Hjemme nettverk med NAS?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemme nettverk med NAS?

Hallo
    Har noen et tips om hvilket produkt som egner seg best i et enkelt hjemme netverk.
    Jeg har pr nå følgende utstyr:
    Ny laptopp (acer)
    Eldre stasjonær pc(Dell)
    Ny canon printer, usb
    ekstern hardisk 500GB
    LG lcd tv
    GEThd/prv boks
    Bredbånd fra GET

Det jeg ønsker er å kunne spille av bilder/musikk/filmer på tv, filene har jeg på ekstern hardiske+ laptopp/stasjonær pc.
    Jeg ønsker også å kunne dele printeren.

Håper dere forstår tankene mine her :-):-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker en rimelig NAS fra netgear (husker ikke navnet i farten) og den fungerer greit til det formålet du beskriver. Ikke mange finesser, men for å spille musikk og se film over nettverket fungerer den helt greit.

Newcomer Hades sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker et NAS fra QNAP. Er veldig fornøyd med dette produktet.

Den jeg har heter vel TS-219P. Denne kjører både FTP server, print server, Web server, innebygd torrent klient, upnp media server pluss en masse mer. Denne har også plass til 2 disker så man kan kjøre speiling og dermed sikre dataene bedre.

Støynivået er også såpass lavt at det ikke er noe problem å la denne stå på 20/7.

Nå har jeg hatt denne ett par år, så det har sikkert kommet nyere og bedre modeller enn denne.

Newcomer yazfat sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg også har en Netgear, RedeyNAS Duo tror jeg den heter. Fungerer helt greit til det du nevner, samt deling av skriver. Så veldig kjapp er den ikke synes jeg men. Tror jeg ga 1700kr for min med en 1tb disk.

Ellers så har du FreeNas du kan legge inn på en gammel pc, usikker om du kan dele skriver der.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt Qnap og nå Synology.

Qnap er noe enklere å bruke.
    Synology har mye mer feats og gir deg KONTROLL.

Det nye grensesnittet til Synology er veldig bra.
    Du får en 4 skuffs NAS til 2800,- på komplett.

Jeg kjøpte den og angrer ikke et sekund.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, tenker i samme baner som trådstarter. Har lest en del på forumet, men ting går fort ned i detaljene. Håper noen kan gi meg et par gode tilbakemeldinger.

- Jeg ønsker en NAS/server hvor vi lagrer bilder, film med mer.
    - Ønsker så at dette skal være tilgjengelig for alle 3 PC/MACene i huset
    - Tenker også å anskaffe en mediasenter boks for å streame trådløst til TV’en.

Vi kommer ikke til å være avanserte brukere, men vil ha en enkel løsning som fungerer greit og er brukervennlig.

NAS: vil anta at ”Netgear Stora Home Network Storage” vil være et greit valg. Ser at det finnes også en noe dyrere ”Netgear ReadyNAS Duo RND2110 1TB”, samt sikkert mange andre alternativer.

- er det bare å koble denne til den trådløse routeren så vil alt være tilgjengelig for PCer/MACer, mediacenter osv? Mao at jeg trenger ikke ekstra programvare eller gjøre innstillinger på PC/MAC?
    - Vil det fungere greit hastighetsmessig eller vil det være treigt å bla gjennom bilder for eksempel
    - Og – vil innholdet være tilgjengelig for alle som er koblet på det trådløse nettet, eller er det mulig å begrense tilgang. Det jeg ønsker er at en eller flere PCer på nettverket ikke skal ha tilgang til serveren. Er det mulig?
    - Er det grunn til å velde den dyreste NASen ovenfor? Dersom du vil anbefale en annen NAS i samme prisklasse så setter jeg pris på det

Da er det vel bare å kjøpe en hensiktsmessig Mediasenter boks og så er jeg boks - kan det være så enkelt?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjetso
    Jeg ønsker en NAS/server hvor vi lagrer bilder, film med mer.

Vi kommer ikke til å være avanserte brukere, men vil ha en enkel løsning som fungerer greit og er brukervennlig
    Jeg anbefaler Synology fremfor Qnap - Netgear har jeg ikke noen erfaring med.

Forskjellen på dyre og billige NASer - er hvor mange tjenester du skal bruke og diskskuffer (altså hvor mye skal du lagre). Til ditt behov kan du bruke de billigste med god samvittighet.

Jeg kjøpte en Synology med plass til 4 disker for 2800 på komplett.
    Kan virkelig anbefale den og "kontrollpanelet" er til og med på norsk.

Gitt at alle enhetene får kontakt med routeren din og du kobler på NASen der vil "alle" kunne nå "alle" og "alle" vil kunne dele "alle" filene om hverandre.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smukken72
    Gitt at alle enhetene får kontakt med routeren din og du kobler på NASen der vil "alle" kunne nå "alle" og "alle" vil kunne dele "alle" filene om hverandre.
    Så det er ikke mulig med at man feks må logge seg på NASen med passord?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det er ikke mulig med at man feks må logge seg på NASen med passord?
    Klart man kan legge inn brukere, ikke noe problem.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, beklager min uvitenhet - men kan du utdype hva du mener?

Det jeg lurer på er om, når NASen er koblet til mitt trådløse nettverk, jeg kan kontrollere hvilke PCer som har tilgang til mitt trådløse nettverk som får tilgang til NASen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ønsker en NAS/server hvor vi lagrer bilder, film med mer.

Vi kommer ikke til å være avanserte brukere, men vil ha en enkel løsning som fungerer greit og er brukervennlig
    Jeg anbefaler Synology fremfor Qnap - Netgear har jeg ikke noen erfaring med.

Forskjellen på dyre og billige NASer - er hvor mange tjenester du skal bruke og diskskuffer (altså hvor mye skal du lagre). Til ditt behov kan du bruke de billigste med god samvittighet.

Jeg kjøpte en Synology med plass til 4 disker for 2800 på komplett.
    Kan virkelig anbefale den og "kontrollpanelet" er til og med på norsk.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, beklager min uvitenhet - men kan du utdype hva du mener?

Det jeg lurer på er om, når NASen er koblet til mitt trådløse nettverk, jeg kan kontrollere hvilke PCer som har tilgang til mitt trådløse nettverk som får tilgang til NASen.
    Nasboxen blir synlig for alle i ditt nettverk, men du kan legge inn brukere slik at man må logge inn på NASboxen med brukernavn og passord.

Du kan også ha en kombinasjon av noe åpent og noe user/passord beskyttet.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NASen er ikke trådløs som standard.
    Det du spør om er et typisk router spørsmål (sånn jeg tolker det) og gitt at du ikke har en standard boks fra f.eks. Nextgentel så kan du det.

Du kan også opprette f.eks. login via http(s) med brukernavn og passord og tildele hver bruker forskjellige rettigheter f.eks. kun lese og ikke skrive/slette.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Drobo FS med plass til fem disker. Det betyr ca. 7,5 Tera etter at det er tatt høyde for redundans hvis man bruker dagens 2T disker.

Det jeg synes er bra med denne løsningen er at man kan mikse disker av forskjellige merker og størrelser om man vil.

Koster rundt 6000 for kabinettet. Nå ligger vel en 2T disk godt under 1000 kroner.

Data Robotics, Inc. | Drobo*FS - It's All About Sharing

Den er liten i størrelse, men den bråker litt for mye til å ha i stuen (en slags hvitstøy som merkes godt når volumet på filmavspilling er lavt). Men ettersom det er et NAS så havnet den i et kott.

Den er linuxbasert, men kontrolleres fint fra en Win/Mac/Linux.
    Støtter CIFS/Samba og AFS. Trooor den støtter NFS men er ikke sikker.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Netgear stora

Med Netgear Stora Home Network Storage må man logge seg på. Problemet er ofte at en må logge seg på hver gang. Bruker WindowsMediaPlayer og Vista, og opplever ofte at jeg ikke får logget meg på i det hele tatt.

Den kan også kjøres med et webgrensesnitt, altså gjennom internett explorer e.l Da er det aldri noe problem å logge seg på, for å finne bilder, musikk dokumenter osv. Du bestemmer selv hva du vil dele. Det er også enkelt å logge seg på fra andre maskiner, uansett hvor du er i verden. Du kan f.eks opprette en gjestebruker der du deler det innholdet du vil, bilder, musikk etc. med andre. På den måten er den veldig enkel i bruk. Men da gjelder det å ha organisert filene på en god måte hvis du har en del musikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar. Fint at det går an å begrense tilgang til serveren. Lastet ned bruksanvisningen og fikk bekreftet det dere skriver.

Litt betenkelig at du ikke får logget deg inn alltid da

For å få tatt en beslutning og kommet igang så bestilte jeg en ReadyNAS DUO med 2x2TB - så kan man eventuelt kjøpe noe mer avansert senere.

Nå er neste skritt å få satt opp denne og kommet i gang med ripping av filmer og kjøp av mediespiller.

Er det noen som har forslag til rippe program for DVD filmer - helst relativt enkelt å bruke?
    Og, er det mange formater å velge mellom der også , som for lyd? Forslag til hva som er beste format/måte å rippe en film? Tenker å i første omgang spille dem på PC og så når jeg får anskaffet en mediespiller så er planen å streame dit.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lykke til. Er forsåvidt fornøyd med min og den er ikke dyrere enn at den kan prøves.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har forslag til rippe program for DVD filmer - helst relativt enkelt å bruke?
    Vil anbefale:
    MakeMKV eller DVD Shrink alternativt DVD Decrypter.

Alle er gratis og enkle å bruke. Jeg bruker DVD Shrink med *.iso som bibliotekstruktur. Funker kanonbra.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende - takk for tipset :-D
    Gjør alt på en gang nå: NAS, ripping av CDer, Squeezebox Duex, Ripping av DVD, AC Ryan......Puh - mye å sette seg inn i!!! Men nå begynner det å falle på plass.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •