Blu ray, receiver, HDMI, toslink, coax, Pro Logic 2, DD-forvirret??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blu ray, receiver, HDMI, toslink, coax, Pro Logic 2, DD-forvirret??

Først vil jeg bare si at det var et imponerende antall forumkategorier. Såpass mange at jeg ikke er sikker på om jeg poster i riktig tråd. For det andre vil jeg si at min forståelse av dette fager er langt under middels, så ha meg unnskyldt for dette.

Har følgende utstyr i Stua:

-Sony 40" LCD (husker ikke modell)
    -Logitech Z-5500 anlegg
    -Sony Blu ray BDP-380
    -Mac Mini
    -Get HD PVR dekoder

Problemstilling:

-Anlegget har kun 2 x digitale lydinnganger. 1 coax og 1 optisk(toslink). Jeg har 3 enheter med digital lydutgang(Mac, Blu-ray og dekoder). Altså mangler jeg 1 inngang på anlegget. Jeg har løst dette ved å kun kjøre HDMI fra dekoder og blu-ray til TV, og så kjøre lyd fra disse to enhetene via optisk lydutgang på TV til anlegget. Dermed var problemet løst. Men da jeg i går skulle se en Blu-ray film, oppdaget jeg at det sto "Pro Logic 2" i displayet. Er det ikke slik at dette er langt mer crappy en Dolby Digital, som vel bør være lydsporet på skiva? Sjekket instillinger, men alt sto tilsynelatende riktig.

Er det slik å forstå at Dolby Digital ikke kan overføres via HDMI? Men kun fra egne dedikerte lydutganger på Blu-ray spilleren?

Hvis ja, hvordan kan dettte løses? Må jeg kjøpe nytt anlegg, eller kan jeg få en eller annen slags switch slik at jeg kan få digital lyd fra 3 enheter, inn på et anlegg med kun 2 x digitale innganger.

PS: Anlegget har 1 x coax og 1 x toslink. Macen har toslink, mens dekoder og blu-ray har coax. Lyd ut fra TV er toslink.

Setter stor pris på om noen kan få meg inn på rett spor her. Evt. tilleggsinfo eller kommentarer er hjertelig velkommen.

Takk:-D

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel nesten sikker på at det du sender hdmi inn tv men tar ut optisk igjen fra tv bare blir stereo (tv videresender ikke dolby digital /dts)

begrensningen er Z-5500

man kan kanskje få kjøpt en switch til den digitale lyden ?
    feks 2 inn og 1 ut
    (men man må være obs på at den støtter bitstream dd 5.1 og dts så den ikke bare takler stereo)

slik du har det med pro logic II i dag er at stereo lyd blir gjort om til surround
    Dolby Pro Logic II
    som er langt fra samme bra surround som du ville fått med dd 5.1 / dts

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hygen, takk for svar.

Så forstår jeg det riktig, så ligger begrensningen i TVn? Det er den som ikke klarer å putte ut annet enn stereo?

Trodde en stund her at det var HDMI-kabelen eller HDMI-utgangen på Blu-ray spilleren som var begrensingen?

Men uansett, er løsningen å kjøre digital lyd rett fra Blu-ray spilleren til anlegget? Og da mest sansynlig med en av løsningenen du nevner. Om noen har tips til en switch, splitter eller 2 - 1 boks, så er mine ører åpne.

Er da en boks for digital coax som hadde vært det beste, iom at både blu-ray spilleren og dekoderen bruker dette. Kun Macen som kjører toslink, så der er jeg dekket.

Takker så mye.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joccolai
    hygen, takk for svar.

Så forstår jeg det riktig, så ligger begrensningen i TVn? Det er den som ikke klarer å putte ut annet enn stereo?
    Det er lite sansynlig ja når du skal ha lyden (surround) som en gjennomkjøring (pass through)
    Du kan lese gjennom manual til tv å lete etter passthrough bitstream
    Har du ikke muligheten blir det stereo ut fra en tv ja

Det er mulig at din tv takler dolby digital 5.1 ut men det er når du har intergrert tv tuner og bruker cam Se digital-TV uten dekoder - Teknofil.no
    Da vil HD kanalene ofte ha et ac3 (dd 5.1) lydspor
    (du må også abonere på hd kanalene ...om get tilbyr cam vet jeg ikke)
    Med en slik løsning er det bare tv tuneren sin lyd som kan sendes dd 5.1 ..fortsatt ikke mulighet for videresending av annen mitatt dd 5.1 / dts lyd

Når man får mange kilder til surroundlyd er mange hjemmekino anlegg eller recivere best til dette
    (mange hdmi , optiske, coax innganger)

Har du bare en vanlig digitaldecoder fra get (ikke hd) kan du jo ofre den digitale lyden fra den (som alikevel bare ville vært stereo) å heller sende lyden analogt til Z-5500 (tror ikke det blir forskjell lyd)
    enten ta den analoge lyden ut fra get box eller fra tv
    (å fortsatt kjørt optisk/coax fra mac/bd spiller til z5500......husk at dd 5.1/dts settes til å sende bitstream optisk/coax til z5500 for ekte surround....altså ikke settes som pcm )

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mangel på dugutale lydinnganger:

Først vil jeg bare si at det var et imponerende antall forumkategorier. Såpass mange at jeg ikke er sikker på om jeg poster i riktig tråd. For det andre vil jeg si at min forståelse av dette fager er langt under middels, så ha meg unnskyldt for dette.

Har følgende utstyr i Stua:

-Sony 40" LCD (husker ikke modell)
    -Logitech Z-5500 anlegg
    -Sony Blu ray BDP-380
    -Mac Mini
    -Get HD PVR dekoder

Problemstilling:

-Anlegget har kun 2 x digitale lydinnganger. 1 coax og 1 optisk(toslink). Jeg har 3 enheter med digital lydutgang(Mac, Blu-ray og dekoder). Altså mangler jeg 1 inngang på anlegget. Jeg har løst dette ved å kun kjøre HDMI fra dekoder og blu-ray til TV, og så kjøre lyd fra disse to enhetene via optisk lydutgang på TV til anlegget. Dermed var problemet løst. Men da jeg i går skulle se en Blu-ray film, oppdaget jeg at det sto "Pro Logic 2" i displayet. Er det ikke slik at dette er langt mer crappy en Dolby Digital, som vel bør være lydsporet på skiva? Sjekket instillinger, men alt sto tilsynelatende riktig.

Er det slik å forstå at Dolby Digital ikke kan overføres via HDMI? Men kun fra egne dedikerte lydutganger på Blu-ray spilleren?

Hvis ja, hvordan kan dettte løses? Må jeg kjøpe nytt anlegg, eller kan jeg få en eller annen slags switch slik at jeg kan få digital lyd fra 3 enheter, inn på et anlegg med kun 2 x digitale innganger.

PS: Anlegget har 1 x coax og 1 x toslink. Macen har toslink, mens dekoder og blu-ray har coax. Lyd ut fra TV er toslink.

Setter stor pris på om noen kan få meg inn på rett spor her. Evt. tilleggsinfo eller kommentarer er hjertelig velkommen.

Takk:-D

Hvorfor kjører du ikke lyden ut fra BD inn på den ene inngangen på forsterker, og resten på TV'n - og TV'n inn på den andre inngangen på forsterker?
    PVR'en kan få brukbar/god nok lydkvalitet via analoge inn- og utganger.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kunesj
    Hvorfor kjører du ikke lyden ut fra BD inn på den ene inngangen på forsterker, og resten på TV'n - og TV'n inn på den andre inngangen på forsterker?
    PVR'en kan få brukbar/god nok lydkvalitet via analoge inn- og utganger.
    Takk for tips, og ja, godt tenkt. Men Macen har bare lyd ut via minijack/optisk minijack(samme utgang). Mulig det finnes minijack-inngang på TVn som kan brukes. Må sjekke senere i dag. Trodde nemlig at Macen var den eneste enheten som måtte kjøre lyd direkte til forsterker pga dette. Den har jo heller ingen lyd fra HDMI-kabelen(er en mini-display port, kun bilde).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Har du bare en vanlig digitaldecoder fra get (ikke hd) kan du jo ofre den digitale lyden fra den (som alikevel bare ville vært stereo) å heller sende lyden analogt til Z-5500 (tror ikke det blir forskjell lyd)
    enten ta den analoge lyden ut fra get box eller fra tv
    (å fortsatt kjørt optisk/coax fra mac/bd spiller til z5500......husk at dd 5.1/dts settes til å sende bitstream optisk/coax til z5500 for ekte surround....altså ikke settes som pcm )
    Har en sånn fancy HD-dekoder, men har aldri sett noe annet enn Pro Logic 2 i displayet på forsterkeren, selv om jeg har kjørt digital coax direkte?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en sånn fancy HD-dekoder, men har aldri sett noe annet enn Pro Logic 2 i displayet på forsterkeren, selv om jeg har kjørt digital coax direkte?
    Da må du lese manual eller poste modellnummer (om get har ulike modeller) her i tråden så får du sikkert svar på hvordan

Er det denne du har ?
    http://www.get.no/kundeservice/veile...&download=true

så innstillinger for lyd side 48

Dolby digital 5.1 med S/PDIF-kabel side 62

Husk det er på hd kanalene å de fleste hd program du har mulighet få ac3/dd 5.1.......

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Da må du lese manual eller poste modellnummer (om get har ulike modeller) her i tråden så får du sikkert svar på hvordan

Er det denne du har ?
    http://www.get.no/kundeservice/veile...&download=true

så innstillinger for lyd side 48

Dolby digital 5.1 med S/PDIF-kabel side 62

Husk det er på hd kanalene å de fleste hd program du har mulighet få ac3/dd 5.1.......
    Ja, det forklarer saken. Abonnerer ikke på noen HD-kanaler. Bestilte den først og fremst for opptaksfunksjonen, men den er forøvrig helt konge.

Men takker for all hjelp. Tror jeg har et godt bilde nå av hvor skoen trykker, hvilke grep som må tas, og at jeg muligens må innfinne meg med å kjøre litt kjipere tilkobling på en av boksene, antagelig fra Macen. Men lyd fra BD må kjøres digitalt og direkte, den kan ikke ofres God helg!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •