Homebase og Altibox med nye HD-dekodere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer RamGuy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Homebase og Altibox med nye HD-dekodere?

Har nettopp fått beskjed fra Homebase at de nå lever en ny HD-dekoder med navn Motorola VIP1003, de siste 2-3årene så har de levert Motorola VIP1910 som nå er en utgått modell hos Motorola.

Ser også at Altibox har begynt med det samme, de har nå gått over fra Motorola VIP1910 og VIP1960 (med innebygget harddisk) over til VIP1960 og VIP1963 (med innebygget harddisk).

Forskjellen på VIP1003 og VIP1960 skal visst kun være en ekstra scart utgang på sistnevnte? Hvert fall eneste forskjellen jeg fant utifra Motorola sine egne datablader, og eneste forskjellen til VIP1963 igjen er da den innebygde harddisken for lokalt istedenfor nettverksbasert opptak.

Var fint lite informasjon å få fra Homebase som er de eneste som leverer IPTV til oss her i Nittedal, eneste de sier er at den er ny, mindre og raskere enn VIP1910.. Vet ikke om Altibox har bedre opplysninger å komme med da jeg ikke er kunde hos dem så har jeg har ikke brydd meg med å ringe å sjekke.

Først og fremst irriterer jeg meg grønn over at Homebase ikke leverer HD-dekoder med harddisk, at de holder seg utelukkende til en dekoder, og at den ikke har innebygget harddisk er smått frustrerende, spesielt ettersom de da kun gir deg 3 timer med totalt opptak før du må BETALE EKSTRA PER MÅNED for mer opptak, noe som for mitt vedkommende gjør hele opptak funksjonaliteten relativt meningsløst, hva verre er så kan du selv ikke om du abonnerer på den dyreste PVR pakken til Homebase til 99kr ta opptak av HD-sendinger, så nei du kan ikke ta noen form for HD-opptak, UANSETT!

Det blir for dumt og for dårlig i slutten av 2010 føler jeg, og det toppes jo med at selve opptak funksjonen deres fungerer heller dårlig, siden den er nettbasert så finnes det ingen sømløs metode for å "pause, spole" onthefly osv.. Som du får med Altibox når du har dekoder med innebygget harddisk.

Når Homebase først har en avtale med Motorola for levering av dekodere, så skulle du jo tro at de kunne få levert dekodere med innebygget harddisk så de kunne tilby dette til kunder som eventuelt ønsker å betale litt ekstra for mulighetene som innebygget harddisk faktisk gir, men den gang ei..

Det store spørsmålet er jo hvorvidt disse nye dekoderne er noe bedre enn de forrige? Det er veldig vage spesifikasjoner fra Motorola, de sier at VIP1910 og VIP1960 har en 450 DIMPS CPU (1.2GFLOPS) med 128MB (eller 256MB) DRAM og 32MB (eller 64MB Video DRAM) med 4MB Boot flash.. Så hvorvidt Homebase og Altibox har levert modeller med 128 eller 256mb RAM og 32mb eller 64mb video RAM vet vi jo da ikke som gjør en sammenligning av spesifikasjonene veldig vanskelig.

De nye modellene (VIP1003 / VIP1963) skal etter alt å dømme ha en 450 MHz 800+ DMIPS CPU, 256MB RAM og 64MB Flash memory. Så her nevnes det ingenting om video ram, ei heller ble det nevnt noen klokkefrekvens på VIP1910 / VIP1960 sin prosessor så det blir nokså vanskelig å sammenligne dataene.

Så hva tror dere? Har noen her erfaring med de nye dekoderne kontra de gamle? Snakker vi en merkbar forbedring? Er det verdt 1'399kr som Homebase skal ha for å erstatte min VIP1910 med en VIP1003?

Nå skal det sies at VIP1910 med Homebase sin programvare oppleves som forferdelig treg og hakkete, det er nesten så dårlig at Homebase burde gi alle med VIP1910 disse nye dekoderne gratis.. For uansett hva jeg gjør på våre VIP1910 dekodere her hjemme så hakker det, alt fra navigering mellom TV-kanaler, til innlogging på profil.. Absolutt alt føles tregt og hakkete.

Det ironiske og morsomme er at kjæresten bor i Drammen og har Altibox, og til tross for samme maskinvare så flyter alt vesentlig bedre hos henne, ikke at det er 100% optimalt så kan vi vell si at Homebase sin programvare legger seg på noe rundt 10 - 20 på en skala fra 1 - 100, mens jeg føler at Altibox hos kjæresten legger seg på en 85 - 90 av 100, og itillegg så har jo hun da VIP1960 med genial LOKAL opptakfunskjon som setter kronen på verket.

Og det er nettopp disse erfaringene som gjør meg ekstra skeptisk, for om VIP1003 har bedre maskinvare så betyr jo ikke det nødvendigvis at ting blir bedre om det er Homebase sin programvare som er problemet, dårlig kode vil fremdeles være dårlig kode på litt bedre maskinvare.

Så noen tanker rundt temaet? Er det i det hele tatt noen her som har Homebase?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke at det har noen ting med saken å gjøre, men jeg får installert fiber i huset innen årsskiftet og kan velge mellom Get eller Homebase tv-løsning, og dine erfaringer gir meg ikke akkurat lyst til å satse på Homebase.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg aldri hatt erfaring med GET, og så definitivt ikke IPTV løsningen deres.. Men jobber i Datakjeden og vi har vært GET forhandler i en god stund helt til nå nylig, og vi har generelt laber erfaring med kundebehandlingen deres og tidvis også dårlig erfaring med dekodere og diverse levert fra GET.

Men det virker som mange opplever bildekvalitet, og kvaliteten på programvaren og deres nye modem og dekodere som brukanes, GET har vell gått fra Motorola og over til Cisco på sine nye modemer nå noe som er et gigantisk steg i riktig retning hvertfall.

Men personlig kan jeg ikke akkurat anbefale Homebase nei, men nå har hele fiber hverdagen får fra dag en vært nokså turbulent, og det kan jo være at ting bedrer seg nå som Homebase har hovedansvar for driftingen hos oss, og som sagt så vil jeg ikke dømme kvaliteten til Homebase Nord og ned før jeg hører fra og kan sammenligne med andre som har Homebase i andre områder, forhåpentligvis kan det være et lite filleproblem et eller annet sted som lar seg fikse på null komma niks og VIPS! Så var det krystallklart bilde og null hakking.. Selv om jeg har mine store tvil så lever jeg i trua, bare så synd at dialogen med Homebase er såpass vag for da finner vi liksom aldri ut av noe som helst, er det Homebase sin kvalitet som generelt dårlig, eller er det noe spesielt som gjør at vi har vært uheldig utsatt?

Uansett så syntes jeg 1´399kr for en HD-dekoder uten innebygget harddisk er litt stivt når vi alt har punget ut flere tusenlapper på de fire HD-dekoderne vi alt har som er trege som sirup!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har HD Dekoder fra Homebase nå og har stort sett samme erfaring som RamGuy. Jeg har fiber fra LOS.

Opplever HD Dekoder veldig treg i menyer og navigering. Hele produktet virker noe uferdig. feks. Får ofte ikke melding om program satt til opptak. Må da inn i meny for å se om programmet virkelig er satt til opptak. Det er ikke alltid mulig å se på opptakk tatt opp. Svart skjerm ( sjeldent) hakking på lyd (ofte). Går man inn i en meny. Lukkes den igjen. Prøver man igjen virker det kanskje... Har ofte lyst til å hive fjernkontroll i veggen. Navigering i menyer blir noe bedre etter omstart av portalen. Men dette skal da vel ikke være nødvendig? I tillegg er rekkevidde til fjernkontroll elendig og man må peke direkte mot dekoder for at den skal registrere tastetrykk.

Til Homebase forsvar leverer de stabil TVportal. Sjeldent nede. Problemet ligger på brukergrensesnitt og pvr delen som er for dårlig. Fordel med å ha nettverksopptak er at man kan ta opp på alle kanaler samtidig (Ikke HD uten abonnement), Get og Altibox har vel begrensning på 2 samtidige opptak pga kun 2 tunere.

Jeg har hatt Get tidligere og var veldig fornøyd med brukergrensesnitt på denne boksen. Tjeneste var rask og intuitiv å bruke samt at den hadde serieopptak, noe som mangler hos Homebase. MEN Get klarte ikke å levere stabile tjenester til Sola kommune hvor jeg bodde før. Bilde og lyd var derfor hakkete.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort oppsummert så er opplevelsen ræva, programvaren er ræva og det verste av alt for vår del er at TV-sendinger hakker og henger seg hele tiden, treg boks er et irritasjonsmoment men ikke en dealbreaker for min del, men når jeg ser på Tromsø vs Molde på TV2 Zebra og bildet hakker og fryser 20-30 ganger iløpet av 90min, vell da vil jeg gå så langt som å si at du ikke får hva du betaler for?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Homebase i Oslo og har ikke hatt problemer med hakking i bildet. Derimot er dekoderen fra Motorola et sorgens kapittel. Riktignok er det den eldste(?) modellen, VIP1510 (ikke HD). Har av frustrasjon sluttet helt å gå inn i menyene:-) Har også snakket med kundeservice som sier den nye, VIP1003, er halvparten så stor og dobbelt så rask som de gamle modellene, samt at den har innebygd opptakerfunksjon. Selv om jeg er skeptisk, tipper jeg nok at jeg kommer til å teste den ut når jeg blir lei nok.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •