Om jordsløyfe, brumming i sub, røde hunder og Clas Ohlson HDMI-extender

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Om jordsløyfe, brumming i sub, røde hunder og Clas Ohlson HDMI-extender

Først vil jeg bare takke for at dette forumet eksisterer!:-D

Jeg har nettopp satt opp nytt 7.1 med prosjektor i stua, og dette har vært alt annet enn smertefritt.Men ved å søke gjennom AVForum og plukke med meg litt her og der, har alt løst seg. Så jeg tenkte å skrive ned mine erfaringer så andre som sliter med de samme problemene kan finne ut av ting litt enklere.

Det første jeg oppdaget da høyttalerne var på plass og koblet til, var brumming i sub'en.
    Jeg vet at dette kan forekomme, så jeg tenkte ikke så mye over det før jeg prøvde å koble til en PC eller PS3 via HDMI til forsterkeren (Onkyo TX-NR609).
    Da ble støyen ubehagelig høy, og bildet fra prosjektoren (JVC DLA-X3) begynte å flimre. Jeg ble bekymret for at elektrikeren burde komme på besøk og ta en titt, men ved hjelp av AVForum fant jeg ut at det sannsynligvis var en jordsløyfe på gang. Så jeg prøvde å teipe over jordingen på kabelen til én og én komponent. Det ble mindre og mindre støy, og da alle komponentene var uten jord forsvant all støy og brumming! Jubel!

På lyden, vel og merke. På prosjektoren hadde jeg fortsatt "røde hunder", flimring og bortfall av signalet. Det var forskjell på f.eks. 1080p/60 og 1080p/24, der 24 var til å leve med, mens 60 var fullt av brus. Var HDMI-kabelen for lang (10 m)?

Etter lesing på AVForum igjen tenkte jeg å prøve med en HDMI-extender, og siden jeg er fryktelig utålmodig og ikke ville vente på noen leveringstid, falt valget på Clas Ohlson.

Så hjem og prøve. Først prøvde jeg å sette den nærmest kilden (receiveren) uten tilkoblet strøm, siden den skulle være "hdmi powered" - men da fikk jeg ikke noe bilde i det hele tatt. Heldigvis hadde jeg vært smart og lest meg opp på forhånd, slik at jeg hadde kjøpt med en 5v batterieliminator. Da HDMI-extenderen ble koblet til strøm, fikk jeg et rent og fint bilde igjen. På oppløsninger _UNDER_ 1080p. 1080p = null bilde.

Jeg prøvde da å flytte extenderen slik at den var nærmest prosjektoren, dvs. på andre enden av kabelen - og da fungerte det nesten. Fremdeles utfall av bildet og rare farger fra PS3'en. Jeg var på nippet til å kaste inn håndkleet og levere extenderen tilbake, da jeg tenkte på båndbredden. Var det noen innstillinger på PS3'en som kunne være "for mye" for extenderen? Joda - Deep Color . Da jeg slo den av, ble bildet perfekt
    Så jeg kan ikke annet enn å anbefale Clas Ohlsons HDMI-extender.

I tilfelle noen andre trøbler med slikt, håper jeg de finner dette og at det kan være til nytte, Takk for hjelpen!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    De dager med plug-and-play er over. Nå om dager må man være uttdannet elektriker, ingeniør og mye annet for å få ting opp å gå. manualen til en surround receiver er på størrelse med den til en 747 og hundredevis av "obs" gjør oppmerksom på hva der ikke virker når du kobler det slik.
    LFE, Deep Color, 60p, secondary audio, LPCM....
    Det er ikke bare bare...men ja, det meste info kan finnes her på forum...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •