HD DVD spiller bestilt.. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 168
    Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ingen
    Jeg vet at ikke alle her sitter med en scaler til 35000,- og kanskje ønsker å kjøre 1080p til projectoren, dette var bare en anbefaling og synspunkt fra min side ingenting å gire seg opp over.

Jeg synes at når du kjøper en spiller til et nytt format så bør den støtte det formatet fullt ut.
    Jeg har spilleren ene og alene for testing, hvis du skal ha en spiller for vanlig hjemmebruk hadde jeg ventet på neste generasjon toshiba hvis de overlever.
    Har faktisk større tro på Bluray fortsatt, Samsungen regner jeg ikke med siden Samsung stort sett lager bingoprodukter og bruker samme chippen som Toshiba og dermed utelukker 1080p.

Men som sagt tidligere dette er stort sett mine meninger og svært få fakta
    Beklager hvis du tok meldingen min som noe "angrep" på deg, du så vel smileyen?

Uansett, prisen avgjorde hele saken for min del. Jeg kan glatt betale 5000,- for å støtte opp om et format som gjør at jeg får større glede av utstyr som jeg har investert det mangedobbelte i.. Det at HD DVD for øyeblikket er det formatet som gir det beste bildet hjelper jo selvsagt på. (Pga. at kodeken som blir brukt på de første platene, og det at Blueray ikke klarer å produsere 50gb plater). Hvem som vinner kampen er vel egentlig ikke viktig, det kommer nok til å gå mange år før vi evt. kan kåre en vinner, så vi må nok bare venne oss til å ha flere spillere i huset..

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hrmf.. Sjekka akkurat speccen til prosjektøren min:
    video compatibility HDTV:1080@24p, 30p, 50p, 60p; 1080@50i, 60i,

Ok.. Jeg skulle gjerna ha ønsket at HD DVD spilleren hadde støttet 1080@60p.. Da hadde jeg kanskje spart meg for den dumme scaleren.. Selv om jeg fortsatt har bruk for den dumme switch greia da.. <sukk>.. Kun 1 digital inngang er altfor lite på en moderne prosjektør etter min mening..

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .......eller enda bedre, og både projektoren og avspilleren støttet 1080p 48 eller 72 Hz. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    <Spilleren er forresten ankommet, og kjapt oppkoblet på min LG 50" HD ready plasma.. > Serenity (som fortsatt er den eneste plata jeg har fått) måtte jo selvsagt testes.. Førsteinntrykket var selvsagt bra, men så har jeg jo sett D-VHS på den skjermen tidligere, så det var jo ingen overraskelse det egentlig. Det jeg ser mer frem til er selvsagt å få koblet den opp på prosjektøren, og få tilkoblet/satt opp den nye skjermen og linsen.. Overdimmensjonert 2.35 duk kan bli gøy med HD oppløsning.. håper jeg..

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Nja.. Det er her jeg er litt usikker, og det er også derfor jeg vurderer å investere i en videoprosessor. 1080i60hz vil gi maksimalt bilde ifra både video og filmkilder, mens 1080p24 vil få problemer med å gjengi 1080i60hz.. Så rent logisk sett så vil 1080i kunne gjengi en større del av originalmaterialet enn 1080p24.. Dersom 1080p60 blir brukt derimot, så er jo ikke dette noe argument.. Men jeg vet ikke hvor mange apperater som støtter 60hz 1080p?

(Du "klarer" deg vel også med en prosessor til 20 lapper også da, selv om det fortsatt er mye penger.. Det som bekymret meg litt var at Vantagen sliter litt med video-basert materiale, håper de kan få rettet påd et..)
    La oss først og fremst konsentrere oss om film-basert materiale. Her er orignalen filmet i 24fps, og derfor er materialet lagret på HD-DVD og BR i 1080p24. Dette gjengis på best måte ved at spilleren enten gir ut 1080p24, 1080p48 eller 1080p72. Dette forutsetter at skjermen godtar disse standardene på HDMI inngangen. Skjermen må videre kunne gjengi dette bildet som 1080p48 eller 1080p72 for et flimmerfritt bilde. Dersom skjermen godtar 1080p24 inn, så må den helst ikke visse dette som 1080p60, da dette vil gi ujevne panoreringer... Jeg skjønner uansett ikke helt hvorfor du vil innom 1080i i noen som helst form eller 1080p60 så lenge kildematerialet er 1080p24?

Når det gjelder video-basert materiale er saken en helt annen. Dette er jo native 1080i25 eller 1080i30. Dette gjengis selvfølgelig best som 1080p50 eller 1080p60 om en har utstyret til å behandle det på en god måte. Dette er jo ikke et spørsmål når det gjelder BR eller HD-DVD, da det her finnes svært lite materiale som er video-basert...?

Spennende oppsett du er i gang med tklev.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg ønsket å oppnå var den måten jeg kunne få best mulig bilde til videoprosessoren uten at spilleren begynner å gjøre egne skaleringer etc. 1080i er det format som sikrer minst mulig innblanding ifra spilleren (men stiller desto større krav til scaleren).. For folk flest så vil nok nedskalering til 720p være mye mer intr., og på det området så suger Toshibaen vistnok.. :-(

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Det jeg ønsket å oppnå var den måten jeg kunne få best mulig bilde til videoprosessoren uten at spilleren begynner å gjøre egne skaleringer etc. 1080i er det format som sikrer minst mulig innblanding ifra spilleren (men stiller desto større krav til scaleren).. For folk flest så vil nok nedskalering til 720p være mye mer intr., og på det området så suger Toshibaen vistnok.. :-(
    Dette kommer selvfølgelig helt an på spilleren, men på HD-DVD spillerene til Toshiba så er det nok 1080i som klart gir det beste bildet. Det tyder i hvert fall alle omtaler på - i hvert fall om du har en enhet som kan håndtere dette formatet på en god måte. Dersom spillerne hadde hatt 1080p ut, så hadde dette vært det beste ettersom materialet er lagret i 1080p. Da mister en også litt av behovet for en videoprosessor, med mindre en vil strekke bildet, bruke støyreduksjon, endre 1080p60 til 1080p48, etc.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge www.hidefdigest.com kommer de siste titlene til HDDVD til å være i 1080p. I tillegg kommer Toshibaen med ny firmware som tillater HD-lydformater. Da ser det rimelig innlysende ut at 2.gen HDDVD kommer med 1080p ut og HD-lyd.

Nå går det vel uansett noen år for oss med normal inntekt å kunne kjøpe en 1080p projektor, og da spiller det vel rimelig liten rolle hvilket av 1080i eller p som teoretisk gir det beste bildet...

Nå har vi endelig fått et HD format som det gnistrer av ( i forhold til Bluray). Vi får håpe det kommer en bedre Bluray-spiller i PS3 enn i Samsung og at de starter å kode BD platene i noe annet enn Mpeg2!

Foreløpig er det opplagt at HDDVD knuser Bluray, uansett hva det står på spesifikasjonene...

Håper i allefall at det blir formatet med best lyd og bilde som vinner...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate dvdjan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    I følge www.hidefdigest.com kommer de siste titlene til HDDVD til å være i 1080p.

Alle HD DVD filmer som har kommet ut er 1080p

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Liker egentlig dårlig å "klippe & lime" inn stoff på av.forum, men føler at det er helt nødvendig her. Hentet dette fra projectorcentral.com. Tror det kan fjerne noen myter rundt 1080p/ i når det gjelder Bluray og HDDVD!!!

At this point we should address what can only be characterized as a hoax—the notion that Blu-ray must be technically superior to HD-DVD because the Samsung player outputs 1080p, whereas the Toshiba player is "only 1080i." One high-end home theater retailer told me last weekend that the reason you pay $1000 for the Blu-ray player is for the "higher resolution 1080p output." This is absolute baloney. If you encounter any retail sales rep feeding you this line, keep your wallet in your pocket and leave the store.
    The truth is this: The Toshiba HD-DVD player outputs 1080i, and the Samsung Blu-ray player outputs both 1080i and 1080p. What they fail to mention is that it makes absolutely no difference which transmission format you use—feeding 1080i or 1080p into your projector or HDTV will give you the exact same picture. Why? Both disc formats encode film material in progressive scan 1080p at 24 frames per second. It does not matter whether you output this data in 1080i or 1080p since all 1080 lines of information on the disc are fed into your video display either way. The only difference is the order in which they are transmitted. If they are fed in progressive order (1080p), the video display will process them in that order. If they are fed in interlaced format (1080i), the video display simply reassembles them into their original progressive scan order. Either way all 1080 lines per frame that are on the disc make it into the projector or TV. The fact is, if you happen to have the Samsung Blu-ray player and a video display that takes both 1080i and 1080p, you can switch the player back and forth between 1080i and 1080p output and see absolutely no difference in the picture. So this notion that the Blu-ray player is worth more money due to 1080p output is nonsense.
    (As a side note, 1080p could offer a subtle improvement in motion smoothness if (a) the player was able to output at 24 frames per second, and (b) you happened to have a video display that could take 1080p/24, which is a rarity these days. In the future it is probable that both HD-DVD and Blu-ray players will output 1080p/24. But neither one does it today, so it is not relevant to the present competition between the formats.)
    So why all the confusion? If live video is originally captured with an HD video camera in 1080p, that is a much higher resolution than capturing in 1080i. The reason is that when an HD camera captures in 1080i, it is scanning 540 odd lines at one moment in time, and the 540 even lines at a subsequent moment in time. So in motion sequences, vertical resolution drops to 540 lines rather than 1080. Furthermore, interlaced capture produces motion offsets in the reassembled frame, resulting in the interlacing artifacts that people don't like. That does not occur with either HD-DVD or Blu-ray 1080p film-sourced material since it is all progressively scanned from film frames that represent single moments in time. So this material can be transmitted from the player to the display via 1080i without introducing interlacing artifacts.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Dette er jo totalt svada, eneste projektor som klarer å de-interlace 1080i er jo Sony VW100 til nesten 100.000. Tror også Sonys X-serie takler dette, men det gjelder uansett et svært lite mindretall av dagens skjermer og projektorer. Alle andre nedskalerer 1080i til 540p. Jeg har lenge hatt inntrykk av at Projectorcentral er på svingende grunn grunnet diverse tester og annet, her bekrefter de jo nettopp dette...

Et poeng er for øvrig hvor vidt de 1080p-signalene faktisk hentes rett fra plata, ikke går gjennom en finurlig form for intern 1080i-1080p de-interlacing uten inverce telecine og dermed egentlig outputter 540p oppskalert til 1080p!

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper ikke dette blir helt off topic, men noen som kan si noe om hvordan lyden er på disse spillerne? (gjerne også som en cd spiller)? Står de nye blue ray/hd dvd spillerne langt tilbake for mellom sjiktet av dvd spillere idag?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Et poeng er for øvrig hvor vidt de 1080p-signalene faktisk hentes rett fra plata, ikke går gjennom en finurlig form for intern 1080i-1080p de-interlacing uten inverce telecine og dermed egentlig outputter 540p oppskalert til 1080p!
    Det er jo akkurat der Samsungen jukser, de har omtrent samme teknologi som Toshibaen for å sende ut video-signalet. Men de har valgt å legge til en ekstra chip som omformer 1080i signalet til 1080p. Siden folkene på PC ikke klarer å se forskjell på 1080i og 1080p på denne maskinen, så er det nok rimelig sikkert at Samsungen gjør en dårlig jobb. (Med mindre dem bruker en ekstern scaler, noe jeg tviler på at dem gjør.) Det ser jo unektelig mer imponerende ut at den sender ut signalet i 1080i istedet for 1080p, men kvaliteten er ikke bedre enn det en "vanlig" TV/prosjektor klarer å behandle selv..

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hanspf
    Håper ikke dette blir helt off topic, men noen som kan si noe om hvordan lyden er på disse spillerne? (gjerne også som en cd spiller)? Står de nye blue ray/hd dvd spillerne langt tilbake for mellom sjiktet av dvd spillere idag?
    Jeg kan ikke uttale meg om kvaliteten på spilleren min med tanke på CD, men vil vel tro den gjør en grei jobb til det også. Men jeg har brukt Toshibaen som DVD spiller, og er veldig fornøyd med den jobben den gjør med å sende ut signalet digitalt til forsterkeren min. (Men nå er jo ikke akkurat det noe hokus-pokus opplegg heller da).

Med tanke på de analoge utgangene på spilleren så ser de egentlig ut til å være veldig bra, det skal være veldig bra DACer på spilleren, og det virker som om det er et ganske standard oppsett av 5.1 utgangen på spilleren (lett å sette opp individuelt kanal-volum, størrelse på høyttalere avstand etc.).

For min egen del så er 5.1 inngangen et merkelig fenomen. Når jeg kjører test-tonen ifra både Denonen og Toshibaen, så er signalet altfor lavt på sub-inngangen, jeg løste dette problemet på Denon 3910ern ved å skru opp volumet på Sub-inngangen med 10 dB, og senke alle de andre kanalen med 10 dB (altså en forskjell på 20 dB(!)).. Jeg kan ikke skjønne hvorfor jeg er nødt til å gjøre dette, det virker rett og slett veldig rart. Problemet er at Toshibaen har "bare" 12 dB korrigeringsmulighet.. Så jeg får ikke satt opp 5.1 inngangen skikkelig.. Når jeg kjørte en snutt med test-materiale på den, så var det imedlertidig nok bass i filmen, så det er noe mystisk som foregår der..

Dette er ikke noe nytt fenomen for min del, jeg har opplevd det samme problemet med alle forsterkere og DVD spillere jeg har testet det på.. Merkelig..

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Nettopp, de bare "bobber" 1080i-signalet, det er jo på grensen til svindel da, folk tror altså at de henter ut 1080p fra plata, men får altså en begredelig 540p-signal servert! Fyfy Samsung!

La oss håpe at Sony ikke gjør samme surret med sin BluRay-spiller, det skulle en vel egentlig ikke tro, men en vet jo aldri!

Tror nok det svarer seg å vente til 2. generasjon, ja, her ser det ut til at det er tatt mange snarveier for å kunne tilby "1080 HD" til folket først!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den "peneste" signalgangen er vel 1080p@24 hele veien? HD-DVD spilleren sitter vel på endel flagg fra videostrømmen som gjør evt de-interlacing enklere. Ved å ha 24p på plata, ut av spilleren og inn i projektor minsker vel risikoen for at en eller annen komponent finner på dumme ting?

Ellers vil vel ingen display-teknologier utenom CRT flimre ved 24p? Det er jo et spørsmål om hvor godt f.eks en lcd-projektor greier å simulere den responsen en kino-projektor har (2-3 "flashes" per frame). Kanskje Philips sin nye "flimrende" bakbelysning også kommer på projektorer for å gi illusjonen av glattere bevegelser?

mvh
    Knut

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Dette er jo totalt svada, eneste projektor som klarer å de-interlace 1080i er jo Sony VW100 til nesten 100.000. Tror også Sonys X-serie takler dette, men det gjelder uansett et svært lite mindretall av dagens skjermer og projektorer. Alle andre nedskalerer 1080i til 540p. Jeg har lenge hatt inntrykk av at Projectorcentral er på svingende grunn grunnet diverse tester og annet, her bekrefter de jo nettopp dette...

He-he, ja ikke vet jeg, Lygren. Men, det kan jo virke nå som at vi i tillegg til en "kontrast-tall-inflasjon" (eks. LCD 7000:1) nå har fått en "1080" inflasjon!? At det ene formatet (les BD) bruker i sin markedsføring at de får bedre bilder med å outpute 1080p, mot HDDVD sin 1080i; noe som i realiteten ikke stemmer.

ja, enig. Vi får vente til 2.gen, for her er det noe mygel...
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg må si meg enig med lygren her. Det er ingen tvil om at interlaced er en dårlig måte å å behandle film materiale, ettersom det krever mye mer av mottakeren. Det finnes svært få skjermer/projektorer som kan vise 1080i på en fullverdig måte. Alt av hd-ready skjermer kjører bob for så å oppskalering (540p ----> XXXp). Selv på en 1280x720 skjerm er dette utheldig da en mister bildeinformasjon. Dette er faktisk noe en skal være klar over! Videre er ikke 1080p dekket av HD-ready standarden. Problemet er nå at folk har fått med seg at de må ha HD-ready skjerm, men etterhvert som det blir flere og flere 1080-skjermer får denne merkingen egentlig mindre verdi ettersom det sier svært lite om reell ytelse på HD-materiale. Se bare på de "rimelige" 1080-skjermene. Disse kan ikke motta 1080p og en vil dermed alldri kunne vise et fullverdig 1080p bilde. En er nødt til å mate skjermen med 1080i, som deretter går innom 540p. Det er med andre ord god grunn til å vente med å kjøpe 1080-skjerm. Sony X er nok den første som ikke gjør dette under 50K.

I Ultimate AV sin test av Samsung BR skrev de noe om signalbehandlingen, nemlig at den sannsynligvis går innom 1080i60, så en skal ikke se bort fra at den ikke yter orignalsignalet rettferdighet.

24 fps vil se forferdelig ut på en digital projektor. Den er avhengig av å vise bildet enten 2 eller 3 ganger, altså 48 fps eller 72 fps. Her er det også et problem ettersom mange projektorer bruker 50/60Hz(fps), noe som er tilpasset dagen DVD og TV standard. Vi får håpe at dette endrer seg på 1080-projektorene. Så vidt jeg vet kan vel VW100 vise 48fps? Som dere sier så er det en fordel å bevare 1080p24 bildet så langt som mulig - enten til en videoprosessor eller helt til projektoren.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    24 fps vil se forferdelig ut på en digital projektor. Den er avhengig av å vise bildet enten 2 eller 3 ganger, altså 48 fps eller 72 fps. Her er det også et problem ettersom mange projektorer bruker 50/60Hz(fps), noe som er tilpasset dagen DVD og TV standard. Vi får håpe at dette endrer seg på 1080-projektorene. Så vidt jeg vet kan vel VW100 vise 48fps? Som dere sier så er det en fordel å bevare 1080p24 bildet så langt som mulig - enten til en videoprosessor eller helt til projektoren.
    Hvorfor? Digitale projektorer er jo konstant belyst så samme frame vist 3 ggr vil jo gi akkurat samme resultat som en frame vist 3ggr så lenge?

-k

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hvorfor? Digitale projektorer er jo konstant belyst så samme frame vist 3 ggr vil jo gi akkurat samme resultat som en frame vist 3ggr så lenge?
    Nei, det vil det nok ikke. Grunnen er at øyet vil oppfatte 24Hz som flimring. Derfor er det ønskelig med 48Hz eller 72Hz (og matchende fps selvfølgelig).

Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •