4K materiale og avspiller?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 42
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

4K materiale og avspiller?

Nå som bl.a. 4K-projektoren fra Sony, VW1000, snart er tilgjengelig, begynner det så smått å bli behov (for de virkelig gærne... ) med 4K-materiale.

Ser det ligger en del 4K-materiale nå ute på YouTube av alle steder, men der er jo den tilhørende båndbredden stort sett langt under det som samtidig kreves (skulle en tro???)...

Kilden er jo en ting. Hva med avspilleren? Ser f.eks. at Quadro 4000 fra nVidia, en av de mest avanserte skjermkortene på markedet, ikke takler mer enn type 2500x2000, et godt stykke unna 4K. Klarer videre HDMI / DVI å sende 4K-oppløsning?

En har selvsagt kommersielle kinobokser, men de koster jo 150.000 kroner og er heller ikke alment tilgjengelige. De bruker stort sett også dual DVI samt kommersielle krypteringsnøkler, så de funker neppe på 4K-projektorer og TVer som måtte komme i år og neste år (det kommer garantert mye 4K fremover...).

En ser jo ofte høydefinerte bilder på messer rundtomkring, så jeg antar jo at det finnes skjermkort som takler denne oppløsningen. Spørsmålet er allikevel hvor en får tak i kildemateriale. Må vi virkelig ut å skyte 4K fra et 4K RED-kamera selv inntil videre?

En del spørsmål her; er litt noob på 4K it seems, så på høy tid å kunnskapsberikes! Anyone??

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Spar opp og kjøp denne:
    Lexicon 12.4 Channel MP-20 "Media" Processor Preview — Reviews and News from Audioholics
    Litt billigere med nytt skjermkort ja. Ville tro det kommer ganske snart. HDMI ser ikke ut til å være noe begrensning.

Støtter forresten den kommende Sonyen filmrate på 48 fps eller høyere?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Joa, den Lexiconen støtter 4K passthrough, som jo hjelper fint lite når en ikke har noe 4K å "passe through"... Som du sier støtter jo HDMI 1.4-formatet 4K, spørsmålet er mer om skjermkortet gjør det samme... Har jo ikke sjekket så mange skjermkort, få sjekke litt til!

Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg tolke deg dithen at dere har mottatt Sony 4K PJ'en nå?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Joa, den Lexiconen støtter 4K passthrough, som jo hjelper fint lite når en ikke har noe 4K å "passe through"... Som du sier støtter jo HDMI 1.4-formatet 4K, spørsmålet er mer om skjermkortet gjør det samme... Har jo ikke sjekket så mange skjermkort, få sjekke litt til!
    Finner heller ikke skjermkort som støtter denne oppløsningen. Men i og med at til og med kommende Ivy Bridge har det, så burde det ikke gå lang tid før det også kommer dedikerte skjermkort med 4k.
    4K får støtte i maskinvare med Ivy Bridge - Hardware.no

Thunderbolt har større kapasitet enn HDMI, men mener HDMI er mer enn nok. Nye HDMI kabler må man derimot kanskje ha.

Edit: Ble litt usikker nå om HDMI har stor nok kapasitet.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Då eg kjøpte min HDMI kabel fekk eg beskjed om at den skulle takla 4k utan problem...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    VW1000 er nok ikke langt unna, jeg vet ikke eksakt hvor den ligger an i kjømda, men i denne tråden er det kilden som er det STORE temaet...

Hvis noen har lenker til downloads i 4K, gjerne promo-materiale el.l., så er det bare å fyre løs! Ser jo som nevnt det er en del 4k-materiale på YouTube av alle steder, men hvilken båndbredde har dette? Sikkert langt fra godt nok...?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt meg bekjent er det ikke noe 4k materiale tilgjenglig noe sted, annet enn det du eventuelt kan film selv og kanskje noen som deler ett og annet gratis. Piratene har heller ikke fått tak i 4k DCI filer og vil nok neppe gjøre dette med det første.

Jeg tror eneste kilde til ekte 4k det neste året muligens vil være noen spill via PC. Det nye 7000 kortet til AMD støtter dette mener jeg. Tror Intel sin Ivy Bridge gjør det samme. Samtidig må du ha en monster maskin for å drive moderne spill i en slik oppløsning!

Jeg tipper vi vil se et Blu-ray MK2 format i løpet av ett år eller to samt en del løsninger for 4k oppskalering. Spørmålet er jo så om studioene er villig til å gi fra seg digitale utgaver i 4k kvalitet mht. piratkopierings...

Jeg tror forøvrig at HDMI 1.4 kun støtter 4k i 24p og ikke i høyere frame-rate.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    VW1000 er nok ikke langt unna, jeg vet ikke eksakt hvor den ligger an i kjømda, men i denne tråden er det kilden som er det STORE temaet...

Hvis noen har lenker til downloads i 4K, gjerne promo-materiale el.l., så er det bare å fyre løs! Ser jo som nevnt det er en del 4k-materiale på YouTube av alle steder, men hvilken båndbredde har dette? Sikkert langt fra godt nok...?
    Vedrørende Youtube; Tipper 1080p24@40mbit ser vesentlig bedre ut enn 4k på en eller annen lav bitrate. Tipper det er max 7-10mbit fra Youtube, sikkert ikke det en gang.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...var det jeg også trodde mht båndbredde på "4K" YouTube, er jo bare tull i så fall... Jeg har tilgang til native 4K skutt på RED for øvrig, men problemet er fremdeles å få kjørt dette fra PC / mac ettersom oppløsningen begrenser seg til rundt 2500x2000. Får lese litt hvordan RED-folket gjør det, de kommer jo også med en ny 4K-spiller om ikke alt for lenge.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Her er for øvrig link til REDs kommende Red Ray: RED RAY. 4 DVI-outputs kjører de for å overføre 4K, er ikke akuratt "mainstream" på projektorer innen det mer private segment... Hmmm, skakke være enkelt!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AMD sista kort stöttar 4K. Innan vi får information om andra kort i samma serie vet vi inte hur högt upp i kort man måste gå för att få 4K. Var inte många år sedan folk hävdade att man måste ha monsterpc till att köra 1080p ut. Idag klarar ju vilket som helst skärmkort det utan hård belastning. Vilken upplösning lär 4K hamna på? (tänker på bit). Då borde det väl inte vara några problem att räkna ut vad som behövs.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Er det dumt å kjøpe en Cambridge 751BD nå med tanke på dette nye som kommer?

Eller går det en stund enda til man får kjøpt filmer i det formatet?

Jeg har ikke peiling på sånne greier og jeg ser mest på dvd og litt på Blu-ray filmer.

Takker for svar:-D

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk denne snutten her i Full HD. (Også tilgjengelig i 4k, men jeg har iallefall ikke båndbredde til å se det... Dessuten har jeg jo bare en full hd skjerm :P)

Timescape 4K

Nydelig!

Newcomer olegodo sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som mackanzocz sier så skal siste generasjon skjermkort fra AMD støtte 4k

Klippet fra AMD sine sider:

"The market isn’t ready for 4k video, but Radeon™ is. With full support for 3GHz HDMI 1.4a and DisplayPort 1.2 HBR2, the AMD Radeon™ HD 7970 is set for quad HD. "

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Sjekk denne snutten her i Full HD. (Også tilgjengelig i 4k, men jeg har iallefall ikke båndbredde til å se det... Dessuten har jeg jo bare en full hd skjerm :P)

Timescape 4K

Nydelig!

He he, samme her:P

Da er ikke dette noe å tenke på for min del.

Da fikk jeg svar på det i allefall. Takk:-D

Intermediate dvdjan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Asfalt
    Hei

Er det dumt å kjøpe en Cambridge 751BD nå med tanke på dette nye som kommer?

Eller går det en stund enda til man får kjøpt filmer i det formatet?

Jeg har ikke peiling på sånne greier og jeg ser mest på dvd og litt på Blu-ray filmer.

Takker for svar:-D
    Kjøp Cambridgen du og ikke tenk på 4K ennå

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dvdjan
    Kjøp Cambridgen du og ikke tenk på 4K ennå
    Jepp, det blir nokk Cambridgen eller en Pioneer

Edit: Vurderer Pioneer. Det blir i allefall en Blu-ray spiller:-D Jeg er en vinglepetter og sorry for att dette ble litt off topic:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olegodo
    Som mackanzocz sier så skal siste generasjon skjermkort fra AMD støtte 4k
    Kult! Mitt gode gamle skjermkort (8800 GTX) døde plutselig etter 4,5 år (håper det er en reklamasjonssak...). Bestilte ett av de 30 AMD 7970 som var å oppdrive på Komplett i går. Nå gjenstår det å kjøpe en TV som støtter 4K. Da kan jeg se superduperhøyoppløste Youtube-videoer dagen lang.

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jeg helt "noob" vis jeg sier at 2x Quadro 4000 fra nVidia blir 2x2500x2000 altså 5000x4000 ?
    Min tråd

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •