Forsjellig bildekvalitet på blu-ray

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsjellig bildekvalitet på blu-ray

hei!

Denne helga har jeg sett 2 blu-ray filmer. Jenta som lekte med ilden og engler og demoner. Da ble jeg overaska over den store forskjellen i bildekvalitet på de to filmene. engler og demoner hadde mye bedre bilde. Er dette vanlig?
    Jeg kan ikke si jeg har lagt merke til dette før.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bassen67
    hei!

Denne helga har jeg sett 2 blu-ray filmer. Jenta som lekte med ilden og engler og demoner. Da ble jeg overaska over den store forskjellen i bildekvalitet på de to filmene. engler og demoner hadde mye bedre bilde. Er dette vanlig?
    Ja, akkurat som med VHS og DVD, så er det forskjellig lyd -og bilekvalitet fra film til film.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer doncorl sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei!

Det er dessverre (store) forskjeller fra film til film. Jenta som lekte med Ilden er noe av det dårligste jeg har sett av bildekvalitet på BD.

På denne siden er ulike filmer rangert etter bilde kvalitet. (obs, kun bilde, ikke lyd)

The New PQ Tier Thread for Blu-Ray - Rankings - AVS Forum

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mye dårlig både på lyd og bilde på mange blurayfilmer. Jenta som lekte med ilden var jo ikke noe å skryte av på bildet ivertfall. Iriterrende at de ikke kan klare å lage det bedre. Har Patton fra 1970 på BD, den er det jo meget bra bilde på til å være snart 40 år gammel.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder Jenta som lekte med ilden så vil jeg påsta at det er bedre bilde på mange "vanlige" dvd'er som jeg har. Det er egentlig litt for j... at du skal betale ekstra for blu-ray også er bilde dårligere en på dvd.:twisted:

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

hei!

Så de to samme for 2 uker siden, min A&D kom fra England.
    jeg synes begge var helt utmerkede, på hver sin måte, begge filmer viser hvorfor BluRay er "the Real Thing"...vet ikke hva slags utstyr du/dere bruker...
    A&D fikk 5.5 av 6 for bilde på BluRay.com...:-)

Men det vil alltid og har vært forskjell på hva slags utstyr som blir brukt ved innspilling av filmer osv osv.....og derfor forskjell på filmer....enten de er på DVD eller Bluray.....og jeg vil gjerne se den DVD som gir bedre bilde enn samme film på BluRay....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Så de to samme for 2 uker siden, min A&D kom fra England.
    jeg synes begge var helt utmerkede, på hver sin måte, begge filmer viser hvorfor BluRay er "the Real Thing"...vet ikke hva slags utstyr du/dere bruker...
    A&D fikk 5.5 av 6 for bilde på BluRay.com...:-)

Men det vil alltid og har vært forskjell på hva slags utstyr som blir brukt ved innspilling av filmer osv osv.....og derfor forskjell på filmer....enten de er på DVD eller Bluray.....og jeg vil gjerne se den DVD som gir bedre bilde enn samme film på BluRay....

Engler og demoner hadde bra bilde, det var Jenta som lekte med ilden som var skuffende dårlig.
    Jeg bruker Pioneer BDP-LX52 blu-ray spiller og Pioneer LX52 reciver.

Newcomer Ganda sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vel noe å si på budsjettet og kameraene som ble brukt under innspillingen av filmene også? Kan jo ikke forvente at f.eks. Ghostbusters og Transformers skal ha samme bildekvalitet selv om begge to er utgitt på BD?
    Det var jo kanskje litt å ta i, men dere skjønner vel poenget..

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så denne filmen nettopp (Jenta som lekte med ilden) på BD/PS3, og la selvsagt merke til at bildekvaliteten ikke var veldig imponerende. Det har jo noe med produksjonen å gjøre. Blueray gjør ikke bildet bedre enn det er, det er dvd som gjør bildet dårligere (mer komprimert).

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Engler og demoner hadde bra bilde, det var Jenta som lekte med ilden som var skuffende dårlig.
    Jeg bruker Pioneer BDP-LX52 blu-ray spiller og Pioneer LX52 reciver.
    Hva slags TV...?
    Nå var det jo sånn at alle tre "filmene" ble spilt inn etter hverandre, og det var meningen at film 2 og 3 ikke skulle vises på kino, men på SVT...
    men etter suksessen med den første filmen så ble dt gjort om...men da hadde man allerede filmet ferdig, og tenkte sikkert "TV", når man laget de to siste filmene....så det står sikkert noe om dette på Nettet hvis man leter litt, men tror vel det at man kanskje ikke la allverden i oppløsning osv. da man gjorde opptakene...og som alltid: garbage in..garbage out...og BluRay vil jo avsløre det...vanskelig å skjøte på ei pølse, pleier jeg å si...
    så om filmselskapet vil legge noe mer i en ny transfer...se det vil jo verden vise...:-)

En ny film som ikke skuffer iflg mange anmeldelser er nye STAR TREK..:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags TV...?
    Nå var det jo sånn at alle tre "filmene" ble spilt inn etter hverandre, og det var meningen at film 2 og 3 ikke skulle vises på kino, men på SVT...
    men etter suksessen med den første filmen så ble dt gjort om...men da hadde man allerede filmet ferdig, og tenkte sikkert "TV", når man laget de to siste filmene....så det står sikkert noe om dette på Nettet hvis man leter litt, men tror vel det at man kanskje ikke la allverden i oppløsning osv. da man gjorde opptakene...og som alltid: garbage in..garbage out...og BluRay vil jo avsløre det...vanskelig å skjøte på ei pølse, pleier jeg å si...
    så om filmselskapet vil legge noe mer i en ny transfer...se det vil jo verden vise...:-)

En ny film som ikke skuffer iflg mange anmeldelser er nye STAR TREK..:-)

Jeg projektor BenQ 8720.
    Star Trek har jeg sett og den var bra på alle måter.
    En kan gjerne si at filmen var ment for tv og ikke skulle på kino, men når en betaler ekstra for filmen på blu-ray så burde bildekvaliteten være bedre en på dvd filmer.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Morten M
    Jeg så denne filmen nettopp (Jenta som lekte med ilden) på BD/PS3, og la selvsagt merke til at bildekvaliteten ikke var veldig imponerende. Det har jo noe med produksjonen å gjøre. Blueray gjør ikke bildet bedre enn det er, det er dvd som gjør bildet dårligere (mer komprimert).
    Blu-Ray komprimerer også bildekvaliteten, dog på en langt mindre og langt bedre måte enn DVD.

Men sammenligner du en Blu-Ray-plate med den originale filmrullen, taper Blu-Rayen stort. (Men du har uansett ikke behov for kvaliteten fra en filmrull i stua. I alle fall ikke ennå...)

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Blu-Ray komprimerer også bildekvaliteten, dog på en langt mindre og langt bedre måte enn DVD.

Men sammenligner du en Blu-Ray-plate med den originale filmrullen, taper Blu-Rayen stort. (Men du har uansett ikke behov for kvaliteten fra en filmrull i stua. I alle fall ikke ennå...)
    Filmruller er på vei ut og blir tatt over digitalt(ikke at det er bare positivt). Uansett så er det masteren og jobben som blir gjort for å få dette over på blu ray som har mye å si for bildekvaliteten og selvfølgelig utsyret som blir brukt under filmingen. Her er Gladiator et godt eksempel på dårlig jobb, men jeg tviler på at utstyret som ble brukt under filmingen var dårlig. Jenta Som Lekte Med Ilden holder ikke god kvalitet bildemessig, men filmen i seg selv syns jeg var veldig bra. Synd de ikke hold samme bildekvalitet og format som på Menn Som Hater Kvinner...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, for all del. Det blir stadig flere filmer som filmes digitalt, og de absolutt aller fleste filmene redigeres digitalt.

Jeg kan ikke skjønne annet enn at det burde være en smal sak å bruke en god digital master til å lage en god blu-ray, så når bildekvaliteten faller gjennom, har produksjonsselskapet gjort en slett jobb.

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den eneste grunnen til at man ikke filmer med ekte filmrull er pga kostnaden.

Intermediate Speedfight2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags TV...?
    men etter suksessen med den første filmen så ble dt gjort om...men da hadde man allerede filmet ferdig, og tenkte sikkert "TV", når man laget de to siste filmene....
    Det er nok tilfelle ja, er jo en annen tråd om Jenta som lekte med ilden på denne siden. MEN: Menn som hater kvinner var laget som en kinofilm, med film som kildemateriell, mens de to siste var ment for rett-på-dvd, eller "TV" som du sier.

På søndag så jeg en NRK produsert miniserie, God natt, elskede basert på Fredrik Skagens roman. Denne serien er laget utelukkende for fjernsyn, men hadde 10 ganger bedre kvalitet enn Jenta-filmen. Så hvordan SVT har klart å få til et så dårlig resultat er uforståelig, da jeg vil tro at NRK og SVT stiller ganske likt med tanke på produksjonsutstyr.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei!

Så også "Jenta som lekte med ilden" i går kveld, og ble ganske skuffet over BD bilde kvaliteten på denne. Den forrige filmatiseringen med "Menn som hater kvinner" hadde en mye høyere bildekvalitet, bare se på traileren som ligger vedlagt som bonus materiale på Jenta som leker med ilden.

Hvor vanlig det er å utigi så forskjellig bildekvalitet på BD er jeg ikke sikker på, noe kommer nok ann på budsjettet ved selve filmatisering, annet kommer vel ann på hvor stor vekt film produsenten har på å få best mulig bildekvalitet inn på BD formatet.

Har ikke sett bildekvaliteten til Jenta som lekte med ilden når den gikk på kino, men de som gjorde det og som har sett den på BD kan kanskje si noe mer om det er selve filmatiseringen eller overføringen til BD som er problemet her.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Speedfight2
    Det er nok tilfelle ja, er jo en annen tråd om Jenta som lekte med ilden på denne siden. MEN: Menn som hater kvinner var laget som en kinofilm, med film som kildemateriell, mens de to siste var ment for rett-på-dvd, eller "TV" som du sier.

På søndag så jeg en NRK produsert miniserie, God natt, elskede basert på Fredrik Skagens roman. Denne serien er laget utelukkende for fjernsyn, men hadde 10 ganger bedre kvalitet enn Jenta-filmen. Så hvordan SVT har klart å få til et så dårlig resultat er uforståelig, da jeg vil tro at NRK og SVT stiller ganske likt med tanke på produksjonsutstyr.
    Kikket litt rundt i går, og det er Yellow Bird som har produsert Stieg Larson filmene, og bl annet også Wallander for SVT.
    Det var også sånn at kontrakten med SVT går noen år tilbake, og de ville ikke reforhandle den før innspilling, dvs at de ville ha førsterett på visning av film 2 og 3..mens jeg tror andre krefter ville ha 3 kinofilmer...nå vet vi jo at det ble et kompromiss....leste også at det var Yellow Bird som gjorde den engelske utgaven av Wallander som begynte på TV2 i går, og den var jo også utmerket....så jeg tror at noen som kjenner noen må snakke med Nordisk Film for å se om det er noe mer å hente på en bedre utgave av disse filmene på BluRay/DVD...
    Noen fra Lyd&Bilde som kan klage litt???

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •