Spm:Kvalitet fra HD-streamer m/upscale vs. ekstern scaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spm:Kvalitet fra HD-streamer m/upscale vs. ekstern scaler

Hei alle!
    Har fulgt med endel fra sidelinjen, men nå har tiden kommet til å begynne å spørre selv.

Jeg er i upgrade-modus (endelig... )

Så spørs det hva jeg skal gå for.
    Jeg har lest endel på avsforum.com, men kommer liksom ikke helt i havn. Sikkert fordi de snikene i USA har og har hatt HD lenge ,mens vi... :-?

Litt om hjemmekinoen min.
    Jeg har en Z1 og en CRT-TV som fremvisere, en DVD25 og en play@tv som avspillere. Alt er for det meste koblet via en HK AVR forsterker (kun svideokildene). Komponent til Z1 fra DVD25.
    Z1 skal oppgraderes til Z3 eller Z4(evnt. en AE900/TW600). CRT-TV skal med tid og stunder bli en LCD-TV(venter på native 1920x1080). play@tv skal oppgraderes til en UPnp kompatibel HD-streamer som skal snakke med NAS'n min (Infrant X6).

Så som dere skjønner så er mine valg mange, og dertil forvirrende muligheter.
    Det jeg primært er på jakt etter er noe som kan gi meg en god 720p output som mates til Z4'n (var en tur i oslo før jul og testet en, men jeg syntes den var dårlig på DVD, så derfor må jeg opp på 720p som input til den).

Slik jeg ser det så er det flere veier å gå.
    Det mest optimale veien å gå er via en Scaler (HD+, VP30, Vision HDP, Isync HD osv). Da har jeg fikset godt bilde fra LD'n, DVD'n samt media-streameren).

En annen vei å gå er via en Snazio 1350 med HD-upscale (både DVD og NAS-basert materiale) (var det slik at Snazio'n ikke kunne upscale CSS-baserte DVD'er?) (noen som forresten vet om Kiss 600, Zensonic og de andre DVD-baserte streamere kan upscale DVD'er via HDMI/DVI/Component porten?)

En tredje mulighet er å anskaffe en Tvix-5000U HD-streamer. Denne har ikke DVD-spiller, så her må jeg evnt. vurdere å bytte ut DVD25'n.

Nå har jeg ikke hatt anledning til å prøve ut hverken HD-streamere m/upscaling eller f.eks HD+ scalere'n, så jeg vet ikke hvor gode noe av de er.

Nå er nå engang verden slik at en sitter med endel Xvid basert materiale, da ofte i dårligere oppløsning enn DVD. Hva kan det forventes av output fra de rimelige streamerene vs. de eksterne scalerene med slikt materiale. Noen som har noen synspunkt?

Hvordan blir det evnt. om jeg anskaffer både en HD-streamer m/upscaler og en HD+. Hvordan bli det?
    Kan da evnt. sette output fra streamer til 480i/p eller 575i/p, og så for'e det til f.eks en HD+. Noen som har prøvd?

Grunnen til at jeg spør er at de scalerene jeg ser på kan fungere som video-switch (evnt. også audio-switch), og i bunn og grunn gjøre hele forsterkeren sine switch-muligheter obsolete. De forsterkerene som er innenfor hva jeg synes er rimelig nok har jo "dårligere" kvalitet på enn fra en separat scaler. Og en Denon forsterker med Farouja sin scaler er jo ikke akkurat rimelig nok :wink:

Så det jeg er mest på jakt etter av svar er hvordan en integrert scaler (i en streamer) behandler Xvid/Divx etc vs. en ekstern scaler.

Forresten noen som vet hvordan en DVD blir på en Z3 eller Z4 med ekstern scaler?
    Er det noen butikker her på Østlandet som har scalere i sine demorom, og som ikke har det feteste av det fete som kilder/fremvisere.

Takker for alle svar!

M.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt og lest mye om de samme tingenen den senere tiden. Jeg har skrevet mine synspunkter under og en liten konklusjon til slutt...

Sitat Opprinnelig postet av mtm
    Så som dere skjønner så er mine valg mange, og dertil forvirrende muligheter. Det jeg primært er på jakt etter er noe som kan gi meg en god 720p output som mates til Z4'n (var en tur i oslo før jul og testet en, men jeg syntes den var dårlig på DVD, så derfor må jeg opp på 720p som input til den).
    720p kan du få fra de fleste nye dvd-spillere, men dette vil fremdeles være et oppskalert bilde. Uansett hva som gjør denne oppskaleringen vil det være begrensninger i selve kilden... Skikkelig 720p vil du ikke få før Blue-ray eller HD-DVD kommer i salg. Her er det enda ikke avgjort hva som blir det gjeldende formatet i Europa. Det er mange som tror det blir 720p. Personlig håper jeg på 1080p.

Slik jeg ser det så er det flere veier å gå. Det mest optimale veien å gå er via en Scaler (HD+, VP30, Vision HDP, Isync HD osv). Da har jeg fikset godt bilde fra LD'n, DVD'n samt media-streameren).
    For øyeblikket ser dette ut til å være den beste løsningen. Personlig ville jeg da ventet noen uker/måneder til de nye skalererne basert på Realta og Gennum brikkene er klare. Dagens skalerere klarer nemlig ikke å gjøre en fullverdig jobb på materiale som leveres i 1080i.

En annen vei å gå er via en Snazio 1350 med HD-upscale (både DVD og NAS-basert materiale) (var det slik at Snazio'n ikke kunne upscale CSS-baserte DVD'er?) (noen som forresten vet om Kiss 600, Zensonic og de andre DVD-baserte streamere kan upscale DVD'er via HDMI/DVI/Component porten?)
    De aller fleste av disse spillerne oppskalerer både på HDMI, DVI og komponentutgangen, dog ikke på samme tid. Jeg har også lest at Snazio spilleren har problemer med CSS DVD'er, men kan ikke si det med sikkerhet. Flere på forumet har slike spillere, så kanskje de kan svare på dette?

En tredje mulighet er å anskaffe en Tvix-5000U HD-streamer. Denne har ikke DVD-spiller, så her må jeg evnt. vurdere å bytte ut DVD25'n.
    Denne løsningen er meget lik den som du nevner over. Personlig liker jeg denne løsningen bedre, fordi en da har separate komponenter som kilder i hjemmekinoen. Da står en fritt til å velge en annen DVD-spiller, som en slipper å bytte ut hver gang det kommer nye videoformater. Dagens mediaspillere vil nemlig fort bli utdatert fordi de ikke støtter MPEG4 H264. Alle mediaspillerne jeg kjenner til er basert på samme chip fra Sigma Design. Disse har også utviklet en ny chip som støtter H264, men denne er fremdeles på et tidlig stadium - så omtrent på denne tid til neste år vil mediabox'en være klar for utskiftning!

Nå er nå engang verden slik at en sitter med endel Xvid basert materiale, da ofte i dårligere oppløsning enn DVD. Hva kan det forventes av output fra de rimelige streamerene vs. de eksterne scalerene med slikt materiale. Noen som har noen synspunkt?
    Xvid blir nok ikke særlig mye bedre uansett hvilken skalerer du bruker. For bilde er det kilden som setter begrensingen. Hva er vitsen med å ha masse Xvid liggende nå kvaliteten er så dårlig? Hvor tar du ikke turen til videobutikken og leier filmen på DVD isteden. Kvaliteten er somregel mye bedre. Ikke mye vits å legge på titusenvis av kroner i hjemmekino og så ikke utnyttet dette på en fullverdig måte. Bare mine tanker om saken...

Hvordan blir det evnt. om jeg anskaffer både en HD-streamer m/upscaler og en HD+. Hvordan bli det? Kan da evnt. sette output fra streamer til 480i/p eller 575i/p, og så for'e det til f.eks en HD+. Noen som har prøvd?
    Ingen HD-nettverksspillere som jeg kjenner til kan gi ut 480i/576i. Dette kommer av at alle er basert på samme Sigma chipset som kun støtter 480p/576p. For å få best resultet med en skalerer vil det være best om avspilleren gjorde minst mulig... En nettverkspiller vil (etter min mening) gi et greit resultat på HD (720p, 1080i) når den mates med et slikt signal og sender dette videre til en skalerer digitalt via HDMI/DVI. For DVD ville jeg nok gått for en egen DVD-spiller som enten er SDI modifisert eller som leverer 480i/576i på HDMI eller DVI utgangen. Det vil gi det absolutt beste mulige resultatet fra DVD. En god mpeg dekoder i spilleren er da en stor fordel.

Min konklusjon på hele problemstillingen er følgende:
    1. Vent på Realta/Gennum skalerere.
    2. Fra DVD oppnår en best resultat med en spiller som gir ut 480i/576i digitalt og som også har en god mpeg dekoder.
    3. På PC-baserte HD-filer oppnår en best resultat med en nettverkspiller/streamer kombinert med en ekstern skalerer. (DVHS skal også gi et bra resultat. Se lenke til annen tråd under).

Det er likevel et stort usikkerhetsmoment, nemlig hva som skjer med Blue-ray og HD-DVD. HD-DVD støtter opp til 1080i (tror jeg), mens BR støtter opp til 1080p. Dersom dette blir standarden er det litt dumt å kjøpe en dyr skalerer ettersom en da ikke vil trenge denne til HD-materiale. Dersom 1080i og 720p blir standarden så er det ikke noe problem, for da vil du trenge skalereren for å få best mulig resultat (i hvert fall på en 1920x1080 projektor).

Se forøvrig følgende tråder her på forumet:
    http://avforum.no/forum/media-og-streamingavspillere/29516-beste-sning-til-avspilling-av-ts-filer-uansett-pris.html
    http://avforum.no/forum/generell-video/29124-samletr-dvd-spillere-med-480i-576i-hdmi-utgangen.html

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst, takker LL for et solid og godt svar.
    Slike ting liker vi!

Så var det å få quoting og formatering til å gå i hop. Vel, vel... man lærer så lenge man lever...

Sitat Opprinnelig postet av LL
    Jeg har tenkt og lest mye om de samme tingenen den senere tiden. Jeg har skrevet mine synspunkter under og en liten konklusjon til slutt...

720p kan du få fra de fleste nye dvd-spillere, men dette vil fremdeles være et oppskalert bilde. Uansett hva som gjør denne oppskaleringen vil det være begrensninger i selve kilden... Skikkelig 720p vil du ikke få før Blue-ray eller HD-DVD kommer i salg. Her er det enda ikke avgjort hva som blir det gjeldende formatet i Europa. Det er mange som tror det blir 720p. Personlig håper jeg på 1080p.
    Siste jeg hørte var at de går for 720p (grunnet noe så simpelt som at de måtte velge det for å være "kompatible" med skjermer i samfunnet (busser, togstasjoner osv. Var vel noe med koax-kabel og 1080p signal. Men, tiden vil vise.

For øyeblikket ser dette ut til å være den beste løsningen. Personlig ville jeg da ventet noen uker/måneder til de nye skalererne basert på Realta og Gennum brikkene er klare. Dagens skalerere klarer nemlig ikke å gjøre en fullverdig jobb på materiale som leveres i 1080i.
    Blir ikke Realta og Gennum brikkene relativt dyre da. Synes nå 17kNOK er nok som det er for en VP30 jeg da. Noen estimert pris på disse?
    Hva legger du i fullverdig jobb på 1080i. Flere av de som skal takle 1080p fra et 1080i signal. Vi snakker 1080p24 eller noe slikt nå eller? Vision HDP og Keydigital sin ISync HD skulle vel klare dette? Evnt. så roter jeg bare...

De aller fleste av disse spillerne oppskalerer både på HDMI, DVI og komponentutgangen, dog ikke på samme tid. Jeg har også lest at Snazio spilleren har problemer med CSS DVD'er, men kan ikke si det med sikkerhet. Flere på forumet har slike spillere, så kanskje de kan svare på dette?
    Ok, det var som antatt.
    Hva med svideo ut da? Kan man få ut både uskalert svideo bilde og oppskalert bilde på de andre utgangene? Spør siden jeg forstsatt har CRT-TV som kun tar interlaced.

Denne løsningen er meget lik den som du nevner over. Personlig liker jeg denne løsningen bedre, fordi en da har separate komponenter som kilder i hjemmekinoen. Da står en fritt til å velge en annen DVD-spiller, som en slipper å bytte ut hver gang det kommer nye videoformater. Dagens mediaspillere vil nemlig fort bli utdatert fordi de ikke støtter MPEG4 H264. Alle mediaspillerne jeg kjenner til er basert på samme chip fra Sigma Design. Disse har også utviklet en ny chip som støtter H264, men denne er fremdeles på et tidlig stadium - så omtrent på denne tid til neste år vil mediabox'en være klar for utskiftning!
    H264 ja det var det også... pokker...
    Får vente på SD sin 6882 brikke før en får noe en kan bruke skikkelig. Den skal støtte det. Vi får se. Som en "mellomløsning" kan en gå for en av dagens UPnp baserte saker. Skulle gjerne ha sett at jeg fikk koblet streameren direkte til NAS-boksen min. I dag må jeg gå via PC'n.

Litt off-topic. Men, pixelmagic kommer også med 2 nye HD-streamere. Ingen DVD-spiller på de. Men, det sies at de tar .ISO m/menyer. estimert pris $320.

Xvid blir nok ikke særlig mye bedre uansett hvilken skalerer du bruker. For bilde er det kilden som setter begrensingen. Hva er vitsen med å ha masse Xvid liggende nå kvaliteten er så dårlig? Hvor tar du ikke turen til videobutikken og leier filmen på DVD isteden. Kvaliteten er somregel mye bedre. Ikke mye vits å legge på titusenvis av kroner i hjemmekino og så ikke utnyttet dette på en fullverdig måte. Bare mine tanker om saken...
    Så sant, så sant.
    Tanken bak mitt spm var for dette å vite hvor mye dårligere en Xvid ble på en 720p kapabel prosjektor (Z4?) iforhold til min Z1 i dag (noe som er helt ok). DVD er bedre, men Xvid blir helt ok.
    Evnt. om det lønte seg å gjøre upscaling i en HD-streamer(720p), eller la en ekstern scaler gjøre jobben.

Ingen HD-nettverksspillere som jeg kjenner til kan gi ut 480i/576i. Dette kommer av at alle er basert på samme Sigma chipset som kun støtter 480p/576p. For å få best resultet med en skalerer vil det være best om avspilleren gjorde minst mulig... En nettverkspiller vil (etter min mening) gi et greit resultat på HD (720p, 1080i) når den mates med et slikt signal og sender dette videre til en skalerer digitalt via HDMI/DVI. For DVD ville jeg nok gått for en egen DVD-spiller som enten er SDI modifisert eller som leverer 480i/576i på HDMI eller DVI utgangen. Det vil gi det absolutt beste mulige resultatet fra DVD. En god mpeg dekoder i spilleren er da en stor fordel.

Min konklusjon på hele problemstillingen er følgende:
    1. Vent på Realta/Gennum skalerere.
    2. Fra DVD oppnår en best resultat med en spiller som gir ut 480i/576i digitalt og som også har en god mpeg dekoder.
    3. På PC-baserte HD-filer oppnår en best resultat med en nettverkspiller/streamer kombinert med en ekstern skalerer. (DVHS skal også gi et bra resultat. Se lenke til annen tråd under).
    Ok... tar dine innspill til ettertanke selv om ønskene mine er å få fikset ting nå... hihi. (er det ikke alltid slik da?)

Det er likevel et stort usikkerhetsmoment, nemlig hva som skjer med Blue-ray og HD-DVD. HD-DVD støtter opp til 1080i (tror jeg), mens BR støtter opp til 1080p. Dersom dette blir standarden er det litt dumt å kjøpe en dyr skalerer ettersom en da ikke vil trenge denne til HD-materiale. Dersom 1080i og 720p blir standarden så er det ikke noe problem, for da vil du trenge skalereren for å få best mulig resultat (i hvert fall på en 1920x1080 projektor).

Se forøvrig følgende tråder her på forumet:
    http://avforum.no/forum/media-og-streamingavspillere/29516-beste-sning-til-avspilling-av-ts-filer-uansett-pris.html
    http://avforum.no/forum/generell-video/29124-samletr-dvd-spillere-med-480i-576i-hdmi-utgangen.html
    Stemmer nok at HD-DVD stopper på 1080i.
    Det er jo snakk om endel penger for en scaler, og en vil jo alltids ha SD-materiale (non-DVD basert) liggende. Så dersom en har 1080p bypass i scaleren så er vel ikke pengene helt bortkastet.
    Så var det å vente på 1920x1080 basert PJ da, til en "fornuftig" pris.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å ta dette med Snazio 1350 først så oppskalerer den til 720p fra DVD etter å ha trykket er par tall på fjernkontrollen, samme med soner forresten.

Jeg var sikker på at min kunne sende ut 576i over komponent i hvertfall, har ikke sjekket med DVI, vet at det ikke er et godkjent format over DVI, men likevel.

Jeg synes at nevne spiller skalerer 1080i til 720p nermest perfekt, store ord, javisst men det er bare helt vanvittig bra selv med komponent.
    Men, om der et en "fullverdig" konvertering kan jeg ikke sbvare på, men resultatet er bra.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siste jeg hørte var at de går for 720p (grunnet noe så simpelt som at de måtte velge det for å være "kompatible" med skjermer i samfunnet (busser, togstasjoner osv. Var vel noe med koax-kabel og 1080p signal. Men, tiden vil vise.
    Jeg har også hørt at det blir 720p i Europa, men jeg er usikker på om dette også gjelder for plate-formatene. 720p vil nok komme på satellitt/kabel og eventuelt på digitale sendinger på bakken. Det kan jeg forsåvidt godt forstå, ettersom det vil være mye mer kostbart å sende i 1080p. På plate-formatene er saken en annen. Der vil ikke 1080p være spesielt dyrere å produsere. Dette er vel umulig å svare på før de første platenen dukker opp?

Blir ikke Realta og Gennum brikkene relativt dyre da. Synes nå 17kNOK er nok som det er for en VP30 jeg da. Noen estimert pris på disse?
    Hva legger du i fullverdig jobb på 1080i. Flere av de som skal takle 1080p fra et 1080i signal. Vi snakker 1080p24 eller noe slikt nå eller? Vision HDP og Keydigital sin ISync HD skulle vel klare dette? Evnt. så roter jeg bare...
    Du har rett. Realta/Gennum skalererne blir litt dyrere. De fleste vil nok ligge fra 20K og oppover, men det er mulig at det kommer enkelte til rundt 17K+. Jeg har i hvert fall hørt snakk om en boks fra Optoma som kanskje koster mindre enn 20K. Prisene er det fremdeles endel usikkerhet rundt. Det samme kan vel sies om leveringsdato. Dessuten er det ikke så veldig stor konkurranse i dette markedet - så prisen vil nok holde seg ganske stabile på disse produktene.

De skalererne som finnes i dag kan ikke gjør skikkelig deinterlacing av 1080i materiale. De kan håndere dette, men i praksis så blir bildet gjort til 540p for så å bli skalert opp igjen. Dermed mister man det potensialet som ligger i 1080i signalet. Personlig ville jeg ikke kjøpt en skalerer som ikke kan gjøre skikkelig deinterlacing av 1080i, spesielt siden mye av .ts materialet nettopp finnes i 1080i.

Hva med svideo ut da? Kan man få ut både uskalert svideo bilde og oppskalert bilde på de andre utgangene? Spør siden jeg forstsatt har CRT-TV som kun tar interlaced.
    Jeg vet ikke helt. På min Momitsu spiller (som også er baser på Sigma chip) må en veksle mellom de forskjellige utgangene. Dette gjøres med en knapp på fjernkontrollen. Hvorvidt dette gjelder for nyere spillere vet jeg ikke. Du kan sikkert spørre om dette i Snazio tråden: http://avforum.no/forum/uhd-blu-ray-spillere/26551-snazio-sz-1350-a.html

Litt off-topic. Men, pixelmagic kommer også med 2 nye HD-streamere. Ingen DVD-spiller på de. Men, det sies at de tar .ISO m/menyer. estimert pris $320.
    Jeg har bestemt meg for at jeg skal ha en slik. De kommer i to modeller og blir sannsynligvis tilgjengelige i februar. De kan bestilles gjennom Bjørn Hegelstad: http://www.crtht.com/ Prisen er rundt 3000,- for den dyreste, så det er det ikke noe å si på.

Om du har noen spørsmål om disse boksene, så har Pixel Magis Systems et meget bra forum på sidene sine. Du finner dem her: http://www.pixelmagicforum.com/forum/index.php Her kan du sikkert finne ut om de støtter HDD-serveren din...

Stemmer nok at HD-DVD stopper på 1080i. Det er jo snakk om endel penger for en scaler, og en vil jo alltids ha SD-materiale (non-DVD basert) liggende. Så dersom en har 1080p bypass i scaleren så er vel ikke pengene helt bortkastet. Så var det å vente på 1920x1080 basert PJ da, til en "fornuftig" pris.
    Du har forsåvidt rett. Det vil også ta en god del tid før HD er skikkelig etablert i markedet. Personlig tror jeg at mine neste innvesteringer blir en Realta/Gennum skalerer, HD-nettverksstreamer og en DVD-spiller med 480i/576i på HDMI utgangen. Deretter vil jeg vente på rimeligere 1920x1080 projektorer. Jeg tror vi vil se de rundt 50K innen utgangen av året. I 2007 får en kanskje en til 30K - da begynner vi å snakke OK pris for min del i hvert fall. Til slutt trenger jeg også en ny surroundprosessor ettersom det kommer nye og bedre lydformater på HD - men det er noe for en annen tråd.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Jeg har også hørt at det blir 720p i Europa, men jeg er usikker på om dette også gjelder for plate-formatene. 720p vil nok komme på satellitt/kabel og eventuelt på digitale sendinger på bakken. Det kan jeg forsåvidt godt forstå, ettersom det vil være mye mer kostbart å sende i 1080p. På plate-formatene er saken en annen. Der vil ikke 1080p være spesielt dyrere å produsere. Dette er vel umulig å svare på før de første platenen dukker opp?

Du har rett. Realta/Gennum skalererne blir litt dyrere. De fleste vil nok ligge fra 20K og oppover, men det er mulig at det kommer enkelte til rundt 17K+. Jeg har i hvert fall hørt snakk om en boks fra Optoma som kanskje koster mindre enn 20K. Prisene er det fremdeles endel usikkerhet rundt. Det samme kan vel sies om leveringsdato. Dessuten er det ikke så veldig stor konkurranse i dette markedet - så prisen vil nok holde seg ganske stabile på disse produktene.

De skalererne som finnes i dag kan ikke gjør skikkelig deinterlacing av 1080i materiale. De kan håndere dette, men i praksis så blir bildet gjort til 540p for så å bli skalert opp igjen. Dermed mister man det potensialet som ligger i 1080i signalet. Personlig ville jeg ikke kjøpt en skalerer som ikke kan gjøre skikkelig deinterlacing av 1080i, spesielt siden mye av .ts materialet nettopp finnes i 1080i.

Jeg vet ikke helt. På min Momitsu spiller (som også er baser på Sigma chip) må en veksle mellom de forskjellige utgangene. Dette gjøres med en knapp på fjernkontrollen. Hvorvidt dette gjelder for nyere spillere vet jeg ikke. Du kan sikkert spørre om dette i Snazio tråden: http://avforum.no/forum/uhd-blu-ray-spillere/26551-snazio-sz-1350-a.html

Jeg har bestemt meg for at jeg skal ha en slik. De kommer i to modeller og blir sannsynligvis tilgjengelige i februar. De kan bestilles gjennom Bjørn Hegelstad: http://www.crtht.com/ Prisen er rundt 3000,- for den dyreste, så det er det ikke noe å si på.

Om du har noen spørsmål om disse boksene, så har Pixel Magis Systems et meget bra forum på sidene sine. Du finner dem her: http://www.pixelmagicforum.com/forum/index.php Her kan du sikkert finne ut om de støtter HDD-serveren din...

Du har forsåvidt rett. Det vil også ta en god del tid før HD er skikkelig etablert i markedet. Personlig tror jeg at mine neste innvesteringer blir en Realta/Gennum skalerer, HD-nettverksstreamer og en DVD-spiller med 480i/576i på HDMI utgangen. Deretter vil jeg vente på rimeligere 1920x1080 projektorer. Jeg tror vi vil se de rundt 50K innen utgangen av året. I 2007 får en kanskje en til 30K - da begynner vi å snakke OK pris for min del i hvert fall. Til slutt trenger jeg også en ny surroundprosessor ettersom det kommer nye og bedre lydformater på HD - men det er noe for en annen tråd.
    Jeg er imponert over dine flotte innlegg men enda mer imponert over din tålmodighet til å vente på de riktige prosjektorer. Det klarer ikke maange av oss.Jeg ser at du nevner Bjørn H. For den prisen du nevner så kan han kanskje skaffe deg en skikkelig CRT. Hvis du da samtidig også finner en HDMI/DVI til RGB så er bildene i HD fantastiske. Det vet jeg, for det ser jeg på hver dag.Videre er det klart at både 720p og 1080i i MPEG 4 vil bli brukt i Europa. Etter det jeg vet så er studioopptak veldig bra i 1080i,mens sportssendinger med mye bevegelse er best i 720p.
    HDTV gleder meg hver dag,selv om programutvalget er meget begrenset foreløpig.
    Stølen

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    720p og 1080i begrensningen ligger først og fremst på bådbredde mangelen på TV sendinger.

På platene kan de legge det de vil så lenge det kan nedkonverteres, akkurat som man på alle DVD spillere fremdeles får Dolby Pro Logic lyd ut av de røde og hvite pluggene bak på spillerene, hvis det er noen som husker dem:wink:

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du, husker dem...? Så dere bruker ikke de lengre?
    hehe... Det er vel en god stund siden de var i bruk ja.

*mimrer om tiden med Independence day fra LD med dolby pro logic lyd og ny sub*

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Igjen så må jeg takke for alle innlegg. Kjekke saker.
    God morgenlesing med litt kaffe før dagens arbeidsøkt tar av ;-)

Har registrert meg de flestes tanker rundt emnet, men om jeg kan snevre inn mine valg? det er noe helt annet.

Det jeg vet er at det blir en HD-streamer ganske så snart.
    Arendal skriver nesten for godt om Snazio'n. Selv leser jeg mye fint på avsforum.com om Tvix 5000-modellen. Enheten fra pixel-magic ser jo også ut til å være en godbit. De har alle Upnp som er viktig for sammenkobling med NAS-enheten min (Infrant X6). Denne har media-server innebygd slik at jeg ikke trenger PC som server/controller.
    Noen som forresten har lest om støtten av .iso (evnt. også .tp) via en NAS på disse enhetene? Tvix skal støtte dette, men så langt så leser jeg at den gjør en dårlig jobb. Pixelmagic skal støtte dette, men den er vel ikke utgitt enda. Snazio'n får jeg lese meg til om støtter .iso m/menyer (Arendal har vel skrevet endel om sin enhet).

Er det noen som kan gi meg et vink i riktig retning på hva som er det mest fornuftige valget å starte med.
    Skal jeg starte med upgrade av prosjektor,
    eller er en scaler en bedre start?
    eller en HD-streamer?

Slik jeg ser det så vil mye på en måte henge på det første valget.
    Over tid så vil det bli 1920x1080 utstyr, men ingen hast. Det er jo tross alt såpass lite HD-materiale der ute enda. Mulig at det tar av i 2006 på filmsiden med både BD og HD-DVD.
    Så enn så lenge kan jeg leve godt med 720 basert PJ.

Leker med tanken på å anskaffe en Z3 og en HD+ (vil det ha noe for seg).
    Prisen for det utstyret er jo fin, og det vil ikke smerte så mye ved neste upgrade. En det en god kombo?
    Z4 er jo bedre? men også mye større... nesten for stor... lite konevennlig.
    Jeg må dessuten ha en PJ med kort kastlengde og horisontal justering så LCD er det eneste valget. Minns jeg har ca. 3m å kaste på.

Så et siste spm. Er det noen som har kjennskap til keydigital sine produkter?
    Sikler på en Isync HD (siden jeg synes denne har inngangen/utgangene m.m jeg ønsker). Men, omtaler på nettet er det dårlig med... Mulig at DVDO er såpass mye større og annerkjent at jeg bare finner disse.

Og ja, en ting til?
    Siden såpass mange(?) venter på Realta/Gennum el.lign. så er det vel mange som skal kvitte seg med sin gamle scaler? ja, det var et hint... noen som skal selge sin gamle? HD+ ytelse/tilkoblinger eller bedre ;-)

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg vet er at det blir en HD-streamer ganske så snart.
    Arendal skriver nesten for godt om Snazio'n. Selv leser jeg mye fint på avsforum.com om Tvix 5000-modellen. Enheten fra pixel-magic ser jo også ut til å være en godbit. De har alle Upnp som er viktig for sammenkobling med NAS-enheten min (Infrant X6). Denne har media-server innebygd slik at jeg ikke trenger PC som server/controller.
    Noen som forresten har lest om støtten av .iso (evnt. også .tp) via en NAS på disse enhetene? Tvix skal støtte dette, men så langt så leser jeg at den gjør en dårlig jobb. Pixelmagic skal støtte dette, men den er vel ikke utgitt enda. Snazio'n får jeg lese meg til om støtter .iso m/menyer (Arendal har vel skrevet endel om sin enhet).
    Ja, jeg skryter mye av den.
    har forsøkt å få noen av de lokale heltene på forumet over for å teste den, for å se om det er jeg som har tatt helt av eller om den virkelig er så god.
    Foreløpig har ingen kommet, men jeg venter fortsatt.

Det er forresten noe den ikke skjønner, og det er enkelte .iso filer.
    Har ikke forsket noe på hva som virker og ikke, evt hva det skyldes.
    Den er heller ikke veldig begeistret for enkelte Quicktime trailere i HD oppløsning, men dette vet jeg kommer via en firmware upgrade.

Jeg bruker min nesten utelukkende til å se filmer og serier i .ts format i 1080i

Har også vist noen bilder for familie samt spiller litt musikk fra PC'en.

Men 90% av tiden blir det .ts filer.

Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fått med deg Victorias secret fashion Arendal? Ikke ille....

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, men bikini destinations og andre videobaserte programmer ser helt fantastisk ut.

Det er tydeligvis lettere å lage fantastiske HD bilder av videobasert materiale enn filmmateriale, ikke så rart egentlig da det ikke trenger å scannes først.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    har forsøkt å få noen av de lokale heltene på forumet over for å teste den, for å se om det er jeg som har tatt helt av eller om den virkelig er så god.
    Foreløpig har ingen kommet, men jeg venter fortsatt.
    Invitasjon mottatt og svart på...;-) Viktig å sjekke ut denne saken, og å se om det er spilleren som er så bra eller om du har tatt helt av. Er den så bra, er den et klart alternativ til å komme i min nykino også.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det fins faktisk endel xvid filmer med god kvalitet også. Xvid støtter faktisk hdtv oppløsninger helt fint og jeg har allerede ett par xvid filmer i 720p som er visuelt bedre enn dvden du får kjøpt i butikken.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av boxman
    Det fins faktisk endel xvid filmer med god kvalitet også. Xvid støtter faktisk hdtv oppløsninger helt fint og jeg har allerede ett par xvid filmer i 720p som er visuelt bedre enn dvden du får kjøpt i butikken.
    Ja, jeg vet at det finnes Xvid-HD. Det aller meste av materiale der ut er likevel av mye dårligere kvalitet og det var egentlig det jeg siktet til.

Det jeg har sett av Xvid-HD har vært helt greit, men det er på langt nær så bra som .ts filer. Komprimeringen er rett og slett hardere, noe som er synlig ved direkte sammenligning.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •