Trenger tips til nettverksløsning fra hus til garasje.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger tips til nettverksløsning fra hus til garasje.

Hei,

Da jeg ikke er noen ekspert på dette området og holder på og bygge drømmegarasjen, har jeg meldt meg inn i forumet i håp om å få hjelp/tips til bland annet dette
    Skal også bygge et kinorom på loftet, men en ting om gangen.

Etter mange timer foran PC med lesing på nettet (de fleste på dette forumet) ser jeg at løsningen er mange, men hva som er best for meg er jeg usikker på.

Jeg har fibernett/Altibox inn til hovedhuset, men den er i mottsatt ende av der garasjen er og da garasjen er delvis nedgrav (grunnet skrått terreng) er signalet ut der ikke tilstedet.

Ifm med legging av strømkabel fra huset og ut til garasjen la jeg også en datakabel ut til garasjen. Men den får jeg ikke plugget i Altibox hovedenheten. Kun fra loftet på huset og ut i garasjen. Der den ligger er det ok signal fra hovedsentralen.

Da kommer spørsmålene:

1. Hvilken router kan motta trådløst signal og sende videre i kabel?

2. Hvilken router bør motta signalet for å lage/utvide nettet i garasjen?

3. Finnes det andre/bedre løsninger? Som f.eks utvide nettet kun med routere uten kabel? F.eks Airport express. Er det bra nok?
    Nettet i garasjen skal hovedsakelig brukes til musikk, spotify, nettsurfing osv.

Legger ved et bilde som sikkert er lettere å forstå enn forklaringen min :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altiboxen har ju 3 eller 4 portar som du kan koppla in kabeln i, varför gör du inte det?

Egenskaper for Netgear WN2000RPT

Där är en billig accesspunkt med lanportar för vidare spridning. I garaget kan du sätta en likadan som du använder som repeater feks.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Altiboxen har ju 3 eller 4 portar som du kan koppla in kabeln i, varför gör du inte det?

Egenskaper for Netgear WN2000RPT

Där är en billig accesspunkt med lanportar för vidare spridning. I garaget kan du sätta en likadan som du använder som repeater feks.
    Jeg klarer ikke trekke kabelen frem til Altiboxen sentralen, ellers ville jeg selvsagt gjort det

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det som fysisk stopper deg?
    Cat5/6 kabel kan fint ha strekk opp mot 100 meter.

Bør ikke være umulig og strekke kabel gjennom en eksisterende lufte kanaler ifra hovedhuset og inn til garasjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Hva er det som fysisk stopper deg?
    Cat5/6 kabel kan fint ha strekk opp mot 100 meter.

Bør ikke være umulig og strekke kabel gjennom en eksisterende lufte kanaler ifra hovedhuset og inn til garasjen.
    Kabelen kommer inn i huset sammen med strømkabel og det er i "kneveggen" i overetasjen. Skal jeg ha den videre derfra, må jeg borre hull i taket i stuen eller i ytterveggen om jeg legger kabelen utvendig på huset (noe jeg ikke ønsker).
    Så ja, klart alt går an. Men om jeg slipper det og kan gå for en annen løsning, så gjør jeg heller det. Men takk for input :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Säg att du går för det trådlösa, är det bara internet du skall ha, elelr skall du flytta/streama höögupplöst video från den trådlösa delen vidare till garagen?
    Då kommer du slita. Är det "bara" xvids eller musik går det utmärkt, men utöver 20mbit/s stream ger ofta problem på trådlöst.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville gått for en løsning med kabel hele veien. Har en bu oppe i hagen hvor "anlegget" er, og selvsagt PC. Har kabel opp dit, og har trekt en ekstra om jeg skal få bruk for det senere.

Det kan jo være at du greier å skjule kabel oppunder bordkledning om du går utendørs?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Säg att du går för det trådlösa, är det bara internet du skall ha, elelr skall du flytta/streama höögupplöst video från den trådlösa delen vidare till garagen?
    Då kommer du slita. Är det "bara" xvids eller musik går det utmärkt, men utöver 20mbit/s stream ger ofta problem på trådlöst.
    Behovet som jeg ser det nå, er kun spotify og vanlig nettsurfing. Så mulig jeg kommer til å prøve utvide det trådløse nettet med en slik du sendte link av, thank you by the way :wink:

Ser jeg etter en stund at dette nettet ikke er raskt nok, så får jeg heller grave ned en kabel på utsiden av huset og plugge direkte i sentralen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Ville gått for en løsning med kabel hele veien. Har en bu oppe i hagen hvor "anlegget" er, og selvsagt PC. Har kabel opp dit, og har trekt en ekstra om jeg skal få bruk for det senere.

Det kan jo være at du greier å skjule kabel oppunder bordkledning om du går utendørs?

Såg på dette i går, og ja, kan være en løsning oppunder bordkledningen eller evnt grave den ned.
    Prøver trådløst først, se om det er godt nok. Takk for input 8-)

Active tore_v1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å bruke "nett-over-strøm"?

HomePlug - Priser, prisvarsling, erfaringer og produktinformasjon - Prisguide - Tek.no

Jeg bruker et sett fra D-Link som funker fint. Da løser du i stor grad problemet ditt. Jeg bruker det mellom router og anlegget. Der har jeg en switch til de forskjellige tingene som skal ha nett (tv, blu-ray, SB Touch og etterhvert en form for HTPC).

Holder fint, og gir raskere overføring enn trådløst i mitt tilfelle.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tore_v1
    Hva med å bruke "nett-over-strøm"?

HomePlug - Priser, prisvarsling, erfaringer og produktinformasjon - Prisguide - Tek.no

Jeg bruker et sett fra D-Link som funker fint. Da løser du i stor grad problemet ditt. Jeg bruker det mellom router og anlegget. Der har jeg en switch til de forskjellige tingene som skal ha nett (tv, blu-ray, SB Touch og etterhvert en form for HTPC).

Holder fint, og gir raskere overføring enn trådløst i mitt tilfelle.
    Det har jeg faktisk fra før, fra stue og opp til soverom. Fungerte faktisk veldig bra
    Men strømnettet til garasjen blir på en egen kurs, da har jeg hørt at signalet ikke blir veldig bra. Men ja, det kan jo absolut prøves
    Hmm... Når jeg tenkter litt til, så er jeg jo faktisk ikke nødt å bruke strømnettet til garasjen. Kan bruke det som er i på loftet fra før.
    Dette kan fungere :grin:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •