Jenta som lekte med ilden...elendig blu-ray utgivelse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jenta som lekte med ilden...elendig blu-ray utgivelse

OK film, men hvilken teknisk elendig Blu-ray utgivelse....

For det første, hvorfor har de gått fra 2.35:1 (menn som hater kvinner) til 1.77:1 format på denne?...nedtur for en 2.35:1 entusiast.:???:

For det andre, hvorfor har bildekvaliteten blitt så elendig i forhold til den første filmen?....ser ut som en hvilken som helst dvd utgivelse med dårlig detaljering, kornete,og mørke scener har svært tydelige komprimerings graderinger/blokkeringer med tidvise horisontale striper i bildet.:evil:

Bildemessig er dette den dårligste Blu-ray jeg har kjøpt til nå.

Nei dette var dårlige saker gitt...

Newcomer E.H.D sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med deg, bra film, men meget skuffende kvalitet på bilde.

Mener å ha lest at det bare var den første filmen som skulle på kino, og de to siste skulle rett på DVD/BD, men pga suksessen ble alle satt opp på kino. Så det er sikkert derfor formatet nå er 1.77:1.
    Vet ikke om den første var skutt på film, men denne ser i alle fall ut som den er skutt digitalt. Det har jo også vært regisør bytte.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av E.H.D

Mener å ha lest at det bare var den første filmen som skulle på kino, og de to siste skulle rett på DVD/BD, men pga suksessen ble alle satt opp på kino. Så det er sikkert derfor formatet nå er 1.77:1.
    Vet ikke om den første var skutt på film, men denne ser i alle fall ut som den er skutt digitalt. Det har jo også vært regisør bytte.
    Jeg har ikke fått filmen ennå, var forhånds bestilt fra CDON...

Men var på kino fredag og så

Jenta som lekte med ilden...elendig blu-ray utgivelse-f0db4379-313e-4a64-b220-64b0b21f710f-jpg

her reagerte jeg å over bilde formatet, denne er å spilt inn i 1,77:1. Må si dette legger en liten demper på film opplevelsen for min del. Kvaliteten rent teknisk på filmen var heller ikke noe enormt bra, var ingen sylskarpe detaljer eller noe ekstrem dydde.

Så ligger nok noe i det du sier at det var kun "menn som hater kvinner" som skulle vise på kino. De to andre skulle gis ut på DVD og Blu-ray.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    her reagerte jeg å over bilde formatet, denne er å spilt inn i 1,77:1. Må si dette legger en liten demper på film opplevelsen for min del. Kvaliteten rent teknisk på filmen var heller ikke noe enormt bra, var ingen sylskarpe detaljer eller noe ekstrem dydde.

Så ligger nok noe i det du sier at det var kun "menn som hater kvinner" som skulle vise på kino. De to andre skulle gis ut på DVD og Blu-ray.
    Ikke ukjent når det gjelder svensk film og hva som skal direkte på dvd/BD eller først på kino og så på dvd/BD. Tar man de siste åtte filmene med Beck (en serie jeg kjenner meget godt), er 6 av filmene er i 1.77:1 da de kom rett på dvd (har dessverre ikke kommet på BD enda...) og film nr 1 "Skarpt läge" (17 i den totale rekken) og 5 "Den japanska Shungamålningen" (21 i rekken) er i 2.35:1. Filmene i 2.35:1 er i betydelig bedre kvalitet på bilde og lydmessig.

Er nok samme som ligger bak de to siste filmene i Stig Larson triologien.

Intermediate Speedfight2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opplever det samme selv når jeg sitter å ser den. Greit at den er ment som rett-på-dvd, men det må gå an å få bedre bilde enn dette her. Hvordan var bildet på kino for dem som så den der? Det er som trådstarter sier, det er som en middelmådig dvd utgivelse. DVD utgaven av CRANK (også Egmont) har jo et gnistrende bilde som om det skulle vært en BD utgivelse, faktisk det beste bilde jeg har sett på en Emont utgivelse noensinne, så ting har gått galt med overføringen eller produksjonen med Jenta som lekte med ilden. Det blir også for dumt av eventuelt distributører av denne filmen å si at regissøren ønsket et "grainy" look. Den er oppbrukt fra før, vi vil ikke la oss bli pillet på nesen med rævva BD utgivelser! Og CRANK dvd'en har bare et lag, slå den...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må nesten si at det var en liten tabbe å handle denne på BD, selv om den var billig hos Elkjøp. Har DVD filmer med bedre bilde, men synes jo filmen var OK, har litt å si det også
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vart også skuffet av utgivelsen, som sistemann nevner så har mange dvd filmer bedre bilde.... dårlige greier...

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Speedfight2
    Hvordan var bildet på kino for dem som så den der?
    Bilde var ikke bra på kino heller, har sett alle filmene på kino og det var kun "menn som hater kvinner" som var bra. De to andre har hatt støy og lite dynamikk i bilde.

Intermediate KIMSIZE sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo akkurat samme greien som på Varg Veum filmene. Det er grunnet som sagt tidligere her hva som er laget for kino og ikke. Dette er rett og slett p.g.a. budsjett, ingenting annet. Jeg og ble skuffet når jeg så den på bd men det er jo fint lite å gjøre med det desverre.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om de to siste er skutt digitalt, er det rart at dem har fått til et så dårlig bilde. Begge Crank filmene er skutt utelukkende digitalt og har jo et kanonbilde i forhold. Nesten så man gruer seg til å kjøpe den siste på BD, men må ha den uansett da..

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er den like elendig på lyd også kontra DVD-utgivelsen, slik at det absolutt ikke er noen grunn for å handle den på BD?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Er den like elendig på lyd også kontra DVD-utgivelsen, slik at det absolutt ikke er noen grunn for å handle den på BD?
    Jeg kjører bare 2.1 her hjemme for tiden. Lyden hørtes ikke så hakkende gærn ut her hjemme.

Jeg har ikke sett den på DVD, så vet ikke forskjellen mellom DVD og BD er noe.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er selv bedre kvalitet på en middels ripp ifra internett iforhold til det man får servert på BR.

Elendig kvalitet på lyden, støy og hakking når det blir litt mer lyd, og bildekvaliteten er såpass elendig at man umulig kan tro at dette faktisk er BR.

Så til dere som skal kjøpe denne; Kjøp den på DVD. Da får du i allefall en mer rettferdig kvalitet iforhold til hva du betaler.
    200 kr er i allefall denne filmen ikke verd.

På kino var kvaliteten noen par ganger høyere. Så rart at de ikke har klart å få det til på BR.
    Virker nesten som at de har tatt dvd versonen og oppskalert den på en sinnsykt elendig måte..

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Hoffa

For det første, hvorfor har de gått fra 2.35:1 (menn som hater kvinner) til 1.77:1 format på denne?...nedtur for en 2.35:1 entusiast.:???:

For det andre, hvorfor har bildekvaliteten blitt så elendig i forhold til den første filmen?....ser ut som en hvilken som helst dvd utgivelse med dårlig detaljering, kornete,og mørke scener har svært tydelige komprimerings graderinger/blokkeringer med tidvise horisontale striper i bildet.:evil:

Problemet er at når man laget de tre "filmene" etter hverandre, så var det meningen at bare Menn som hater kvinner skulle gå på kino....de to neste på
    TV...men så ble det jo kjempesuksess, og dermed ble det kinovisning av to filmer som egentlig var laget for TV...hadde man skjønt hvor bra dette ville bli, så hadde jo ikke dette skjedd, men noen av de som bestemte burde jo skjønt at når bøkene hadde solgt i bøtter og spann i Norden, og blitt oversatt til ørten språk, så skulle man laget filmproduksjon av alle tre bøkene....
    etterpåklokskapen...:-) Står sikkert noe om dette på Nettet, skal se om jeg finner noe...og kjenner man den bitre drakampen mellom forfatterens samboer og bror/far, så er vel kanskje det en nøkkel...who knows..?
    Vet ikke hvordan innspillingen ble gjort teknisk og hvor mange hjørner som ble kuttet....men det viktigste er jo at filmene er bra....
    Så får vi håpe at noen på Nordisk Film får meg seg noe av dette, og lager en ny transfer...:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker jeg reagerte da jeg så Jenta... på kino. Mye støy, og kornete bilde. SYnd, for det er en bra film.

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Må nesten si at det var en liten tabbe å handle denne på BD, selv om den var billig hos Elkjøp. Har DVD filmer med bedre bilde, men synes jo filmen var OK, har litt å si det også
    Helt enig. Nesten så man angrer.

Dessuten var tekstingen helt elendig. Gjennom hele filmen vekslet det mellom kursiv og ikke kursiv, tilogmed midt i ordene.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det ja. Hadde glemt den rare tekstingen da jeg skrev det forrige innlegget.
    Får bare håpe det ikke blir mange slike filmer ...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Hoffa

Sendte en mail til produsjonnselskapet Yellow Bird som kunne fortelle at den første filmen ble innspilt på 35 mm, de to siste på 16mm film, fordi de skulle rett på TV/DVD/BluRay....de la like mye arbeid i etterproduksjonen, men
    hovedgrunnen er jo selvsagt lyset som fanges opp av 35mm kontra 16mm...
    og ikke noe digitalt opptak her....
    Jeg har nå tatt en ny titt på Jenta som lekte med ilden, og selv om den ikke er demo materiale, så er den vel verdt å ha på BluRay...
    Og det har skjedd mye på BluRay spillerfronten det siste året....
    Som det heter så vakkert: Ingen kjede er sterkere enn det svakeste ledd...:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Sendte en mail til produsjonnselskapet Yellow Bird som kunne fortelle at den første filmen ble innspilt på 35 mm, de to siste på 16mm film, fordi de skulle rett på TV/DVD/BluRay....de la like mye arbeid i etterproduksjonen, men
    hovedgrunnen er jo selvsagt lyset som fanges opp av 35mm kontra 16mm...
    og ikke noe digitalt opptak her....
    Fortalte du at det var rævva kvalitet da? Spurte du om de kommer med ny utgivelse som holder mål?

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Speedfight2
    Fortalte du at det var rævva kvalitet da? Spurte du om de kommer med ny utgivelse som holder mål?
    Nei det gjorde jeg ikke, fordi den ikke er rævva..på mitt anlegg..den er svensk = med alt hva det betyr av måten man filmer på....og ikke amerikansk og spilt inn på 16 mm...og de sa at de hadde gjort like mye i post production som på den første....
    Eller så kan man jo sende en mail til Nordisk Film og klage, hvis man vil...
    Men det er vanskelig å skjøte på ei pølse...
    Og innholdet skal jo være viktigere enn et fantastisk bilde...
    Ingenting er kjedeligere enn glossy amerikanske filmer uten innhold og sjel...
    eller norske filmer for den saks skyld...

Men: Yellow Bird har også gjort Wallander (for BBC) med engelske skuespillere i Sverige (begynte på TV2 mandag) og ryktene sier at det er forhandlinger på gang med å gjøre det samme med Stieg Larsson filmene....sannsynligvis for å gjøre et "innrykk" på det angloamerikanske markedet...som er ganske stort...
    Wallander på engelsk fikk veldig bra kritikker i England...
    Og da kan det jo tenkes at man filmer i 35mm eller digitalt....den som lever får se..

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •