Litt forvirring rundt skalering av HDTV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Litt forvirring rundt skalering av HDTV

Jeg er litt forvirra angående dette temaet,
    må en ha et HD-kombatibelt apparat for at HD skal kunne bli HD?
    Hvis jeg da som foreløpig bare sitter ved en PC som har en oppløsning på 1024x768, hvordan vil HDTV blir spilt av/skalert.
    Hvordan vil det bli ved 720p eller 1080i?

Jeg har bestilt med Plasma, ikke HD, men hvis en har en Plasma med samme oppløsning på 852x480 som er HD-kompatibel - hva er så forskjellen?

Har sikkert en haug til med spørsmål, men er aldri der når en skal spørre :?

BTW, hva slags program er anbefalt ved avspilling av filer, uavhengig av format, om det er .ts .avi .mpg også videre.... :?:

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Litt forvirring rundt skalering av HDTV

Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    hvis en har en Plasma med samme oppløsning på 852x480 som er HD-kompatibel
    TV-en må ha minst 720 linjer for å være "HD-klar".

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan tesultatet blir er avhengig av scaleren som sitter i skjermen. HD kildemateriale vil sikkert fremstå MYE bedre enn for eksempel DVD-film, men du vil aldri få fullt utbytte av den høye oppløsningen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hi-Fil : Hvordan mener du at HD materiale blir bedre enn SD materiale vist på en SD (+/-) skjerm?

Codec-er og bitrater vet vi foreløpig for lite om(mpeg2, h.264, wmv9...). Men alt annet holdt likt vil du nok kunne se alle typer materiale på plasma-skjermen din, men HD materiale skaleres ned til en kvalitet tilsvarende vanlig DVD.

knut

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JO bedre kildematrialet er, jo bedre blir bildet, uansett nativ oppløsning på skjermen.
    Prøv på en projector: Last ned et HD-klipp, og spill det av på projectoren.
    Spill deretter av en vanlig DVD.
    Du vil få mye bedre bildekvalitet på HD-filmen, selv om oppløsningen på projectoren er den samme.

Det er sikkert noen som har en teknisk forklaring på dette, jeg snakker kun av egen erfaring.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lest gang på gang i amerikanske forum at HDTV gir et markant løft i billedkvalitet over DVD selv på 854x480 plasmaer/projectorer.
    Jeg har hørt dette forklart med ting som at den høyere båndbredden gir en økt fargedybde og at "grums/støy" flyttes opp i et høyere frekvensspekter hvor det ikke gjør like mye skade. ??

I en test av BenQ 7800 (1024x576) leste jeg at testeren, som selv var eier av PE8700 (1280x720), ble svært overrasket over hvor vanskelig det var å se forskjell på de to modellene når de ble matet med HDTV.

Konklusjonen må bli at oppløsning ikke er alt.

Men vi ønsker oss selvfølgelig høyere oppløsning.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fort gjort å sammenligne epler og pærer her. HDTV formatet kan gi flere fordeler utenom økt antall pixler (progressive, mindre kompresjonsartifakter, etc) som kan gi fordeler uansett display

Dessuten kan du dra nytte av høy kilde-oppløsning om du sitter på en "ustandard" men lavoppløselig monitor (f.eks 800x600 i stedetfor 720x576).

Dette er det vel liten tvil om.

Når det gjelder opp- og ned-skalering finnes det flere måter å gjøre dette på, og alle er ikke nødvendigvis godt dokumentert. Det mest oversiktlige eksempelet er om vi tenker oss en dobling av antall vertikale og horisontale pixler, slik at vi får 4x pixler. Hvert pixel i SD sammenfaller da med 4 pixler i HD. En enkel måte å skalere ned på (ser bort fra anti aliasing) vil da være å summere verdien til de fire pixlene og dele på fire.

Hvis hver HD-pixel er 24 bit, vil vi ved summering i prisippet få flere bit (dvs bedre dynamikk). Men mange digitale displayer (og digitale tilkoblinger?) har få bit pr pixel uansett

De fleste kompresjonscodecer har lavere farveoppløsning slik at nedskalert HD kan gi bedre farveoppløsning på SD display enn DVD f.eks. Men dette er et uttrykk for at øyet og typisk materiale kan se/inneholder mindre fargeinformasjon enn monokrom informasjon, slik at den reelle gevinsten er mindre enn hva man skulle tro.

Jeg gjetter vilt at ved sammenligning mellom et HD og SD referansebilde vil store deler av bildet reelt være likt (dvs at typiske filmer har lite energi i det ekstra området som HD tilbyr), men endel energi langs kanter og kontraster (lyktestolper, kanter av bygninger, hår, dress-mønster). Hvis fire nabopixler har samme verdi vil ikke nedskalering gi mer dynamikk.

mvh
    Knut Inge

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved 854 x 480 taper man ca 80% av oppløsningen og ved 1024 x 768 taper man ca 62%.

Å kalle alt annet enn 1920 x 1080 HDTV oppløsning er ganske villedende syns jeg.

HD på en SD skjerm blir faktisk meget bra. Har testet dette selv flere ganger.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hi-Fil : Hvordan mener du at HD materiale blir bedre enn SD materiale vist på en SD (+/-) skjerm?

Jeg gjetter vilt at ved sammenligning mellom et HD og SD referansebilde vil store deler av bildet reelt være likt (dvs at typiske filmer har lite energi i det ekstra området som HD tilbyr), men endel energi langs kanter og kontraster (lyktestolper, kanter av bygninger, hår, dress-mønster). Hvis fire nabopixler har samme verdi vil ikke nedskalering gi mer dynamikk.

Siden alt utstyret jeg har inne til test også får prøve seg med HD-signaler (fra D-VHS og HTPC), er det ingen gjetting fra min side. Det er mer bildeinformasjon tilgjengelig for å produsere et så "riktig" bilde som mulig. Blandt annet blir du kvitt edge-enhancement og allle komprimeringsartefakter. Bildet blir rett og slett enormt mye bedre. Har du noen gang sett 1920x1080i på f.eks en Optoma H30A? Jeg kan forsikre deg om at bildet blir sykt bra, selv om det nedskaleres fra 1080i til 480p. Det er faktisk på tide at vi legger mer vekt på kildematerialet, enn projektoren/skjermens oppløsning. Det er mer å hente der.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg betviler ikke at du ser store forbedringer. Men hvordan vet du hva det er du sammenligner? Dvs kanskje det (begrensede?) kildematerialet du har tilgjengelig på HD er gjort veldig bra, både mhp på digitalisering og komprimering.

_Alle_ komprimeringsartifakter blir du ikke kvitt før du kjører lossless komprimering (og det er vel ganske så uaktuelt for tiden)

Ut fra det du sier virker det som om kildematerialet ditt (D-VHS) bruker forsiktigere komprimering (dvs større båndbredde) og kanskje bedre råmateriale enn DVD. Det første vet vi, og det andre virker sannsynlig. Begge deler støtter observasjonen din.

Knut

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I teorien så ville man vel få samme bilde med losless komprimering på DVD, men så lenge det ikke eksisterer så ser HD materiale mye bedre ut på en SD skjerm enn DVD gjør. Har sammenlignet film tatt opp fra TV i USA og vanlig DVD på plasma. Forskjellen er stor.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Å kalle alt annet enn 1920 x 1080 HDTV oppløsning er ganske villedende syns jeg.
    Men kalte man ikke de helt tidlige fargeskjermene for high definition i sin tid? Se ikke bort fra at om 50 år så vil utsagnet være "å kalle alt annet enn 19200 x 10800 HDTV oppløsning er ganske villedende syns jeg". (For bare å ta et tall liksom...)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •