NAS - anbefalinger?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

NAS - anbefalinger?

Hei,

Jeg har innsett at jeg må gå til innkjøp av en nettverkslagringsenhet for å kunne sortere bilde og lydbiblioteket mitt på en hensiktsmessig måte nå når vi har 2 mac'er + en kommende iPad i hus, samt en PS3 + SONOS musikksystem.

På dette feltet er jeg veldig grønn.

Hva bør man tenke på? Hva bør man unngå?

Duger det å spille av film via en slik uten tap av bilde eller lydkvalitet?

Noen anbefalinger?

Har forsøkt å google litt tester, men finner ikke særlig mye som er av nyere dato.

Ser for meg at jeg trenger 1 TB ca.

PS! Jeg har et HD-videokamera også som stjeler mye plass. Jeg ser for meg at å redigere den type video via nettverksdisk fungerer veldig dårlig? Eller? Dermed blir det fotografier og lyd i første omgang, og evt film.

Håper noen tar seg tid til å svare

Newcomer YingYong sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Komplett.no

Jeg kjøpte RND2000 og er veldig førnøyd

lett å sette opp, veldig stabil

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Duger det å spille av film via en slik uten tap av bilde eller lydkvalitet?
    Digital lagring kan ikke påvirke lyd- eller billedkvalitet; den avgjøres av filformat og avspillingsutstyr.

Ser for meg at jeg trenger 1 TB ca.
    Med den bruken du skisserer, bl.a. video, høres det veldig lite ut.

Selv driver bare unntaksvis med video, men til musikkssamling, litt film og konas fotografier har jeg kjøpt en WD-boks med 4 x 1 TB (3 TB effektiv lagring med RAID).

Dersom Sonos er avhengig av programvare på NAS'en, må du først og fremst finne en NAS som støtter dette. Selv bruker jeg Mac/iTunes/Apple TV som musikkilde, og kunne velge boksen som ga mest plass pr. krone uten bekymring om støtte for bestemte merker/systemer.

Overføringshastigheter kan variere, men til vanlig hjemmebruk vil nok alle kjente merker være bra nok.

Newcomer YingYong sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker RND2000 helt smertefritt med Sonos. Koble sonos og RND til router. Angi nettverksdisk og hvor du har lagret musikken og vips er du i gang så raskt sonos har oppdatert musikk biblioteket.

Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Hei
    Jeg har Komplett.no - Netgear ReadyNAS NV+ 4x1TB Gigabit DT

Funker som bare det, men har etter et halvt år fylt den opp med musikk i FLAC format, DVD ripp og BD ripp. BD filmer sliter den litt med da overføringskapasiteten blir liten til HD bilde og lyd. men det funker.

Må ha mere lagring så jeg vurderer og bygge en server selv slik at jeg har muligheten for å utvide lagringskapasiteten etterhvert som behovet er der.

Min anbefaling er som følger, sørg for at du har muligheter for flere og større disker i fremtiden en du i øyeblikket har. Muligheter for Gigabit nettverk.

Det hele bunner jo i hvor mye penger du vil legge i dette. Dersom du søker på nas og server på forumet her finner du mange innputt på begge deler blant annet http://avforum.no/forum/ny-av-automa...ux-server.html

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha noe helt enkelt så ville jeg tenkt på WD Mybook worldedition II. Har en slik med 2x1TB disk, har valgt å speile disse i tilfelle den ene disken ryker så har jeg berget innholdet. Med 1GB nett så er overføringshastigheten grei synes jeg.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha lest meg litt mer opp på temaet;

Noen som har erfaring fra mac og iTunes, iPhoto og iMovie bibliotek på NAS?

Ser at Qnap reklamerer med at de er mest "mac vennlige"

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du burde se litt på Synology
    Har brukt dette merket i flere år nå og er veldig fornøyd. Har akkurat kjøpt meg HD videokamera og lagt over noen filmer. Disse hakket veldig når jeg spilte de av på PS3, men regner med det vil løse seg når jeg får lagt opp kabel.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av myrlas
    Ser at Qnap reklamerer med at de er mest "mac vennlige"
    Vet ikke helt hva det innebærer...

Har selv WD, og der er det i praksis bare å plugge til, så virker alt som det skal.

WD har begrenset støtte for ulike nettverksstreamere -- men det trenger man som nevnt ikke når man bruker Apples systemer.

iTunes funker fint med NAS; man må bare huske på å holde inne "alt"-tasten når man starter programmet, ellers velger/oppretter det automatisk bibliotek på den interne harddisken.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Qnap TS-219 og er svært fornøyd. Aldri hatt noen problemer. Jeg speiler de to 1TB harddiskene, så da har jeg 1TB tilgjengelig. Jeg drømmer om en Qnap med plass til 6 eller 8 harddisker. Det "baller" fort på seg.

Når firmware 3.3 kommer (ganske snart) får jeg tilgang til alle filene som ligger på Qnap, på Iphone-en min. Ganske greit.

Appen man trenger heter QMobile.

Denne er vel aktuell for dere som kjører mac...
    QNAP Systems, Inc. - Setup iTunes Music Server on QNAP

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så Qnap fikk litt pes for hastigheten eneste.

Hvordan opplever du den? Kjører du trådløst? Hvordan opplever du å streame musikk? Helt uten hakking?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av myrlas
    Hvordan opplever du å streame musikk? Helt uten hakking?
    Netthastighet er ikke noe problem for musikkstreaming. Eventuell hakking skyldes forstyrrelser på nettet, og må fikses i ruter-oppsettet, eller ved å flytte/fjerne forstyrrende apparater (andre trådløse dingser som telefoner og fjernkontroller, mikrobølgeover etc).

Newcomer Tannoy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte merket Buffalo(fra Amentio) da dette ble anbefalt etter kontakt med Sonos kundeservice. Har en Linkstation Mini på 1 TB som jeg har speilet. (kommer med 2 disker a 500 GB).
    Har så langt fungert uten problemer og er relativt rask i forhold til overføring fra PC. Det eneste jeg sette fingeren på er at man kan få probleme med musikkavspilling på Sonos dersom man samtidig overfører nye filer til NAS. Har en USB med mulighet for tilkobling av en ekstra ekstern disk om ønskelig.
    Har ikke fått testet den i forhold til videoredigering, tror dette er lettere å gjøre direkte på PC og så overføre.
    Disken er DLNA kompatibel så mulighetene for streaming er til stede. Har dessverre ikke fått testet dette ennå.

Newcomer Vaden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg jobber innen IT, og har selv satt opp mange NAS løysninger fra mange ulike merker.

Eg bruker selv Synology DS-409+ sammen med 4 x 1TB Western Digital RA3 Enterprise disker. Desse er satt opp i RAID5.

Eg vil anbefale å bruke enterprise disker til nas løysninger. Les meir om dette her: http://download.intel.com/support/mo...rd_drives_.pdf

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer jo an på budsjettet, har selv en del ReadyNAS-produkter stående, og uten konkurranse er ReadyNAS PRO best. Den tar 6 disker, har fantastisk ytelse, og støtter alt av streaming.

NETGEAR ReadyNAS Pro RNDP600E Pioneer Ed RNDP600E-100EUS - NAS - Amentio

Det er uten disker, så blir ikke billig moro.

Det fine er at man kan kjøpe f.eks 2 x 1 tb disk til den, slik at man får i underkant av 1 tb som du trenger med feiltoleranse. Trenger du etterhvert mer plass kjøper du bare en ny 1 tb disk og doble tilgjengelig kapasitet. Dette kan du gjøre helt opp til 6 disker, og den bruker bare en disk til redundans (X-raid/raid-5), så jo flere disker, jo mer effektiv er den.

Jeg flesket til med en slik med 6 x 2 tb-disker i fjor, har rippet alt jeg har av tv-serier (150 forskjellige serier med x antall sesonger) og er nå oppe i ca 50% benyttet. Har til å vokse med. Vurderer å kjøpe en til for å rippe alt av DVD-filmer, så jeg slipper noen gang å gå ut av sofaen igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Qnap ts 219

Har nylig fått meg qnap,lurer på om noen kan forklare meg hva de forskjellige mappene er til network recycle bin 1,public osv?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •