Ingen formatkrig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ingen formatkrig?

I mangel av noe håndfast så er dette siste nyhetsarikkel fra The Asahi Shimbun om formatkrigen:

Espen

=================================

DVD rivals aim to avert format war
    04/22/2005

The Asahi Shimbun

Two rival camps have been pushing incompatible new DVD formats to the brink of a marketing showdown. Before it started, both sides blinked.

At least for now.

Sony Corp. and Toshiba Corp., which lead the two groups that back Blu-ray Disc and HD-DVD, respectively, have started talks to work out a new standard.

The stakes are huge and time is running short.

Sources said the two sides are aiming to reach a compromise within a month. If the agreement comes early enough, products based on a single next-generation format will hit stores in the latter half of the next year.

If not, there could be a repeat of the videocassette bloodletting, when VHS squeezed Betamax out of the market.

A compromise, however, won't come easily.

The rivalry involves a broad range of companies from hardware manufacturers to film studios, all of which have big stakes in the outcome and strong opinions on which is the better format.

Manufacturers expect demand for the new generation of larger-capacity DVDs will take off next year, when the coverage of data-rich digital terrestrial broadcasting will be significantly expanded.

Besides the corporate players, consumers have a real interest in a quick and successful agreement. Prolonged negotiations would delay the next-generation technology.

Worse, failure to agree on a single standard would leave it up to consumers to decide which to choose. They might even wind up with dead-end technology as did buyers of Betamax.

Sources said Sony and Toshiba began negotiations sometime in late February.

If the negotiations are successful, the next format, which would have a new name, is expected to be a hybrid of the two rival technologies, adopting each format's respective advantages, sources said.

Next-generation DVDs in either format will have a larger storage capacity than current-generation products. However, each group appears to have die-hard advocates.

The Blu-ray camp includes Matsushita Electric Industrial Co., Hitachi Ltd. and Sharp Corp., while the HD-DVD group includes Sanyo Electric Co. and NEC Corp.

Advocates notwithstanding, the price of failure will be high for all.

Electronics manufacturers have faced criticism over the format dispute, because it is against the interests of consumers.

Further, with rival technologies, each group could be forced into money-losing price competition in a battle for share and ultimately for survival.

A senior official of a major electronics maker said that time is running out for companies to change product specifications for a new standard.

Both Blu-ray and HD-DVD formats use optical discs with a diameter of 12 centimeters and a thickness of 1.2 millimeters.

In addition, both formats have adopted many similar technologies, including methods for copyright protection and video data compression. Those factors would ease the way for standardizing the formats.

The key difference is where in the disc the data is written.

The HD-DVD standard, like the current DVD format, writes on a layer 0.6 mm from the surface, or the middle, of the discs. That approach will allow DVD device makers to use their existing manufacturing equipment and thus lower cost.

The Blue-ray format, on the other hand, writes on a layer just 0.1 mm below the surface, to reduce the number of errors when high-density data are read, enabling larger storage capacity than the HD-DVD standard.

The focus of the negotiation will be which of the two disc-layer structures will be adopted for the new format.

Sony and Matsushita are holding fast to the Blu-ray recording layer 0.1 mm below surface, while Toshiba maintains that the decision should be left to Hollywood film studios.

The final decision will take into consideration the opinions of Hollywood movie studios which own vast libraries of video content.(IHT/Asahi: April 22,2005)

Newcomer Henke sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en måned siden.
    Leste et sted at det var brudd i forhandlingene, men at de skulle møtes en siste gang. Toshiba står fast på å bruke 0.6mm.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henke
    Det var en måned siden.
    Leste et sted at det var brudd i forhandlingene, men at de skulle møtes en siste gang. Toshiba står fast på å bruke 0.6mm.
    He he, sannlig står det 22/4 og ikke 22/5 som jeg leste i farten... ops:

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser ikke helt problemet med en formatkrig. Dette vil helt sikkert presse prisene på avspillerutstyr og øke antall utgivelser.

For å sammenligne litt, det er ingen som klager over "formatkrig" mellom PS3 og Xbox360 og foreslår at man der skal samle seg om et produkt...

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis alle filmene kommer ut på alle formatene så ser jeg heller ikke noe problem med det.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis vi får to formater, og da en formatkrig, er det vel lite trolig at noen vil utgi filmer på det konkurerende formatet. Det er vel for eks. lite sannsynlig at Sony Pictures utgir filmer på HD-DVD. Dette er i hvertfall min hypotese.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Hvis alle filmene kommer ut på alle formatene så ser jeg heller ikke noe problem med det.
    Men ingen klager over at alle spill ikke er tilgjengelig både på Playstation og Xbox. Hvorfor denne forskjellen i tenkemåte...?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi det er en grunnleggende tanke om at all media, deriblant filmer, skal slippes på et åpent og standarisert format. Tviler på at eiere av Betamax-spillere fra 80-tallet syntes formatkrigen var ubetinget positivt.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aikamodo
    Hvis vi får to formater, og da en formatkrig, er det vel lite trolig at noen vil utgi filmer på det konkurerende formatet. Det er vel for eks. lite sannsynlig at Sony Pictures utgir filmer på HD-DVD. Dette er i hvertfall min hypotese.
    Sony eide Columbia/tristar/MGM utgir selvsagt filemen på blu-ray.

Men slik det er delt opp nå så støtter fire studioer HD-DVD: Warner, New Line, Universal og Paramount. Disse har en markedsandel på rundt 45%, dvs røfflig halvparten av markedet for spillefilmer.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jkirkebo
    Men ingen klager over at alle spill ikke er tilgjengelig både på Playstation og Xbox. Hvorfor denne forskjellen i tenkemåte...?
    Fordi at på spillmaskiner kan man spille Forca Motorsport isteden for GT4.

Det blir ikke helt det samme å så svenske Rideskolen når du helst hadde lyst å se Jenna Loves Rocco.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dårlig argument IMHO, det er nok av filmer som er ganske så like også. Uansett så kan jo de som vil se alt i HD kjøpe begge delere slik som mange har gjort med spillkonsollene. Begge typen spillere vil uansett lese DVD og der kommer alt ut uansett.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke folk er interessert i flere maskiner. Det er veldig få som f.eks har både Playstation 2 og XBOX . (selv om jeg kjenner flere)

I tillegg så kjøpe det mye færre spill enn filmer og folk bryr seg ikke i så stor grad om de ikke får spilt alle spillene.

Personlig vil jeg gjerne se kun 1 format. Tenk hvis man ønsker å ha high End spiller. Da må man plutselig ha to spillere til 25k isteden for 1.

DVD ville aldri vært så populært hvis de ikke ble enig om et format og jeg er sikker på at hvis de utgir to formater så kommer det til å gå relativt dårlig for begge.

Og jeg er totalt uenig om at man bare kan se en annen film som ligner. Blir jo litt kjipt å måtte se f.eks Alexander isteden for Ringenes Herre.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På samme måte som det blir litt kjipt å måtte spille Dead Or Alive isteden for Virtua Fighter.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig vil jeg gjerne se kun 1 format. Tenk hvis man ønsker å ha high End spiller. Da må man plutselig ha to spillere til 25k isteden for 1.

Og jeg er totalt uenig om at man bare kan se en annen film som ligner. Blir jo litt kjipt å måtte se f.eks Alexander isteden for Ringenes Herre.
    Det blir et format til slutt, jeg tror bare at en formatkrig vil senke prisene og øke tilgjengeligheten av filmer.

Kommer ikke en film foreløpig i det HD-formatet du har kjøpt spiller til så er det ikke værre enn å holde seg til DVD-utgaven av den filmen.

Om formatkrigen varer lenge vil jeg tro at dual-standard spillere blir vanlig, akkurat som for DVD-brennere på PC i dag.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En formatkrig kan ha både positive og negative effekter (som alt annet).
    Jeg er redd en formatkrig vil skape forvirring i markedet og legge en demper på utbredelsen. Veldig mange potensielle kjøpere vil avvente til de ser hvilket format som "vinner".

Jeg er helt overbevist om at vi får dual-standard spillere. Og jeg tror de vil komme raskt fra "uavhengige" produsenter.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •