Philips og HDTV ready??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Philips og HDTV ready??

Er noen av dagens LCD tvèr fra Philips "HD Ready"? Jeg ser det er noen modeller som støtter 720 og 1080, men det er DVI og står ikke noe info om hdcp. Rart at en så stor TV produsent har så lite reklame for HD. Det virker som det store satsingsområdet til Philips er å gjøre vin til vann. (pixel plus osv).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har omsider fått noen LCD apperater som er HD-Ready. Disse er 26PF5320, 32/37PF7320 og De nyeste utgavene av 32/37PF9986.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk, selv om de er HD-ready så har de som regel elending håndtering av 1080i som skaper forfedelige artefakter. Har sett 1080i på en del Philips plasmaer og det er grusomt.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi får bare håpe at de nye HDTV-kanalene og de nye HD platene holder seg langt unna denne eldgamle og utdaterte kompresjonsteknologien. Desverre finnes det vel så mye teknisk utstyr der ute som baserer seg på interlace at vi nok ikke er så heldige.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Vi får bare håpe at de nye HDTV-kanalene og de nye HD platene holder seg langt unna denne eldgamle og utdaterte kompresjonsteknologien. Desverre finnes det vel så mye teknisk utstyr der ute som baserer seg på interlace at vi nok ikke er så heldige.
    1080i er fortsatt den beste standarden, sålenge produsentene hadde klart å implementere riktig hardware for riktig de-interlacing og skalering. Det er ingen problem å lage nydelig 1080p ut av 1080i, men tv-proudsenter har jo lang fartstid med å ødelegge innkommende signaler. Det beste er å gjøre prossesering eksternt å fore displayet med native oppløsning og refresh-hastighet.

Både tv-serier og filmer er i utgangspunket masteret progressivt slik at interlace har ingen betydning hvis riktig de-interlacing blir fulgt. Nyere HD-kameraer tar som regel opp 1080p i 25fps eller 30 fps også for studio- og sports-produksjoner slik at også i disse tilfellene er enkelt å skape riktig progressivt signal. Slik at å skylde på at 1080i er utdatert er å utale seg uten nok kunnskap om fakta. En annen ting er hvordan tv-produsenter fortsetter å snyte forbrukere på ved å spare noen få kroner pr. skjerm ved så spare på riktig signal-behandling.

Slik er det også i satelitt, kabel, tv-distribusjon, og man kan derfor se langt etter at noen vil distribuere 1080p, derfor er 1080i det beste alternativet for oss som vil ha 1920x1080p idag uten å vente 3-4 tiår på 1080p.

Jeg har tonnevis av material i både 720p og 1080i. 720p er kjempebra det, men det mangler den detaljrikdommen som 1920x1080 har, og mangler også den "I'm there"-følelsen. Det er så få som har sett 1080i i sin fulle prakt, fordi det er så få display som har oppløsningen og båndbredden som trengs får å yte formatet rett.

Jeg har full forståelse med alle som ønsker seg 'straight' progressivt uten behov for videre prossesering, men da kan dere bare glemme høyere oppløsning enn 720p.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt enig i at 1080i kan se veldig bra ut. Jeg har sikkert ikke sett det i sin fulle prakt heller. Men det er mer prinsippet jeg er opphengt i. Hvorfor fortsette med denne eldgamle teknikken? Hvorfor gjøre seg avhengig av gode (dyre) de-interlace-enheter? Innen EBU diskuterer man hvorvidt man skal gå for 720p eller 1080p. Der har man forlengst innfunnet seg med at dagens moderne kompresjonsteknikker er langt mer effektive enn interlacing. De vil ganske sikkert velge 720p i begynnelsen. Men slik teknologien, og stadig økt båndbredde, utvikler seg har jeg ingen tro på det vil ta 3-4 tiår før vi får 1080p. Jeg setter ikke spørsmålstegn ved at 1080i kan være helt suverent. Men hvor mange vil kunne få til dette slik du snakker om? Denne Philips TV'n er jo i så måte et godt eksempel.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg må si meg helt enig i at disse Philips-skjermene imponerer lite... ALT for mye prosessering, som skaper et bilde som både ser lite naturlig ut og ikke minst er fullt av "henge-effekter". De skjermene jeg så på Elektrofil tok meg ca. 2 sekunder å avgjøre at ikke var noe å samle på, og jeg er sjelden så rask i avtrekkeren...

MEN, i forsøk på å være litt nyansert, er jo kanskje "uber"-prosesseringen noe f.eks. min mor og far synes er ypperlig, for i det minste fjernes jo mye av skurret fra TV-signalet!

HD-ready krever en oppløsning på mer enn 720p og håndtering av HDMI/DVI m. HDCP. Det er bare se sjekke om skjermen oppfyller disse kravene så vet du om den er HD-klar eller ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Jeg er helt enig i at 1080i kan se veldig bra ut. Jeg har sikkert ikke sett det i sin fulle prakt heller. Men det er mer prinsippet jeg er opphengt i. Hvorfor fortsette med denne eldgamle teknikken? Hvorfor gjøre seg avhengig av gode (dyre) de-interlace-enheter? Innen EBU diskuterer man hvorvidt man skal gå for 720p eller 1080p. Der har man forlengst innfunnet seg med at dagens moderne kompresjonsteknikker er langt mer effektive enn interlacing. De vil ganske sikkert velge 720p i begynnelsen. Men slik teknologien, og stadig økt båndbredde, utvikler seg har jeg ingen tro på det vil ta 3-4 tiår før vi får 1080p. Jeg setter ikke spørsmålstegn ved at 1080i kan være helt suverent. Men hvor mange vil kunne få til dette slik du snakker om? Denne Philips TV'n er jo i så måte et godt eksempel.
    Veldig mange gode poenger. Mitt poeng er at 99% vil være meget fornøyd med HD uansett hvilke format det kommer i, også kan vi få som vil gjøre ting riktig bruke noen tusenlapper på det.

Skal bli interessant å se når f.eks. NRK og TV2 begynner å sende material på hovedkanalene i HD. Er det 3 år frem i tid eller 5 år? 1080p? En ting er sikkert det er langt frem i tid. Spiller det noen rolle? Nei, vi får dekket våre behov gjennom andre kanaler. Tv-serier, direkte tv-programmer og sport vil jo likevel se meget bra ut i 720p, hvis de ikke struper bit-strømmen altformye, noe som mange distributører allerede har begynnt med i USA. Hjelper ikke med progressivt når det ikke er nok 'bits' til å henge med når det er mye bevegelse.

Blu-ray og HD-DVD vil ihvertfall i all hovedsak være masteret 1080p24fs for film-material, med 1080i ut.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •