Noen som har en NAS,Netgear ultra 4 eller liggnende? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 22 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av kingu
    Bare så vi har det klart, det eneste du tjener på dette er at uansett kan en disk feile, dette er det samme for begge. Det er uansett litt rart å si at (det som er et dobbelt) raid0 oppsett ikke har noen problemer, når det minner mest om raid1 mht sikkerhet.

Med 2xraid0 kan du feile opptil to disker, men er det en i hvert raid, der det er disk 1 av 2 i det første og disk 2 i det andre så er slaget tapt.

Med overnevnte knut1-løsning får du mye av det samme, altså en disk å gå på, men mer plassutnyttelse. Det så mest logisk ut, men han får gå god for den. Tenk også på at hvis kontrolleren streiker så kan det være greit å ha muligheten til å montere alt i en vanlig linuxmaskin selv /ny ReadyNAS.

Alt kommer ann på hva du skal lagre, og hvor begeistret du er for å miste dem.
    Selv raid med doble antall siffer har ofte den egenskapen at brenner huset, så brenner også dataen som er lagret der.
    Du har selvsagt rett i det du sier her. Mitt poeng er altså at Raid0 fungerer fint og er kjapp. Raid0 er en fin måte å slå sammen alle diskene. Men at da blir backup enda viktigere (og min mening er at det alltid er viktig med backup, raid er ikke backup).

Jeg har en filserver i daglig bruk, 3 x 1,5 TB i Raid0. Fungert prikkfritt i 2-3 år nå. I tillegg har jeg en Ultra2 i raid0, plassert et annet geografisk sted. Den andre Ultra2 i Raid0 jeg har satt opp, hgar jeg gjort for en kamerat. Han tåler nedetid.

Noen ganger trenger man å utnytte alle diskene, det gjelder vel særlig der man har bare 2 bays-NAS.

Med mer enn 3 TB med filer, kunne jeg ikke gjort noe annen enn Raid0 eller JBOD (eller LVM i linuxserver).

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sant, det var bare det at trådstarter ikke skjønte raid0 vs raid 1, og du kludret det til, at han skal forandre på det som leveres ut av boksen for å oppnå ingenting ser jeg på som et risikoprosjekt.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •