Hjelp meg å koble!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp meg å koble!

Trenger desperat litt eksperthjelp...

Jeg er helt ny i surround-verden/HD-lyd/HDMI/etc...og støter på en del problemer. Jeg har nå en Pioneer KRP500A plasma, Cambridge Audio 650R receiver og 650BD Blu-Ray.
    Jeg bruker anlegget mest til musikk, og da selvsagt aller mest i stereo, men jeg skal snarest utvide til 5.1. Kommer ikke til å kjøre i 7.1, og bruker derfor de to overflødige kanalene til å biampe frontene, som er System Audio 1750. Kjører analog stereo ut fra 650BD og bruker "direct" inngang til dette for best mulig stereolyd på musikk.

Problemet kommer straks jeg blander inn HDMI. Kjører jeg HDMI fra BD-spilleren og direkte inn i TVen er det ikke noe problem; strålende bilde og fin stereolyd (må jo selvsagt downmixe filmer som bare har HD-lydspor). Likeledes er det ikke noe problem å koble forsterkeren via HDMI til TVen, får då opp forsterkerenyen og kan gjøre innstillinger.

Dersom jeg kobler BD-spilleren via HDMI til forsterker, og via HDMI videre derfra til TV, blir det bare rør. Etter litt søk på nettet har jeg konkludert med at det må være HDMI "handshake" problemer; noen ganger får jeg både lyd og bilde (hurra!), men noen ganger får jeg ingen av delene, og HDMI-lyset på forsterkeren står bare og blinker av og på, og det er masse switchelyder. Noen ganger hjelper det å starte alt på nytt, men oftest fortsetter problemene. Det sier seg selv at dette er en uholdbar situasjon, og jeg er ikke lite frustrert over at dette funker så inni granskauen dårlig.

Spørsmålet mitt er: hvilke alternativer har jeg for å koble dette utstyret på en måte som funker uten problemer, men likevel gir både bilde og lyd slik det kan være på sitt beste? Jeg har ikke lyst til å tukle med muligheten for biamping og direkte analogt på stereloyd, men jeg vil ha muligheten for å få 5.1-lyd uten komprimering eller artefakter.

Vil coax kunne gi den overføringen jeg trenger? Om jeg setter spilleren på bitstream (og downmixe til 5.1 enten i spilleren eller forsterkeren), vil forsterkeren "skjønne" hva slags signal den mottar via coax? Eller må jeg kjøre analogt ut fra spilleren? Er det noen som helst slags fix for HDMI-problemene jeg opplever?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er noe hjelp vet jeg ikke men noen tips til problem

HDMI lyd ut spiller skal stå som PCM (stereo LPCM)
    Er vel ingen downmix innstillinger da dette går automatisk....
    (har bare lest manualen raskt)
    HDMI inngang reciver bør være nr 1 (BD)
    Vil tro du har satt både video og BD som 1080p i spiller så derfor legger jeg til HDMI opplysninger som kan gi slike feil du får
    Bruker du HDMI 1.3 kabel bør denne være high speed (1.3 kategori 2 , 10,2 Gbps)
    ........som en forsikkring da HDMI 1.3 kategori 1 kabel bare er sertifisert til 720p /1080i.....som da vil si at mange kabler feiler ved 1080p , mange bedre konstruerte/påkostet kategori 1 kan bringe signal på noen filmer i 1080p men feile på andre (å selvsagt kan en godt konstruert 1.3 kategori 1 fungere feilfritt med 1080p)
    .......men best garanti ved bruk av HDMI 1.3 er kategori 2 (high speed) for den takler 1080p
    HDMI sertifisering sier bare hva den skal kunne yte men det er ingen problem for en bra konstruert kabel å kunne yte mere så derfor er mange HDMI 1.3 kategori 1 kabler greit til 1080p men oftest ved korte lengder....så har man jo de som selger kategori 1 kabler som om den er en kategori 2 kabel å da behøver det ikke altid gå helt bra

Enkle HDMI test er å bytte plass på hdmi spiller til reciver med hdmi reciver til tv eller låne 1 eller 2 HDMI kabler (high speed) å teste...

Er reciver slik at den har repeater til hdmi ut ved passthrough kan det være at en repeater med svakt signal vil bringes bedre med bra kabel å kan bli svakhet ved dårlig kabel.
    (en repeater booster signalet ut fra reciver å alle spillere har ikke like bra ut signal)
    Reciveren må være off for at lyd kommer på tv å on for at lyd skal spilles over høytalere

Enkelte HDMI kabler kan feile pga noe så enkelt at de sitter dårlig , ofte pga dårlig konstruksjon)

(tror også man bør sjekke om hdmi control står on eller off ....i både spiller/tv...å satt det som on......HDMI CEC)

Man kan av og til bli kvitt Hanshake problem
    HDMI / HDCP Handshake troubleshooting guidelines and solutions, UTP / STP / RJ45 Wiring Diagram 568A / 568B Standard
    (firmware til spiller og tv bør være oppdatert til nyeste for å kunne utelukke feil som er registrert fra produksjon men som er rettet ved firmware senere)

Vanligvis er komponenter vel omtalt på nett om de har spesielle negative egenskaper/feil
    (feks handshake problem osv)
    Selv har jeg ikke lest mye negativt ang handshake å dine komponenter (men nå leser jeg ikke alt)
    så i utgangspunktet tror jeg ditt problem er HDMI kabel eller innstillings problem (men kan selvsagt være feil fra produsent........å da bør du klage.....for med klager kan utviklerene ofte forbedre feil med firmware eller man må bytte produkt

Til 5.1 bør du få orden på ditt HDMI problem........bruke HDMI til 5.1 lyden.......bitstreame HD lyden så reciver decoder
    Blir dette håløst er multichannel analog kabler meellom spiller/reciver nest beste alternativ til BD
    (helst med en kominasjon med optisk/coax som du bruker til dvd)

Med bare optisk/coax til BD film får du bare SD lyd ( ca tilsvarende DVD lyd å mister da HD lyd mulighet)

Newcomer Postbudet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du kjører coax får du ikke HD-lyd fra Bluray. Det eneste alternativet til HDMI er å kjøre analog lyd ut fra Bluray-spilleren. Da vil du trenge seks rca-kabler, én til hver lydkanal.

Om du har mulighet så prøv med noen forskjellige typer HDMI-kabler, det kan hende noe så enkelt som å bytte kabel kan løse problemet. Hvis ikke anbefaler jeg deg å ta med receiveren tilbake til butikken der du kjøpte den og be de se om det er en feil som kan fikses hos et serviceverksted.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. Kablene er Argon HDMI-kabler kjøpt på Hifiklubben (hhv 0,6 og 1,0m). Ville anta at disse skulle være mer enn brukbare nok? Men det kan jo selvsagt være at en av dem er defekt på ett eller annet vis? Skal prøve meg litt frem.

Spilleren står på bitstream. Har ikke sett at det er noen innstillinger for HDMI-portene på forsterkermenyen?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakti
    Takker for svar. Kablene er Argon HDMI-kabler kjøpt på Hifiklubben (hhv 0,6 og 1,0m). Ville anta at disse skulle være mer enn brukbare nok? Men det kan jo selvsagt være at en av dem er defekt på ett eller annet vis? Skal prøve meg litt frem.

Spilleren står på bitstream. Har ikke sett at det er noen innstillinger for HDMI-portene på forsterkermenyen?
    Ikke HDMI portene forsterker men spiller

Siden du skal avspille stereo tror jeg du bør stille bd spiller som om du bruker en vanlig hdmi tv

Det vil si ikke bitstream men LPCM

Secondary Audio (Sekundær lyd) .................On (Til)
    .................................................. ......................Off (Fra)....jeg ville valgt off
    HDMI Audio (HDMI-lyd)..................................LPCM ....velg LPCM
    .................................................. ......................Bitstream
    .................................................. ......................Off (Fra)

setter du bitstream vil ikke reciver decode lydcodec å sende det videre
    ( slår du av reciver vil vel CEC etterspørre PCM stereo fra spiller å overstyre bitstream du har satt som er det normale men for å gjøre handshake kontrollen enklere ville jeg valgt LPCM ut fra spiller)
    Man må jo prøve ulike ting så kanskje det vil fungere

Handshake CEC
    HDMI - CEC
    CEC skal jo overstyre innstillinger som ikke er forenlig med hva som skal vises/avspilles pga begrensninger
    Ved å configurere riktig er det jo mulig at CEC får mindre problem ?

Se over HDMI Controll spiller og tv (innstillinger)

HDMI spiller til reciver bør vel inn HDMI 1 reciver
    HDMI reciver til tv bør vel helst inn HDMI 1 tv og sette HDMI control innstillinger og aktivisere inngangen

fungerer/fungerer ikke HDMI Spiller til reciver ...reciver til tv med reciver avslått , standbye , eller power on?

Newcomer Postbudet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det trenger egentlig ikke ha noe å gjøre med hvor dyr en kabel er, visse kabler fungerer rett og slett ikke i kombinasjon med visse produkter. Dette er riktignok vanligere over lengre avstander enn de du opererer med, men dersom du stikker innom Hifi Klubben får du sikkert låne med deg et par andre kabler du kan teste med, for å være sikker på at det ikke er dette som er problemet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, blir bare mer og mer imponert over hele HDMI-konseptet....[/ironi].

Skal gjøre som dere foreslår - i og med at hele systemet blir stående og switche og lampene blinker må det jo være noe i "kommunikasjonen" som ikke funker. Forhåpentligvis noe "enkelt" som bare må innstilles riktig. Men hvis jeg setter output fra spilleren til LPCM og ikke bitstream får jeg vel ikke full HD-lyd?

Videre kan jeg ikke finne noen innstillinger for HDMI-inputene på TVen...det er bare aktivert eller ikke aktivert for hver av de aktuelle inputene på TVen. Men TVen er jo fra tidlig 2009, kan det ha noe å si? At den kanskje ikke er HDMI 1.3?

Sist men ikke minst; det "burde" jo være en innstilling på receiveren for å definere at den bare skal sende video ut via HDMI og ikke audio. Selve TVen er uten innebygd høyttaler, så jeg bruker bare anlegget til det.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, blir bare mer og mer imponert over hele HDMI-konseptet....[/ironi].

Skal gjøre som dere foreslår - i og med at hele systemet blir stående og switche og lampene blinker må det jo være noe i "kommunikasjonen" som ikke funker. Forhåpentligvis noe "enkelt" som bare må innstilles riktig. Men hvis jeg setter output fra spilleren til LPCM og ikke bitstream får jeg vel ikke full HD-lyd?

Videre kan jeg ikke finne noen innstillinger for HDMI-inputene på TVen...det er bare aktivert eller ikke aktivert for hver av de aktuelle inputene på TVen. Men TVen er jo fra tidlig 2009, kan det ha noe å si? At den kanskje ikke er HDMI 1.3?

Sist men ikke minst; det "burde" jo være en innstilling på receiveren for å definere at den bare skal sende video ut via HDMI og ikke audio. Selve TVen er uten innebygd høyttaler, så jeg bruker bare anlegget til det.
    HD lyd får du ikke fra BD til reciver uansett ved å avspille stereo
    om downmixen gjøres i en spiller eller reciver vil du få en begrenset stereo pcm som resultat
    (tipper max 24 bit , 48 kHz der DRC står som on (uansett hvor lyden decodes) , LFE dypbass er fjernet (selve 0.1 sporet i feks 5.1 / 7.1)
    dial norm er garantert på..........kort sagt sterkt redusert stereo spor uten de store lydopplevelsene (like flat i lyden som cd)
    HD lyd eller i den forstand (high def lyd) får du på bare da kilden på disc er stereo men høy bit + kHz ...feks stereo 24 bit 192 kHz
    (og dvda sacd om du har)

(med kommende 5.1 å så velge bitstream så får man effekten av surroundlyd)

HDMI styring (hdmi control)
    Les fra side 95 (det er Norsk etter den svenske delen...også side 95)
    Pioneer user manual

Forskjeller HDMI skal ikke ha stort å si på CEC
    (HDMI 1.3 har feks auto lip sync men det er noe annet enn ditt problem)
    men
    (Consumer Electronic Control) (cec) kom vel i version 1.0 men er oppdatert i senere versjiner men oppgraderte funksjoner er vel i hovedsak styring av andre komponenter

normalt skal hdmi kablene være helt ok men jeg ville prøvd noen andre om jeg hadde liggende eller fikk lånt

Reciveren har vel innstilling til passthrough video (source direct)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle presisert...jeg tenker selvsagt på HD-lyd til det fremtidige surround-oppsettet. Sel om jeg "bare" skal ha 5.1 vil jeg ha ut full båndbredde.

Nå har jeg funnet ut at 7.1 direct-inngangen skal være identisk med stereo direct mht lydkvalitet. Det betyr at en "nødløsning" kan være å koble all lyd analogt, gjøre downmix i spilleren til 5.1, og bruke de to overflødige kanalene til biamping. Men da må jeg antakelig ha en firmware oppdatering av receiveren for å få til biamping (funker i stereo direct men ikke 7.1 direct uten oppdatering). Aller helst vil jeg nok likevel ha analog stero og HDMI til surround (og "alternativ" stereo), så jeg håper jeg får dette til å funke til slutt.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er oftest en bagatell når folk får handsake problem så test med andre kabler

Regner med du har kjøpt spiller/reciver hos HFK......så det kan være de har noen tips eller du kan ta med reciver å teste den hos dem

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten oppdatering: har fått det til å funke, men bare sånn halvveis. Fant ut at rekkefølgen utstyret ble slått på var avgjørende for å få til en link mellom alt utstyret. Spilleren først, så TV, og til sist receiveren mellom dem. Da får jeg en "stabil" HDMI-link og kan få opp både bilde og menyer fra spilleren samt lyd ut.

MEN: om jeg bytter til en annen inngang på receiveren (f.eks. til CD-inngangen, som jeg bruker til analog stereo), og deretter tilbake til den inngangen som spilleren er koblet via HDMI til (BD i dette tilfellet), så får jeg ikke etablert denne linken, og den står bare og switcher. Det gjelder uansett om jeg bare spiller en vanlig CD også, og selv om TVen er av. Det er dessuten irriterende at bldet forsvinner når jeg går til analog stereo-inngangen (CD), fordi jeg da ikke kan bruke menyene på f.eks. DVD-Audio-discer.

Så med mindre noen her eller på Hifi-klubben kan komme med noen geniale forslag tror jeg det blir analog 5.1-kobling+biamping på meg. Særdeles lite imponert over HDMI, med andre ord.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du aktivert HDMI CEC control så bør hanshake tilordne deg 100% overføring å ikke problem + koplet bd spiller til hdmi input 1 på reciver (har jo tidligere skrevet prøv cec off også som alternativ)
    men
    Har lest litt rundt på nett å funnet at handshake ikke er helt uvanlig
    (mellom 650bd/650r , med 650r å andre komponenter , noen få 650bd å andre komponenter)

Finner ikke en eneste firmware oppdatering til 650bd ?
    (er merkelig da spilleren er langt fra ny å det er jo endel andre rapporterte problemer med den)
    Faktisk er vel 650bd laget med forskjellige produksjonsserier å kanskje HFK vet om noen problemserier

Software til reciveren får man ikke lastet ned selv å innstalert men må programeres hos forhandler
    (om det er kommet ny software til 650r som vil rette på hdmi hanshake problem ?)

Det er vel bedre å ha noe som fungerer 100% der hjemme enn å starte alternative løsninger for bruk
    (tenker da på 5.1 analog)
    som langt fra er noe bra alternativ men analoge alternativ ble ofte valgt med de med "gammeldags" utstyr som da ikke hadde hdmi og hd decoder (tenkte da på reciver)

Hvorfor analogt ikke er så bra som HDMI overført

1: Du vil få et lavere volum inngangsignal fra analog 5.1 som gjør at du får lavere lyd enn om signalet er digitalt over hdmi
    (kvaliteten er den samme men du må dra høyere volum på reciver)

2: Du vil få -10db LFE som ikke kompanseres automatisk i reciver
    (dvs dypassporet i dvd/bd surroundlyd (subwoofer lyden) vil være meget lavt i volum i forhold til det som er riktig.......ved hdmi og digitalt overført vil boost av LFE +10db gå automatisk....
    resultatet med analogt er at man må kompansere +10db lfe manuelt i reciver eller skru subwoofer volum tilsvarende opp

3: Dette punktet bli du ikke så berørt av med analog 5.1 men tviler på at du får decodet DTS 24/96 med spilleren.......noe reciver vil gjøre med HDMI overført DTS 24/96..........Lyden er på endel DVD disc med film/musikk
    Flere problem ville det blitt om du hadde /har senere tenkt på 6.1 eller 7.1 høytaleroppsett da BD spiller ikke decoder DTS ES 6.1 (som er på endel DVD disc)men decoder det som DTS 5.1........HDMI til reciver å reciver decoder dette riktig
    (optisk coax overfører denne lyden så reciver decoder den)

4:Har man 6.1 eller 7.1 høytalere vil neppe spilleren utvide 5.1 lyd til 6.1/7.1 høytalere ........kanskje din reciver kan utvide 5.1 analog til 6.1/7.1 høytalere men det er ikke alle recivere som gjør........Reciver vil utvide 5.1 til 6.1/7.1 høytalere ved HDMI overført lyd (eller optisk/coax)

5: Skal ikke påstå at dette blir problem men man må passe på at man ikke dobbelconfigurerer både spiller og reciver til endel av 5.1 analoglyden (man må sette drc , surround back off osv i spiller) (og ta all rom korrigering , delefrekvens osv i reciver)

Problem ? Ja om man er nøye å liker å ha det i orden.
    Blir også styr og ball ved å kombinere analog spilling og digital avspillig med volum og lfe justeringer
    + utgifter til 5.1 rca phono kabler

Om du velger analogt ?
    Får bli din sak men jeg syntes at når du har så nytt utstyr bør det være i orden å klage der du har kjøpt det (om spiller/reciver er årsak)
    __________________________________________________ ____
    Rapper du ut HDMI til tv å tester bare 650bd-->650r HDMI så kanskje du kan eliminere tv som kilde til problem
    (du får i det minste svar på om bd og reciver har normal handshake)

La alt være normalt oppkoplet
    avspill en dvd å feks stopp filmen et stykke ut i avspilling med pause (hvorfor er at da kan du starte uten meny på tv senere)
    slå av tv , spiller , reciver å dra så ut hdmi fra reciver til tv
    start opp igjen spiller og reciver
    (oppstartstid kjenner du så når den er ferdig startet trykker du play på bd spiller)
    Da vil dvd lyd komme
    bytt til cd inngangen du har mevnt (sett gjerne inn cd plate også) å avspill
    bytt så disc til dvd platen du avspillte å innstilling reciver for bd å trykk play

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skru av alt du finner av CEC, så kan det hjelpe på mye problemer.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg finner fremdeles ikke ut av dette. Nå har jeg forsøkt med bare spiller og receiver over HDMI. Det funker bra...bortsett fra regelmessige dropouts, ihvertfall i multichannel (nok en tommel opp for HDMI). Straks jeg tar HDMI ut fra receiver blir det virkelig trøbbel. Det gjelder også dersom TVen er slått av! Men selv om jeg klarer å få ut lyd (det hender spiller og receiver "finner" hverandre selv om TV er koblet til), får jeg stygge høyfrekvente "klikk" og "skurr" når jeg kjører lyd via HDMI, og dersom TV er koblet til, finner jeg ikke tilbake til "linken" mellom spiller og receiver dersom jeg midlertidig kobler over til f.eks. CD-inngangen.

Jeg er kraftig fristet til å kjøre analogt (og da skal Hifi-klubben pent få bytte inn en av HDMI-kablene og gi meg noen gode gammeldags analoge), men det kan jo virke som det er HDMI-utgangen på receiveren som kan være noe av problemet? BD-Spiller direkte inn i TV er ikke noe problem. Jeg vil jo som nevnt gjerne ha utstyr som jeg vet funker som det skal. Receiveren må uansett ha firmware-oppdatering da den ikke biamper som den skal om 7.1 analoginngangen velges.

PS: jeg har prøvd stort sett alt av mulige forskjellige innstillinger også...

HDMI=hælvetes dritt møkka interface

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •