Sammenligning av Bluray og HDDVD filmer - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 30 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 589
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Vel, jeg er nok ikke enig. Problemet initielt for Blu-ray er at teknologien med to lag på platene ikke har vært på plass. Derfor har de vært begrenset til et lag på 25gb. Det er ikke nok plass til å gjøre alt riktig, spesielt ikke når det også har valgt å benytte Mpeg-2 i begynnelsen. Når Blu-ray kommer på markedet med sine 50gb filmer med Mpeg-4 er det nok innlysende at forspranget HD-DVD nå har blir spist opp. Problemet for Blu-ray leiren er at de ikke kan fortsette å henge etter HD-DVD på denne måten. Hvorfor skal konsumentene velge Blu-ray når HD-DVD spillerne koster det halve og scorer bedre i tester? Blu-ray må med andre ord på banen med en skikkelig spiller som setter standarden, og den kan ikke koste for mye.
    Jeg er ikke enig i at hele problemet er begrenset plass, men en mulig kombinasjon av elendig mastering, bruk av gamle mastere og mulig dårlig innkodnings-utførelse av Sony.

MPEG2 har bl. a. med Dtheater bevist at det kan levere på høyde med de beste HD-DVD utgivelser. Dtheater bruker itillegg constant-bitrate, mens BlueRay benytter variable-bitrate, slik at 25GB skulle ikke være noe problem selv på filmer av lengde på 2 timer.

På Training Day er det brukt 15GB på video i BluRay og MPEG2, 18GB er det brukt på video i VC1 på HD-DVD. Se på mange dvd-utgivelser fra Sony, de er elendige. Synd at de har gjort en så elendig jobb med BluRay utgivelsene.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Jeg er ikke enig i at hele problemet er begrenset plass, men en mulig kombinasjon av elendig mastering, bruk av gamle mastere og mulig dårlig innkodnings-utførelse av Sony.

MPEG2 har bl. a. med Dtheater bevist at det kan levere på høyde med de beste HD-DVD utgivelser. Dtheater bruker itillegg constant-bitrate, mens BlueRay benytter variable-bitrate, slik at 25GB skulle ikke være noe problem selv på filmer av lengde på 2 timer.

På Training Day er det brukt 15GB på video i BluRay og MPEG2, 18GB er det brukt på video i VC1 på HD-DVD. Se på mange dvd-utgivelser fra Sony, de er elendige. Synd at de har gjort en så elendig jobb med BluRay utgivelsene.
    Dette synes jeg var en bra og riktig betraktning,Per Johnny. Tror du at BR/Sony velger å fortsette med MPEG2? Hva er din teori om hvorfor de valgte å gi ut så dårlige utgivelser? Var det for at Samsung skulle ha noe å levere til sin spiller?
    Stølen

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men siden lagringsplass er noe som er lett å bedømme "on paper", og de to konkurerende formatene tillater samme codecer benyttet, så mistenker jeg at ren videokvalitet etterhvert vil bli ganske lik, bare begrenset av fysiske begrensninger i mediet (peak bitrate, lagringsplass etc).

Det har vel blitt sagt at Sony valgte MPEG2 som codec for de første BR skivene fordi authoring-verktøyene allerede var på plass, og teknikere i studioene var vant til å bruke dette.

Da er jo det mest interessante håndtering av DRM, meny-system, generell ergonomi, tilkobling til display etc. Og ikke minst pris.

-k

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDDVD selskapene har gitt større budsjetter til kompressjonistene og i tillegg brukt VC-1 som har større automatisasjon i bruken.

Sony har satset mindre budsjetter og mpeg2, som må utføres med en stor grad av manuell "tweaking" og som dermed tar lengere tid og koster mer penger i timebetaling for å få et godt resultat.
    Så lite budsjett pluss mange timer med manuelt arbeid er dårlig bilde.
    Om det er arroganse eller ren dumhet i kategorien "BR er så suverent bra at det overgår HDDVD, samme hvordan vi gjør det" kan man jo bare spekulere på. Sony's "mpeg2 er bra nok" uttalelse kan gi en pekepinn.
    Resultatet er at det foregår en febrilsk aktivitet i BR leiren for å rette opp skaden er ganske klart, men det tar tid siden alt arbeide som er gjort på titler som ikke er utgitt må gjøres om igjen.

Veldig snart kommer det titler som er kodet i VC-1 på begge formater, da kan vi få sammenlignet om det ene formatet teknisk sett har en fordel over det andre.

Plassen på diskene har ikke hatt noe å si enda. HDDVD har TL-45GB liggende klare til bruk. Grunnen til at de ikke har kommet enda er at ingen av filmselskapene har spurt etter dem siden det hittil har vært plass nok.

Hvis det finnes noen MS hatere som blir sure fordi BR kommer i VC-1 så kan jeg gled dem med at MS har part i "royalty poolen" for h.264/mpeg-4/AVC. Så de tjener penger på begge kodene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har virket som om MS gjerne vil at HD-DVD skal bli standardern (kanskje for å gjøre det enklere for seg vs Sony/PS3/BR i konsoll-krigen).

Det er vel ikke helt utenkelig at de har bidratt med know-how og produksjonssoftware innen VC1 til HD-DVD campen for å gi denne et fortrinn ovenfor BR?

-k

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er filmselskapene som velger hvilken kodek som skal brukes på hver tittel, ikke "hardware" produsentene.
    Det er også filmselskapene som velger hvor involvert VC-1 avdelingen i MS skal være i produksjonen eller om de vil prøve seg på egen hånd.
    Lite sansynlig at MS gir noen spesielle fortrinn siden de helst vil at VC-1 skal brukes på alle filmer i begge formater, så de vil vel være venner med alle.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    Det er filmselskapene som velger hvilken kodek som skal brukes på hver tittel, ikke "hardware" produsentene.
    Det er også filmselskapene som velger hvor involvert VC-1 avdelingen i MS skal være i produksjonen eller om de vil prøve seg på egen hånd.
    Lite sansynlig at MS gir noen spesielle fortrinn siden de helst vil at VC-1 skal brukes på alle filmer i begge formater, så de vil vel være venner med alle.
    Jeg bare spekulerer her, jeg har ikke noe håndfast.

I en tidlig fase så er vel filmselskapene ganske avhengige av hardwareprodusentene, eller i det minste utviklerne av formatet?

Men det er vel ikke utenkelig at MS spekulerer i å tilby forskjellig grad av støtte til de to grupperingene hvis det kan øke sannsynligheten for at xbox 360 "vinner" slaget mot PS3? Royalties fra VC1 blir sannsynligvis bare småpenger i forhold til hva de får fra salget av spill til konsoller.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har nok kommet som iskald dusj at Toshiba har subsidert spilleren sin så kraftig og at det har blitt satset hardt på å få god kvalitet på utgivelsene i HD-DVD. Men Toshiba sin kraftige subsidering kan jo bremse utvikling av modeller fra andre selskaper, som hadde ønsket å satse på HD-DVD. Utover høst/vinter som vil man se om gamblingen fra Toshiba har lyktes.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har nok kommet som iskald dusj at Toshiba har subsidert spilleren sin så kraftig og at det har blitt satset hardt på å få god kvalitet på utgivelsene i HD-DVD. Men Toshiba sin kraftige subsidering kan jo bremse utvikling av modeller fra andre selskaper, som hadde ønsket å satse på HD-DVD. Utover høst/vinter som vil man se om gamblingen fra Toshiba har lyktes.
    Jeg betaler gjerne noen tusen mer for en spiller som fungerer bedre/raskere med like godt eller bedre bilde.
    Den har jo noen dårlige sider Toshibaen.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Jeg betaler gjerne noen tusen mer for en spiller som fungerer bedre/raskere med like godt eller bedre bilde.
    Den har jo noen dårlige sider Toshibaen.
    Har ikke selv noen dårlige erfaringer med Toshiba'en, annet at den bruker ca. 25 sekunder på å 'loade' HD-DVD'ene. Oppgraderte til fw2.0. igår, og fikk da også nyet DolbyTrueHD.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det har virket som om MS gjerne vil at HD-DVD skal bli standardern (kanskje for å gjøre det enklere for seg vs Sony/PS3/BR i konsoll-krigen).

Det er vel ikke helt utenkelig at de har bidratt med know-how og produksjonssoftware innen VC1 til HD-DVD campen for å gi denne et fortrinn ovenfor BR?

-k
    Det er vel helt klart at MSoft følger pengepungen... Det slik det skal være det, men man skal være klar over det når man ser på propagandakrigen som foregår bak kulissene.

Bare for å ha sagt det, jeg er indifferent mellom de ulike formatene. Det eneste jeg har å utsette på HD-DVD er at det er få innholdsleverandører som gir ut på utelukkende på HD-DVD i forhold til BD.

Jeg sitter pent plantet på sidelinjen og ser hvordan utviklingen går. Men jeg er nok av den oppfatning av at PS3 kommer til å feie alle andre spillere av banen selv om den koster 5500kr. Men så er målgruppen en noe annen.

Mvh

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh

-k
    Microsoft stiller med egne folk som hjelper studioene med å bruke VC1 for alle som ønsker det i HD DVD campen. De har tilbydt hjelp til de i BR campen også, men siden MS har gått klart ut i støtte for HD DVD i format kampen så er vel den hjelpen litt vanskeligere å motta kanskje? (Dette er fritt fortalt ut ifa det jeg har forstøtt av intervju/uttalser fra Amir.)

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange spennende synspunkter har fremkommet i tråden og jeg slutter meg til dem som mener det er for tidlig å dømme utfallet. Synd at det i det hele tatt har kommet til en format krig, men dette i seg selv er jo interessant.

Både M$ (microsoft) og Chipzilla (intel) støtter HD-DVD for fullt. Disse er premissleverandører fra IT siden og definerer format og grensesnitt på teknisk side. M$ eller Intel (husker ikke hvem) har uttalt skepsis til ekstra kopibeskyttelse på BD og mener også at selve platene er lettere å ripe og dermed ødelegge. M$ har jo også sitt eget videoformat med komprimering og det hele.

Sony, som etter oppkjøpsraid på 90-tallet, eier flere viktige Hollywood filmprodusenter/rettighetshavere og kontrollerer mye eksisterende innhold. Vi vet jo alle hvor paranoide plateselskap er overfor piratkopiering og kan trygt anta at filmselskap og rettighetshavere er tilsvarende paranoide overfor en situasjon hvor man kan miste kontrollen (teknisk) over innholdet slik at piratkopiering også kan true antall solgte enheter/priser.

Derfor er det nok stor mistro fra innholdsleverandører/rettighetshavere overfor en IT bransje som teknisk sett har gjort MP3 kopiering mulig. Derfor tror jeg ikke de tekniske fordelene eller formatets kapasitet blir avgjørende. Det kan hende vi faktisk må slite med to konkurrerende format i lang tid, men hvor følgende gjør seg gjeldende:

1. HD-DVD blir det vanlige formatet innen IT bransjen, men vil slite med å få fotfeste hos innholdsleverandører pga ovennevnte mistro og paranoia. Hvorfor skal Sony med kompani slippe innhold på HD-DVD når de risikerer masse-distribusjon av innholdet og miste royalty inntekter? Og i tillegg har BD alternativet.

2. BD formatet vil være preferert format for utgivelser av film/video og ta over for DVD i så måte. Selv om de er litt senere ute, så vil PS3 snu dette rundt.

3. Selskapene som lager og distribuerer spill på konsoller vil nok fortsette å gjøre dette på DVD format og utsette å ta stilling så lenge det er mulig.

4. Menig mann i gata vil lure på hva som er lurt å gjøre når DVD spilleren skal byttes ut etter at den er gått i stykker. Kan være at HD-DVD har en mulighet her dersom prisen på avspillerne kan presses langt nok ned og at man klarer å gjengi eksisterende DVD innhold på HD ready LCD/Plasma/projektor utstyr på en overlegen måte.

5. DVD forblir preferert media for utgivelser av film/video, og begge HD formatene får en tilværelse forvist til skyggene (som SACD og DVD-Audio som ikke markedsføres særlig).

Siste er kanskje ikke sannsynlig siden millioner av forbrukere har anskaffet HD-ready utstyr og forventer innhold som utnytter dette. Men dersom digital distribusjon av film og innhold etterhvert støtter HD format, så kan vi kanskje se slutten på sølvskivens hittil noen og tyveårige liv? Kanskje vi får "revenge of VOD" (video on demand, hype begrep fra slutten av 90-tallet)?

Dette ble litt lenger enn jeg hadde tenkt, men det er jo et spennende emne.

- B

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mulighet 6. Alt sammen koker bort i kål fordi forbrukerne rett og slett ikke gidder. 50% kjøper DVD og er fornøyd med det. Resten laster ned HD som kommer fra:
    -amerikanske sat./kabel/OTA sendinger
    -DVHS
    -en eller annen måte å rippe HD-DVD/BR på

Ved å laste ned filmen får man full kvalitet, slipper å bruke CPU på dekryptering, kan fritt ta med seg filmen hvor man vil, er uavhengig av platform, så lenge man har harddisk, cpu-kraft og rett (open-source) avspiller kan sendrektige monopolister bare styre så mye de vil. Hvis man vil være lovlydig kan man tilogmed kjøpe filmen på DVD evt HD-DVD/BR og legge i skuffen.

På en måte ønsker jeg denne utviklingen velkommen. Evt. hadde jeg gjerne sett at filmselskapene la ut titlene for direktesalg på nett, gjerne distribuert via P2P. Ved å kutte alle fordyrende mellomledd kunen de fått sine 25-50,- pr kjøpt film som i dag (?) og dermed lagd like bra filmer som i dag.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    akkurat som platebransjen må filmbransjen tvinges sparkende og skrikende inn i framtiden. jeg tror begge formatene får en tilværelse i skyggen de neste årene, en godt mastret dvd som f.eks LOTR serien, ser fortsatt meget bra ut på en 42" tv og nedlasting av HD matriale vil kunne dekke behovet til de mest entusiastiske. de som klarer å legge paranoiaen sin tilside et øyeblikk (nesten umulig, for mange advokater og investorer) og skaper filmselskapenes svar på itunes, vil tjene store penger.
    gi folk med HTPC og mediaspillere mulighet til å laste ned HD filmer med x264/vc1 komprimering for en 50-100 kroner stykket, og salget vil eksplodere.

problemet er at det står sterke krefter bak som vil tjene på lisensiering av selve formatet, og ikke bare på filmen (ja, jeg snakker til dere sony), og derfor skal forbrukerene tvinges inn i DRM *******t med BD og tildels HD-DVD.

personlig håper jeg bransjen taper så mye penger på dette at de endelig begynner å høre på hva folk vil ha, framfor å fortelle dem det.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke selv noen dårlige erfaringer med Toshiba'en, annet at den bruker ca. 25 sekunder på å 'loade' HD-DVD'ene. Oppgraderte til fw2.0. igår, og fikk da også nyet DolbyTrueHD.
    Takk for hjelpen, det gikk greit å oppgradere via ethernet - er det fortsatt 1080i som gjelder eller blir det bedre bilde med 720p på 720p-projektor?

Har det noe å si for DolbyTrueHD om man bruker hdmi til lyd?

Edit: Skjønner ikke helt dette med at alle som skryter slik av det nye lydformatet bruker analog lyd.

Intermediate dvdjan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bard.kuvaas@bi.no
    Takk for hjelpen, det gikk greit å oppgradere via ethernet - er det fortsatt 1080i som gjelder eller blir det bedre bilde med 720p på 720p-projektor?
    Jeg har begynnt og kjøre 720p etter den siste firmware oppgraderingen. Før den så var det kun 1080i som var bra.

Jeg har forøvrig en LG AN 110 proje.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bard.kuvaas@bi.no

Har det noe å si for DolbyTrueHD om man bruker hdmi til lyd?

Edit: Skjønner ikke helt dette med at alle som skryter slik av det nye lydformatet bruker analog lyd.
    Man får jo ikke brukt Dolby True HD uten å kjøre analogt, så det er kanskje ikke så rart? når det kommer utstyr som kan takle dette (les HDMI 1.3) så kan man selvfølgelig overføre dette digitalt.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var det jeg trodde, men på amerikanske AVSforum ser det ut som om "vanlig digital" lyd (coaxial og optisk) ikke makter dette, men at både HDMI og analog tilkobling kan. Har jeg misforstått helt, må man ha hdmi 1.3?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Quote:with the new release of the 2,0 firmware which now supports true HD sound, does my AMP need to support this to output it or will my amp just output it any way ?

Your HD DVD player will do the decoding - how much benefit you get will depend how you connect:

- Via analogue 5.1 connection - full benefit of Dolby Digital Plus & Dolby TrueHD

- Via HDMI - subject to your receiver handling multi-channel PCM you'll get full benefit of Dolby Digital Plus & Dolby TrueHD

- Via Optical/Coaxial - DD+ and TrueHD down-converted to DTS. You'll hear a big improvement over normal DD/DTS but not the full benefit.
    HDMI 1.3, vil når det kommer, kunne overlate TrueHD og annen HDaudio dekoding til forsterker når den også har fått dekodere for dette. Foreløbig har manglen på HDMI 1.3 ingen betydning.

Side 4 av 30 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •