Definér HD-standard!?!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Definér HD-standard!?!

Hva er det som definerer HDTV-standarden?
    Hvilke produkter? Hva skal produktene kunne være kapable til for å kunne kalle seg HD-ready?
    Er det nok med 1024x720 og HDMI/DVI inngang for å være HD-ready?

Eller hva med TV`ene da, noen sier at dem skal kunne ta imot HDTV, men når en da kikker nærmere etter så er det jo bare komponent-inngang på TV`en. Det gjør dem mulig til å kunne ta imot oppskalerte bilder ja, men dem er jo ikke HD-ready av den grunn. Hvorfor si at en DVD-spiller oppskalerer til HD (Elkjøp gimmick) når en DVD-plate eller spiller ikke har sjangs i havet til å kunne overføre så store mengder info som HD krever? Det står jo HD på spillerne, ja men dem tar ikke HD-DVD plater den dagen dem kommer og når du trykker på en oppskaleringsknapp på DVD-spilleren så får en valg om 480p, 576p, 720p eller 1080i - men den gjør jo langt ifra det heller (forvirra? tja....)

Men såover til det neste, hva er ORDENTLIG HD? Kan 480p og 576p defineres som HD?? Hvis ikke! Så hvorfor? Hva gjør at 720p og 1080i kan kalles HD men ikke de to førstnevnte??

Så i bunn og grunn, jeg vil vite hva som skal til....
    HD via parabol er en mulighet for dem som vil betale for det, men via kabel skjer det vel neppe noe før det digitale bakkenettet er klart.
    Men da, hva skjer når vi vil ha, må vi da ha:
    - HD Ready LCD/Plasma
    - HD Ready dvd-spiller/opptaker (hvis TV-signalene skal gå via den)
    - HD Ready kabel/satelitt-tuner med MPEG-4 formatet

Dette høres dyrt ut og for mange veldig vanskelig å forklare, jeg har aldri fått satt meg inn i det fordi ingen har forklart meg det skikkelig.
    Dermed holder jeg kjeft når folk maser på at dem skal ha HD klar TV, selv om dem bare har vanlig kabel-tv og HDTV ikke er klart i vårt vakre land i omtrent 2009....

Så for meg selv og alle andre som lurer, dere som er drevne på dette - så er dette en glimrende anledning for å utdype det litt skikkelig

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Hva skal produktene kunne være kapable til for å kunne kalle seg HD-ready?
    De må ha minimum 720 linjer, DVI/HDMI med HDCP og komponent, og de må kunne ta i mot 720p/1080i på nevnte innganger.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HD ready og HD kompatibel

Hei.

HD-Ready er en "kvalitetsstandard" som er satt for at det skal være enklere og tryggere for sluttbrukerne å orientere seg i TV markedet med tanke på kompatibilitet. selv om jeg har inntrykk av at den tidvis er forvirrende.

La meg bare understreke at HD ready har ingenting å gjøre med hvorvidt en TV kan vise HD signaler.

HD ready standarden innebærer at Tven skal ha 720 fysiske linjer på skjermen, at den skal ha enten DVI eller HDMI kontakt som er HDCP kompatible. og den skal også ha en analog inngang, dvs komponent video.
    TVen må også kunne vise 720p standarden eller 1080i. disse må ha en viss oppløsning (usikker på hvilken, men jeg mener at den er WXGA) .

likevel så kan du få et bedre bilde med en TV som ikke er HD ready, som td.Panasonic TH42PA50 (nesten best i test i DVD og Hjemmekino). dette er en TV som mangler DVI/HDMI kontakt men den har Component video. viss du mater denne med et HD signal så skalerer den bildet ned til 576p og du har i praksis et HDTV signal.
    Greia er at de klarer å få et bedre kontrastforhold på fjernsyn som ikke er HD ready fordi de har færre linjer på skjermen, derfor fremstår TH42PA50 som et bedre fjernsyn enn f.eks TH42PV500 som er storebroren med HD-ready stempelet. (til alle dere som har tenkt å bemerke til meg at kontrastforholdet på panasonic fjernsyn "bare" er 4000:1 , spar dere. det er ikke fastsatt noen industristandard på dette enda, derfor kan man heller ikke sammenlikne kontrastforholdet på to skjermer ved å lese specs arket på dem)

mitt råd er: forsikre deg om at TVen /projectoren du kjøper deg er HD-kompatibel, og vurder billedkvaliteten med dine egne øyne og kjøp den du liker best.

Håper dette var oppklarende og ikke forvirrende

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gidder ikke å ramse opp hvilke kvalifikasjoner som gjelder får å få stemplet "HD READY" på skjermer/projectorer.Dette er det mange artikler i både blader og internett som dekker nå.Men som en begynnelse kan vi si at HD starter med å ha en skjerm/projector som starter på 720p linjer(helst med hdmi).Så gjelder det å mate dette med best mulig signal,og aller helst en kilde med 720p eller 1080p.Men oppskalerte dvd og tv signaler kan også bli meget bra.

Tror begrepet HD blir brukt flittig av de som egentlig ikke har helt snøring på hva det betyr i praksis.Det er jo ikke slik at du er garantert gode bilder på en "HD" skjerm.Faktisk vil jeg si at kilden i de fleste tilfeller er viktigere en selve skjermen.Man kan feks få utmerket bilde på en 480 linjers plasma,bare kilden er bra nok.Generelt er dette med bildekvalitet forholdsvis komplekse greier,som krever litt reaserch.

I dag er jo HD materiale meget begrenset i Norge,men det skjer ting, og sakte men sikkert vil dette prege hverdagen våres også,og da vil prisene på HD utstyr normaliseres.

EDIT: ser at Fenriz har mange av de samme svarene jeg har,men så ikke innlegget før jeg postet mitt.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du kan i teorien vise HDTV via komponent inngang?? Hm....snodig, har hele tiden trodd at HD signalene var hel-digitale!?

Men hva gjør at HDTV minst må ha 720 HEL-bilder eller 1080 HALV-bilder?

Hva med TV`er som har gode oppløsninger fra 1024 og oppover med komponent, vil dem også være istandtil å vise gode "bilder"??

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at man sier 720 linjer og 1080 er fordi at det nu engang er slik at det er blitt opprettet to standarder som brukes i TV sendinger med slikt antall TV linjer. Hadde standardene vært 688 og 1192 så hadde sikkert kravet vært 688 linjer.

Hadde dagens TV system vært 720 linjer så måtte man sikkert hatt 1500 linjer for å kunne kallt det high definition.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men hva gjør at HDTV minst må ha 720 HEL-bilder eller 1080 HALV-bilder?

Som jeg var inne på i forrige post er HDTV kun en definisjons standar for skjermer/projectorer satt av industrien/bransjen for å sette et ord på høyere oppløsning.HDTV er ikke noe fenomen,men kun en enighets standard.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva med TV`er som har gode oppløsninger fra 1024 og oppover med komponent, vil dem også være istandtil å vise gode "bilder"??

Hvis man i dag skal handle en skjerm med 720p eller høyere,ville jeg sørget for at jeg fikk med hdmi input.Plasma med 1024 oppløsning er nok et ALIS panel,og personelig ville jeg styrt unna denne type teknologi,da dette ikke er 1024 fysiske pixler.
    Generelt er nok 1080 medier den høyeste oppløsningen i dag.Men i fremtiden er det store muligheter for at vi vil se en dobbling av dette,altså 2160 linjer.Da gode produksjoner av 1080 materiale kan dra nytte av dette på lik linje som DVD blir oppskalert i dag.Men her snakker vi antageligvis om år før dette er aktuelt.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.P
    Plasma med 1024 oppløsning er nok et ALIS panel,og personelig ville jeg styrt unna denne type teknologi,da dette ikke er 1024 fysiske pixler.
    Det er vel akkurat det det er. 1024 fysiske pixler. En annen ting er hvor stor bildeoppløsningen er ;-) (Det er vel ALIS som er grunnen til at EICTA skriver 720 fysiske linjer og ikke 720 linjers billedoppløsning)

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Det er vel akkurat det det er. 1024 fysiske pixler. En annen ting er hvor stor bildeoppløsningen er ;-) (Det er vel ALIS som er grunnen til at EICTA skriver 720 fysiske linjer og ikke 720 linjers billedoppløsning)

He he,dette har jo vi diskutert før,og jeg mener fortsatt at ALIS panel består av 1024x512 pixler;-)

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he,dette har jo vi diskutert før,og jeg mener fortsatt at ALIS panel består av 1024x512 pixler;-)
    Interessant. På hvilket grunnlag mener du at panelet består av 1024 x 512 fysiske pixler? Hvis du teller antall pixler på panelet (du må nok bruke lupe) så vil du oppdage at det er 1024 fysiske pixler der.

Du ser det veldig lett ved å sammenligne med andre WVGA panel. Du vil se at linjene er mye tetter og pixlene mye mindre.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Interessant. På hvilket grunnlag mener du at panelet består av 1024 x 512 fysiske pixler? Hvis du teller antall pixler på panelet (du må nok bruke lupe) så vil du oppdage at det er 1024 fysiske pixler der.

Du ser det veldig lett ved å sammenligne med andre WVGA panel. Du vil se at linjene er mye tetter og pixlene mye mindre.
    Er jo egentlig bare å lese den forrige tråden vi diskuterte dette,uansett er jo dette et uinteresant tema,da ALIS er en døende teknologi.

Er jo rart at det forsatt er et åpent spørsmål om det er teknologisk gjennomførbart med 1080p paneler på 42" plasma.Da det ifølge deg,allerede i dag eksisterer 1024p paneler ?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er så spesielt med HDCP?
    Hva er meningen med å kryptere innholdet mellom TV og videokilden?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pixel er et selskap som produserer grafikk-kort,som er spesielt designet for plasmaskjermer.Kortet kaller de PIXEL PERFECT og blir et hjelpemiddel som støtter utradisjonelle oppløsninger til plasma.Dette gir muligheten for å vise 1:1 mapping.Kortet fra PIXEL har vært på markedet i flere år,og var spesielt populært før prosessorene med 1:1 muligheter kom.
    Dette er hva de skriver i sin faq om ALIS plasma.

--------------------------------------------------------------------------------

How to configure Fujitsu 4242 and 42HHA AliS displays to support Pixel Perfect

The 4242 and 42HHA panels do support a resolution of 1024x512 as used for previous ALiS models but the panels factory default settings are not configured for this resolution. In order for the panels to correctly process the signal from the Pixel Perfect card the panel must be set to use the required signal processing code.

To set the panel for Pixel Perfect 1024x512 processing, access the panels' On Screen Menu and select:
    Features->Others->Code Setting->Manual
    For the 4242:
    set the Manual value "2B" and press "Enter" , the panel will now recognise the Pixel Perfect graphics signal.

For the 42HHA:
    set the Manual value "26" and press "Enter" , the panel will now recognise the Pixel Perfect graphics signal. In order for the picture to look sharp and stable it is also necessary to change the following setting: Features->Adjustment->Clock Phase. Change this from Auto to Manual and apply the change, use the Pixel Perfect vertical lines test pattern to verify the best manual setting.

Please note that these panels will not support 1024x512 when using the DVI input. There is no fix or workaround for this - analogue only can be used.

Er du fortsatt ikke overbevist Peakman kan du jo søke på "ALIS 1024x512" via GOOGLE.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo egentlig bare å lese den forrige tråden vi diskuterte dette,uansett er jo dette et uinteresant tema,da ALIS er en døende teknologi.

Er jo rart at det forsatt er et åpent spørsmål om det er teknologisk gjennomførbart med 1080p paneler på 42" plasma.Da det ifølge deg,allerede i dag eksisterer 1024p paneler ?
    1. Jeg har aldri hevdet at ALIS panel er er 1024p. Det er 1024i. Panelet består av 1024 x 1024 pixler hvor annenhver linje styres av samme driver og de veksler mellom å bli oppdatert.

2. Den forrige diskusjonen gikk på hvordan signalet ble vist. Der vi diskuterte på hva som skjedde når 720p ble gjort om til 512p osv. Antal fysiske pixler var ikke et tema.

Nå kommer du plutselig å hevder at et ALIS panel kun har 512 fysiske pixler vertikalt. Dette er jo rent tull. For hvis det hadde vært det. Da hadde vi ikke trengt å diskutere hvordan et signal blir behandlet og hvis på et ALIS panel. Hadde det vært 512 fysiske pixler så hadde det fungert på akkurat samme måte som andre panel. (hvis du da ikke mener at det er 512i)

Og hvis du tror jeg er noen ALiS forkjemper så tar du helt feil. Se bare hva jeg skrev allerde om dette i 2003: http://avforum.no/forum/showthread.p...+512#post37574

Men jeg vil bare at rett skal være rett. ALiS har 1024 x 1024 fysiske pixler. Alt annet er feilinformasjon.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du fortsatt ikke overbevist Peakman kan du jo søke på "ALIS 1024x512" via GOOGLE.
    Jeg vet du har feil så jeg er helt overbevist uansett. Gjør et søk på forumet med alis som stikkord og peakman som bruker. Så ser du hvor mange ganger jeg har skrevet om alis. Jeg er vel Anti Alis person nr 1 på forumet ( i sterk konurranse med robertaas)

Og det innlegget du siterte sier jo ingenting om antall fysiske pixler. Sier bare om hvilket signal den støtter og at den støtter 1024 x 512 er jo bare et bevis på synspunktet i den forrige debatten om hva som skjedde med 720p, 576i osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

pixler og hva som faktisk betyr noe for bildet

hei igjen, diskusjonen glir litt ut ser jeg...

bare en fotnote.. men pixeloppløsninga betyr meget lite for bildekvaliteten til et hd signal, eller noe annet AV signal, pixelmengden, eller oppløsningen om du vil, betyr mest når du kobler til en PC for fremvisning av bilder etc.

problemet nå er jo at de ulike produsentene driver og "booster" opp pixelmengden og utgir urealistiske kontrastforhold for å få solgt skjermene sine.
    dette begynner å bli litt som Watteffekt trenden på forsterkere :P

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fenriz
    bare en fotnote.. men pixeloppløsninga betyr meget lite for bildekvaliteten til et hd signal, eller noe annet AV signal, pixelmengden, eller oppløsningen om du vil, betyr mest når du kobler til en PC for fremvisning av bilder etc.
    Det er jeg helt enig i. Har f.eks sammenlignet Panasonic sin lavoppløste og Pioneer sin utgående modell med HD kilde. Panasonic hadde klart best bilde.

For de som bor i Oslo så kan en tur på Lefdal Alnabru vise at forskjellen mellom Panasonic sin "HD" skjerm og sin lavoppløste skjerm er svært liten ved HD signal.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok,nå skjønner jeg litt bedre dine synspunkter på denne teknologien,og det kan jo faktisk hende at det kun er mulig med 512p hvis du kun har styrings elektronikk for 1 linje av gangen og ikke 1024 linjer som du sier(hvis dette stemmer)

Vi er enige om at ALIS i utgangspunktet er en interlaced teknologi,men jeg trodde det fungerte slik som jeg forklarte i forrige tråd :Hvis signalet til en ALIS skjerm konverteres til 512progressive,forsvinner jo hele poenget med ALIS.Dette er en linjefletter teknologi,men ikke helt lik den crt tv`er har,her vises begge linjene etterhverandre(først den ene deretter den andre) men på samme linje,og konstant,altså ikke slik crt er, som må tegne bilde fra den ene kanten til den andre.
    Jeg går altså utifra kun 1024x512 fysiske pixler,men må innrømme at jeg ble noe usikker da også din forklaring høres logisk ut.
    Men hvis det virkelig er 1024x1024 i ALIS paneler kunne jo disse plasmaene blitt super bra hvis vi hadde fått lov til å styre alle pixlene samtidig.Altså 1024p.:???:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •