Lyse nett og hdtv - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 54 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 35 45 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 1066
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Min lokale leverandør har fått inn 5 stk. 1550. Jeg skal ha den ene, men han visste ikke når HD sendingene blir tilgjengelig.

Scarten på 1510 er jo byttet ut med komponent på 1550. Er det noen som vet om det er noen annen forskjell på disse to?
    Hva slags digital utgangstilkobling har 1550?
    Stølen

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bare kikket kjapt på den, men mener at tilkoblingene var helt like utenom at 1550 har komponent i stedet for scart. Dvs. at den har 1 stk. RCA-utgang (coaxial) for digital lyd

Newcomer matsa_bergen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at nexthome opplegget til nextgentel baserer seg på samme prinsippet som lyse :grin:

men ikke fiber da, 20Mbit adsl2 linje istedet ^^

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rayrod
    Lyse har ingen HDMI bokser på nåværende tidspunkt. Mpeg4 dekodere fra Kreatel kommer sikkert ikke før i 2. kvartal.

Ang SportN. Viasat har sagt at denne kanalen kun skal inngå i Viasat Gull pakken. Latterlige greier, men sport betyr penger i kassa for Viahat! De som fortsatt har denne kanalen har bindingstid på gammelt abonnement.
    betyr det at de eneste sportkanalene fra viasat er sport 2 og 3? der er det jo bare boksing og man u tv døgnet rundt. viasat dk, viasat sport 1 og sportn må da være mulig å få inn??

edit: ringte lyse, og fikk beskjed om at de kommer med en ny viasat gull pakke, som skal inneholde sportN.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Jeg har bare kikket kjapt på den, men mener at tilkoblingene var helt like utenom at 1550 har komponent i stedet for scart. Dvs. at den har 1 stk. RCA-utgang (coaxial) for digital lyd
    Grunnen til at jeg spurte om digitaltilkobling er at bildet i HD ikke blir lagt ut på komponent,men på HDMI/DVI.Dersom du satser på HD så er HDMI/DVI helt avgjørende.Jeg tror at jeg ikke spurte klart nok.Jeg burde sagt bildetilkobling,mens du svarte meg på lyd.SORRY!
    Stølen

Newcomer mitch sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette er kanskje litt ot, men...

i den nyere tuneren til lyse, er det rgb scart som er installert i denne?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kreatel 1900 serie med hdmi

Kreatel har nå lansert sin 1900 serie, den har HDMI utgang. Er det noen som vet om Lyse satser på denne boksen? Kreatel 1900

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har egentlig ingen peiling, men det er mye mulig det er den LYSE skal bruke. Desverre er de ganske så tilbakeholdne med informasjonen...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper for all del Lyse kommer med tilbud om denne nye serien. 1960/1970 med innebygd harddisk hadde vært genialt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som at det er en del rot rundt fakta rundt Kreatel boxene (jeg skrev da noe tidligere i tråden da...men for dem som ikke gidder å lese

Kreatel K1510, Ati Xilleon, SD, RGB Scart (standard i Lyse og Ivisjon)
    Kreatel K1550, Ati Xilleon, med HD driver/firmware som gir 720p og 1080i i component form, INGEN digital Video utgang, scaler og deinterlacer i hw, mpeg2 only
    Kreatel K1910, SDmicro based, mpeg2/h.264@ml,vc1 @ sd&hd, HDMI

Og jeg tror neppe at verken lyse eller ivisjon eller andre iptv operatører kommer til å satse på noe HDTV ennå før innhold's selskapene faktisk begynner å produsere no i stor stil.. Det er liksom ikke nok å ha kun 1 kanal = cmore hd...
    Men det er snacks å teste på

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken boks som skal brukes vet jeg ikke, men i forbindelse med nytegning av abonemang ble det opplyst at ny boks kommer til sommeren med både hdmi og komponent.
    Håper dette stemmer.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de kommer til å bruke : Kreatel K1910, SDmicro based, mpeg2/h.264@ml,vc1 @ sd&hd, HDMI

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo fylle på med litt informasjon:

product specification .pdf

Designmessig en opptur i forhold til den gravstygge boksen vi har nå i hvert fall (etter min mening).

Linux bassert operativsystem. (et modde-objekt?)

2-25mbit, 1080i@30fps max (720p max)

Kan vi håpe på at Lyse gir PVR muligheter gjennom å tilby IP-STB 1960 med innebygget harddisk som opsjon? Kanskje til og med IP-STB 1970 med mulighet for å koble til en parabolantenne? (sistnevnte veldig lite trolig men...)

Kaaaaaanskje klarer man å sette en harddisk i IP-STB 1910 slik at man får PVR funksjonalitet?

DrE

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant. Noen formeninger om de nye boksene er kjappere enn dagens? Jeg har ikke tatt i bruke Lyse ennå av en eneste grunn: Boksen er så treeeeeeg at jeg får arr på hjerterøttene bare ved kanalskifte.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er egentlig to typer treghet i dagens system. Den ene er boksen i seg selv (og ja, den er TREG), den andre er at et kanalbytte innebærer en toveis kommunikasjon med noden, slik at noden kan skaffe den ønskede multicast-streamen. Sistnevnte treghet vil ikke nye bokser kunne gjøre noe med.

Når det gjelder Linux, så er det slik at også dagens Kreatel-bokser kjører på Linux, så også her er det vel egentlig moddemuligheter.

Jeg tror med ganske stor sikkerhet at Lyse vil tilby PVR-muligheter, men neppe til alle. Tipper det vil koste litt ekstra.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Er klar over de to "typer treghet". Er det noen som kan forklare litt hva som avgjør "ping" på NODE-delen? Er det forskjellige hardware i de forskjellige sentralene, eller er det rett og slett kun avstand til server og hvor mange punkter signalet rutes gjennom som avgjør? (jeg lurer altså på om Lyse etterhvert vil gjøre noe med hastigheten, eller om dette er så godt som umulig)

Hvordan blir det når de begynner å sende hd-kanaler? Vil kanalskift ta enda lengre tid da?

Søstra mi bor en liten km fra meg og har kjappere kanalskift på Kreatel boksen enn hva jeg har. Det er langt fra "lynraskt", men det er merkbart kjappere enn i mitt oppsett.

Før jeg bestilte lyse hadde jeg dreambox og jeg savner helt klart responsen i den lille racertuneren! Den var huuuge. Ikke minst savner jeg også mulighetene for PVR og tweaking generelt.

DrE

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne artikkelen forklarer multicast nokså greit:

http://www.microsoft.com/ntserver/te...ng/multiwp.asp

Gå til "HOW IP MULTICASTING WORKS". Det kanskje viktigste avsnittet er dette: "Multicast groups provide several advantages. Groups are dynamic: clients can join or leave at any time. No elaborate scheme is required to create or disband a group. When a group has no members, it ceases to exist on the network. Groups also scale upward easily because as more clients join a multicast, it becomes more likely that the multicast is already being routed close to them."

I teorien skal altså kanalskiftene gå raskere dersom den kanalen du ønsker å se allerede finnes på den noden din dekoder er tilkoblet. Jeg kan ikke si at jeg merker noe særlig forskjell, og hos meg går det ikke så ille tregt heller.

Husk på at dersom du bruker talltastene til å bytte kanal, så har dekoderen innebygd en laaang pause før den faktisk bytter kanal. Denne pausen kan unngås dersom du trykker OK rett etter å ha trykket tallet for kanalen du vil se. Denne pausen er heller ikke der når du traverserer kanalene med piltastene.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Husk på at dersom du bruker talltastene til å bytte kanal, så har dekoderen innebygd en laaang pause før den faktisk bytter kanal. Denne pausen kan unngås dersom du trykker OK rett etter å ha trykket tallet for kanalen du vil se. Denne pausen er heller ikke der når du traverserer kanalene med piltastene.
    Interessant! Denne pausen har jeg også merket. Lurer litt på hvor denne sekvensen ligger, altså om det er en "pause" i ir-koden, eller om pausen ligger på kreateltuneren.

Slikt sett er det altså en fordel å lage en makro med <kanalnr>+<enter> og lagre denne makroen på en systemfjernkontroll dersom man vil ha direktevalg kjapt da.

DrE

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pausen ligger i dekoderen, ikke i fjernkontrollen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pausen = javascript definer tidsforsinkelse som tidligere nevnt for å "sjekke" om brukeren taster inne noen flere siffer.. Dette er det mozilla browserens Javascript motor som eksekverer.

Når det gjelder performance så er det helt riktig at i et multicasted IP-nett så er det ikke mye som kan gjøres for å speede opp join/leaves. Det eneste man kan gjøre er selvfølgelig å legge nettet "så flatt" som mulig men det vil gå på bekostning av sikkerhet og mac-addresse mengde (broadcast storms)..
    Zapp tiden kommer også ann på type krypteringssystem og bitraten på tv-kanalen i det sekundet du "zapper".. Husk det at NRK og Nrk2 f.eks er kodet i VBR 2-8mbit/s så i 2mbit/s så vil zappe tiden være noe raskere enn når den er kodet i 8mbit/s.. Skal dere sammenligne zappetid med naboen.. bruk TV2 den er CBR kodet.

Grunnen til at dagens DHTML/Ajax kodede portaler er så treige er rett og slett at boxene er for treige til å parse denne koden. Og som de fleste web-utviklere vet så er ikke javascript det mest optimale språket når det gjelder performance... Men det er billig og dynamisk å lage kode ved bruk av slike funksjoner.

Når det gjelder PVR funksjonalitet så ligger problemet rett og slett hos innholdseierene.. Få av kanaleierene vil at kunden skal kunne ta opp matriale.. De mister reklameinntekter hvis de ikke kan på en eller annen måte "tvinge" kunden til å måtte se reklamen.. og det finnes ingen teknisk standard på dette pt..

Side 5 av 54 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 35 45 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •