Lyse nett og hdtv - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 54 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 37 47 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 1066
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nte

Nå har jeg også blitt pilot-tester på HD fra Lyse/NTE (Nord Trøndelag Elektrisitetsverk) Jeg stemmer i med de andre som har fått det at dette er stort sett meget bra. C more HD sender tre filmer hver kveld. Noen er bedre i henhold til oppløsning enn andre. Animasjonsfilmene er i en klasse for seg; Shark Tale, Madagaskar, Shrek osv... Men LOTR er også tåredryppende bra. Jeg trodde at NTE/Lyse tok ned sendingene via parabol og så sendte ut via bredbånd, men techguru hos NTE sier at de får kanalen levert digitalt via fiber!!! Tøft! På Canal Digital sine sider står det at de nå sender i MPEG2 men at de skal over på MPEG4 snart. Kan dette få mye å si for kvaliteten tro?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har ikke allverden å si for kvaliteten, men siden båndbredden reduseres blir kostnaden (overføring) lavere, og det blir plass til flere kanaler.
    Hvilke utganger (bilde) er det på dekoderen din?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det har ikke allverden å si for kvaliteten, men siden båndbredden reduseres blir kostnaden (overføring) lavere, og det blir plass til flere kanaler.
    Hvilke utganger (bilde) er det på dekoderen din?

Det er Kompositt, S-video og komponent. Måtte inn i "hemmelig" meny for å få komponent til å virke...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har mao. den samme Kreatel dekoderen jeg har. Det jeg irriterer meg mest over er at det ikke er mulig å bruke S-Video og Komponent samtidig, samt at dekoderen låser seg i ny og ne.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Du har mao. den samme Kreatel dekoderen jeg har. Det jeg irriterer meg mest over er at det ikke er mulig å bruke S-Video og Komponent samtidig, samt at dekoderen låser seg i ny og ne.

Enig i det med S-video, men min dekoder har enda ikke låst seg. Bank i tre og salt over skuldra osv.....

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Zneip
    Enig i det med S-video, men min dekoder har enda ikke låst seg. Bank i tre og salt over skuldra osv.....
    Det er mulig at jeg har misforstått,men jeg tror dere driver å tester Lyse HD??!
    Hvorfor i all verden maser dere om S-video da???! Etter min erfaring så er s-video ikke engang brukede til gammelt damp-TV!!!!!!
    Stølen

Active listen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert fordi de vil bruke komponent til projektor og S-Video til tv. Dersom man aktiverer komponent blir man sikkert "stuck" med kompositt til vanlig tv. Greit med bra kvalitet til vanlig tv også.

Kan ikke velge Scart (RGB) + S-Video på vanlig lysedekoder heller, synes også det er litt irreterende.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av listen
    Kan ikke velge Scart (RGB) + S-Video på vanlig lysedekoder heller, synes også det er litt irreterende.
    Enig i det. Jeg har Scart (RGB) til crt-tven, men når jeg en sjelden gang fyrer opp en projektor så blir det via kompositt, fordi jeg enten ikke gidder eller har tid til å begynne å knote med oppsettet på kreatel dekoderen.

DrE

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig at jeg har misforstått,men jeg tror dere driver å tester Lyse HD??!
    Hvorfor i all verden maser dere om S-video da???! Etter min erfaring så er s-video ikke engang brukede til gammelt damp-TV!!!!!!
    Stølen
    Sikkert fordi de vil bruke komponent til projektor og S-Video til tv. Dersom man aktiverer komponent blir man sikkert "stuck" med kompositt til vanlig tv. Greit med bra kvalitet til vanlig tv også.
    Stemmer
    Slik det er idag bytter jeg litt dersom jeg skal se dagsrevyen på 28 tommern min.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opplever noen av dere andre ofte at lyden bare er susing på CmoreHD? Dersom jeg skifter kanal for så å skifte tilbake igjen får jeg 1sek med lyd før susingen fortsetter.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opplever noen av dere andre ofte at lyden bare er susing på CmoreHD? Dersom jeg skifter kanal for så å skifte tilbake igjen får jeg 1sek med lyd før susingen fortsetter.

Nei - dette har ikke skjedd hos meg ihvertfall. Høres pussig ut. Det eneste jeg har opplevt av feil/kvalitetsfall er litt hakking i lyd og bilde. Men dette er ikke så ofte at det blir plagsomt. Men de må vel prøve å bli kvitt dette også.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er nok dekoderen min på en fallende kurve....

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har opplevd det samme. Var sånn i går kveld tror jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Testing testing...

Etter noen ukers intens testing av Lyse/NTE HDTV er det vel på tide med en oppdatering. Jeg har hatt stor glede av å vise frem TV-bildet til kompiser som har vært innom. I og med at C-MORE HD sender bare tre filmer hver kveld og ikke alle er like gode så er det mest morro å vise frem "trailerne" som går resten av døgnet. De viser godt hva denne teknologien kan prestere. Har mange hakeslipp på samvittigheten 8)

Kvalitetsforskjeller
    Jeg lurer litt på det der med kvalitetsforskjellene på de forskjellige filmene. Noen er skikkelig grumsete og man kan se tydelig "kryping" i ensfarvde flater. Andre filmer - gjerne animasjonsfilmene - er knivskarpe og med en detaljrikdom og dybde som gir de tidligere nevnte hakeslipp. En teori jeg har er at noe av materiellet er bare vanlig 35mm kinofilm som er digitalisert. Det er nesten så du kan se sølvpartiklene på filmen. Dersom du får hele 35mm kvaliteten vist på en HD-skjerm er jo dette bedre enn vanlige TV-sendinger, men ikke like bra som det som er filmet med HD-kamera/utstyr. Animasjonsfilmer kan jo rendres i hvilken oppløsning man måtte ønske, samt at de har klare fargeflater og høy kontrast så det er jo lett å skjønne hvorfor dette ser så bra ut. Men jeg skulle gjerne likt å visst litt mer om hvordan det forskjellige HD-materiellet produseres. Det skulle vært en form for merking i programbladet/EPG'n :-D

Formater og en tjukk Leif Juster
    TV'n jeg bruker er en JVC LT-37S60. De inngangene som kan brukes til HDTV er komponent og HDMI. Av en eller annen merkelig grunn så kan jeg ikke justere formatet på komponentinngangen på TV'n (16:9, 16:9 zoom, panoramic osv...) For alt jeg vet kan jo dette være tilfelle på alle TV'r med komponentinngang?? Jeg ser jo ikke bare på C-MORE HD, mange repriser der. Må se litt gammeldags TV åxå men synes det er ganske slitsomt å se 4:3 sendinger som fyller hele bildet - til og med Leif Juster ser feit ut da Panoramic funksjonen på JVC'n synes jeg løser dette bra (strekker mest ut i siden av bildet) så jeg må nok ha en dekoder med HDMI snart - veldig snart!!

PVR
    Som "pioner" innen PVR (Kjøpte Nokia 9902s straks den kom på markedet men gikk raskt over på en Topfield 4000PVR) savner jeg selvsagt sterkt denne funksjonaliteten. Det har tvinget meg til å beholde skåla på veggen og Topfield'n med basispakken av kanaler enn så lenge. Men dette holder jo ikke i lengden. Har noen av dere andre fått testet en av dekoderne i 1900-serien med PVR? Har de fortsatt ikke kommet? Det må jo bare være sjefsboksen da - med HDMI og PVR. Men det må sikkert gjøres noe på programvaresiden for å få PVR-funksjonene synlig i menysystemet til Lyse/NTE. Sevsagt må dette integreres med EPG'n for enkel programmering av opptak.

Uansett er det jo kjempegøy å være igang med ekte HD via ip som en av de første i landet(?), måtte det bare pøses ut med HD-dekodere og flatskjermer slik at innholdsleverandørene får ut finger'n og produserer/sender mer i HD.

Vel det var det jeg hadde på hjertet og jeg er klar over att dette ble litt blogg-aktig, men kommentarer og innspill mottas gjerne. Blir nå uten min kjære TV og HD-sendinger i 14 dager for jeg drar til Kreta i morgen tidlig. Blir uvant med dagslys 8)

Zneip

.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra oppsummering av inntrykk!

Sitat Opprinnelig postet av Zneip
    Blir uvant med dagslys 8)
    Tror ikke det er et ukjent begrep blant AVForums medlemmer.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lyse HD1 streaming

leste tidligere at Lyse streamet kanalen HD1, og at denne kan mottas med videoLan, men hva er adressen til denne streamen?

Active kefcam sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    302
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satt nede i kinoen i går og sappet litt med den gode gamle lyse boksen.
    Da så jeg plutselig at sv1 og sv2 kjører db digital lyd ut.
    Hadde bare kanalene med litt mer spenstig program utvalg gjort det samme.
    sv1 og 2 hadde også veldig god kvalitet på bildene, også på 106 tommer.
    Dette er med sdtv boksen til lyse, ingen hd boks.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå mistet Canal+ HD og fått Astra HD i stedet.

Gjelder dette for flere?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå mistet Canal+ HD og fått Astra HD i stedet.

Gjelder dette for flere?
    Det har hendt meg også....

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan syns du bildekvaliteten er på Astra HD?

Jeg satt å kikket litt for en stund siden og syntes at bildene var meget bra.

Side 7 av 54 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 37 47 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •