Kjøp av datamaskin.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøp av datamaskin.

Skal ha ny datamaskin som skal brukast til redigering av HD. Og er ganske usikker på om eg har sett på rette maskiner, har noko her på forumet erfaring med desse?

Komplett.no - PC i deler - AMD Phenomâ„¢ II X4 955
    Komplett.no - PC i deler - AMD Phenom II X6 1055T AM3

Kva slags av desse to er best?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv så har jeg AMD Phenom II X6 1055T AM3 prosessoren, 6 kjerner er bedre på multitasking.

Uansett så er begge gode på hver sin måte, 4 kjerner gir raskere ytelse hvis ikke programvaren støtter alle kjernerene, og 6 kjerner er mere fremtidrettet.

Har du penger, kjøp heller AMD Phenom II X6 1090T Black Edition da bør du ha kraft nok i masse vis, for en periode fremover.

Core i 7 930 er heller ikke så dårlig valg, men der hadde jeg valgt AMD 1090T Black Edition mest på grunn ulåst multipiler og AMD hovedkort pleier å være enklere å oppgradere neste gang, siden AMD har ganske så lik prosessor standard de siste årene, så muligens kan du bare oppdatere bios nesten gang, slik var det for meg med sist oppgradering.

Skal du også redigere lyd, bør du kjøpe et bra lydkort, noe bedre en standard lydkort på hovedkort.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En stund siden jeg satt meg inn i hva de forskjellige videoredigeringsporgrammene støttet/ikke støttet hva CPU/multikjerne angår, men jeg ville i allefall sørget for å også få inn SSD disk, gjerne både til OS buffer mens du redigerer HD (evn. en 160GB). Ville også satset på 8GB ram.

Usikker på om dagens videoredigering software støtter å utnytte GPU (slik som for eks. AutoCad og Photoshop gjør), men det er også noe jeg ville sjekket før jeg la en større del av budsjettet i skjermkort. Husk at også gaming-skjermkortene ofte bråker en del, og støy er ikke akkurat noe man vil ha i et "studio".

Glem ikke at du også kan sette sammen en pakke selv, og få butikken til å bygge den for deg for en relativt hyggelig sum (om du ikke kan/vil bygge selv). Jeg har god erfaring med Digital Impuls.

Nå er det mange kunnskapsrike mennesker her inne, men det finnes flere dedikerte forum for videoredigering der du nok vil ha større sjangs til å få bedre/flere svar på akkurat hva som er optimalt ift. dine krav og budsjett.

Sitat Opprinnelig postet av LMH1
    Skal du også redigere lyd, bør du kjøpe et bra lydkort, noe bedre en standard lydkort på hovedkort.
    Hvis han ikke skal spille inn lydeffekter/musikk i "studioet" for å legge på filmen, så er ikke det nødvendig. For et enkelt spor (vokal) over filmen, holder det strengt tatt med en enkel linjeinngang eller en USB mic.

Intermediate leifeinar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ha ny datamaskin som skal brukast til redigering av HD
    Vet du om programmet du bruker er bruker GPU eller CPU??

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Usikker på om dagens software støtter å utnytte GPU (skjermkort) for redigering, men det er også noe jeg ville sjekket før jeg la en større del av budsjettet i skjermkort. Husk at også gaming-skjermkortene ofte bråker en del, og støy er ikke akkurat noe man vil ha i et "studio".
    Skjermkort til videoredigering, tror jeg det holder med: Sapphire Radeon HD 5670 Ultimate - Skjermkort - Finn beste pris hos Prisguide.no i Full HD, greit å kjøpe noe kraftigere hvis man skal slippe å kjøpe nytt senere, men skjermkort er ikke så vanskelig å oppgradere heller.

Glem ikke at du også kan sette sammen en pakke selv, og få butikken til å bygge den for deg for en relativt hyggelig sum. Jeg har god erfaring med Digital Impuls de gangene jeg ikke har bygget selv.
    Komplett.no & multicom.no er også gode, så de kan du også prøve, sjekk også prisen, siden man kan få litt bedre maskin til rimligere pris. Bruk ekstra penger, på en ny prosessorvifte, som er mere stillegående.

Hvis han ikke skal spille inn lydeffekter/musikk i "studioet" for å legge på filmen, så er ikke det nødvendig. For et enkelt spor (vokal) over filmen, holder det strengt tatt med en enkel linjeinngang eller en USB mic.
    Alt kommer ann på trådstarter, men skal man høre på ekte lyd, ungå susing etc, så er det fordel med seperat lydkort, spessielt om det er snakk om å kjøpe dyrere høytaller, til logitech kan man nok bruke standard lydkort, men til noe bedre og ta opp stemmer å legge til filmen er det fordel med noe kvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leifeinar
    Vet du om programmet du bruker er bruker GPU eller CPU??
    Tenker du på testprogrammer?
    F.eks prime95 eller superpi?

Forstår ikke spørsmålet helt.

Intermediate leifeinar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme som du nevner over, Skjermkort til videoredigering. Om programene du bruker belaster skjermkort eller prosessor. da et skjermkort nok er mange ganger kraftigere enn en prosessor til den jobben. og bør

vi er litt i skillet nå der programmer begnner å bruke potensialet som ligger i skjermkort. så kanskje ikke vits å bruke penger på 6 core cpu hvis/når du trenger et skjermkort og motsatt. og heller bruke de på SSD.

rotete svar tidlig på morgenen

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett hvilke av disse du velger så vil det gå helt fint å redigere HD video. Jeg vet at feks Pinnacle bruker GPUen til rendering om du har e ATI grafikkort. Men det er ikke store forskjellene ute og går. Det største problemet med de som redigerer i dag er at maskinene de jobber på er belemret med en haug av software. Feks Pinnacle og Adobe PRemiere er begge programmer som trives best "alene" på PCen. Om du kjører MSconfig og laster ut alle oppstartselementer og ekstratjenester. Slår av alt av skjermsparing, hvilemodus, disksparing etc...og ikke legger inn et antivirus program så bruker det å fungere bra. Om softwaren du skal bruke støtter flere kjerner så vil det jo være en fordel å ta 6 kjerner cpuen. Men det er ikke store forskjellene i praksis det er snakk om. Å velge en cpu for overklokking har vel ikke så mye for seg. Minimalt med ytelsesforskjell å hente i tillegg til sjangsen for at du får et ustabilt system blir vesentlig større.

Newcomer Forman313 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nye Premiere Pro er så vidt jeg vet det eneste programmet som støtter GPU-assistert redigering, og når det er snakk om HD vil jeg nesten si at det er et must. I utgangspunktet er det kun de nyeste/dyreste kortene til nVidia som er støttet, men ved å redigere en tekstfil (.txt) kan man legge til støtte for mange fler. Det eneste kravet er at kortet har minst 768MB RAM.

Det finnes også andre programmer som skryter av hardwareakselrasjon, men de fleste -om ikke alle- er begrenset til akselrasjon av encoding.

Om jeg sitter i 4 timer for å redigere en film, så spiller det liten rolle om det tar 30min eller 2 timer å rendre sluttresultatet. Men om det derimot tar 30sek mellom hver gang jeg flytter slideren/hopper fra ett sted til et annet på timeline er det en helt annen sak.
    Det er hovedsaklig transisions og andre effekter som er mest krevende, men her kan forskjellen være så stor som at Premiere Pro med et GTX460 lar deg jobbe i sanntid, mens et program uten støtte for CUDA (Eller Premiere med non-CUDA skjermkort) lar deg vente i 10-30++sek før du får se resultatet av den siste endringen.

Det er en stund siden jeg sjekket opp dette nå, så det er ikke umulig at det har kommet noe nytt som fungerer, men sist var Premiere Pro med CUDA den eneste "ok" løsningen.

Her er en video du burde se:
    The Genesis Project : Technology Sneek Peek: Adobe® Mercury Playback Engine

For mer info om emnet:
    Videoguys Forums :: Index

Husk bare at det er stor forskjell på akselerert encoding av sluttresultatet og akselerert native playback og redigering.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvilken Pc egner til hd video

Kan man bygge pc selv eller, er det best og kjøpe ferdig.
    I så fall, er det noe bestemt merke og modell som kan anbefales? Ønsker ikke å bruke Mac.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •