta f.eks Fifth Element på Bluray. Alle ventet i spenning på denne, da den ofte ble brukt som referanse på DVD. Denne måtte jo bare bli helt ekstremt bra på BD i 1080p, forventet alle.

Samtlige omtaler BD-utgaven var skuffende. Sony sier at det er den orginale filmrullen som var slik. Jeg hadde heller sett at de lagde en Fifth Element som var fri for støy og artefakter.

Når jeg sa "sprøyt" (liker egentlig ikke slike kraftsalver) refererte jeg til svaret på HVORFOR de sverger til MPEG-2. MPEG-2 er bedre på høye bitrates og VC-1 og MPEG-4 er beregnet på lav bitrates. Det kan godt være, for det har jeg ingen kjennskap til. Men jeg stusser da på denne setningen:

"I don't know if you've had the chance to look into these things, but most of the new HD DVD titles use more than 20 Mbps average bitrate Most of ours are 18 Mbps. So HD DVD titles are actually using a higher bit rate with the supposedly better and more efficient codec."

Da er plutselig MPEG-2 bedre fordi den er mer effektiv enn VC-1? Jeg bare spør, for det er tydelig noe jeg ikke har fått med meg.

Filmen Corpse Bride ble fra begge formater gitt ut på VC-1 og fikk gnistrende omtaler.

Phantom of the Opera - som vel kan sies å være demo-materiale på HDDVD blir også gitt ut på VC-1 på Bluray.

Kingdom of Heaven, som vil være en av Blurays største titler, kommer på etterlengtet BD50 - og den kommer i MPEG-4!

Dette rimer, etter min mening, ikke helt med det som Sony svarer på i intervjuet.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    AB testing er eneste mulighet for å få et skikkelig svar på dette, det jeg jo vet, er at filmer som iRobot på D-VHS og mpeg2 i rundt 30 mbit/s ser helt vanvittig bra ut, men mulig at mpeg4 gjør jobben enda noe bedre... Her strides for øvrig de lærde fremdeles, mpeg2 gjør beviselig en god jobb på høye bitrates, men det er ikke dermed sagt at mpeg4 gjør jobben dårligere.

Mastringen er nok uansett stikkordet her, og ikke minst kvaliteten på selve avspilleren. Her har jo ikke BluRay kommet med noen gode spillere så langt, Samsungen var jo veldig svak, og det er jo stort sett den vi har sett noe til så langt... Med Pioneer på avspillerbenken er det ikke garantert at resultatet blir helt det samme, for å si det slik! Denne dukker opp i USA om ikke alt for lenge, så da får vi følge med på rapportene!

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Ja, det er det som blir spennede; om det er hardware og ikke software som er blitt testet, siden Samsung er eneste spiller. Enig her, Lygren, men tror Sony har en vei å gå for å levere plater som lever opp til forventningene til 1080-HD.

Og når det gjelder støy så er det jo umulig for oss som ser filmen å vite om dette er støy ved overføring eller noe regissøren har lagt til - ergo fortrekker jeg HD-film uten støy

Dersom jeg blir litt skuffet over at det var litt støy på filmen, blir jeg ikke mer fornøyd dersom jeg leser på en hjemmeside at dette var lagt til med vilje. "Åh, ja, støyen var lagt til med vilje, ja? Ja, da var det kult"...
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Enda et eksempel på forskjellig bildekvalitet (i HDDVDs favør) på samme film, fra samme kildemateriale, men hvor BD er MPEG-2 og HDDVD er VC-1:

Blu-ray Review: Sahara | High-Def Digest

HD DVD Review: Sahara | High-Def Digest
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en sammenligning av PS3 og Xbox 360 (med HD DVD add-on) som HD spillere:
    In the Spotlight: PlayStation 3 vs. Xbox 360 HD DVD Add-On | High-Def Digest
    Konklusjonen er vel nokså uavgjort!

Det er en ting jeg stusser litt over i denne artikkelen:
    Sony has confirmed that the PS3 does not upconvert 480p/i and 720p content (whether a standard-def DVD or a PlayStation game) to 1080i, instead only upconverting to 1080p
    Jeg har lest flere steder at PS3 IKKE skalerer standard DVD'er, men her høres det nesten ut som om den skalerer til 1080p, men ikke til 1080i?! Jeg antar dette må være en feil og at de mener skalering av spill?

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oba

Jeg har lest flere steder at PS3 IKKE skalerer standard DVD'er, men her høres det nesten ut som om den skalerer til 1080p, men ikke til 1080i?! Jeg antar dette må være en feil og at de mener skalering av spill?
    Ja, PS3 fikk god omtale mtp BD-playback. Det var primært i forhold til den så negativt omtalte Samsung. HDDVD ble sammenlignet med stand-alone HD-A1, og add-on var omtrent på høyde med denne bildemessig. Imponerende til den lave prisen.

Syntes det var litt synd at de ikke sammenlignet HDDVD add-on og PS3 opp mot hverandre på lik film. Eksempelvis med MI:III eller andre filmer som er gitt ut på begge formater.

Jeg tolker konklusjonen slik:

PS3 er en god Bluray spiller og hakket bedre enn Samsung.

HDDVD add-on er en god HDDVD spiller og helt på høyde med den gode Toshiba HD-A1.

Du gjør ingen feil ved å kjøpe noen av disse.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer colgol sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oba

Det står jo
    The lack of 1080i upconversion on the PS3 is a huge issue, though, so unless you have a 1080p-capable HDTV, you may suffer buyer's remorse.
    .

Siden denne artikkelen handler om film, så tror jeg ikke dette er noen feil fra skribenten. Det er også skrevet på et slikt vis at det ikke virker som feiltasting mellom 1080i eller 1080p heller. Så for meg virker det som den oppkonverterer, men bare til 1080p.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Argumentet til Sony om at mpeg-2 er bedre pga. det viser filmgrain er teknisk helt bak mål.

Både mpeg-2 og mpeg-4 viser akkurat like mye filmgrain om bitraten er høy nok.
    Bildekvaliteten er faktisk nøyaktig lik på disse to formatene om bitraten er så høy at det ikke fjernes visuell data.

Poenget er at mpeg-4 er flinkere til å fjerne uviktig bildeinformasjon ved lave bitrates. Så du kan si at mpeg-4 fjerner filmgrain om bitraten ikke er høy nok. Men bildet bryter ikke sammen med masse blokkartifakter slik som mpeg-2 i samme situasjon.

Og dette mener Sony er bedre og grunnen til at dem har valgt mpeg-2?
    Alle med litt teknisk innsikt i tematet kan jo lese mellom linjene. Så kan dem ikke heller bare si det som det er og innrømme at dem ikke hadde fasiliteter til å produsere h264, og dermed måtte ty til gammel utprøvd teknologi for å holde deadlines.

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av colgol
    Det står jo .

Siden denne artikkelen handler om film, så tror jeg ikke dette er noen feil fra skribenten. Det er også skrevet på et slikt vis at det ikke virker som feiltasting mellom 1080i eller 1080p heller. Så for meg virker det som den oppkonverterer, men bare til 1080p.
    Ja, men dette stemmer dårlig med andre artikler:
    In-depth: The PS3's Blu-ray Movie Experience Reviewed | PS3 News | GamePro.com
    Unlike many stand-alone DVD players today, the PS3 does not upconvert standard-definition DVDs to 1080p for output over HDMI. Instead, Sony says it leaves such upconversion to the television set. If your set does a good job with its upscaling, this won't be a problem--but not all sets handle the upconversion well.
    Sony PlayStation 3 (60GB) Reviews. Video Game Consoles Reviews by CNET.
    If we had one complaint with the PS3, it was that it didn't upscale standard DVDs to HD resolutions, a feature that's standard on other Blu-ray and HD-DVD players. Instead, they default to 480p (progressive-scan).

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skriker alle om oppkonvertering av DVD? Det har da ingenting å si, scaler har man i PJ'en også...

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Argumentet til Sony om at mpeg-2 er bedre pga. det viser filmgrain er teknisk helt bak mål.

Både mpeg-2 og mpeg-4 viser akkurat like mye filmgrain om bitraten er høy nok.
    Bildekvaliteten er faktisk nøyaktig lik på disse to formatene om bitraten er så høy at det ikke fjernes visuell data.
    Jeg tror at lossless video greier bare samme størrelsesorden som lossless audio, rundt 2:1. Det tilsvarer enorme bitrater.

Når vi snakker om mpeg2 og h264/mpeg4 så snakker vi om lossy kompresjon, men de største avvikene skjer for lave bitrater.
    -k

Side 12 av 13 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •