Lang HDMI-strekk, mister bildet i kort periode når varmekablene skrur seg av/på

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lang HDMI-strekk, mister bildet i kort periode når varmekablene skrur seg av/på

hei,

jeg har en pc i 1.etasje som er kilde til projektoren i kjelleren, og har et langt HDMI-strekk, bestående av

PC->Powered HDMI Splitter->HDMI-over cat6 vha adaptere i rør->HDMI-Switch->HDMI audio extractor->normal HDMI kabel 1m->Powered HDMI forsterker->normal kabel 5m.

(Dette er en veldig eksotisk løsning, funnet etter mye prøving og feiling og når jeg ser på dette nå, så lurer jeg på om jeg hadde gjort det annerledes hvis jeg skulle gjort det om igjen, det er en annen sak.)

Det værste er at dette fungerer helt brillefint til vanlig, men i går så jeg at jeg fikk drop-out av bildet i 2-3 sekunder når varmekablene skrur seg av eller på.

Så dette er et spørsmål om skjerming og eventuelt om UPS eller lignende.

Hvordan skal jeg gå frem for å bli kvitt disse drop-outs av signalet?

Nå ligger enkelte av kablene på gulvet, vil det hjelpe å få disse i skinner langs gulvlistene?
    Jeg går ut ifra at det ikke er selve kretsene i huset mitt som det er feil med? Eller er det det? (nytt hus, "el-sjekk" gjort for et år siden)
    Kan det være en forstyrrelse/transient som kommer gjennom strømkontaktene som skaper dette? I så fall har jeg noen å tjene på å ha en slags "UPS" som glatter ut spenning som leveres til enhetene mine?
    Siste mann inn i dette kabel-vaset er hdmi-switchen, den har ikke egen strømforsyning, kan det være den som skaper trøbbel?

Jeg må sannsynligvis bare prøve meg litt frem her, men hvis det er noen som har efaringer eller synspunkter, så tar jeg gjerne imot
    KEF Q700, SVS SB-2000,Yamaha A-S500, SMSL SD-022, Benq W1100

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da jeg planla dette trodde jeg at å koble HDMI opp i et slags "nettverk" kom til å være like enkelt som å koble opp ethernet/LAN hjemme. Det jeg har lært er at HDMI ikke er en veldig god standard, og at alt slikt nettverksutstyr for HDMI er å betrakte som "hacks" som kan fungere, men som også kan feile.

Opprinnelig ville jeg gjøre det slik, fordi jeg da kunne bruke samme kilde til tven opp og projektoren nede, dermed unngår jeg både kostnaden ved en ekstra HTPC og unngår å trenge å sette opp og vedlikeholde to enheter. Etter å ha kjøpt en mengde kabler, switcher, forsterkere, pluss nye kabler når den første kablen ikke fungerte etc.etc., pluss all tiden jeg har brukt på å leke med dette, så begynner jeg å tvile på om jeg har spart verken tid eller penger på å gjøre det sånn.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bestilte en "APC Performance Surge Arrest" fra komplett.no

https://www.komplett.no/apc-performa...-arrest/308813

, koblet alt av dac og hdmi swithc/adaptere til denne, og krysset fingrene for at jeg nå var kvitt problemet.

Det sies at denne har 70 dB EMI-kansellering, det vil si at 97% av en eventuell inkommende forstyrrelse skal filtreres ut, så jeg hadde et visst håp om at det skulle gjøre noen forskjell.

Men så skrudde varmekablene seg på, og så var det det samme problemet som før med 1 sekund med snø, mens projektoren mister signalet sitt.

Det kan tyde på at det ikke er forstyrrelse gjennom stikkontakten jeg ser, men at det skyldes at de lange HDMI/cat6-strekkene fungerer som "antenner" som fanger opp støy når annet utstyr i huset skrur seg av og på...

siden sist har jeg funnet på et engelskspråklig forum en plass, en kar som hadde samme problemet og ble kvitt det ved å bytte ut HDMI-over-cat5 med vanlig HDMI-kabel.

men sannelig om jeg vet.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å prøve en Triac til å styre varmekablene?

http://www.micro-matic.no/admin/comm...sp?fileid=7027

Triacer | Micro Matic

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme problem og tror jeg kan få tid til å bytte over til lang kabel i kveld. Skal prøve å få til en liten test.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ut som støy som blir indusert i kabelen ja.

Forøvrig: HDMI og Ethernet har veldig forskjellig bruksområde, så man kan egentlig ikke sammenligne teknologiene. HDMI er en veldig høyhastighets dataforbindelse. Dataraten på et kobberpar er hele 3.4Gbps med en symbolrate på opptil 340MHz (for HDMI 1.4), mens Cat6/Gigabit ethernet har en rate på "kun" 250Mbit per kobberpar og symbolrate på 125MHz. Det er faktisk de fysiske begrensningene i hvor mye vi klarer å trøkke igjennom et kobberpar som begrenser hvor lange HDMI-kabler vi kan få. 20m er en praktisk grense virker det som.

For å klemme HDMI inn i cat, så må man da bruke mange nok par for å få ned datarate per par lavt nok. F.eks. ved 2 parallelle cat-kabler så har man 8 par til rådighet. Og at man legger begrensninger i oppløsing, f.eks. max 1080p@60Hz, slik at man kan bruke lavere frekvens som er innenfor cat standard.

Grunnen til HDMI faller ut, skyldes bitfeil i kabelen. Dette skjer hele tiden og siden HDMI ikke har feilkorrigering, så vil feilen, vel, være feil. Men HDCP i HDMI har en idiotisk kontruksjon. HDCP skal beskytte/kryptere linken og det er greit nok. Men for å sikre dataene må enhetene bli enige om felles krypteringsnøkler. Dersom bitfeil i kabelen forekommer under denne utvekslingen, blir resultatet at man ikke får riktige nøkler og dermed blir resultatet snø eller sort bilde. Da må man vente til man får resynket nøkler på nytt, og det tar et par sekunder. Som er det du nok observerer.

Derfor vil man også kunne se at HDMI-forbindelser generelt sett blir mer stabile med kilder som ikke har HDCP, f.eks. et PC-bilde (untatt når man ser film). Rett og slett fordi da vil det ikke forekomme nøkkelutveksling og dermed heller ikke sårbar for feil i nøkkelutvekslingen.

Jaja. Uff, nok babling!

En ting som ofte benyttes på kabler for redusere indusert støy er ferritter. Har du lagt merke med at enkelte kabler har en klump ca 5-10 cm fra den ene eller begge endene? Det er en ferrit. Ferrite bead - Wikipedia, the free encyclopedia. Dersom du har eller får tak i slike, så kan du kneppe dem på å se om problemet reduseres.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

7. Takk carisma takket for denne posten
    Liker carisma har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Midas : takk for lang forklaring, det var interessant. Det er en gjenganger dette med at kopibeskyttelser skaper problemer for lovlydige brukere (i dette tilfelle via HDCP), mens de som stjeler filmer og musikk har ofte bedre kvalitet/brukeropplevelse. Jeg skulle nylig kjøpe en DVD med en norsk film til å gi bort i julegave til noen engelsspråklige venner, men DVDen leveres uten engelske undertitler. Hadde jeg stjålet filmen på pirate bay, så hadde jeg kunnet laste ned undertekster på 100 språk....
    @bUlk : fikk du noen gang sjekket om det hjalp med å bytte ut cat5/cat6 med en lang HDMI-kabel? Jeg ser for min del at når jeg kjører Chromecast over 5 meter vanlig HDMI, har jeg bare korte utfall når varmekablene skrur seg på, mens med 5m cat5+swithc+5m HDMI, så har jeg jevnlige utfall med en HTPC som kilde, tyder på at denne HDMI over cat6 har sine svakheter.

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Jeg fikk testet Transformers, uten utfall
    Slo lysene av og på noen ganger under filmen også.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk Vis post
    Hei.
    Jeg fikk testet Transformers, uten utfall
    Slo lysene av og på noen ganger under filmen også.
    Konge.tyder på at hdmi over cat5 er synderen,ja.

Lignende tråder

1. Benq W5000 - Problem, mister halve bildet
    By Temte in forum Digitale projektorer
    Svar: 52
    Siste melding: 06-08-2012, 01:10
  2. Lysstyrken på bildet skrur seg ned ved mørke bilder.
    By Kaffelars in forum TV-apparater
    Svar: 7
    Siste melding: 10-19-2009, 15:49
  3. Philips 47PFL9603H og PC - mister bildet
    By Vanquish in forum TV-apparater
    Svar: 1
    Siste melding: 05-25-2009, 21:47
  4. Svar: 5
    Siste melding: 02-25-2007, 23:59

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder