Definér HD-standard!?! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 37 av 37
    Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    At de har styringselektronikk som blir delt mellom 2 linjer er iallfall det som oppgis som grunnen til at de kan lage så små plasma pixler. Hvis hver enkel linje skulle hatt egen så vil det ikke være mulig med så mange linjer.

Ved 1080i så blir faktisk oppløsningen 1024 linjer vertikalt så jeg er ikke 100% sikker hva som skjer med 720p, selv om jeg i lang stund har hevdet at det bare blir 512p. (fordelt over 2 x 512) Philips er iallfall veldig uenig med meg om dette, men de har enda ikke klart å komme med noen teknisk forklaring som kan fortelle hva som skjer med en 720p signal.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alis har 1024x1024 fysisk oppløsning. Hadde det vært kun 1024x512 fysisk oppløsning hadde ikke "HD-Ready" logoen kunne benyttes på disse panelene. Men kun 1024x512 pixler kan adresseres til en hver tid. Hvis oppfriskningsfrekvensen er rask nok, vil dette allikevel bli tilnærmet 1024p. Da mener jeg altså alterneringen mellom de to linjene som deler felles driv og ikke signalet inn. Hva denne frekvensen er vet jeg ikke.

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.P
    Ok,nå skjønner jeg litt bedre dine synspunkter på denne teknologien,og det kan jo faktisk hende at det kun er mulig med 512p hvis du kun har styrings elektronikk for 1 linje av gangen og ikke 1024 linjer som du sier(hvis dette stemmer)

Vi er enige om at ALIS i utgangspunktet er en interlaced teknologi,men jeg trodde det fungerte slik som jeg forklarte i forrige tråd :Hvis signalet til en ALIS skjerm konverteres til 512progressive,forsvinner jo hele poenget med ALIS.Dette er en linjefletter teknologi,men ikke helt lik den crt tv`er har,her vises begge linjene etterhverandre(først den ene deretter den andre) men på samme linje,og konstant,altså ikke slik crt er, som må tegne bilde fra den ene kanten til den andre.
    Jeg går altså utifra kun 1024x512 fysiske pixler,men må innrømme at jeg ble noe usikker da også din forklaring høres logisk ut.
    Men hvis det virkelig er 1024x1024 i ALIS paneler kunne jo disse plasmaene blitt super bra hvis vi hadde fått lov til å styre alle pixlene samtidig.Altså 1024p.:???:
    Nå har jeg lært at alle plasmaskjermer kun drives progresivt....

Hvis det er noen interlace tricksing på ALIS-panelet så gjør jo det skjermen ubrukelig i alle tilfelle. Et de-interlacet 720p signal fra DVD blir interlacet igjen før visning på skjermen. Svadateknologi...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DLP har vel "tidsmultiplexing" av fargesignal vha fargehjul, og jeg tror at den nyeste brikken deres oppnår dobbelt oppløsning ved å "flytte" brikken en halv pixel.

I prinsippet... Så kan jo slik teknologi være bra. Hvis skiftingen skjer raskt nok og på en slik måte at vi visuelt sett oppfatter det som om linjene fysisk var der. I praksis må man vel bare se?

mvh
    Knut

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    De må ha minimum 720 linjer, DVI/HDMI med HDCP og komponent, og de må kunne ta i mot 720p/1080i på nevnte innganger.
    Dessuten må de takle både 720p/1080i både 50Hz og 60Hz på begge formatene.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer, det glemte jeg.

Newcomer colgol sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1080i er kravet altså, og ikke krav om 1080p ?

Dessuten står det følgende på dinside.no

Må være kompatibelt med formatene 720P 50hz og 60hz (1280x720) og 1080i 50hz og 60hz (1920x1080)
    Dette kan jo ikke stemme.... Har aldri sett en plasma eller LCD osm har oppløsningen 1920x1080 jeg ihvertfall...... ER det oppløsningen det her er snakk om, eller er det antal vertikale linjer som er nevnt i denne tråden tidligere? Etter å ha lest denne tråden er jeg virkelig blitt forvirret på noe jeg hadde rimelig greit for meg...

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller er 1080i tilsvarende 540p? Som gjør at 1080i har en minimumoppløsning på ettellerannet*540 ? (Er altså 1080i enklere og oppnå enn 720p? (Altså 1080i = 520p? på en måte?)

(Hvis dere skjønner hva jeg mener:-))

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste kravet til oppløsning er som sagt minimum 720 linjer, men TV-en/projektoren må kunne vise 1080i. Så lenge skjermen ikke har oppløsning til dette vil signalet måtte skaleres ned til skjermens native oppløsning. En HD-klar plasma har gjerne for lite oppløsning til å utnytte 720p også. I teorien kunne en skjerm med en oppløsning på 1*720 bli merket HD Ready.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men hvordan kan da skjermene merkes HD-Ready når de har en lavere oppløsning enn 1920x1080 ??? Da dette er kravet.....

Holder det da bare at den kan nedskalere når det gjelder 1080i signalet da....?

I følge en amerikansk side jeg var på om HD ser det ut til at 720p er den som er vanskelig for skjermer og vise... (eller ikke vise da, men dere skjønner hva jeg mener..)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt, kravet til oppløsning for "HD Ready" er 720 linjer. Så lenge de oppfyller dette (og selvsagt de øvrige kravene) kan de merkes HD Ready.

Edit: Ja, det holder at den kan ta i mot 1080i og skalere ned til skjermens native oppløsning. Hvis kravet hadde vært en fysisk oppløsning på 1920*1080 hadde det vært tynt med produkter merket HD Ready.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, når får jeg tolket Dinside's reportasje litt bedre. Min 720 linjer, men må være kompatibel med 720p/1080i :-) Så det holder og nedskalere 1080, men må klare og vise 720.

Når kommer det tv'er som klarer 1080i ekte da? Og hva med 1080p. mener og ha lest litt om dette også?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av colgol
    Når kommer det tv'er som klarer 1080i ekte da? Og hva med 1080p. mener og ha lest litt om dette også?
    Det sto en plasma med 1920x1080 oppløsning på expert-messen (Spektrum). Bakdelen er selvsagt prisen på 100.000,- EURO. :shock:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rart ingen har linket til EICTA som har definert HD-ready.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte meg vel det. Jaja:-) Vi får vel bare vente tålmodig da...

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde meg men fant ikke siden:-) Takk for linken nå!

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2