Cyclops spør om ting han egentlig burde vist: Integrert Lydkort vs PCI-E Lydkort

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer Cyclops sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cyclops spør om ting han egentlig burde vist: Integrert Lydkort vs PCI-E Lydkort

Har googla litt rundt ei stund nå men har ikke finni svaret jeg er på jakt etter.
    Har idag et integrert Realtek HD ALC889A ut fra pc til pre/pro via optisk sp/dif og ut prossesering er satt til Dolby Digital Live.

Så spørsmålet mitt må bli: Vil jeg tjene noe lydmessig på å kjøpe et lydkort?
    Spessielt siden optisk blir brukt. (har også mulighet til å bruke digital coax)

Vil at Pre/pro skal ta seg av ALL lydbehandling som kommer ut fra pc.
    Dette skal primert brukes på spill og musikk (via winamp) og generell bruk av pc, youtube, NOE wimp/spotify etc.

Har sett på ASUS Xonar Essence STX og HT|Omega claro halo, men andre kort er også av interesse.

Budsjett: tja 3500kr

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm, ingen altså?
    Det jeg egentlig lurer på er vell hva som går ut fra optisk på det interne lydkortet, er det ubehandlet bitstream?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for den Gurba, men jeg finner ikke hva som kommer ut fra optisk? Eller har jeg blitt blind?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du bruker digital utgang (som optisk), så foregår konverteringen i neste ledd. Og da er det i utgangspunktet ikke forskjell på lydkort. Unntaket vil være hvis den digitale implementeringen er dårlig, men det er trolig meget sjelden i dag.
    Fordelen med dedikerte lydkort fra pro-merkene blir da først og fremst gode og stabile drivere.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Orso: takker for info. Det det jeg var ute etter.
    Da venter jeg til lommeboka blir LITT tjukkere. Den er god og slank nå etter Marantzen kom i hus.
    Har en utrolig irriterende uling når jeg kobler til hodetelefoner på interne lydkortet nå, tror det er viftestøy eller kommer fra hardisk, så er uansett greit å prøve å se om det blir bedre med et lydkort litt lenger utpå.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du du får støy på den optiske utgangen? Tviler sterkt på at det er noe mekanisk i PC'en som generer dette.

Ville ha prøvd å slå av all form for prosessering, du nevnte f eks noe om 'Dolby Digital Live'. Prøv evt også foobar med WASAPI drivere.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cyclops
    Orso: takker for info. Det det jeg var ute etter.
    Da venter jeg til lommeboka blir LITT tjukkere. Den er god og slank nå etter Marantzen kom i hus.
    Har en utrolig irriterende uling når jeg kobler til hodetelefoner på interne lydkortet nå, tror det er viftestøy eller kommer fra hardisk, så er uansett greit å prøve å se om det blir bedre med et lydkort litt lenger utpå.
    Kobler du til hodetelefoner på lydkortet, så er vel det analogt? Og da får du støy ja fra mange interne lydkort. Lynx og RME lager f.eks støyfrie lydkort med høy kvalitet hvor man kan bruke de analoge utgangene.

Eller du kan skaffe deg en hodetelefonforsterker som kobles digitalt.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har idag et integrert Realtek HD ALC889A ut fra pc til pre/pro via optisk sp/dif og ut prossesering er satt til Dolby Digital Live.[...]
    Jeg tolka OP dithen at han kjører lyd via "pre/pro" over optisk. Men kan ta feil.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gamle asus xonar kortet mitt legger med en del støy selv om jeg sendte optisk til receiver. Mistenker at dette kortet faktisk DA konverterer lyd internt for så og mikse sammen samtlige kilder for og AD konvertere igjen, og jeg mistenkerevldig mange lydkort til og gjøre dette om de settes til og sende DTS/DD spor. Dette kommer de jo unna med for 99% av brukerne har ikke utstyr ellers til og høre noe negativt fra det.

Faktisk får jeg bedre lyd fra Realtek chippen i skjermkortet som sender til receiver over HDMI enn dette pci kortet (80% av dette er vel da og at xbmc bitstreamer) for musikk bruker jeg stort sett receiverns DLNA funksjon via ps3media server.

For og ikke snakke om at Asus stort sett ikke hadde klart og skrive en god driver om det hadde stått om livet..

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hups, glemte å presisere at hodetelefonene blir kobla til den analoge delen på lydkortet.

Orso: Lynx og RME skal sjekkes ut. takker.

Protet: Det er bare så enkelt å koble hodetelefonene til analog utgangen på Pc da jeg slipper å reise meg fra godstolen :-)
    Hører kansje totalt 2% med hodetelefoner da jeg vil ha "fred fra omverdenen" ved for eksempel en poscast. Resterende 98% kommer av lyden kommer via PL300.

TorTorden: Hmm intresant inspill. Så og si ALLE inlegg ang Asus vs realtek har opplevd et STORT løft i lyden ved bytte til Asus, men det var da sikkert analoge delen disse samenligna med.
    Har hørt at creative lydkortene har veldig dårlige drivere. Men andre jeg har sett syns Asus lager gode drivere.

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Låner et flott RME kort av far, veldig bra til opptak med masse kanaler men hører ikke noe forskjell fra integrert lydkort til musikk...

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kortet jeg har er i pc verden VELDIG gammat nå minst 6-7 år nå. Og jeg har forsåvidt enda ikke brukt analoge output på den men det kunne kanskje verdt noe og prøve, har jo 7.1 analogt input på receiver :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •