HD-lyd 5.1 uten lyd i .1, nedskaleringsproblem i LX70?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HD-lyd 5.1 uten lyd i .1, nedskaleringsproblem i LX70?

Hei,

Jeg postet nok innlegget i feil tråd så jeg starter en ny. Har forsøkt å søke. Også på Google og synes det er rart jeg ikke finner noe:

Jeg så for noen dager siden King Kong i DTS HD MA 5.1 og la merke til at suben ikke slo seg på noe sted gjennom filmen. Det virker som dette sporet er 5.0, evt. 5.1 uten at noe er lagt i LFE-sporet. På Pioneeren ser jeg når LFE er aktiv og det var det ikke noe sted. Hvis jeg velger "vanlig" DTS, er det full pinne i LFE. Dette har jeg sett før på eldre filmer, men husker ikke hvilke filmer eller lydtyper.

For ordens skyld testet jeg en annen film med DTS HD MA og der var det aktivt LFE-signal.

Jeg har ikke klart å finne dette problemet på nettet. Tvert i mot skriver mange at King Kong har referanselyd.

Noen som har en god forklaring eller har merket slikt selv? Irriterende og skuffende er det. Det er jo ikke så lett å oppdage hvis man har sub til plus/both eller fronhøyttalere til small. Jeg har fronter til large og sub til on, dvs. at suben min kun spiller når det finnes et aktivt LFE-signal.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du hadde på et lydnivå høyere en55 db ?
    Om det ikke er tilstrekkelig nivå på lydsignalet så slår ikke seg på om det er i standby mode.

Om subw. ikke er satt til PÅ/ON så trenger subw. et signal som varer mere en 2 sec, såog king kong har nok nokk dypbass til at subw. skal slå seg på.

-Sjekk om du har koblet til riktig utgang på pioneern.
    -Sjekk hva delefiltret står på i menyen til pioneer og om det er mulig og slå av delefiltret på subens forsterker.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt: Det er bare å bytte plate for å bekrefte det jeg skriver. På Pioneeren kan jeg også SE at den ikke sender ut LFE-signal.

Har du lyd i sub på din King Kong - Bly-ray selv om suben din står til on i menyen (ikke both)?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke filmen, og har ikke sett annet en trailere til den.

Ta med platen til en venn med blu-ray og annleg og sjekk om det er noe feil på platen, er det ikke noe LFE signal er det feilvare og du har krav på en ny

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Hei,

Jeg postet nok innlegget i feil tråd så jeg starter en ny. Har forsøkt å søke. Også på Google og synes det er rart jeg ikke finner noe:

Jeg så for noen dager siden King Kong i DTS HD MA 5.1 og la merke til at suben ikke slo seg på noe sted gjennom filmen. Det virker som dette sporet er 5.0, evt. 5.1 uten at noe er lagt i LFE-sporet. På Pioneeren ser jeg når LFE er aktiv og det var det ikke noe sted. Hvis jeg velger "vanlig" DTS, er det full pinne i LFE. Dette har jeg sett før på eldre filmer, men husker ikke hvilke filmer eller lydtyper.

For ordens skyld testet jeg en annen film med DTS HD MA og der var det aktivt LFE-signal.

Jeg har ikke klart å finne dette problemet på nettet. Tvert i mot skriver mange at King Kong har referanselyd.

Noen som har en god forklaring eller har merket slikt selv? Irriterende og skuffende er det. Det er jo ikke så lett å oppdage hvis man har sub til plus/both eller fronhøyttalere til small. Jeg har fronter til large og sub til on, dvs. at suben min kun spiller når det finnes et aktivt LFE-signal.

Kjøpte King Kong i dag for 99 hos Lefdal.....plenty med bass der...
    Hvis du ikke finner noe på nettet om dette problemet. så er grunnen ganske klar...du har et problem med ditt anlegg....:-(
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Kjøpte King Kong i dag for 99 hos Lefdal.....plenty med bass der...
    Hvis du ikke finner noe på nettet om dette problemet. så er grunnen ganske klar...du har et problem med ditt anlegg....:-(
    Takker for forsøk på å hjelpe. Det er ikke noe galt med mitt anlegg og jeg tror du misforstår. Det mangler slett ikke bass på denne filmen, men den kommer ikke fra LFE-spor, men som LFS (low frequency signal), altså vanlig bassignal.

Med ditt anlegg, regner jeg med at frontene står til small og du vil derfor ikke merke det (hvis din film er som min) fordi suben din spiller all bass uansett. Så vidt jeg vet kan du ikke se i displayet om HKen sender ut LFE.

Hvis du setter alle høyttalerne til large og suben til vanlig "on", får du da lyd i suben?

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Takker for forsøk på å hjelpe. Det er ikke noe galt med mitt anlegg og jeg tror du misforstår. Det mangler slett ikke bass på denne filmen, men den kommer ikke fra LFE-spor, men som LFS (low frequency signal), altså vanlig bassignal.

Med ditt anlegg, regner jeg med at frontene står til small og du vil derfor ikke merke det (hvis din film er som min) fordi suben din spiller all bass uansett. Så vidt jeg vet kan du ikke se i displayet om HKen sender ut LFE.

Hvis du setter alle høyttalerne til large og suben til vanlig "on", får du da lyd i suben?
    Ja det gjør jeg...har også sånne små firkanter= høyttallere som blnker før lyden kommer frem....dvs blir kodet....
    Noen av Disney utgivelsene kommer også med en THX test...kan jo være greit å teste oppsettet en gang i blant...I don't know...har aldri prøvd Pioneer heller...
    det eneste jeg reagerte på var at da filmen setter i gang, så viser den i noen sekunder DTS som lyd, men etter noen sekumder går den automatisk over til DTS HD..3.2.1 ..og det er jo receiveren som bestemmer hvordan lyden dekodes...og jeg tviler på at King Kong er sendt på markedet med en eller annen feil...kanskje du bør prøve en fra UK....for å være sikker....
    Keep on trying :-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen,

Etter å ha oppdaget dette på flere filmer uavhengig av HD-format, måtte jeg eksperimentere litt mer.

Det viser seg at det ikke kommer lyd fra LFE fra HD-spor fra enkelte filmer, men det funker normalt hvis jeg kjører en av DSPene.

Mer utforsking måtte til og det viser seg at LX70 antakelig sliter med å nedskalere fra surround til 2.1 ved mottak av HD-lyd. Hvis jeg slår på bakhøyttalerne eller senterhøyttaleren i oppsettet, er alt i orden.

Jeg har ikke testet med fler enn 2 filmer (The Davinci Code og The American Gangster), men det er samme tendensen og da regner jeg med å ha mitt på det tørre.

Dette var merkelig, og kanskje noen har en forklaring. For meg er det ikke verre enn å kjøpe meg et par bakhøyttalere og for andre er det antakelig ikke noe problem i det hele tatt da dette er en surroundforsterker.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder det ikke med å aktivisere sub ved spilling i stereo?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Holder det ikke med å aktivisere sub ved spilling i stereo?
    Det kunne jeg gjort, men jeg vil ikke bruke sub i stereo. Dessuten er dette en interessant teknisk problemstilling.

Altså:
    - LFE funker på noen filmer fra HD-spor, men ikke alle. Uavhengig av om det er DTS eller Dolby.
    - Det tyder på at det er fordi jeg nedskalerer signalet til 2.1 (med fronter Large).
    - Hvis jeg nedskalerer til 3.1 eller 4.1, funker LFE som vanlig.
    - Problemet finnes ikke på "gamle" lydformater (ikke-HD).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •