Lydstandarder på HD..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydstandarder på HD..

Lurte på en ting, jeg har jo i.link innganger på min Yamaha DSP Z9, det hadde jo vært utrolig greit om det ville være mulig å overføre TrueHD etc. som ukomprimert PCM via denne kanalen, er det noen som tror dette vil skje? Eller er jeg nødt til å kjøpe meg en ny forsterker med HDMI og/eller en forsterker som kan dekode de nye formatene?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Yepp, ny forsterker ettersom lydformatene kodes via HDMI 1.3 for å beskytte innholdet... Alternativt analogt inn da, men det blir jo et virrvar av kabler da, og kvaliten forringes vel også noe...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det er sagt, kan du nok trygt beholde din Z9 en god stund til. Kommer til å ta lang tid før vi ser noen recievere med støtte for nye formater.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Når det er sagt, kan du nok trygt beholde din Z9 en god stund til. Kommer til å ta lang tid før vi ser noen recievere med støtte for nye formater.
    Hva mener du med "lang tid"? Og hvordan vet du dette?

.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Hva mener du med "lang tid"? Og hvordan vet du dette?
    Fordi det er ikke laget en eneste prosessor som kan dekode de nye signalene, og deleprodusentene som leverer til de største hifiprodusentene har fortsatt ikke gjort rede for hva som skal til for å få bære et slikt signal gjennom en reciever/forsterker/forforsterker. HDMI 1.3 standaren er satt, men dette er bare grensesnittet mellom avspiller og dekoder.

Tipping er skummelt, men jeg vil si i løpet av 2008 for noen nye lydformater er godt etablert og tilgjengelig for alle. Og det er "lang tid" for en surround-forsterker. Det er i allefall lang tid å vente dersom man selger sin nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hmm

Sist jeg sjekket så hadde den nye AX4 forsterkeren til pioneer både DD+ og DTS-HD.. Trodde dette var de nye formatene som skulle inn på HD filmene jeg? Den kommer til høsten og koster like mye som AX4 idag.. Det vil si 9600,- ferdig importert og levert på døren av fydbørsen.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jiframnes
    Sist jeg sjekket så hadde den nye AX4 forsterkeren til pioneer både DD+ og DTS-HD.. Trodde dette var de nye formatene som skulle inn på HD filmene jeg? Den kommer til høsten og koster like mye som AX4 idag.. Det vil si 9600,- ferdig importert og levert på døren av fydbørsen.
    Hvor har du sjekket dette? Link?

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jiframnes
    Er det denne vi snakker om:
    http://www.avland.co.uk/pioneer/vsxax4/vsxax4.htm

Står intet om dette her og med HDMI 1.1 grensesnitt så klarer den ikke å ta imot DD Plus eller noe av det andre en gang...

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet at jfinneru har testet den nye Pioneeren, og den skal være istand til å takle de nye lydformatene. Om det må en softwareoppgradering til vet jeg ikke, men det kommer en test i et kommende "Hjemmekino" om ikke lenge....

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Vet at jfinneru har testet den nye Pioneeren, og den skal være istand til å takle de nye lydformatene. Om det må en softwareoppgradering til vet jeg ikke, men det kommer en test i et kommende "Hjemmekino" om ikke lenge....
    Merklig. Blant annet Classè har ikke på det rene hva som skal til, og kan ikke garantere at deres oppgraderbar forforsterker SSP-900 til over 100 000,- engang klarer å motta noen nye lydformater. Da jeg snakket med de ang. det, fikk jeg følgende svar av den tekniske avdelingen:

Part manufacturers cannot supply even basic details of what is required to carry the HDMI 1.3 signal so processors that can carry High Definition Audio remain beyond the horizon. Initial DVD-HD and BluRay machines will not have HDMI 1.3 level components.

Det står heller ingenting om noen ny arvtager for AX-4 på de japanske hjemmesidene til Pioneer, der den fortsatt står som "new".

HDMI 1.3 bør være et minstekrav, den standaren er nylig satt. Høres rart ut at Pioneer er så raske med å komme med en ny prosessor som har dette og støtter Dolby Plus, Dolby True, DTS HD, og i tillegg allerede har vært testet hjemme hos jfinneru.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen konkret info om dette selv, tar bare utgangspunkt i dette innlegget bl.a.

http://avforum.no/forum/showpost.php...92&postcount=6

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant forresten en link om akkurat dette.

http://www.myav.com.tw/forum//printt...hreadid=233797

Edit: En ny link som "bekrefter" dette: http://72.14.235.104/search?q=cache:...&ct=clnk&cd=16

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Har ingen konkret info om dette selv, tar bare utgangspunkt i dette innlegget bl.a.

http://avforum.no/forum/showpost.php...92&postcount=6
    Ok. Prøvde å oppdatere meg litt på nettet, men fant svært lite om denne der. Ser ut som den har vært på en romansk Pioneer side, men er borte nå. (lagt ut ved en feil?) Må i tilfelle være den første recieveren som offisielt støtter noen nye formater. Skulle likt å visst hva som menes med "støtte". (?)

Har de filmene som allerede er kommet ut på HD-DVD eller BlueRay nytt format på lyd også? Eller kommer de med DD/DTS?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har de filmene som allerede er kommet ut på HD-DVD eller BlueRay nytt format på lyd også? Eller kommer de med DD/DTS?

PÅ HD-DVD er det snakk om bruk av DD PLus og TrueHD (flerkanals dekoding av sistnevnte støttes ikke av Toshiba spilleren).

Det man glemmer er at alle plater som er forfattet i "advanced authoring" mode bruker interaktiv lyd som mikses på selve filmlydsporet.

_Det betyr at all dekoding av lyd-codecen må skje i selve HD-DVD-spilleren_. Selve lydmiksingen kan kun skje med signaler som er dekodet til PCM.

Det eneste som er fornuftig å få ut av spillerern er dermed analog lyd eller dekodet PCM over i*link eller HDMI.

Behoved for nye eksterne dekoderprodukter med DD Plus, True HD, etc er dermed marginalt for øyeblikket.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    PÅ HD-DVD er det snakk om bruk av DD PLus og TrueHD (flerkanals dekoding av sistnevnte støttes ikke av Toshiba spilleren).

Det man glemmer er at alle plater som er forfattet i "advanced authoring" mode bruker interaktiv lyd som mikses på selve filmlydsporet.

_Det betyr at all dekoding av lyd-codecen må skje i selve HD-DVD-spilleren_. Selve lydmiksingen kan kun skje med signaler som er dekodet til PCM.

Det eneste som er fornuftig å få ut av spillerern er dermed analog lyd eller dekodet PCM over i*link eller HDMI.

Behoved for nye eksterne dekoderprodukter med DD Plus, True HD, etc er dermed marginalt for øyeblikket.
    Ok, men jeg leste at man måtte ha HDMI 1.3 for å overføre signalene uansett? Stemmer dette?

Og de filmene som blir gitt ut i dag, bruker vel fortsatt DD eller DTS?

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1

Det er akkurat dette jeg tenker også.. Så lenge det eksisterer en adekvat standard for å overføre ukomprimert PCM, hvorfor finne opp hjulet på nytt? La spilleren dekode signalet til PCM, og sende det over til forsterkeren via i.Link eller HDMI.. (For min del så håper jeg jo selvsagt at det kommer spillere som kan gjøre dette via i.Link.. ) Det er jo etterhvert ganske mange forsterkere som har en av disse typene inngang.. Muligens er det noe kopibeskyttelsedrit på gang der også.. Må ærlig talt innrømmet at jeg ikke kan skjønne at det skal være så viktig å beskytte film-*lyden*.. Lite intr. i forhold til selve bildet vil jeg tro. menmne.. <sukk>

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men jeg leste at man måtte ha HDMI 1.3 for å overføre signalene uansett? Stemmer dette?
    Vet ikke... ;-)

HDMI 1.1 støtter jo PCM-flerkanlaslyd (fra DVD-Audio), og det skulle forundre meg om ikke det samme kan brukes for PCM fra BR eller HD-DVD all den tid det er samme "format" (normalt 6-kanaler med PCM).

Og de filmene som blir gitt ut i dag, bruker vel fortsatt DD eller DTS?
    Ikke på HD-DVD. Der er det Dolby Digital Plus og TrueHD.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    snakket med marantz norge og fikk beskjed om at når tiden er inne så kommer det nok en software oppgradering fra hdmi 1.1 til 1.3 på min sr9600

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er rart om man kan oppgradere HDMI med en liten firmware. På sidene til leverandører av HDMI interface kan man velge mellom forskjellige modeller med forskjellige specs og båndbredder. Det ser veldig "hardkodet" ut.

Selvsagt er det mulig at enkelte produkter har "tatt hardt i" og leveres med HDMI-interface med den doble båndbredden av det man kan nyttiggjøre seg, og at selve dekodingen av HDMI1.3 skjer i oppgraderbar software. Men det høres litt rart ut?

http://www.analog.com/en/prod/0,,765_806_AD9398,00.html

HDMI interface
    Supports high bandwidth digital content protection
    RGB to YCbCr 2-way color conversion
    1.8 V/3.3 V power supply
    100-lead, Pb-free LQFP
    RGB and YCbCr output formats

Digital video interface
    HDMI 1.1, DVI 1.0
    150 MHz HDMI receiver
    Supports high bandwidth digital content protection (HDCP 1.1)

Digital audio interface
    HDMI 1.1-compatible audio interface
    SPDIF (IEC90658-compatible) digital audio output
    Multichannel I2S audio output (up to 8 channels)

Kode:
    Resolution(Bits) Samplerate(MSPS)	 Max Resolution Demuxed Outputs HDMI Rx	DVI Rx Auto Offset	Analog Bandwidth(MHz)	Analog Input Mux Macrovision Detection Auto Gain Sync Processing	Package

AD9380	8	150	1080p/SXGA	-	X	X	X	350	2:1	X	-	X	100-LQFP
    AD9381	8	150	1080p/SXGA	-	X	X	-	350	-	-	-	-	100-LQFP
    AD9396	8	150	1080p/SXGA	-	-	X	X	350	2:1	X	-	X	100-LQFP
    AD9397	8	150	1080p/SXGA	-	-	X	-	350	-	-	-	-	100-LQFP
    AD9398	8	150	1080p/SXGA	-	X	X	-	350	-	-	-	-	100-LQFP
    AD9880	8	150	1080p/SXGA	-	X	X	X	350	2:1	X	-	X	100-LQFP
    AD9882A	8	140	SXGA	-	-	X	-	300	-	-	-	X	100-LQFP
    AD9883A	8	140	SXGA	-	-	-	-	300	-	-	-	X	80-LQFP
    AD9884A	8	140	SXGA	X	-	-	-	500	-	-	-	-	128-LQFP
    AD9887A	8	170	UXGA	X	-	X	-	330	-	-	-	X	160-LQFP
    AD9888	8	205	UXGA	X	-	-	-	500	2:1	-	-	X	128-LQFP
    AD9980	8	95	XGA	-	-	-	X	200	2:1	X	-	X	80-LQFP
    AD9981	10	95	XGA	-	-	-	X	200	2:1	X	-	X	80-LQFP
    AD9985	8	140	SXGA	-	-	-	X	300	-	-	-	X	80-LQFP
    AD9985A	8	140	SXGA	-	-	-	X	300	-	-	-	X	80-LQFP
    -k

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg har lest er at dersom spilleren dekoder signalene, så kan det dekodede PCM Multikanal-signalet sendes ut via HDMI 1.1 og spilles av på receiver med HDMI 1.1. Men jeg tror allikevel receiveren måtte ha støtte for formatene (men ikke behøve å kunne dekode) (?).

Så er det visst forskjell på DD+ og Dolby True HD (og samme med to DTS standarder) der den ene er komprimert og den andre lossless, og dette skulle visst også ha noe å si for hva som kan overføre hva (og hva som kan behandle hva).

Til sist har jeg også da lest at for å overføre lossless formatene 'as-is' til en receiver som så skal dekode dem, så må både kilde og receiver ha HDMI 1.3 (og selvsagt receiver ha dekoder for formatene). *Puh!*

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •