iTunes Server for hele familien?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

iTunes Server for hele familien?

Hei alle,
    jeg har lett i det lange og det brede på forskjellige fora, men ikke fått svar på mine spørsmål. Kanskje er det noen her som har noen forslag?

Hva må jeg gjøre for å få samtlige familiemedlemmers musikkbibliotek samlet på ett sted (QNAP TS-659 Pro))? Jeg vet om det der med instillingene i iTunes, som gjør at du enkelt kan flytte biblioteket ditt til NASen, men det løser ikke problemet.

Dersom jeg kjøper en sang eller ripper en cd til NAS'en, så vil ikke disse sangene bli synlige for de andre familiemedlemmene. Disse må selv legge inn sangene manuellt i sitt bibliotek, og da er vi like langt.

Dersom alle sangene ligger på NAS'en så kan vi ikke synke musikkbiblioteket til iPod/iPhone (har jeg hørt). Stemmer det eller stemmer det ikke?

- M

Newcomer catsby sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å dele (kjøpte) filer går fint ved å skru på "Home Sharing". Dette kom i iTunes 9, IIRC.

Å faktisk dele samme bibliotek som ligger på en NAS er trøblete. Har prøvd selv, men mener å huske at man da må velge biblioteket manuelt når man starter opp iTunes (hvis man har skrudd på iTunes uten at maskina har hatt tilgang til det eksterne biblioteket). Flere samtidige brukere er også et problem, da iTunes-biblioteket er en flat fil og ikke en database.

Å synkronisere sanger som ligger på NASen går hvis biblioteket som ligger på NASen er det aktive biblioteket til iTunes-instansen du prøver å*synkronisere med. Ellers må du importere fra NAS-biblioteket til lokalt bibliotek før synkronisering ("Import" nederst til høyre når du blar gjennom et bibliotek som er med i samme "Home").

Hele opplegget med at hver enkelt klient skal eie sitt eget mediebibliotek er gammeldags, IMHO, og det er på tide at Apple får ut finger'n og kommer med en "iTunes Home Server" (gjerne som programvare man kan installere på sin eksisterende medieserver).

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var rart... jeg postet et svar på denne tråden for en uke siden, men det kom tydeligvis ikke med...

uansett: jeg har nå bestillt meg en QNAP 459 Pro Turbo og 4 sånne her. Håper jeg blir lykkelig nå :-)

Tanken nå, er å bruke denne som sentral filserver og heller dele opp mediebiblioteket slik:

\\SERVER\Musikk\Bibliotek bruker 1\
    \\SERVER\Musikk\Bibliotek bruker 2\
    \\SERVER\Musikk\Bibliotek bruker 3\
    osv...

Vi får heller leve med home sharing og at et og annet lydspor blir lagret flere steder. Jeg tror egentlig ikke det blir så gæærnt det her, vi bruker SONOS som avspillingsmedium, kontrollert fra hver vår iPhone/iPod til anlegget i stua og da spiller det ingen rolle hvor musikken ligger lagret. Sonos holder styr på biblioteket, med automatiske oppdateringer uansett :-)

Ja du har rett, det er litt gammeldags det systemet til Apple, men fordelen er at programvaren deres stort sett holder høy kvalitet og er enkel å bruke (også for fruen). Jeg er sikker på at de kommer med en løsning slik du og jeg ønsker med tid og stund, selv om jeg helst skulle sett at det var tilstede NÅ.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •