Høyoppløst fra iTunes Store?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyoppløst fra iTunes Store?

CNN påstår her at Apple er i forhandlinger med flere plateselskaper om salg av 24-bits-materiale:

Apple in talks to improve sound quality of music downloads - CNN.com

Av en eller annen grunn har de valgt å vinkle saken som reklame for "Beats by Dr.Dre"-prosjektet -- men dem om det...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper ryktet stemmer. Har jeg egentlig bruk for 24-bit. Tja. Kommer jeg til å kjøpe det allikevel? Høyst sannsynlig.

Om detter er 24-bit med kHz 44.1, 96, 192, eller noe annet hadde vært kjekt om ryktet sa noe om.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    192 kHz blir det neppe. Det finnes ikke mye hjemmeutstyr som kan behandle dette -- og de fleste innspillinger blir vel også gjort med 96 kHz.

Egentlig rart at de ikke nøyer seg med CD-kvalitet. Trådløst utstyr kan sjelden overføre mer; det gjelder de fleste USB-DAC'er også.

Jeg ville gjette på at det er plateselskapene som setter premissene her. Høyoppløst salg som konkurrent til ulønnsom streaming.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne de ikke heller begynt med lossless, før de går for hi-rez/HD ?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gledelig, men hvilket filformat snakker vi om? Blir det åpent som f.eks. FLAC, eller blir det ett-eller-annet Apple-proprietært?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av earphonic
    Gledelig, men hvilket filformat snakker vi om? Blir det åpent som f.eks. FLAC, eller blir det ett-eller-annet Apple-proprietært?
    Vi snakker om iTunes. Selvfølgelig blir det ikke flac. ALAC er vel hva som er naturlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Vi snakker om iTunes. Selvfølgelig blir det ikke flac. ALAC er vel hva som er naturlig.
    Ja, det lå vel egentlig underforstått i spørsmålet mitt. Og så vidt jeg har forstått håndterer Squeezebox ALAC greit, så dette skal vi vel kunne leve med, med mindre det dukker opp noe ugreie med DRM.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    192 kHz blir det neppe. Det finnes ikke mye hjemmeutstyr som kan behandle dette
    Jeg skulle vel tro de aller fleste DAC'er som er i forsterkere støtter dette i dag ?

-- og de fleste innspillinger blir vel også gjort med 96 kHz.
    Vill ikke den økte muligheten for dynamisk range ved 24bit encoding være veldig potensiell for å få et godt resultat.

Egentlig rart at de ikke nøyer seg med CD-kvalitet. Trådløst utstyr kan sjelden overføre mer; det gjelder de fleste USB-DAC'er også.
    Kommer vel ikke unna at dette er beregnet på PC/HTPC markedet som har HDMI med HDA ?

Jeg ville gjette på at det er plateselskapene som setter premissene her. Høyoppløst salg som konkurrent til ulønnsom streaming.
    +1

Jeg er poensiell kunde så lange det ikke er alt for mye styr å fjerne drm'en, og få det i flac/wav e.l

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av earphonic
    Ja, det lå vel egentlig underforstått i spørsmålet mitt. Og så vidt jeg har forstått håndterer Squeezebox ALAC greit, så dette skal vi vel kunne leve med, med mindre det dukker opp noe ugreie med DRM.
    Alac kan vel fint transkodes til flac.

Newcomer Leon83 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Kunne de ikke heller begynt med lossless, før de går for hi-rez/HD ?
    Akkurat dette tenker jeg også. Virker så merkelig å gå rett fra 256kbps AAC til 24-bit/96khz. Det eneste jeg ønsker meg er lossless 16-bit/44khz. Da skulle jeg kjøpt mye mer musikk fra iTunes.

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    iTunes har aldri gjort noe som helst for lydkvalitet. Rent bortsett fra å transkode mp3 til aac... Horribelt.

Så omsider kunne de som allerede hadde blitt lurt en gang kjøpe musikken sin på nytt i lossless. Da i ALAC.

Lukket format, lukket program, lukket avspilling, lukket avspillingsenhet, lukket databaseformat. Lukket økosystem.

Apple har forresten ingen produkter som støtter 24bit dybde og 192kHz samplerate.

At jeg skal betale apple så mye av prisen, for å distribuere lyd på en sånn måte, på slike premisser, og i tillegg måtte hanskes med den ekle DRM-en deres, er ikke nært forestående.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror, basert på historikk, at Apple som andre skal trigge av omsetning på allerede solgte sanger. Dvs. når iTunes Plus ble lansert, tjente de litt på det med nysalg og at eksisterende kjøp ble oppgradert.

Med å introdusere 16/44.1 så kan de fornye enda en gang. Og med 24/96 enda en gang.

Jeg tror ikke vi får 16/44.1, men desverre et jallaformat i 24-bit. Mao. enda et trappetrinn i veien mot lossless.

Håper jeg at jeg har rett i siste antagelse? Nei.

Newcomer Leon83 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Jeg tror ikke vi får 16/44.1, men desverre et jallaformat i 24-bit.
    Ja det skulle ikke forundre meg om de kommer til å bruke "24-bit" som salgstriks. Et komprimert format med litt høyere bitrate enn dagens AAC, men i 24-bit.

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får man ikke kjøpt 16bit/44.1kHz hos Apple? Isåfall så blir det rullet ut først.

Har aldri brukt itunes, bare lest om det i endeløse skandaløse nyhetssaker.

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye snakk om iTunes her. Men det er da ikke bare Apple og iTunes det er snakk om. Ifølge artikkelen:
    "Apple and other digital music retailers are in discussions with record labels to improve the quality of the song files they sell, executives involved in the talks say."
    "As a result, online music stores could eventually offer songs that sound truer to their original recordings, perhaps at a premium price."
    "The initiative could also serve as a sparkplug for digital music sales in general."

I tillegg til iTunes nevnes også bl.a eMusic, Amazon, noe Sony-eide greier og andre i artikkelen.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote=kingu]iTunes har aldri gjort noe som helst for lydkvalitet. Rent bortsett fra å transkode mp3 til aac... Horribelt. [quote=kingu]

De har solgt en hinsidens mengde sanger, dette igjen legger til rette for å ha en bredde og "kvalitet". Det skal de ha.

Itunes er jo bare plassen du kjøper musikken, ingen bruker vel selve programmet som en slags media spiller ?!

Sitat Opprinnelig postet av kingu
    Så omsider kunne de som allerede hadde blitt lurt en gang kjøpe musikken sin på nytt i lossless. Da i ALAC.
    Ikke bare lossless, det har du på cd i dag, men 24bit.

Lukket format, lukket program, lukket avspilling, lukket avspillingsenhet, lukket databaseformat. Lukket økosystem.
    "I don't need a key, I'll breake it"

Windows sin DRM er mer knot en Mac sin da.

Apple har forresten ingen produkter som støtter 24bit dybde og 192kHz samplerate.
    AIK, så er vel denne en del av standaren til den digitale utgangen ?
    Så spdif porten til mac skal jo støtte dette ?

Men igjen, itunes er bare en plass å kjøpe ting.

At jeg skal betale apple så mye av prisen, for å distribuere lyd på en sånn måte, på slike premisser, og i tillegg måtte hanskes med den ekle DRM-en deres, er ikke nært forestående.
    Alt har jo drm, det er vel en del av gamet.
    Om noen år så har de vokst fra det.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av randall
    Mye snakk om iTunes her. Men det er da ikke bare Apple og iTunes det er snakk om. Ifølge artikkelen:
    "Apple and other digital music retailers are in discussions with record labels to improve the quality of the song files they sell, executives involved in the talks say."
    "As a result, online music stores could eventually offer songs that sound truer to their original recordings, perhaps at a premium price."
    "The initiative could also serve as a sparkplug for digital music sales in general."

I tillegg til iTunes nevnes også bl.a eMusic, Amazon, noe Sony-eide greier og andre i artikkelen.
    Bra observert mellom alt Apple-pratet. Da ser jeg med en gang lysere på livet

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=T1ger][quote=kingu]iTunes har aldri gjort noe som helst for lydkvalitet. Rent bortsett fra å transkode mp3 til aac... Horribelt.

De har solgt en hinsidens mengde sanger, dette igjen legger til rette for å ha en bredde og "kvalitet". Det skal de ha.

Itunes er jo bare plassen du kjøper musikken, ingen bruker vel selve programmet som en slags media spiller ?!

Ikke bare lossless, det har du på cd i dag, men 24bit.

"I don't need a key, I'll breake it"

Windows sin DRM er mer knot en Mac sin da.

AIK, så er vel denne en del av standaren til den digitale utgangen ?
    Så spdif porten til mac skal jo støtte dette ?

Men igjen, itunes er bare en plass å kjøpe ting.

Alt har jo drm, det er vel en del av gamet.
    Om noen år så har de vokst fra det.
    Hmm... jo noen bruker iTunes som mediaspiller...

Eg streamer fra iTunes via ein apple airport express (tror det er det den heter) og inn via optisk kabel til ein Electrocompaniet DAC.

Synes det fungerer greit, er vel greit med tanke på lydkvaliteten det?
    har egentlig ikkje så mykje greie på dette...

Newcomer kRisi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et spørsmål. Får man like bra kvalitet med å kjøpe musikk på itune store som når man kjøper på cd?

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kRisi
    Har et spørsmål. Får man like bra kvalitet med å kjøpe musikk på itune store som når man kjøper på cd?
    Ved kjøp av CD får du gjerne mulighet til å velge forskjellige utgivelser (masteringer) av en plate. Litt ettersom hvor i verden og når den er trykket, samt hvem som har trykket den (EMI, Harvest, MFSL osv.) Gjerne best lyd på utgivelser før 1996, var vel da loudness war startet for fullt.
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •