Hva er vitsen med å kjøpe filmer istedetfor å leie? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 63
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Backstreets
    En ting jeg ikke skjønner, er folk som handler brukte BD-filmer for godt over hundringsen + frakt når man får de sprell nye fra f.eks play.com for tildels betydelig mindre...
    Ja, har undret meg over dette fenomenet selv. Det virker som det går litt over stokk og stein med priser på filmer på avtorget noen ganger...

Men det kan jo være at de som betaler "Play+"-pris for brukte filmer (i hvert fall når vi tar med dyr norsk porto) trenger norske undertekster - eller har det travelt med å få filmen...

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper film fordi da har jeg en film sammling å ha sammen med hjemmekinoen.

Fordeler:
    1. Filmene kan sees når jeg vil
    2. Har alltid aktuelle filmer å se når venner kommer på besøk og vil se film i hjemmekinoen.
    3. Kan låne ut filmer til familie, venner og kjennte
    4. slipper endeløse diskusjoner i utleiesjappa (typisk hvis man er noen stykker som skal leie film sammen).
    5. Sparer miljøet for en ca 50km lang kjøretur for å levere utleie filmen
    6. Filmsener kan raskt hentes frem i demo sammenheng eller hvis man skal lage demo plater.
    7. Kan gå gjennom ektramateriale i ro og mak, samt se filmen flere ganger med kommentatorspor hvis det er en interessant utgivelse.
    8. Får fyllt opp og laget en film database med f.eks Invelos DVD profiler. (får brukt stekkode leseren også...)
    9. Ja det er vel et ur innstinkt med jakt/sanke behov som blir dekket.
    10. De blå coverene tar seg fint ut i halogen belysning....:lol:

Ulemper:

1. Pris
    2. Fysisk Lagringsplass
    3. Må tørke støv av coverene...

Skulle jeg ut å leid film hver gang jeg skulle sett en ny film, kunne jeg like gjerne gått på kino (Kinoen er ikke langt i fra den aktuelle utleie sjappa). Det at man må levere inn filmen innen et visst klokkeslett dagen etter man har leid den, gjør også sitt til at dette ikke blir en aktuell løsning for mitt vedkommende, ettersom jeg bor et godt stykke unna utleiebutikker som har BD filmer.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del foretrekker virkelig å kjøpe film fremfor å låne. I motsetning til deg forstår ikke jeg hvorfor folk velger å betale 50 kroner for å låne 1 film en dag når man kan eie den selv.

Jeg har vel litt i overkant av 2000 filmer stående i hyllen min på nåværende tidspunkt og stadig voksende.

I og med at jeg har en MEGET vid filmsmak kjøper jeg filmer innefor alle sjangre og "årstall". Dette fører da med seg at jeg på feks loppemarkeder, garasjesalg osv fort kan ende opp med 20-30 filmer kjøpt, noe som igjen gjør at prisen på disse blir veldig lav (i og med at de felste vil kvitte seg med mest mulig fortest mulig). Presterte faktisk å få kjøpe 400 DVD'er av en fyr 10 minutter et marked stengte. Fyren måtte kjøre 9 mil for å komme seg hjem og hadde tydeligvis lyst til å pakke ned minst mulig greier. Etter 10 minutters pruting og diskusjon dro han fornøyd hjem med 1000 kroner mer i lommeboken, mens jeg lesset kasser med 400 dvder inn i bilen :-)

Det faktum at jeg ikke har behov for å se filmer AKKURAT når de er først er tilgjengelige på DVD/Blu-Ray gjør også at filmene blir (etter min betraktning) billige.

Har vært godt rundt hele østlandet/over svenske-grensen og nærmest lett etter steder hvor de selger billige DVD filmer. Har da funnet flere steder hvor de selger (hva i allefall jeg betegner som) kvalitetsfilmer for 19,90, 3 filmer for 100 kroner osv osv.

OCD som Xevious nenvte før her er jeg nok rimelig sikker på at jeg lider av. Alle filmene står såklart i alfabetisk rekkefølge i kliss like hyller, og er oppført på utallelige lister både på nettet og på pcen hjemme i alle mulige sorteringer.
    Men slik jeg ser det er "det" min last her i livet. Det faktum at jeg farter rundt og leter etter tilbud omtrent overalt er vel ikke så mye bedre. Føler meg ofte som en gammel dame som går fra butikk til butikk for å fnne den billigste kjøttdeigen :-)

Men i og med at jeg verken drikker, røyker, fester, spiser ute eller går på kino, blir disse filmene jeg har kjøpt og har stående et slags substitutt for alt dette andre jeg ikke bruker penger på.

Har vel sett omtrent 95% av alle filmene jeg eier, og godt over 80% har blitt sett meg en 2 ganger. Bonus materiell og kommentarspor må såklart også sjekkes ut der det er tilgjengelig på DVDen.

Føler også at min filmsamling har ført til at jeg både har fått flere venner både i det virkelige liv og på nettet. Det er alltid like moro å få nye mennesker på besøk å kunne vise frem filmsamlingen sin. Noen blir såklart lei av at jeg skravler i vei om allverdens ubrukelig informasjon om den russiske stumfilmen fra 1922 eller hvilke regissører den og den skuespilleren har arbeidet sammen med.

I tilegg er jeg medlem av en glimrende Nettside kalt WhatTheMovie hvor man laster opp og gjetter på "Snapshots" fra filmer. Å ta gode snapshots fra filmer ser jeg på som en kunst og jeg bruker opptil flere timer hver dag på å finne gode "bilder" i filmer, dermed er det også kjekt å ha disse filmene stående i hyllen.

Kan også som en siste "argumentasjonspunkt" i dette ALT for lange første innlegget mitt (virker som et hyggelig forum forresten) nevnte at jeg på grunn av mine mange innkjøpte filmer er "Go-To-Guy" når venner og familie har lyst på en film å se på. De får da annbefalinger om hva de bør se, hvorfor de bør se akkurat det, samt låne med seg akkurat de filmene de ønsker. Dermed blir DE fornøyde i og med at de får en kvalitetsfilm å se på, og JEG fornøyd i og med at jeg gjør en god gjerning og ikke minst får "skravlet" litt mer om lidenskapen min. (OG jada jeg har såklart en oversikt over hvem som låner hvilken film, til hvilken tid og hvilken tid jeg SKAL ha den tilbake).

Beklager nok en gang det lange innlegget og "bumping" av denne tråden ops:

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det var et glimrende innlegg

den du liker å "gjette" på filmer, så er kanskje denne tråden noe for deg?
    http://avforum.no/forum/filmomtaler/...lken-film.html
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer Superkonge sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte veldig mye film før og da helst flotte samlebokser. Men da jeg ble student igjen strakk ikke lommeboka til. Derfor ble jeg medlem av Lovefilm.no og leier nå blu-ray til 20kr stykke. Det er en meget grei studentordning i alle fall

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5 grunner til at jeg sliter litt med å bruke penger på en stor filmsamling.

1. Filmene kommer i stadig bedre kvalitet, dvs. nye utgivelser på nye format. Hvem gidder i dag å se Blade Runner på VHS når man ser hvor bra BD utgivelsen er? De aller fleste filmene ender jeg opp med å se kun en gang. Og er de så bra at jeg faktisk vil se de flere ganger, går det uansett så mange år mellom hver gang at jeg like gjerne kan se filmen i "the latest and the greatest" hva format angår.

2. Selskaper som Lovefilm leier ut filmer til slikk og ingenting (også Blu-Ray).

3. Stadig flere og bedre VOD tjenester gir film rett i stua. Dette kommer til å eksplodere de neste årene med større utvalg, bedre kvalitet og grensesnitt og lavere priser. Hvem kan vel egentlig konkurrere med Spotify?

4. Plass. Jeg var hjemme hos en som hadde samlet VHS i mange år, og senere startet også på DVD. Det gikk fint med et eget ganske stort rom i huset, og det er helt uaktuelt for veldig mange - spesielt når man har leilighet.

5. Det er ingen investering akkurat. Man kjøper mange av filmene for 100-200kr, og den dagen man av en eller annen grunn skal kvitte seg med de (enten for å frigjøre plass, fase ut til fordel for et bedre format eller rett og slett interessebytte), så kommer entusiaster som Bjornabo her og tilbyr deg litt over 2 kroner per film.

Men jeg forstår også entusiasmen blant de som samler.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å samle på plast er totalt meningsløst. For musikk gikk det av moten for endel år tilbake, forhåpentligvis skjer det samme med film snart.

Jeg ser med glede og forventning frem til brukervennlig streaming av både musikk og film (ala spotify) med høy kvalitet til fast månedspris.
    --
    Thorbjørn

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Jeg kjøper filmer fordi

1) Jeg kan se dem akkurat når jeg vil
    2) Jeg ser filmer flere ganger
    3) Jeg slipper andre menneskers kroppsvæsker, matrester, riper, støv, bakterier og generelle mishandling av leie-disker
    4) Det gir eierglede
    5) Jeg liker å kjøpe film på nettet, spesielt hvis jeg tror jeg gjør et kupp. Det har nesten blitt en hobby i seg selv :-)
    +1
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Her i Danmark har BlockBuster gjort det lett for oss å leie.
    Konseptet er:
    Relativt nye filmer kalles Premiere
    Når filmen er noen måneder til et år gammel kalles den Favoritt.

5 Favoritter hjemme i 7 dager koster 75,-
    5 Premierefilmer hjemme i 5 dager koster 150,-

Så kommer den herlige:
    Glemmer du å levere inn filmene, kan du ha dem i en leieperiode lengre.
    (7 dager for favoritt, og 5 dager for premiere)
    Du får ingen bot så sant du leier like mange filmer når du leverer dem inn for sent. Og du har selvsagt 5 nye filmer med hjem i ny leieperiode.

Hvis du ikke har leiet filmene over den "lovlige" tiden, så får du rabatt hvis du leier nye filmer når du leverer inn de gamle.

Med dette har Blockbuster oppnådd følgende.
    De straffer ikke filmelskende glemsomme kunder, men oppfordrer til å leie mere film.
    Jeg synes det er realtivt billig. 5 film i 5-7 dager for 75-150,- alt ettersom.

Med denne fleksible ordningen leier jeg aldri 1 film mere.
    Jeg tar meg selv i å leie 5 favorittfilm selv om jeg kun var interessert i en film.
    (1 favoritt koster 25,- for 2 døgn)
    Så kommer jeg hjem med 5 favoritt. Og i flere tilfeller har jeg kun sett 2-3 av dem når jeg leverer inn igjen. Men jeg tok 5 filmer med meg hjem for å få bedre tid på meg til å levere inn.

Så jeg synes leie er billigt her nede, og ganske så fleksibelt.
    Men referansefilmer og personlige favoritter må jeg eie.
    Vet ikke hvorfor, men Black Hawk Down eier jeg som Dvd, DVD Superbit, DVD collectors edition, og selvsagt Blu-Ray. (Kjøpt inn i nevnte rekkefølge).

Ellers synes jeg også barnefilmer er kjekt å eie. Ungene kan jo se samme film igjen og igjen.

En ting som vil være med til å gjøre leiefilm mere fleksibelt er jo streaming. Da slipper man problemet med å huske å levere inn.
    Håper bare kvaliteten blir bra.
    De HD-filmer man kan streame via Xbox Live er nå så som så i kvalitet, og jeg er ikke fornøyd med kvaliteten kontra en BR-disk.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Å samle på plast er totalt meningsløst. For musikk gikk det av moten for endel år tilbake, forhåpentligvis skjer det samme med film snart.

Jeg ser med glede og forventning frem til brukervennlig streaming av både musikk og film (ala spotify) med høy kvalitet til fast månedspris.

Voddler tilbyr mye gratis og mye kjøp av film via nett.
    Desverre mange B filmer og lite nytt, men det er nå i startsgropen.

Kvaliteten er som så, men fult brukbar

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Her i Danmark har BlockBuster gjort det lett for oss å leie.
    Man har jo f.eks lovefilm.no som tilbyr det samme bare på en litt bedre måte. Eneste ulempen er jo at lovefilm må man benytte seg av posten da... (Så 2/4 uker forsvinner jo til sending via post)

Intermediate corleone sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Man har jo f.eks lovefilm.no som tilbyr det samme bare på en litt bedre måte. Eneste ulempen er jo at lovefilm må man benytte seg av posten da... (Så 2/4 uker forsvinner jo til sending via post)
    Det går jo ikke så tregt da, jeg får to bluray hver Torsdag, ser de i helga og sender de på Mandag og på Torsdag igjen er det to nye filmer i postkassa, dette til kun 139 kr i mnd, 8 filmer i mnd for 139 er grisebillig.

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3 viktige ord:

Eierglede, eierglede og eierglede!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crimar
    3 viktige ord:

Eierglede, eierglede og eierglede!
    3 andre viktige ord:

Samlemani, samlemani, samlemani.

Selv leier jeg aldri film, men kjøper langt mer enn det jeg får tid til å se. Har ca 250+ bluray filmer nå, hvor jeg tipper jeg har sett 30 av dem. Av rundt 1000 DVD'er er det gjerne 100-150 jeg ikke har sett, så ikke så ille der. Men en god dag, et stykke inn i fremtiden, skal jeg få tid til å se dem! Garantert! Samme gjelder alle bøkene, og alle spillene og... urk.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bjornabo
    Men i og med at jeg verken drikker, røyker, fester, spiser ute eller går på kino, blir disse filmene jeg har kjøpt og har stående et slags substitutt for alt dette andre jeg ikke bruker penger på.
    Er det deg, bestemor?!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hodepine
    Er det deg, bestemor?!
    "sinsmessig" tror jeg ikke det er langt unna gitt. Tror nok jeg og bestemora di har ganske mange ting til felles skal du nok se.. haha

Jeg føler en STOR glede ved det å EIE noe. Noe som er midt, noe jeg har betalt for og som ingen kan ta fra meg. Sikkert derfor huset mitt er fyllt av tusenvis av filmer, bøker, Lper, cder, krigsmemoribilia og signaturer.. Skakke væra greit se..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bjornabo
    "sinsmessig" tror jeg ikke det er langt unna gitt. Tror nok jeg og bestemora di har ganske mange ting til felles skal du nok se.. haha

Jeg føler en STOR glede ved det å EIE noe. Noe som er midt, noe jeg har betalt for og som ingen kan ta fra meg. Sikkert derfor huset mitt er fyllt av tusenvis av filmer, bøker, Lper, cder, krigsmemoribilia og signaturer.. Skakke væra greit se..
    Sinnsmessig er nok ikke vi to så langt unna heller, mellomnavnet mitt er "MINE, ALL MINE!" (mellomnavnene blir det vel teknisk sett, og hva tenkte foreldrene mine på???), og har huset fullt av "stash" selv. Men så drikker jeg gjerne en whisky i ny og ne, og spiser ute regelmessig, uten at jeg har dårlig samvittighet av den grunn.

For å forlate AV tema fullstendig; hva slags krigsmemoribilia er det du samler?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om det er nevnt her, men en god film kan vel ikke sees for ofte....

Noen filmer har scener som kan sees om og om igjen. Spesielt er dette scener hvor bilde og lyd er i særklasse. Et godt eksempel på dette er "pulse" scenen fra Transformers (I). Den gir et saftig "kick" hver eneste gang.

Andre filmer er så viktige og så velspilte/velregisserte at de kan gi deg underholdning gang på gang. Ekesempler på dette er "Hjemme alene" (I & II), "Holiday", "Hjortejegeren", "Løvenes konge" og selvfølgelig LOTR, StarWars, Titanic og alle de kassasuksessene....

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøper stort sett alt av film som jeg vil se.

Ser ofte filmer mer enn én gang.

Da sparer man fort inn leieprisen

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Da sparer man fort inn leieprisen, og man har relativt lovlig lagret en "backup" på HD
    Alt er relativt.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •