Samsung har annonsert kombispiller for HD-DVD og Blue-Ray - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 42
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Man trenger HDMI 1.3 for å få overført de nye lydformatene. Spec for HDMI 1.3 ble ferdig 22. juni. Å slippe løs spillere før man har fått tid til å implementere dette er IMHO bare tull.

Og når det gjelder å komme først på markedet så har Bluray-opptagere vært i salg i over 3 år i Japan.
    Overføringen er greit nok, men hva hjelper det når ingenting klarer å dekode de nye formatene? Tipper det tar lang tid før vi trenger å bekymre oss over noen nye lydformater. HDMI 1.3 er jo bare en overføringsstandard. Det er mange flere ting som må løses, før vi kan boltre oss i noen HD-lydformater.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanken er vel at "folk flest" skal ha en kabel - som SCART i dag. Denne følger med alle produkter og hvem som helst kan koble media-kilde til lydanlegg og tv og trykke play. Enhetene finner selv ut hvem som kan spille av lyd og bilde, og hvem som er kilder.

Eller tar jeg feil nå? Jeg vet i alle fall at de fleste ikke-tekniske jeg kjenner ville ha satt pris på en slik funksjon.

-k

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Neida, men hva med bildedelen?
    Det er av ingen betydning. Du kan fortsatt motta maks oppløsning av det din Pana støtter... Dagens HDMI standard støtter opp til 1080P uten problemer. Støtter også HDCP.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Tanken er vel at "folk flest" skal ha en kabel - som SCART i dag. Denne følger med alle produkter og hvem som helst kan koble media-kilde til lydanlegg og tv og trykke play. Enhetene finner selv ut hvem som kan spille av lyd og bilde, og hvem som er kilder.

Eller tar jeg feil nå? Jeg vet i alle fall at de fleste ikke-tekniske jeg kjenner ville ha satt pris på en slik funksjon.

-k
    Det er det som har tanken bak HDMI ja.... samle alle forvirrende standarer til en som tar for seg alt. Blir litt som USB til PC, som er blitt en stor suksess. Litt innkjøringsproblemer må man regne med, men resultatet er at "alle" klarer å få mest ut av bilde og lyd uten å kunne mye om forskjellige overførings-grensesnitt.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hele nøkkelen her ligger jo i at de nye receiverne må kunne motta både lyd og bilde på HDMI, og videresende bildet igjen til skjerm eller projektor uten degradering av bildet. Og med tanke på hvordan HDMI-switchingen virker (eller ikke virker) på mange receivere i dag er jeg en smule skeptisk.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan jo tenke seg at tv-tunere har to HDMI-plugger (som sender samme datastrøm), eller at man får billige, passive HDMI splittere.

For min egen del regner jeg løse komponenter som et tilbakelagt stadium. Jeg satser på å få mest mulig inn i HTPC, og bruke tv som en "dum" monitor og forsterker som en "dum" effektforsterker.

Gitt at forsterker og høyttalerteknologi nesten aldri blir "gammelsdags", regner jeg med å låse høyttaler og forsterkeroppsett til god analog ytelse, og fore denne med tilstrekkelig kvalitet lydkort/DA-konverter og software dekoding av lydformater.

Displayteknologi er umodent, og derfor regner jeg med å bytte innimellom, men beholde HDMI-interfacet for utveksling av bilde ganske lenge.

Hvis leverandørene av HD innhold ikke ser seg tjent med å levere løsninger som passer inn i dette oppsettet vil jeg bytte leverandør eller holde meg til gode SD løsninger inntil videre.

-k

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Men hele nøkkelen her ligger jo i at de nye receiverne må kunne motta både lyd og bilde på HDMI, og videresende bildet igjen til skjerm eller projektor uten degradering av bildet. Og med tanke på hvordan HDMI-switchingen virker (eller ikke virker) på mange receivere i dag er jeg en smule skeptisk.
    At HDMI svitsjen på div. recievere pt. ikke fungerer tilfredstillende, tar jeg med knusende ro. De fleste av disse kjøper sikkert HDMI-svitsjen fra samme leverandør. De legger ikke inn en dårlig svitch en gang til. Det er tross ikke banebrytende teknologi å lage en svitsj, så dette tipper jeg er på plass relativt raskt. Uansett så er det vel ingen grunn til at de fortsatt ikke kommer til å legge inn coax som alternativ på lydsiden?

Personlig har jeg stor tro på HDMI som grensesnitt, men jeg tror bare vi forbrukere må være litt tolmodige. Vi har tross alt ikke noe skrikende behov for å utnytte det fullt ut per i dag.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ricoh har laget lasere som kan detektere og lese av både HD-DVD og BluRay.

Dersom Toshiba/Sony godkjenner noe sånt, da.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Ricoh har laget lasere som kan detektere og lese av både HD-DVD og BluRay.

Dersom Toshiba/Sony godkjenner noe sånt, da.
    tviler på at dette blir godkjent av de stridende parter før det er helt klart at begge formatene vil trenge mulitispillere for å overleve.
    selv har jeg litt tro på at det forspranget hd-dvd har fått vil være veldig nyttig, de kan luke bort bugs og problemer fra spillerene sine før blueray kommer på markedet og forbrukerenes krav er jo ikke "best mulig" men "bra nok" når det kommer til kvalitet.
    xbox 360 vil støtte hd-dvd og er allerede på markedet, ps3 sliter enormt med maskinvaren og vil sannsynligvis skuffe mange når den endelig kommer. er vel en grunn til at sony nylig kjørte ps3 demoen sin på en skjult pc...
    7000,- for et spillekonsoll er vel også et godt argument for å velge 360 framfor ps3 vil jeg tro.

Active gut_man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, en liten logisk svikt her. Hvor mange "hvermannsen" forbrukere tror produsentene er villige til å kjøpe en helt "ny teknologi" når de er kjempefornøyd med å se sine dvd filmer på sine 32+ " fjernsyn. Omtrent like mange som hoppet på DVD audio og SACD bølgen... Og det var jo mange flere enn de som er kjempehappy med å laste ned Mp3 låter så det griner etter...Jeg tror ærlig talt det er på tide at industrien ser på oss nerder som et nødvendig onde og tilrettelegger teknologien slik at vi kan demonstrere det nye flotte i representative omgivelser og spre det glade budskap overfor hvermannsen. I allefall bør teknologien legges til rette for at den kan demonstreres under best mulig tekniske forhold! En digital scart sikrer ikke brukervennlighet og er dermed ikke et godt salgsargument!!

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EivindLunde
    selv har jeg litt tro på at det forspranget hd-dvd har fått vil være veldig nyttig, de kan luke bort bugs og problemer fra spillerene sine før blueray kommer på markedet
    Du får det nesten til å høres ut som om det er mange som lager hardware for HD-DVD. Det er kun NEC som lager drive og kun Toshiba som lager spillere.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dolby Digital er godt nok...

Jeg syns Dolby Digital 5.1 er godt nok til film, og vil fortsette å bruke dette i mange år fremover. Bransjen prøver å spy ut nye standarder, slik at vi har en konstant følelse av at det vi allerede eier ikke er godt nok. Bare slik tjener de penger. Det er ganske trist egentlig.

Det er millioner av dolby digital dekodere "der ute", og aldri i livet om jeg er villig til å anskaffe ny receiver p.g.a litt høyere bitrate. Jeg er klar for høyere oppløsning på bilde derimot...

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,901
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oarnoy
    Jeg syns Dolby Digital 5.1 er godt nok til film, og vil fortsette å bruke dette i mange år fremover. Bransjen prøver å spy ut nye standarder, slik at vi har en konstant følelse av at det vi allerede eier ikke er godt nok. Bare slik tjener de penger. Det er ganske trist egentlig.

Det er millioner av dolby digital dekodere "der ute", og aldri i livet om jeg er villig til å anskaffe ny receiver p.g.a litt høyere bitrate. Jeg er klar for høyere oppløsning på bilde derimot...
    Du har helt rett når du skriver at bransjen er helt avhengig av å finne nye ting den kan selge. Uten det "trenger" ikke folk ny elektronikk. Det er slik de tjener penger.

Jeg er ikke enig i din analyse av Dolby Digital. Både HD-DVD og Blu-Ray vil nemlig levere en nesten like stor forbedring på lyden som på bildet. Forskjellen blir like stor som fra VHS til DVD. Vi snakker da om surroundlydspor uten komprimering i 6 kanaler eller flere! De aller fleste klarer i dag å høre god forskjell på f.eks. et standard DD og et standard DTS lyspor. Forskjellen er på mange måter komprimeringen. Sammenlignet med dette blir da forskjellene enda større i forhold til ukomprimert lyd (eller såkalt lossless komprimering som det egentlig er).

La det gå litt tid så skal du se at du også "trenger" ny reciever med Dolby Digital TrueHD og DTS Master Audio, samt videoswitching med HDMI 1.3... Merk mine ord.

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Jeg er ikke enig i din analyse av Dolby Digital. Både HD-DVD og Blu-Ray vil nemlig levere en nesten like stor forbedring på lyden som på bildet. Forskjellen blir like stor som fra VHS til DVD. Vi snakker da om surroundlydspor uten komprimering i 6 kanaler eller flere! De aller fleste klarer i dag å høre god forskjell på f.eks. et standard DD og et standard DTS lyspor. Forskjellen er på mange måter komprimeringen. Sammenlignet med dette blir da forskjellene enda større i forhold til ukomprimert lyd (eller såkalt lossless komprimering som det egentlig er).
    Tja, etter lang tids eksponering fra både DD, DTS, DVD-A og SACD så er min konklusjon at samtlige 5.1-formater jeg nevner er mer enn bra nok til å skape et tilfredsstillende lydbilde. Begrensningene i lydopplevelsen ligger i måten lyden er mikset på i studio...

Når det gjelder forskjell på DD vs DTS så er det som nevnt i uttalige tråder dusinvis av årsaker til hørbare forskjeller (ink nivåforskjeller, forskjellige mikser, etc) som ikke har noe med selve codec'en å gjøre.

I en verden der patenter varer i 20 år så må man innen den tid ha funnet opp noe nytt for å fortsette å tjene penger.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Du får det nesten til å høres ut som om det er mange som lager hardware for HD-DVD. Det er kun NEC som lager drive og kun Toshiba som lager spillere.
    neida, er klar over at det kun er en produsent, som attpåtil nesten ikke produserer noe, men alle nye produkter har jo bugs og toshiba vil ihvertfall ligge godt an sånn sett.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Jeg er ikke enig i din analyse av Dolby Digital. Både HD-DVD og Blu-Ray vil nemlig levere en nesten like stor forbedring på lyden som på bildet. Forskjellen blir like stor som fra VHS til DVD. Vi snakker da om surroundlydspor uten komprimering i 6 kanaler eller flere! De aller fleste klarer i dag å høre god forskjell på f.eks. et standard DD og et standard DTS lyspor. Forskjellen er på mange måter komprimeringen. Sammenlignet med dette blir da forskjellene enda større i forhold til ukomprimert lyd (eller såkalt lossless komprimering som det egentlig er)
    Du kan ikke ha lest trådene på hifisentralen hvor de gjentatte ganger har store problemer med å høre forskjell på 192kbit/s mp3, 16bit PCM og 24 bit PCM.

Jeg er mer opptatt av muligheter for utvidet romlig oppløsning (høyde-info etc).

mvh
    Knut

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikke ha lest trådene på hifisentralen hvor de gjentatte ganger har store problemer med å høre forskjell på 192kbit/s mp3, 16bit PCM og 24 bit PCM.

Jeg er mer opptatt av muligheter for utvidet romlig oppløsning (høyde-info etc).

mvh
    Knut
    Dolby TrueHD is an advanced lossless audio codec based on Meridian Lossless Packing. The codec is mandatory for HD DVD and optional for Blu-ray Disc media. It supports 24 bit, 96 kHz audio channels at up to 18 Mbit/s over 8 channels (HD DVD and Blu-ray Disc standards currently limit their maximum number of audio channels to eight). It also supports extensive metadata, including dialog normalization and Dynamic Range Control.

Dolby Digital støtter maks 448 kbit/s over 5.1 kanaler.

Skulle overrasket meg om man ikke hørte forskjell på en slik oppgradering, uavhengig av hjemmetesten gjort på HFS.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Dolby TrueHD is an advanced lossless audio codec based on Meridian Lossless Packing. The codec is mandatory for HD DVD and optional for Blu-ray Disc media. It supports 24 bit, 96 kHz audio channels at up to 18 Mbit/s over 8 channels (HD DVD and Blu-ray Disc standards currently limit their maximum number of audio channels to eight). It also supports extensive metadata, including dialog normalization and Dynamic Range Control.

Dolby Digital støtter maks 448 kbit/s over 5.1 kanaler.

Skulle overrasket meg om man ikke hørte forskjell på en slik oppgradering, uavhengig av hjemmetesten gjort på HFS.
    Jeg sa ingenting om endring i antall kanaler.

Jeg sa at under kontrollerte blindtester er det svært vanskelig å høre forskjell på mp3 (ved fornuftige bitrater og god enkoder) sammenlignet med CD.

Tilsvarende er det svært vanskelig å høre forskjell på CD og 192kHz 24 bit audio.

Lossless pakking har ingenting å si for dette spørsmålet.

-k

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sa ingenting om endring i antall kanaler
    Antall kanaler er relevant for å vite hva slags bitrate vi snakker om per enkelt kanal.
    Jeg sa at under kontrollerte blindtester er det svært vanskelig å høre forskjell på mp3 (ved fornuftige bitrater og god enkoder) sammenlignet med CD.
    Spørs hva definisjonen på "fonuftig bitrate" er. Jeg tror at Dolby Digital kan forbedres lydmessig (hørbart), og det er vel det som er relevant i denne diskusjonen.
    Tilsvarende er det svært vanskelig å høre forskjell på CD og 192kHz 24 bit audio.
    Det er nok vanskelig for den vanlige forbrukeren, men det er ikke så veldig relevant.
    Lossless pakking har ingenting å si for dette spørsmålet.
    Lossless vil være å foretrekke i alle tilfeller.

Poenget mitt er at du svarte direkte på en kommentar om en reell forbedring av lydkvaliteten på de nye formatene kontra DVD, og brukte hjemmetesten på hifisentralen som eksempel. Jeg tror ikke jeg vil ha store problemer med å høre forskjell. Syntes ikke kvaliteten på DD er så veldig bra. Hva det skyldes tør jeg ikke svare på, men jeg tror vi kommer til å merke et kvalitetsløft på både lyd og bilde med de nye formatene.

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg litt enig med knutinh her altså. Jeg har iallefall problemer med å höre forskjell på 320kbps mp3 og en CD. Og forskjellene blir etter min mening enda vanskeligere å höre jo höyere bit-ratene er. Tviler sterkt på at man får noen hallelujah fölelse med DTS Master Cyber HiFi sound.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •