Lyd med høy sampling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyd med høy sampling

Har en squeezebox duet og en LG BD550 bluerayspiller som signalkilder, begge er koblet til en DacMagic.

I dag prøvde jeg å spille Flac 24bit/96khz via SB, da viste DacMagic 48khz sampling. Jeg har delvis lest meg frem til at SB har en begrensning på 48khz.
    BD550 derimot, kan jeg i setup sette audio sampling til både 96khz og 192khz. Har satt denne til 192khz. Men uansett hva jeg prøver å fore den spilleren med, så går den aldri over 48khz.

Er det dermed umulig å spille lydfiler på mer enn 48khz, eller hva må til?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra Blu Ray spiller

Det varierer mellom spillere hvor mye kHz de kan sende ut
    noen 48 , fleste 96 å noen få 192 kHz

da du skriver at din kan takle høy kHz så gjør den sikkert det
    (men man må ha motak som takler høy Khz også ...feks recivere , dac osv)

problem med spiller er at alle disc man avspiller som har copyright restriksjoner (dvd , bd , sacd , dvda)vil ut spdif bli sendt som 16 bit 48 kHz
    (spiller man en bd med feks dts hd ma (5.1) 24 bit 192 khz vil den stereo spdif ut bli 16 bit 48 kHz)

Er ikke umulig med bedre kHz fra bd spiller men man må lage lyd slik at det går
    Vil tro få lyden på disc som avchd (audio) brent på dvd-r eller bd disc , lyden brent som dvda ...kan hjelpe
    __________________________________________________ _______________
    PC
    Flere SB kort kan sende opp til 96 kHz men fleste sender allt som 48 kHz
    Uheldig...ja...cd 44,1 khz blir 48 kHz .....og all kHz over 48 blir 48
    Kan være at det ligger drivere ute til din SB lyd så du får bit for bit identisk overføring å kanskje mulighet til høyere kHz enn 48.

Hva som kan gå...
    Har man USB Dac kan man ved USB overføring og feks ASIO USB drivere kunne kjøre bit for bit identisk lyd å også 96 - 192 kHz

Eller så må man kjøpe lydkort til pc som takler høy kHz og ikke resampler.

HDMI eller analogt er beste valg (optisk/coax er nødløsning ang lyd og mye kHz da det er så mye problemer med det)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utfyllende svar der ja

DacMagic skal takle 96khz sampling og den skal også upsample til 192khz, hvis jeg har forstått rett.

Jeg skal prøve å brenne hd lyd på dvd plate og se hvordan det funker.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Har man USB Dac kan man ved USB overføring og feks ASIO USB drivere kunne kjøre bit for bit identisk lyd å også 96 - 192 kHz
    Det kommer an på DAC'en. De fleste DACer støtter bare 16 bit/48 kHz på USB.

Mange eldre, og i alle fall én ny DAC (ARCAM rDAC) har forøvrig samme begrensing på den optiske inngangen.

Det er rimelig godt dokumentert at mennesker ikke klarer å høre forskjell på CD-kvalitet (16 bit/44,1 kHz) og "høyoppløste" formater (og at det er svært vanskelig å høre forskjell på CD-kvalitet og gode komprimerte filer).

Er man perfeksjonist, er det naturligvis en ulempe om "tilfeldig" utstyr, som et lydkort eller en Squeezebox foretar automatisk signalbehandling av kilder. På den annen side, er det mange 24 bits/96 kHz lydfiler som bare er "oppsamplede" utgaver av CD'er, eller sogar digitalisering av analoge kilder. Originalopptakene kan være forsvunnet, eller profesjonelle utgivere har tatt en "snarvei" -- eller det er hjemmelagede piratkopier.

Det er ingen dokumentert lydgevinst ved å oppsample -- uten muligens om man bruker digital volumkontroll mellom oppsampling og DAC. Musikkinnspillinger blir gjerne gjort i 24 bit/96 kHz, fordi dette gir rom for en del manipulasjon i forhold til CD-standarden 16/44.1.

Og ja, det kan være hørbare forskjeller på f.eks. CD- og "høyoppløste" utgivelser av samme opptak. Men dette skyldes at nye utgivelser gjerne er "remastered" for å tilpasse til nye moter eller for å overbevise kjøperne om at det er pengene verdt å kjøpe en ny utgivelse av noe folk har fra før...

(Kilder: Diverse nettsteder for lydteknikere og andre fagfolk, og diskusjoner der fagfolk deltar.)

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det kommer an på DAC'en. De fleste DACer støtter bare 16 bit/48 kHz på USB.

Mange eldre, og i alle fall én ny DAC (ARCAM rDAC) har forøvrig samme begrensing på den optiske inngangen.

Det er rimelig godt dokumentert at mennesker ikke klarer å høre forskjell på CD-kvalitet (16 bit/44,1 kHz) og "høyoppløste" formater (og at det er svært vanskelig å høre forskjell på CD-kvalitet og gode komprimerte filer).

Er man perfeksjonist, er det naturligvis en ulempe om "tilfeldig" utstyr, som et lydkort eller en Squeezebox foretar automatisk signalbehandling av kilder. På den annen side, er det mange 24 bits/96 kHz lydfiler som bare er "oppsamplede" utgaver av CD'er, eller sogar digitalisering av analoge kilder. Originalopptakene kan være forsvunnet, eller profesjonelle utgivere har tatt en "snarvei" -- eller det er hjemmelagede piratkopier.

Det er ingen dokumentert lydgevinst ved å oppsample -- uten muligens om man bruker digital volumkontroll mellom oppsampling og DAC. Musikkinnspillinger blir gjerne gjort i 24 bit/96 kHz, fordi dette gir rom for en del manipulasjon i forhold til CD-standarden 16/44.1.

Og ja, det kan være hørbare forskjeller på f.eks. CD- og "høyoppløste" utgivelser av samme opptak. Men dette skyldes at nye utgivelser gjerne er "remastered" for å tilpasse til nye moter eller for å overbevise kjøperne om at det er pengene verdt å kjøpe en ny utgivelse av noe folk har fra før...

(Kilder: Diverse nettsteder for lydteknikere og andre fagfolk, og diskusjoner der fagfolk deltar.)
    Jeg skrev hvordan/hvorfor

Lyddiskusjon startet jeg ikke.
    At enkelte mener at all lyd over mp3 eller cd kvalitet er bortkastet får mange bare mene

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •