Ikke stående ovasjoner for HD-DVD slipp i USA! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 215
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Jeg tror nok hovedårsaken til at Toshiba ikke kjører ut 1080p er kravet til skalering og øvrig hardware, ikke det faktum at mange brukere sitter på skjermer med "støtte" for 1080i. 1080i får vi jo fra DVD-spillere til 500 kroner om dagen, det er ingen heksekunst. Nå er heller ikke 1080p skalering den største kunst, men når spilleren skal ut til 499 USD og da inkluderer et HD-DVD drev, 1 GB minne, en Intel CPU og mye annet må det jo spares inn på ett eller annet sted...

Når det gjelder manglende støtte for 1080p på diverse skjermer/projektorer, og også dette et pris/hardware-issue, ikke et valg de har foretatt med 1080i vs. 1080p.
    Dette er kloke ord.Toshiba må lage det som folk kan kjøpe og bruke. Jeg synes at vi liksom må komme oss gjennom 720p/1080i stadiet før vi helt tar av på 1080p.Hvor mange her i Norge er har utstyr som er i stand til å vise 1080p i fult monn? Jeg har 808 og D-vhs og er svært fornøyd med billedkvaliteten på HD.Jeg har også HD1/5 Qualitv programmene er gørr kjedelig,men billedkvaliteten er meget bra.Tilslutt vil jeg si ikke la oss drepe HD-DVD nå fordi de kan overleve og vi må da være våken for å måtte kjøpe systemet hvis vi ønsker alle filmene i HD.Det er ikke sikkert at alle selskapene vil gi ut på begge systemer.
    Stølen

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    bestilte en spiller og fire filmer i dag. blir spennende å se hvor lang tid det tar å få det over dammen.
    Min erfaring med Amazon er at det tar fort 2-3 uker før du får varene levert (med standard shipping vel og merke...)

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Jeg tror nok hovedårsaken til at Toshiba ikke kjører ut 1080p er kravet til skalering og øvrig hardware, ikke det faktum at mange brukere sitter på skjermer med "støtte" for 1080i. 1080i får vi jo fra DVD-spillere til 500 kroner om dagen, det er ingen heksekunst. Nå er heller ikke 1080p skalering den største kunst, men når spilleren skal ut til 499 USD og da inkluderer et HD-DVD drev, 1 GB minne, en Intel CPU og mye annet må det jo spares inn på ett eller annet sted...

Når det gjelder manglende støtte for 1080p på diverse skjermer/projektorer, og også dette et pris/hardware-issue, ikke et valg de har foretatt med 1080i vs. 1080p.
    Jeg er ikke helt sikker på hva du korrigerte meg på..? Forbrukerne sitter med skjermer som tar 1080i, ikke 1080p. Per dags dato er det liten vits i å utstyre spilleren med 1080p, og siden dette koster ekstra ble det strøket. Til sammenligning hadde maskinen vært uselgelig dersom 1080i hadde vært utelatt.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leser at de første 8 BD-titlene vil være på enlags disker og i MPEG2. Ikke bra.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...mente ikke å korrigere deg, men tror jeg mente å si at skjermer i USA ikke støtter 1080i som du sier, da de ikke makter å konvertere film-materiale til 1080p, men heller nedkonverterer til 540p.

Poenget er at støtte for 1080p rett ut, gitt at dette hentes direkte fra plata og ikke konverteres internt i spilleren til 540p og oppskaleres til 1080p (det finnes ingen grense for hva noen av disse produsentene tillater seg for å dashe opp de riktige spesifikasjonene) er en stor fordel. Riktignok ikke på dagens skjermer, men det vil ta svært kort tid før de fleste skjermer takler 1080p inn, der eventuelt det vil forekomme nedskalering der panelene ikke har tilstrekkelig antall piksler. Uansett vil en da ha et bedre utgangspunkt enn med 1080i (=540p uten inverce telecine), gitt en tilstekkelig god nedskalering selvsagt...

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg sier "støtter" så mener jeg at at skjermen faktisk viser et bilde og ikke gir en "out of range" eller tilsvarende feilmelding. Det er viktig for salget at forbrukerne slipper å kjøpe en ny TV for å kunne bruke den nye spilleren. Derfor er heller ikke dette nedskaleringsflagget på analoge utganger aktivert i første omgang.

En måned igjen til Blu-Ray. Det blir interessant å se i hvilken takt markedet tar i mot de nye formatene...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Når jeg sier "støtter" så mener jeg at at skjermen faktisk viser et bilde og ikke gir en "out of range" eller tilsvarende feilmelding. Det er viktig for salget at forbrukerne slipper å kjøpe en ny TV for å kunne bruke den nye spilleren. Derfor er heller ikke dette nedskaleringsflagget på analoge utganger aktivert i første omgang.

En måned igjen til Blu-Ray. Det blir interessant å se i hvilken takt markedet tar i mot de nye formatene...
    Nedskaleringsflagget er ikke aktivert pga at det er ikke noe sikkerhetsrisiko med tanke på kopiering å sende ut 1080i i analog component, krisen oppstår hvis noen klarer å kopiere digitalt.

Det Lygren prøver å si er at selvom mange skjermer støtter 1080i, så vil skjermene nedkonverte signalet til 540p uansett om de mottar det analogt eller digitalt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leser at de første 8 BD-titlene vil være på enlags disker og i MPEG2. Ikke bra.
    Dtheater bruker MPEG2, og de første HD-DVD titlene som bruker VC-1 har ikke slått knock-out på de ennå.

Men når vi får f.eks. U-571, som finnes på Dhteater, og som kommer snart på både HD-DVD og BR, så kan vi få fastslått ulikhetene mellom de.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder støtte for 1080i og 1080p på utgangen, så er det faktisk ofte beviste valg av produsent som begrenser dette.

Ta f.eks spesifikasjonene til Genesis/Faroudja FLI2310 scaler chippen som er en typisk chip du finner som scaler i dvd spillere og flatskjerm tv'er.
    http://gnss.com/products/FLI2310%20Product%20Brief.pdf

Her spesifiserer dem at chippen kan prossesere og deintelace de fleste oppløsninger inkludert analog 720p og 1080i.
    Videre så kan den levere både 1080i og 1080p på utgangen samt vga og xvga oppløsninger.

Men om du f.eks ser på Denon 4306 som jeg har snirklet rundt en stund nå, så er det lagt inn begrensninger. Ingen prosessering av HD på innganger og 1080i som maks på utgangen.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker ikke som folkene bak hd-dvd har så stor tro på produktet sitt, en håndfull filmer ved release får vel ikke den vanlige amerikaner til å gå mann av huse for denne teknologien.
    Hva oppløsning, skalering, inverce telecine osv. anngår så har elektronikk bransjen selv skapt disse problemene. Det beste hadde vært å lansert ferdig utviklet og testet teknologi isteden for å gradvis innføre begreper som hdcp, hdmi 1.1 - 1.3, ikke være ærlig mtp. antall pixler osv. Vi betaler da full pris for disse produktene og burde derfor slippe å være prøvekaniner...
    Med så mye rot rundt lansering av "hd ready" og de til heller lukene rapportene om dvd-hd så er jeg spent på hvor dette bærer...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Når det gjelder støtte for 1080i og 1080p på utgangen, så er det faktisk ofte beviste valg av produsent som begrenser dette.

Ta f.eks spesifikasjonene til Genesis/Faroudja FLI2310 scaler chippen som er en typisk chip du finner som scaler i dvd spillere og flatskjerm tv'er.
    http://gnss.com/products/FLI2310%20Product%20Brief.pdf

Her spesifiserer dem at chippen kan prossesere og deintelace de fleste oppløsninger inkludert analog 720p og 1080i.
    Videre så kan den levere både 1080i og 1080p på utgangen samt vga og xvga oppløsninger.

Men om du f.eks ser på Denon 4306 som jeg har snirklet rundt en stund nå, så er det lagt inn begrensninger. Ingen prosessering av HD på innganger og 1080i som maks på utgangen.
    Feil. Den aksepterer og skalerer f.eks. 1080i, men bruker simple 'BOB', som medfører nedkonvertering til 540p. DCDI, MADI og pulldown gjelder kun SD. De er alltid litt snedige når de skriver slike salgsbrosjyrer. Hadde den gjort motion-apdative de-interlacing med inverse-telecine på 1080i, så hadde det garantert stått spesifikt i brosjyren.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Feil. Den aksepterer og skalerer f.eks. 1080i, men bruker simple 'BOB', som medfører nedkonvertering til 540p. DCDI, MADI og pulldown gjelder kun SD. De er alltid litt snedige når de skriver slike salgsbrosjyrer. Hadde den gjort motion-apdative de-interlacing med inverse-telecine på 1080i, så hadde det garantert stått spesifikt i brosjyren.
    Men det er ikke kvaliteten av deinterlacingen som er poenget her. Poenget er at chippen har muligheter som ikke brukes av produsentene. Som f.eks 1080p og custom oppløsninger på utgangen.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    bestilte en spiller og fire filmer i dag. blir spennende å se hvor lang tid det tar å få det over dammen.
    Blir interessant å høre når du får testet. Håper du også kan teste på en "vanlig" pj...:? ikke bare på VW'en... så får vi høre om det er kvalitetsforbedring som forsvarer prisen. :-P

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøre på en mkII som vel er 720p,lastet ned noen hd klipp med min xbox360,og ble sinnsykt imponert over bildet.har en marantz dvd7600 spiller og den kan ikke matche de hd klippa i kvalitet selv på dyrere påkostede dvdfilmer

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Nedskaleringsflagget er ikke aktivert pga at det er ikke noe sikkerhetsrisiko med tanke på kopiering å sende ut 1080i i analog component, krisen oppstår hvis noen klarer å kopiere digitalt.
    Jepp, det er krise. Men er det ikke ganske ille selv med en kopi av analogutgangen? Jeg har hørt ordet 'transparent' bli brukt om billedkvaliteten på de første diskene, og dersom kopien er nær nok originalen kan det bli veldig bra med selv en re-encode. Jeg kan feks tenke meg at det blir laget 720p-varianter av filmene i divx-format.

Apropos DTheatre og MPEG2, hvor mye plass er det på kassettene? Jeg synes MPEG2 og 25GB høres litt snaut ut for de første BD-titlene, men de vet vel hva de gjør forhåpentlig.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dvhs har ikke en "fast" størrelse, da tapene har den nødvendige lengden som skal til for å romme filmen.

Hvis filmen er lagret som 1080P/24 og det er 2 timer film på platen så må faktisk bildestørrelsen være i snitt 144KB store. Det vil gi ca 25GB.

Kjelli

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, det er krise. Men er det ikke ganske ille selv med en kopi av analogutgangen? Jeg har hørt ordet 'transparent' bli brukt om billedkvaliteten på de første diskene, og dersom kopien er nær nok originalen kan det bli veldig bra med selv en re-encode. Jeg kan feks tenke meg at det blir laget 720p-varianter av filmene i divx-format.

Apropos DTheatre og MPEG2, hvor mye plass er det på kassettene? Jeg synes MPEG2 og 25GB høres litt snaut ut for de første BD-titlene, men de vet vel hva de gjør forhåpentlig.
    Hvordan vil du kopiere analog-utgangen? Det finnes knapt nok proffesjonellt utstyr som gjør dette, og de lagrer fortsatt analogt. Å kopiere dvd'en vil gi langt bedre resultat, og ikke minst mer lettvint - det er derfor analog-utgangen ikke anses som en trussel.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Dvhs har ikke en "fast" størrelse, da tapene har den nødvendige lengden som skal til for å romme filmen.

Hvis filmen er lagret som 1080P/24 og det er 2 timer film på platen så må faktisk bildestørrelsen være i snitt 144KB store. Det vil gi ca 25GB.

Kjelli
    DVHS bruker konstant bit-rate. Innkoding av BR bruker variabel, så det bør være rom for å spare en del der. Vi får se når de første kommer. Har sett en del HD med bitrate nedmot 10-12mbit på f.eks. Ruby og Cine9 med betrakningsavstand på litt over 1 på 106 tommer, uten at det er voldsomt med 'artifacts'. Tror BR blir bra jeg.:wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 timer med video fordelt på 25GB blir ganske nøyaktig 28,4Mbit/sec.
    Dvs. omtrent samme bitrate som D-VHS bruker. Når BR i tillegg bruker variabel bitrate (VBR) så er det da ikke urealistisk å forvente seg at kvaliteten faktisk kan overgår D-VHS.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en meget positiv review av HD-DVD:

http://www.projectorcentral.com/hd-dvd.htm

Skal til USA i sommer, spørs om ikke det blir en HD-DVD spiller med i kofferten

Side 4 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •