Kjøp av NAS, div spm.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer kRisi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøp av NAS, div spm.

Hei.

Har tenkt å kjøpe meg en NAS som skal streame filmer og musikk til XBMC på en Apple TV2. Har tenkt på denne: Netgear Stora MS2000 Inngangsporten til nettverkslagring, med denne inni: Western Digital Caviar Green 2TB SATA Harddisk med 2TB lagring
    Vil dette funke, med tanke på hvilke streaming metoder apple tv (xbmc) støtter? Vil lesehastigheten på HDD'en vere noe stopper (lagg)?

Takker for hjelpen

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kRisi
    Hei.

Har tenkt å kjøpe meg en NAS som skal streame filmer og musikk til XBMC på en Apple TV2. Har tenkt på denne: Netgear Stora MS2000 Inngangsporten til nettverkslagring, med denne inni: Western Digital Caviar Green 2TB SATA Harddisk med 2TB lagring
    Vil dette funke, med tanke på hvilke streaming metoder apple tv (xbmc) støtter? Vil lesehastigheten på HDD'en vere noe stopper (lagg)?

Takker for hjelpen
    Beste nas til budsjett er: Synology Budget-friendly DS212J NAS

Ta med en: Seagate Barracuda® Green 2TB, 3,5" Støyer lite og bruker lite strøm.

Ikke forvent mange svar her inne, men kan gå god for disse 2 alternativene hvis du skal sette opp ett hjemmenettverk :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Takker for hjelpen
    Vet ikke hvordan den fungerer mot eplekasser, men jeg vil ikke på noen måte anbefale NetGear Stora. Værre hælv*tes møkk har ikke jeg vært borti. Jeg har riktignok den på 1TB med innsatt ekstra disk for raid-fart. Ikke nok med at jævel'n kun aksepterer noen få spesifikke disker (som man ikke får tak i nå), men jeg trodde ærlig talt et raid-oppsett og tilkobing via GigaBit skulle være raskere enn USB 1. Så er ikke tilfelle. Vel, muliggens "raskt" etter at driten har brukt fjorten minutter på spin-up og generell tenking på om den gidder å lagre eller gi fra seg noe fra diskene. I tillegg så må man *KJØPE* abonnement for å kunne bruke "Stora"-funksjonen.

Jeg vet også at den er korrekt satt opp (eller hvor vanskelig kan det være å plugge en Cat5 i ræva på den, og i tillegg lastet ned "siste driverversjon"?).
    Og ja, jeg har vært tilbake i butikken og klaget, fått ny enhet, men like tregt.
    Jeg skulle bruke den opp mot Sonos musikkstreaming, men Sonos'en gadd aldri vente til Stora'en klarte å spinne seg opp. Jeg har skrudd av alt av "sleep" funksjoner for å eliminere boot/dvale/spin-up tid, men det driter boksen flatt i, og sovner uansett.

Noen annen NAS kan være vanskelig å anbefale, så det kan godt hende posteren over meg har en fin anbefaling.
    Personlig er jeg godt fornøyd med 500GB-versjonen av Verbatim sin NAS, kjøpt igjennom HiFi-Klubben. Men den (og 2TB-versjonen) kan sikkert finnes billigere hos andre nettbutikker a.la NetShop o.l
    Fordelen med Verbatim er muligheten å henge på en ekstra disk via USB for utvidet lagring (har selv en ekstra 500GB disk tilkoblet, kommer opp som en egen disk på nettverket).

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bikeridr

Og ja, jeg har vært tilbake i butikken og klaget, fått ny enhet, men like tregt.
    Allikevel ringer det ikke noen bjeller....?

Her har Netgear Stora har fungert kjempefint 24/7 i et par år...
    WD MyBook som er snart 4 år - kjører 24/7 - siden dag 1 den også.
    (I tillegg har den fått kjørt seg på en del messebruk de siste årene...)
    Verbatim som selges på HiFiklubben - kjører 24/7 - og har fungert knirkefritt...

De fleste tryner i sitt eget nettverk - og det er ikke produktenes skyld...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Allikevel ringer det ikke noen bjeller....?
    Åjoda, det gjør det. Og mine bjeller ringer "Ikke kjøp mer NetGear"!
    (Jeg har også en 5-port GB-switch fra NetGear. Jævli rart at jeg ikke kan sette opp den heller ...)

Her har Netgear Stora har fungert kjempefint 24/7 i et par år...
    Flott, ingenting er vel bedre enn det.
    WD MyBook som er snart 4 år - kjører 24/7 - siden dag 1 den også.
    (I tillegg har den fått kjørt seg på en del messebruk de siste årene...)
    Verbatim som selges på HiFiklubben - kjører 24/7 - og har fungert knirkefritt...
    Flott, det også. Her er jeg også fornøyd med mine NAS'er (bortsett fra eSATA'n på WD'n min, men alle vet at eSATA er ubrukelig, og det er det hos alle mine bekjente, også en av vennene mine som jobber med data/nettverk.
    De fleste tryner i sitt eget nettverk - og det er ikke produktenes skyld...
    Joda, det har jeg, og gjør jeg, også, men akkurat nevnte NetGear Stora (og NetGear 5-ports GigaBit-switch) har ingen fått til å fungere ordentlig, hverken hos meg eller hos andre, og med minst 3 forskjellige datanett/oppsett.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...ingen har fått til å fungere ordentlig, hverken hos meg eller hos andre, og med minst 3 forskjellige datanett/oppsett.
    Er dette seriøse bedrifter du sikter til? - og hvis så er tilfelle....hvilke bedrifter gjelder utsagnet for?

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde netgear og den var treggere en D-link 323 !!! Den blir sendt tilbakke, og byttet med en 323 fra d-link. (har 4 stk), bluray iso/folder streamer perfekt til TMT (via kabel).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette seriøse bedrifter du sikter til?
    Jeg oppfatter dette som et på-kanten spørsmål, men ja, og det er landsdekkende bedrift(er).
    Forøvrig, landsdekkende brune/hvite/data/vare-kjeder er vel ikke akkurat kjent for å ha ekspertise bak skrankene overalt.

NetGear'en min blir pensjonert i dag, og hvis du vil, kan du jo PM'e meg et bud på den. Den er "oppgradert" til å inneholde to disker i RAID.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg oppfatter dette som et på-kanten spørsmål,...
    Hvordan oppfatter du spørsmålet?
    Kan du utdype "på-kanten"?

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lagt fra meg stora pga så mange dårlige anmeldelser. Hva med denne? Synology DS207+ NAS m/ 2*1TB disker - FINN Torget

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har lagt fra meg stora pga så mange dårlige anmeldelser. Hva med denne? Synology DS207+ NAS m/ 2*1TB disker - FINN Torget
    Hvorfor ikke satse på noe nytt? med garanti og reklamasjonsrettigheter?

MPX.no

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, smart å kjøpe ny!
    Mange sier denne er bra til "lagring" MPX.no - Seagate Barracuda® Green 2TB
    Har lesefart noe å si om det vil hakke/lagge når jeg overfører video til XBMC på apple tv?

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, smart å kjøpe ny!
    Mange sier denne er bra til "lagring" MPX.no - Seagate Barracuda® Green 2TB
    Har lesefart noe å si om det vil hakke/lagge når jeg overfører video til XBMC på apple tv?
    Lese/skrivehastighet vil ha alt å si.. Tenk deg om du streamer f. eks ett Dolby TrueHD spor, da bruker du ca. 20-25 mb/s bare på lyden.

De diskene som går som "Green" er ikke å anbefale da disse automatisk går i dvalemodus og start/stopp hele veien. Du sparer ikke strøm og de er tregere iflg. HW-folket på jobb (IT bedrift og ikke noe el.butikk.. Dess høyere RPM dess bedre også, men mer støy

Du må også huske på at om du har 2 eller flere disker og kjører RAID så vil du miste XX GB/% diskstørrelse pga. speiling,striping e.l. Så det kan være lurt å gå for minst 2TB disker e.l.. Selvfølgelig kommer det ann på hva du skal bruke de til.

Intermediate Brusveen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Skien
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv netgear readynas Duo og kan trykt anbefalle readynas "enkel" og sette opp og fungerer smertefritt det er ikkje alle netgear sine nas løsninger som fungerer utmerket som streaming dvs om du går ned i siktet så blir streaming vanskeligere personlig og jeg skulle ha kjøpt ny i dag ville eg gått for vu+ har sjølv duo og den funker utmerket til streaming

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal streame bluray filmer. Alt fra 1 gb til 10 gb.. Nettet er ikke noe å si på, alt kablet og 25 mb/s. Anbefaling av HDD? 1-2 TB til rundt 1000 kr?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mitt oppsett

Har en netgear ultra 2, med 2x2tb,koblet med gb til en wndr 3700 ruter og htpc.
    Dette drar 30-40gb filer lett, bortsett fra den første spinupen, da går det 8-10 sekunder før alt er i gang, men etter det går det lett unna.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brusveen
    Har selv netgear readynas Duo og kan trykt anbefalle readynas "enkel" og sette opp og fungerer smertefritt det er ikkje alle netgear sine nas løsninger som fungerer utmerket som streaming dvs om du går ned i siktet så blir streaming vanskeligere personlig og jeg skulle ha kjøpt ny i dag ville eg gått for vu+ har sjølv duo og den funker utmerket til streaming
    Nja,

jeg har eid Readynas Duo v1 og nå readynas duo v2. Mannskjit.

Duo v1 er treg, duger ikke til streaming av filer større enn 4-6 gb. Spesielt om du skal multitaske på noen måte. (F.eks. laste ned og streame samtidig)

Duo v2 er mangelfull. Ny markedet. Bittorrentsklienten gir filer rettigheter som gjør at man ikke kan "behandle" de via nettverk. Da klikker readyDNLA'n. Hos meg har fillista ikke vært oppdatert på 2 uker. Restart av boks gir ingen effekt), Squeezebox-serveren kom først i går, og kun i test-beta-greie.

Nettverk er kablet gigabit med Linksys E4200 som ruter. PS3, korte tp-kabelstrekk, så det skal ikke være noe problem der.

Disse funger greit til "enkel" bruk, men skal du gjøre noe som helst spennende er du ikke tjent med en duo. Synology funker nok bedre, evt. opp på en ultra-ish.

Kunne listet opp i dagesvis hva som er idiotisk med både duo v1 og v2, men kort fortalt: de anbefales ikke

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, si hva dere vil om Duo V2, men treg en den ihvertfall ikke. Jeg har kablet GB nettverk - og når jeg kopierer en fil fra NAS'n til PC ligger den å vaker konstant mellom 82 og 84 mb/sek.

Nå bruker jeg den KUN til å streame fra (til XBMC på PC og Apple TV2) så det funker ihvertfall helt upåklagelig. Når det gjelder tilleggsfunksjoner (torrentklient, remote osv osv) så er den vel foreløpig noe mangelfull. Dette pga helt ny arkitektur (ARM) i forhold til den gamle (Sparc), så programmene må skrives om. Så er den vel også noe forenklet i forhold til Duo 1 har jeg hørt.

Den er tross alt en "budget NAS", så man får vel det man betaler for..

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Banarne
    Vel, si hva dere vil om Duo V2, men treg en den ihvertfall ikke. Jeg har kablet GB nettverk - og når jeg kopierer en fil fra NAS'n til PC ligger den å vaker konstant mellom 82 og 84 mb/sek.

Nå bruker jeg den KUN til å streame fra (til XBMC på PC og Apple TV2) så det funker ihvertfall helt upåklagelig. Når det gjelder tilleggsfunksjoner (torrentklient, remote osv osv) så er den vel foreløpig noe mangelfull. Dette pga helt ny arkitektur (ARM) i forhold til den gamle (Sparc), så programmene må skrives om. Så er den vel også noe forenklet i forhold til Duo 1 har jeg hørt.

Den er tross alt en "budget NAS", så man får vel det man betaler for..
    Der er jeg enig. Duo V2 er mer enn kjapp nok. Men siden den er så ny blir den plagsom om den skal brukes til annet enn å holde filer. Vurderte å sende alt tilbake, men har behold den i håp om at ting fikses ganske fort. Var iallefall fornøyd når squeezebox-serveren på nett kom i går

kjipeste er alikavel readyDNLA'n som tuller helt når man bruker bittorrentklienten...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •