Trenger litt veiledning ang. kjøp av BD-filmer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger litt veiledning ang. kjøp av BD-filmer

Først og fremst, poster jeg feil plass her beklager jeg det!

Obs: Har ikke soleklare spørsmål her, så blir litt masete post for å prøve å få fram det jeg lurer på, beklager dette.

Nå til situasjonen: Jeg har liten teknisk interesse, men forstår meg på basicen, hva bd er, obs på regioner og den slags, og kan generelt sett film, men som sagt aldri hatt den tekniske interessen.

Nå som jeg først skal begynne å kjøpe bd for alle penga, er jeg glad i å lese reviews av filmene, da spesielt det billedmessige og den slags. Er tross alt ikke noe vits å kjøpe Heat på bd hvis DVD'en jeg har er likebra.
    For såvidt jeg har forstått, er det ikke sjelden at det gjøres en crappy jobb med bd-versjonen av en film, men det er gjerne kun en spesifikk utgivelse. Jeg har eksempelvis fått vite av folk som er interessert i lyd&bilde at bd'en av Fight Club som platekompaniet selger skal være dårlig, og at 2-disken ikke er så mye bedre.

Så hvor starter jeg? Jeg føler at regioner er mindre brukt på BD, og prøver å basere meg på språk. Det jeg da mener er at hvis en bd har en haug med språk, bla. engelsk, virker det logisk at jeg kan lese en engelsk review og det vil sannsynligvis være av disken jeg har. Er det kun norsk, svensk og dansk eksempelvis tenker jeg at noe har blitt ofra. Og hva skal jeg søke på hvis jeg vil lese en anmeldelse av akkurat denne disken, med bare 3 språk, tydeligvis laget utelukkende for oss i norden.

Så de solgte Natural Born Killers på platekompaniet, sto ingen ting om hvilken cut det var, noe som irriterer. Produsentene gir jo en blanke f.. i interessen til folk.

Noen som har erfaring med Heat, The Deer Hunter, Raging Bull og 2001 på BD? Samtlige kjøpt på platekompaniet.

Takker for svar!

Newcomer JTL sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    halloen du =)

skjønner frustrasjonen din=)

Prøvd deg litt på www.play.com . Der bestiller jeg en del. Der får du som regel det meste av film og forkjellig versjoner. Der står det som regel reviews av kunder som har bestillt. Leser dem som regel og noen ganger overtaler dem meg til å kanskje kjøpe nettop den.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker for svar. Ja, det virker ikke lett å ha orden når det kommer ut ørten versjoner av en film og en review av en bd fra usa/england kan ha en helt annen kvalitet enn den du kjøpte på platekompaniet

Skal prøve på play. Takker! =o)

Newcomer JTL sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bare husk hvis du skal bestiller derfra så ikke bestill over 200 kr per enhet. da må du fortolle det også. 200 er grensa til norge hvis du ikke var klar over det. det gjør ikke noe om du bestiller filmer til 1000 kr derfa men bare hver enkel enhet forblir under 200 kr. dette blir sendt en og en til deg i posten. på play er det enten i euro eller pund. bare å regne med kursen i dag hvor mye ca du kan bestille i pund. rundt om kring 18 pund kanskje. kommer ann på kursen. jeg er veldig glad i det stedet=) billig også!!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en kompis som virkelig tar av med internett-handlinga. Fruen hans må nærmest holde ham i ørene. For litt siden ga han meg flere års erfaring på bokmerkene mine. Ble litt surra i huet. X antall merkelige asiatiske film-sider, det ene og det andre. Har innsett at det er veien å gå når jeg ser prisforskjellene fra norske butikker til internett.

Kompisen min sa til meg at de automatisk sendte flere bestillinger hver for seg, for det var flere nordmenn som hadde gjort de obs på dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt hva du egentlig lurer på.

Men du kan benytte Dvdcompare.net til å sammenligne dvd og blu-ray utgivelser. Som et eks. kan du se sammenligningen av The Aviator Den filmen har kommet ut i skandinavia, usa, frankrike, benelux og australia. Men ikke i UK.

Personlig bruker jeg dvdcompare.net innimellom og leser noe reviews (hidefdigest), men må nok innrømme at jeg er naiv nok til å tro at det er samme overføring som benyttes på de forskjellige versjonene (land/område) av BD diskene så lenge de har kommet ut på omtrent samme tid og er av samme type (vanlig, special edition osv) De bd'ene som har fått slakt regner jeg med at kommer i nye versjoner.

Noen som konkret vet om det er forskjell på bilde/lyd kvaliteten mellom bd-utgivelser i forskjellige land/områder? Vet feks. at Nikita har kommet ut med DTS HD MA 2.0 og Dolby True HD

Intermediate tomsavini sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er flere ganger at US utgavene er bedre en Europa versjonene. Dessverre. Lyden er et eksempel, og det er ofte mer ekstra stuff på us utgivelsene.

Eksempel på teit ting; bedre lyd på den engelske utgaven av død snø en den norske... Sick

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tomsavini
    Eksempel på teit ting; bedre lyd på den engelske utgaven av død snø en den norske... Sick
    Ja, det er bra idiotisk... Jeg bestilte den nettopp fra USA faktisk. Litt bakvendt.
    Styrer stort sett alltid unna de 'nordiske' versjonene av Blu-ray'er.

Og for å svare trådstarter litt:
    Når jeg skal finne ut hvilken utgave av en disk jeg skal kjøpe, så sjekker jeg tester på:
    High-Def Digest (Mest region A)
    Blu-ray.com (Både region A og B)
    AVForums.com (Mest region B)
    Alle disse pleier å si om en disk er sonefri eller ikke.

Disker kjøpes hos Play, AxelMusic og Amazon.com / Amazon.co.uk, alt etter hvor de er billigst og hvilken sone jeg skal ha. Axel Music har veldig god markering av om en disk er sonefri eller ikke.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •